Börje Peratt och succébo

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Börje Peratt och succébo

Inläggav Tryggve » ons 27 dec 2017, 15:59

Det som är en skandal i fallet Erik Enby är väl att den galningen fick behålla sin läkarlegitimation så länge som han fick.

Sedan verkar det oerhört märkligt att han inte fick värre påföljd än indragen legitimation för detta.

https://www.expressen.se/gt/bluffdoktorn-fortsatter/

Som Hex skrev i tråden om Enby så är han uppenbarligen rubbad. Det är väl i sig inte farligt, men om rubbningen medför att man lurar svårt sjuka människor så ÄR man ju faktiskt farlig.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 28 dec 2017, 19:29

För mig så verkar det bara så oerhört märkligt att någon person på allvar kan anse att det är ett justitiemord att Enby blivit av med sin läkarlegitimation. Enbys idéer om cancer och behandlingar är ju fullkomlig nonsens, och då ska karln givetvis inte ha sin läkarlegitimation kvar. Det är väl Socialstyrelsens förbannade skyldighet att göra det, något annat vore ju grov försumlighet.

Det verkar som sagt väldigt konstigt att polisanmälningarna mot honom inte har lett till några andra åtgärder, med tanke på att han förefaller erkänna för GT/Expressen att han bryter mot lagen genom att erbjuda kvackbehandlingar mot cancer.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » tor 28 dec 2017, 19:52

Angreppsvinkeln från Börje Peratt i den film som nu är på gång är ju att något (självfallet anonymt) vittne skall ha pressats att ljuga vid något tillfälle i rättsprocessen. Börje Peratt inser naturligtvis att möjligheten för Erik Enby att återfå sin läkarlegitimation på sakliga grunder är obefintlig och Börje Peratt lägger därför allt krut på att angripa påhittade brister i den juridiska processen.

Btw.
Finns det öht någon inom vof som grävt upp dokumentationen om Erik Enby s dislegitimering och publicerat den på nätet ?
Jag lever i tron att dislegitimeringen av Erik Enby berodde på 5-6 olika fall av dokumenterat kvacksalveri. Är jag ute och cyklar där eller ?
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » tor 28 dec 2017, 21:08

I det här blogginlägget så citeras uttalanden från Hälso- och sjukvårdens Ansvarsnämnd angående Enby, det är väl där som infon finns.

http://www.vof.se/blogg/deslegitimering ... titiemord/

Förutom galenskaperna så slarvade han med journalföringen också.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav blåbär » fre 29 dec 2017, 15:13

http://www.vof.se/blogg/deslegitimering ... titiemord/

När jag läst igenom KOMMENTARENA på den ovanstående websidan så skriver Mikael Zazzio att det är ett justitiemord för att preskribtionstiden för brottet gått ut och Erik Enby anmäldes för sent. Och därför borde han haft kvar sin läkarlegetimation. Och det är alltså ett erkännande av Mikael Zazzio då att Erik Enby begått brott. !

Risken för återfall i brott då? Måste ju vara av den anledningen han inte fick behålla sitt leg. Inte av nåt tillfälligt misstag. Och han har ju behandlat folk. Och skriver själv att han fortsätter behandla folk för han behandlar inte cancer utan svamp. Men om Enby som alltså är så väldigt oskyldigsom de påstår varför har då landets toppjurister inte tagit an sig hans fall? Varför har han bara Mikael Zazzio som försvarar honom?

Själv har jag läst någonstans men hittar det inte nu att efter en måltid med mycket fett i kan blodet klumpa sig. Vet inte om detta är sant. Men Enby påstår att han ser svamp och andra forskare ser fett, varför inte samarbeta? Vissa påstår att protein orsakar cancer. Enby säger att det är socker. Jag misstror allt som jag läser nuförtiden.

Enby botade ett fall av svamp i ansiktet på en person samt fick en person med MS att må bättre. Vilka andra bevis på att svamp orsakar alla sjukdommar har han?

Det framgick enbart 2 fall i filmen. Ingen med MS har blivit botad. Alltså ett fall av svamp i ansiktet aggressiv svampsort tydligen botade han.

Sen har han vetenskapliga bevis?

Men i alla fall så var Enby skyldig.

Han vill ju inte arbeta som läkare har han ju sagt dessutom. Varför ska han ha legitimationen kvar. Finns ju ingen anledning att ha kvar en legitimation om han enbart vill använda vitaminer. Han för skriver ju inga läkemedel. Då behövs ju ingen legitimation. Hade han hävdat att många av hans patienter behöver receptbelagda preparat hade jag förstått att han vill ha tillbaka legitimationen.
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav Tryggve » fre 29 dec 2017, 19:38

Nå, anledningen till att han har blivit av med legitimationen är väl främst att hans sätt att jobba äventyrar patientsäkerheten rätt ordentligt, något som han har blivit anmäld för flera gånger. Att slarva med journalföringen är ju t ex rätt allvarligt i sig, förutom hans kvackerier. Så det är ju inte enbart det som gjort att han blivit av med legitimationen.

Och en legitimation som läkare eller sjuksköterska kan man väl bli av med även om man inte fälls i domstol för brott. Så när hans försvarare pratar om preskriptionstid så undrar jag verkligen om de är rätt ute. Man behöver väl t ex inte fällas för vållande av kroppsskada för att bli av med läkarlegitimationen.

I princip kan man väl bli av med legitimationen om man visar inkompetens eller olämplighet i yrkesutövningen. Och om inte de råd som Enby gett cancerpatienter är att visa inkompetens eller olämplighet i sin yrkesutövning så är väl frågan om någom skulle kunna fällas.

EDIT: oskicklighet heter det. Och sådant finns väl ingen preskriptionstid för.

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/P ... -man-vara/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Bod » lör 30 dec 2017, 11:46

Blåbär, läs gärna kommentarerna också på VoFs sida om deslegitimeringen. Det finns ett antal frågor som aldrig får vettiga svar (samma sak på NV)

Hänvisningarna till domstolar, domar, brottsbalken, resningsansökan m m verkar vara något slags förvirrat önsketänkande. Enby är inte dömd enligt brottsbalken (såvitt jag vet) och han är inte desligitimerad för att han har begått brott enligt brottsbalken. Han har heller inte förlorat sin legitimation i en domstol och han kan därför inte lämna in resningsansökan till någon domstol. BePe och Zazzio har inte den kunskap, varken om rättssystemet eller tillsynen i vården, som de vill ge sken av. De verkar ha en idé om att Enby deslegitimerats för ett brott han begick, ett brott för vilket han dömts trots att ett vittne försvunnit (eller ändrat sin utsago) och att detta skett i en domstol. Domstolen (eller HSAN, oklart vilket, beror på var man läser) ska därefter ha dragit in hans legitimation som påföljd för brottet efter preskriptionstidens utgång. Detta ska då vara det s k justitiemordet eller åtminstone bevis på att myndigheter bryter mot lagen och om han bara får resning så ska en rättvis domstol kunna inse detta och ge honom hans legitimation tillbaka. Denna idé och denna "kamp" utkämpas av BePe, stödd av Zazzio. Problemet är att denna historia har väldigt lite, om något, med verkligheten att göra och bygger mest (som vanligt) på BePes faktaresistens. Det påminner lite om hans kamp mot Hydran i samhället. Både förtrycket och kampen mot förtryckarna finns mest i BePes huvud, möjligen med tillägget att H&K blir forum för hans självförhärligande svammel då och då.

VoF har försökt ge en faktabaserad beskrivning av Enbys deslegitimering men mot vissa personers faktaresistens lönar detta föga.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Tryggve » lör 30 dec 2017, 13:11

Enligt vad jag har läst mig till så kan man tydligen överklaga beslut från HSAN om indragen legitimation till Förvaltningsrätten i Stockholm. Det kan sedan tydligen dras i ytterligare i ett par instanser. Om Enby har gjort det vet jag inte, men om han gjorde det i samband med beslutet så lär han väl inte ha vunnit, eftersom det väl snart är 11 år sedan hans legitimation drogs in.

Men jag instämmer helt med Bod i att det verkar som om Enbys försvarare ägnar sig åt något slags önsketänkande när de pratar om preskriptionstid i det här fallet. Enby blev ju inte av med legitimationen för att han fälldes för brott. Utan snarare för att han visat oskicklighet. Rent konkret var det väl för att han använde behandlingsmetoder som inte har stöd i forskning och beprövad erfarenhet.

Sedan tycker jag som sagt för egen del att det är rätt märkligt att han inte har råkat ut för juridiska påföljder för att ha lurat cancerpatienter, både före och efter det att han har blivit av med legitimationen.
EDIT: det känns också lite märkligt att denna episod inte fick någon påföljd. Det är ju verkligen att äventyra patientsäkerheten å det grövsta.
viewtopic.php?p=713583#p713583
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav blåbär » lör 30 dec 2017, 15:59

Bod skrev:Blåbär, läs gärna kommentarerna också på VoFs sida om deslegitimeringen. Det finns ett antal frågor som aldrig får vettiga svar .

Jo jag har läst på Vofs sida jag hade länken dit i mitt inlägg.

Och på NV har jag också läst.

Och på http://www.thenhf.se/dr-erik-enby-ar-nu ... -av-lagen/
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav Bod » lör 30 dec 2017, 17:20

Tryggve skrev:... så kan man tydligen överklaga beslut från HSAN om indragen legitimation till Förvaltningsrätten ...

Jo, OK, det stämmer att man kan överklaga HSANs beslut som du säger. Det är dock oklart om detta gjorts och framför allt på vilka grunder i så fall. Att svamla om olagliga domar för preskriberade brott lär knappast hjälpa. Eller påstå att HSAN agerat i strid med lagen eller att Dan Larhammar fört HSAN och IVO bakom ljuset. Och bevisligen har det inte givit något resultat heller. I den mån man försökt. Vid något tillfälle nämnde BePe att planen istället var att anordna något slags "tribunal" för att inte riskera att dra på sig höga rättegångskostnader. Men om det vore sant att legitimationen dragits in p g a av ett uppenbart juridiskt misstag så skulle ju Enby helt enkelt anlitat en advokat (en riktig advokat, inte någon Zazzio) som helt enkelt förklarar detta och saken vore ur världen. Om nu så vore fallet alltså.

Tryggve skrev:Sedan tycker jag som sagt för egen del att det är rätt märkligt att han inte har råkat ut för juridiska påföljder för att ha lurat cancerpatienter, både före och efter det att han har blivit av med legitimationen.

Instämmer verkligen!
Jag undrar om BePe/Zazzio i någon mån inser Enbys dumheter och medvetet försöker rikta ljuset åt andra håll (Larhammar, preskriptionstider...)
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav blåbär » lör 30 dec 2017, 21:55

Det gick väl inte att bevisa att han har lurat någon. det framgick väl tydligt av filmen om inte annat. Peratt har förtydligat detta att Enby alltid säger till dina patienter att de bör söka sig till sjukvården och se om tumörerna går att operera bort.
Sen efter detta är gjort kan han ge dem behandling mot svampar.

Det är väl också för att han använder alternativa läkemetoder han blev av med sin legitimation.
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav Tryggve » sön 31 dec 2017, 15:27

Tja, om han har försökt bota svampinfektioner med vitaminer och mineraler så lär det inte hjälpa heller. Det funkar inte mot svamp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Antifungal

Så även där går hans behandlingsmetoder mot forskning och beprövad erfarenhet.

Men eftersom han av allt att döma blev av med läkarlegitimationen p g a oskicklighet så är väl tolkningen att man inte kan lita på hans behandlingar rätt rimlig. Oavsett vad han eller hans försvarare säger.

Å andra sidan är väl frågan vilka bevis som måste finnas för att man skulle gå vidare. Åklagarväsendet lade ju ned ärendet mot Macchiarini också.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav blåbär » sön 31 dec 2017, 19:12

Tryggve skrev:Tja, om han har försökt bota svampinfektioner med vitaminer och mineraler så lär det inte hjälpa heller. Det funkar inte mot svamp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Antifungal

Så även där går hans behandlingsmetoder mot forskning och beprövad erfarenhet.

Men eftersom han av allt att döma blev av med läkarlegitimationen p g a oskicklighet så är väl tolkningen att man inte kan lita på hans behandlingar rätt rimlig. Oavsett vad han eller hans försvarare säger.

Å andra sidan är väl frågan vilka bevis som måste finnas för att man skulle gå vidare. Åklagarväsendet lade ju ned ärendet mot Macchiarini också.

Den här boken är otroligt bra att läsa. Den förklarar bland annat hur man kan förväxla svamp och cancer. https://www.adlibris.com/se/bok/candida ... 9197378802

Jag gillar boken. Tror den ger god läsning till er andra. Finns på biblioteken om ni inte vill köpa den.
Den gav mig i alla fall modet att släppa taget om alternativa läkemetoder. Jag trodde jag gjort fel när jag behandla de mig mot svamp. Sen fattade jag också att jag inte har svamp.
:wink:
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav Vitnir » mån 01 jan 2018, 14:14

En av anmälningarna beskriver på ett talande sätt hur dessa blodsugare arbetar. En kvinna tog livet av sig efter att ha fått veta att hennes blod var fullt av svampangrepp och trots "behandling" under lång tid hade förbättring inte skett. I avskedsbrevet står att hon inte orkade leva med denna obotliga sjukdom. HSAN 1424/99:B3 för den som vill läsa själv.
Hexmaster har bloggat om hur Enby tänker och det är en bisarr värld. Det är svårt att förstå hur någon först klarar sig igenom relativt tuffa universitetsstudier för att sedan bete sig som ett barn som har hittat ett mikroskop och börjat fantisera om denna nya mystiska värld.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Tryggve » mån 01 jan 2018, 14:20

Som sagt, att Enby inte har fått värre juridiska påföljder än indragen legitimation är väldigt märkligt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter