Börje Peratt och succébo

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Börje Peratt och succébo

Inläggav devadatta » fre 20 jul 2012, 12:35

Har man tråkigt kan man alltid gå till Peratt för lite fantastiskt spinn:
Peratt skrev:I spetsen på denna småsinta inriktning finner vi dem som Voffare och antihumanister ser upp till nämligen kosmologiforskaren Stephen Hawking och Nobelpristagaren Martinus Veltman som starkt betvivlar Higgs existens. De menar att standardmodellen saknar något annat än Higgspartikeln. Som vaddå? De har inga som helst förslag men deltar i huligankörens upprörda röster för att man nu kommit något på spåren som kan förklara sammanhang.

Kommentarerna domineras också av de upprörda voffarna/antihumanisterna som avvisar fynden och framförallt avvisar smeknamnet “Gudspartikeln”.

Men det här är nog ännu bättre:
Peratt skrev:I min forskning om Medvetandets Uppkomst finns antaganden och frågeställningar som kan få om inte bekräftelse så i alla fall stöd av den forskning som nu presenteras om Higgs Boson.

“Den hävdar ingen annan Gud än att skapandet finns i allt, i minsta organism.”
Succébo-Fröet till Framgång (Provläs) sid 10. “I begynnelsen var icketomheten, men redan här fanns vågen som kunde övergå till en partikel. Vågen är som en energi som omvandlas till partikeln där den ger både intention och liv.”
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Sv: Börje Peratt och succébo

Inläggav amandaduregard » fre 20 jul 2012, 12:58

Jonas K skrev:Börje Peratt har ju ganska många bloggar och jag tänkte att det kunde vara bra att sammanställa dem någonstans. Dock tillkommer det ju ständigt nya bloggar så kanske borde man ha en ”sticky” med alla länkarna som man kan uppdatera när det kommer en ny blogg. Här är bloggarna i alla fall, trevlig läsning ...

Detta inlägg var så fulländat. Tack!
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav MatsB » fre 20 jul 2012, 23:17

Angående bloggare. Flest och mest = bäst?

Kan man starta en blogg för varje gång man ska säga något? En speciell blogg för just det inlägget?
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav Blenda » fre 20 jul 2012, 23:19

MatsB skrev:Angående bloggare. Flest och mest = bäst?

Kan man starta en blogg för varje gång man ska säga något? En speciell blogg för just det inlägget?

På blogger verkar det inte finnas några begränsningar i alla fall.
Blenda
Avstängd

Inläggav asmodean » tis 24 jul 2012, 07:47

devadatta skrev:Har man tråkigt kan man alltid gå till Peratt för lite fantastiskt spinn:
Peratt skrev:I spetsen på denna småsinta inriktning finner vi dem som Voffare och antihumanister ser upp till nämligen kosmologiforskaren Stephen Hawking och Nobelpristagaren Martinus Veltman som starkt betvivlar Higgs existens. De menar att standardmodellen saknar något annat än Higgspartikeln. Som vaddå? De har inga som helst förslag men deltar i huligankörens upprörda röster för att man nu kommit något på spåren som kan förklara sammanhang.

Kommentarerna domineras också av de upprörda voffarna/antihumanisterna som avvisar fynden och framförallt avvisar smeknamnet “Gudspartikeln”.

Men det här är nog ännu bättre:
Peratt skrev:I min forskning om Medvetandets Uppkomst finns antaganden och frågeställningar som kan få om inte bekräftelse så i alla fall stöd av den forskning som nu presenteras om Higgs Boson.

“Den hävdar ingen annan Gud än att skapandet finns i allt, i minsta organism.”
Succébo-Fröet till Framgång (Provläs) sid 10. “I begynnelsen var icketomheten, men redan här fanns vågen som kunde övergå till en partikel. Vågen är som en energi som omvandlas till partikeln där den ger både intention och liv.”

Wow. Verkligen? Jag tror att mannen har lagt in ett E och ett T för mycket i sitt efternamn...
asmodean

Inläggav Jonas K » mån 06 aug 2012, 20:50

Stoppa pressarna, en ny Perattblogg har sett dagens ljus!

Fiskeguide Hans Nordin – fiskerapport
Det finns alltid tid att göra rätt drag

Peratt och fiskeguiden Hans Nordin spelade kring 1990 in TV-programmet Fisketur tillsammans. Som sextioårspresent till Nordin har Peratt nu skapat en blogg som han ska administrera åt honom. Det verkar dock som om det är Nordins texter som ska läggas ut på bloggen. I vilket fall som helst blir det blogg nummer arton för Peratt att fixa med.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav asmodean » tis 07 aug 2012, 16:44

Jonas K skrev:Stoppa pressarna, en ny Perattblogg har sett dagens ljus!

"Måste bli en väldigt massa bloggar det"
"Ja, många bloggar blir det..."
Bild
asmodean

Inläggav devadatta » fre 17 aug 2012, 02:21

Har kommenterat (en av) Peratts senaste blogginlägg. Få se om/vad han svarar.

En speciellt rolig sak i inlägget är detta:
Peratt skrev:Önsketänkande
Bön kan sannolikt psykologiskt, mentalt ha samröre med önsketänkande och målbilder, medvetna eller omedvetna. Vi vet att sådana målbilder och önsketänkanden har stor betydelse för fokus och prestationsförmåga. I min bok Succébo för jag fram hypotesen om gynnsamhet och preintuition. Det går ut på att drivkraften för evolutionen är just ett slags önsketänkande även om det på sin enklaste nivå mer skulle beskrivas som en intention av att pröva olika möjligheter. Således en slags kreativ universell naturkraft. Professor Larhammar vid Uppsala universitet har bevisat funktionen i en mikroorganism som kallas archaea.(1)
[...]
1. (Larhammar, D., Dreborg, S., Larsson, T.A., & Sundström, G. (2009) Early duplications of opioid receptor and peptide genes in vertebrate evolution. Ann. Trends in Comparative Endocrinology and Neurobiology.

Duplicering av opioidreceptorer är alltså en form av önsketänkande, som dessutom är rubrik för stycket. Detta har en oändlig potential för vitsar. Det är det jag älskar med new age! <3
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav anundi » fre 17 aug 2012, 10:25

Om man går in på Borjeperattexplorer-bloggen varnar Chrome att det "[p]å den här sidan finns innehåll som inte är säkert".

<3

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Hexmaster » fre 17 aug 2012, 11:07

Webcite

Gillar f.ö. att Börje Peratt lagt med ett vikingaskepp på sin Explorer-sida. Så självklart.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Bod » fre 17 aug 2012, 11:33

B Peratt skrev: Omfattande studier med dubbelblindtest har visat att anonyma bönegrupper tycks påverka anonyma mottagare (hjärtsjuka eller andra patientgrupper) på ett avgörande positivt sätt.

:? Var det inte precis tvärt om?? :?
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav skunkjobb » fre 17 aug 2012, 11:38

Bod skrev:
B Peratt skrev: Omfattande studier med dubbelblindtest har visat att anonyma bönegrupper tycks påverka anonyma mottagare (hjärtsjuka eller andra patientgrupper) på ett avgörande positivt sätt.

Jo, men det är inte så noga i woo-woo-land.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav Spito » fre 17 aug 2012, 11:48

Bod skrev:

Jo. Men får fakta ligga till sig ett tag i skallen så försvinner snart de vassa tagarna på dem och vid närmare eftertanke så var det nog så ändå att de bekräftade det som du ville att de skulle bekräfta.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav KA67 » fre 17 aug 2012, 11:56

devadatta skrev:Har kommenterat (en av) Peratts senaste blogginlägg. Få se om/vad han svarar.
Han har svarat nu.
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav Jonas K » fre 17 aug 2012, 19:05

Jag måste försöka bli fri från mitt Perattberoende, det har gått alldeles för långt. I nuläget läser jag även allt på hans vän fiskeguidens blogg i hopp om att det ska komma ett utfall mot antihumanister och pseudiker trots att Peratt bara är administratör för den bloggen.

Dessutom hatar jag fiskehistorier, de har alla väldigt små variationer.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter