Börje Peratt och succébo

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Börje Peratt och succébo

Inläggav Tubba » tor 14 jun 2012, 23:49

devadatta skrev:Den lovordas av ledande forskare, tex Adrian Parker i Göteborg!

Ooooh!
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav ulltand » fre 15 jun 2012, 00:25

Tubba skrev:

Ooooh!
Du får snart lägga till fler. Eller?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Anders » sön 17 jun 2012, 09:43

Jag läste inledningen på, jag tror den första boken, på bokus.se.

Det är svårt att se var han fått idéerna ifrån, eller rättar sagt, han har drömt dem. Det står klart och tydligt att han en natt drömde ordet "succebo" och på den vägen är det.

Det är lite tråkigt att en kille som uppenbarligen har haft ett väldigt socialt patos, varit väldigt driven, och jobbat med att ta fram program för lite enklare gruppsykologi har helt gått över till att tolka sina drömmar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Invictus » sön 17 jun 2012, 11:45

Peratt anser att Berghorn har narcissistisk personlighetsstörning.
Invictus

Inläggav Bod » sön 17 jun 2012, 12:32

Tubba skrev:

Ooooh!

Tunga namn... Det framgår dessutom om läser vad Parker sagt att han inte håller med om Peratts slutsatser.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Bod » sön 17 jun 2012, 12:36

Anders skrev:Jag läste inledningen på, jag tror den första boken, på bokus.se.

Det är svårt att se var han fått idéerna ifrån, eller rättar sagt, han har drömt dem. Det står klart och tydligt att han en natt drömde ordet "succebo" och på den vägen är det.

Det är lite tråkigt att en kille som uppenbarligen har haft ett väldigt socialt patos, varit väldigt driven, och jobbat med att ta fram program för lite enklare gruppsykologi har helt gått över till att tolka sina drömmar.

Ja jag noterade det också. 20 års forskning verkar mest vara baserat på drömvisioner. De tolv sinnena började visst också i en dröm.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Jonas K » tor 19 jul 2012, 20:27

Börje Peratt har ju ganska många bloggar och jag tänkte att det kunde vara bra att sammanställa dem någonstans. Dock tillkommer det ju ständigt nya bloggar så kanske borde man ha en ”sticky” med alla länkarna som man kan uppdatera när det kommer en ny blogg. Här är bloggarna i alla fall, trevlig läsning.

Börje Peratt
Fritt om livet, politiken, händelser

Detta är den första av de tre allmänna Perattbloggarna. Det är något av en samlingsblogg där man får veta om det skrivits något intressant på någon av de andra bloggarna. Ska man bara följa en Perattblogg så är det denna.

Börje Peratt
Funderingar och intryck

Allmän Perattblogg nummer två med lite längre texter än den första.

Börje Peratt - blogg
Allmän Perattblogg nummer tre.

Börje Peratt – Debatt
med rätt att ställa frågor och att utan kunskap pröva svar och påståenden

Detta är Peratts debattblogg där han inte utger sig för att vara expert.

Börje Peratt – Utblick
Med granskande inblick

Peratts mer djuplodande debattblogg.

Börje Peratt – Om media och kultur
Uppskattning, kritik och självkritik

På denna blogg kan man läsa om kultur i bredare bemärkelse samt en hel del mediakritik.

Börje Peratt - Filmaren
Här bloggar Peratt om sina olika filmprojekt, både genomförda och kommande.

Guide – Hästen med nio liv
En film om kärleken till en häst

Peratts senaste filmprojekt har fått en alldeles egen blogg.

Börje Peratt – Sportkommentar
Peratt skriver om sport. Bloggen var ganska aktiv under fotbolls-EM och kommer säkerligen att vara det också under OS i London.

Börje Peratt utforskare
Peratts blogg om forskning och vetenskap.

Medvetandets uppkomst
On the origin of Consciousness

Peratts forskningsprojekt och boktrilogi om medvetandets uppkomst har fått en egen blogg.

Börje Peratt – Bildmakare
Foto, måleri, illustration

Om Peratts foto och måleri.

Börje Peratt – Författare
Manus, litteratur, artiklar

En blogg om Peratts författarskap.

Börje Peratt – Text och musik
Denna blogg handlar om Peratts musik och dikter.

Coacha med Peratt Livskompassen
Att coacha är att hjälpa andra hitta svaren inom sig själva och ge mod att anta sina utmaningar

Peratts blogg om sitt snart trettioåriga projekt Livskompassen.

Humanism & kunskap
Kultur och vetenskap i medmänsklighetens tjänst

Föreningen Humanism & Kunskaps artiklar är kanske inte någon Perattblogg i strikt mening, men Börje är ändå den som skriver oftast och därför tar jag med denna länk här.

Föreningen Kulturnätet
Nyheter

Ej heller Föreningen Kulturnätets nyhetsflöde är en Perattblogg i strikt mening men antagligen skriver Börje det mesta.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav piotrr » tor 19 jul 2012, 20:30

Invictus skrev:Peratt anser att Berghorn har narcissistisk personlighetsstörning.

Det finns få personer i Sverige som kan överblicka, bemästra dessa spännande områden och sedan ta fram tillämpningsaspekterna, säger jag då.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav B Hellqvist » tor 19 jul 2012, 22:29

piotrr skrev:
Invictus skrev:Peratt anser att Berghorn har narcissistisk personlighetsstörning.

Det finns få personer i Sverige som kan överblicka, bemästra dessa spännande områden och sedan ta fram tillämpningsaspekterna, säger jag då.

Listan över Peratts alla bloggar borde antyda vem som egentligen verkar lida av en narcissistisk personlighetsstörning...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Sensemaker » fre 20 jul 2012, 08:44

devadatta skrev:Bland hans 25 artiklar där kan man läsa att "Sturmarkhumanisterna, Vetenskap och Folkbildning med sina skeptikertrupper (SH-VoF-St) angriper andlig medialitet." och att:
Börje Peratt skrev:VOF är i grunden odemokratisk och liknar Ku Klux Klan både till innehåll och metod. "Årets förvillarpris" är Vofs brinnande kors. Rent organisatoriskt finns VOF överallt i högskolor, på myndigheter och vad värre är i publika media. Ungefär som Nazisterna i Tyskland behöll sina ämbetspositioner och såg till att skydda varandra innehar de toppositioner både på KTH och andra lärosäten och med den anonyma och ansiktslösa skeptikerkåren i ryggen aktiveras stormtrupperna att kommentera och som här rösta positivt på VOF och på KTH. Det är bra att denna mörka tendens i svenska samhället börjar rotas fram ur sina hålor.

Tack, devadatta. Det är alltid upplyftande att se att de professionella bedrägeri-wooarna inser att vi är deras naturliga fiender och fruktar oss. Jag tror det var Seneca som skrev att "Ett sjukt öga skyr ljuset." Det gör mig trygg när en professionell lögnare vill framställa oss som nazister, rasister, diktaturförspråkare och judisk världskonspiration på samma gång. Den dag vi får beröm av killar som han kommer jag att vara djupt orolig.

Sensemaker
Senast redigerad av devadatta fre 20 jul 2012, 10:08, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: rättade mitt namn
Sensemaker

Inläggav micke.d » fre 20 jul 2012, 09:17

devadatta skrev: "Sturmarkhumanisterna, Vetenskap och Folkbildning med sina skeptikertrupper (SH-VoF-St) angriper andlig medialitet."

Vad står SH och St för?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Blenda » fre 20 jul 2012, 09:25

micke.d skrev:
devadatta skrev: "Sturmarkhumanisterna, Vetenskap och Folkbildning med sina skeptikertrupper (SH-VoF-St) angriper andlig medialitet."

Vad står SH och St för?

SH bör väl i alla fall stå för Sveriges humanister (Eller om man tänker sturmarkshumanister där också?)
Blenda
Avstängd

Inläggav micke.d » fre 20 jul 2012, 09:29

Blenda skrev:
micke.d skrev:

Vad står SH och St för?

SH bör väl i alla fall stå för Sveriges humanister (Eller om man tänker sturmarkshumanister där också?)

Alltså Svenska humanistiska förbundet? Hur har de retat Peratt?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Blenda » fre 20 jul 2012, 09:43

micke.d skrev: Alltså Svenska humanistiska förbundet? Hur har de retat Peratt?

Inte en susning - jag bara svarade på din fråga som jag trodde att det kunde vara. Man kanske ska ta det han skriver ordagrannt - SH - sturmarkshumanisterna, VoF är ju vetenskap och folkbildning och då borde väl St stå för det sista han tar upp, alltså "skeptikertrupperna"?
Blenda
Avstängd

Inläggav micke.d » fre 20 jul 2012, 09:46

Så kan det kanske vara. Får kolla hur han använder förkortningarna.

Tillägg: Japp, Blenda har rätt. Förkortningen används senare i artikeln.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter