Gärdeborn ger sig in i folkbildningsbranschen på allvar

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Gärdeborn ger sig in i folkbildningsbranschen på allvar

Inläggav Anders H » fre 23 sep 2011, 13:26

Anders Gärdeborn ger sig in i folkbildningsbranschen på allvar med en ny hemsida, http://gardeborn.se/ (tipstack l_johan_k). Artiklar, debatter och böcker. Blogga på!
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Re: Gärdeborn ger sig in i folkbildningsbranschen på allvar

Inläggav Moridin » fre 23 sep 2011, 15:14

Jag tittade lite på PowerPoint presentationerna, särskilt den andra som heter "Strukturen på livet: Klassificering & fossil". Där får vi reda på att:

1. Gärdeborn menar att evolutionen förutsäger livets stora kedja, medan biblisk kreationism förutsätter skapade slag. I själva verket förutsäger gemensamt biologiskt ursprung nästlade hierarkier (grupper inom grupper), vilket är precis det vi ser.
2. Gärdeborn menar att "mikroevolution" inte är samma sak som "makroevolution" och att allt forskarna gör är att extrapolera från "mikroevolution" till gemensamt biologiskt ursprung. I själva verket så finns det många oberoende evidenslinjer för gemensamt biologiskt ursprung. Gärdeborn måste skilja på gemensamt biologiskt ursprung som ett faktum och t. ex. naturligt urval som mekanism. Det är särskilt ironiskt att bilden han visar antyder att kreationismen menar att en ursprunglig hund evolverat till taxar, vargar och räv utan att verka kunna förstå att samma argument lika gärna skulle kunna tillämpas på t. ex. schimpanser och människor.
3. Hävdar att evolutionsförespråkare borde producera en "hundkatt".
4. Hävdar att Lucy's knäled (som enligt Gärdeborn används för att demonstrera att A. afarensis) var från en annan fossil, trots att fossilen Lucy inte ens har en intakt knäled.

etc.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Moridin » fre 23 sep 2011, 16:20

I mina naiva tro på att Gärdeborn bara är okunnig snarare än medvetet oärlig märkte jag inte följande förrän nu. I slide No. 7 i ovanstående presentation visar han två evolutionära hypoteser kring artropoders släktskap. Den vänstra säger Gärdeborn är ett resultat av molekylära analyser och den högre av morfologiska. Det ironiska är att bilden han använder som källa (han länkar till denna i fältet för anteckningar) har i sin bildtext att den vänstra är en hypotes från morfologi och molekylära analyser, medan den högra är en hypotes från fossiler och morfologi.

Läser man texten som hänvisar till bilden märker man att anledningen att det finns två hypoteser är för att området fortfarande är relativt kontroversiellt. Det är alltså inte så att, som Gärdeborn verkar antyda, att molekylära data och morfologi ger helt olika och icke-konvergenta fylogenier, utan helt enkelt att forskningen fortfarande har mycket kvar att göra.

Så Gärdeborn har inte bara fel i resonemanget, utan även fel i återgivningen av vad bilden säger. XD
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Anders H » fre 23 sep 2011, 16:56

Man kanske skulle bemöta Gärdeborn med lite värdighet och respekt, för att ge han en chans att korrigera utan att tappa ansiktet?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Moridin » fre 23 sep 2011, 17:08

Anders H skrev:Man kanske skulle bemöta Gärdeborn med lite värdighet och respekt, för att ge han en chans att korrigera utan att tappa ansiktet?

Been there, done that, didn't work. Läs valfri diskussion med Gärdeborn i kommentarerna på Erkells blogserie om Gärdeborns bok. Men jag är öppen för förslag.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav TomasT » fre 23 sep 2011, 17:53

Anders H skrev:Man kanske skulle bemöta Gärdeborn med lite värdighet och respekt, för att ge honom en chans att korrigera utan att tappa ansiktet?

Tillerkänn Moridin gudsstatus(förvisso en av många och vad som verkar sannolikt dessutom förkroppsligad),så kirrar det sig säkert.

Inläggav Moridin » fre 23 sep 2011, 18:16

TomasT skrev:[...] Moridin gudsstatus [...]

Kunde man tro, men det är bara egentligen så att kreationistiska argument är så allvarligt bristfälliga att det bara ger sken av att det förhåller sig så.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav TomasT » fre 23 sep 2011, 19:04

TomasT skrev:
Anders H skrev:Man kanske skulle bemöta Gärdeborn med lite värdighet och respekt, för att ge honom en chans att korrigera utan att tappa ansiktet?

Tillerkänn Moridin gudsstatus(förvisso en av många och vad som verkar sannolikt dessutom förkroppsligad),så kirrar det sig säkert.

Moridin svarade men tog bort i all hast..(möjligtvis beroende på mina kommentarer tidigare på dennes sexuella anspelningar i diverse våldtäktsanalyser)

Okey,

Vad som gör impact(imponatorfaktor) är att byta från Göteborgs bakgård,dvs Borås ;gör en pehåde, och i dess förlängning en trygg professur.Först då kan vi diskutera gudsstatus.

Inläggav Moridin » fre 23 sep 2011, 19:22

TomasT skrev:Moridin svarade men tog bort i all hast..(möjligtvis beroende på mina kommentarer tidigare på dennes sexuella anspelningar i diverse våldtäktsanalyser)

1. Mitt svar är kvar och har aldrig blivit borttaget.
2. Jag har inte gjort sexuella anspelningar i diverse analyser av våldtäkt. Ny skryter jag lite här, men jag upplever att jag var en av de få som klarade av att ha en sansad diskussion i de trådarna. Sedan kan jag givetvis ha fel.
3. Jag är inte särskilt lätt att avskräcka.

Först då kan vi diskutera gudsstatus.

Skrev det jag skrev för att betona att auktoritetsbeundran är irrationell på flera nivåer, även om det var svårt att ta ditt påstående på allvar.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Andreas » fre 23 sep 2011, 20:06

Moridin skrev:I mina naiva tro på att Gärdeborn bara är okunnig snarare än medvetet oärlig
Efter att ha for manga ar sedan diskuterat med Gardeborn i den nu avsomnade nyhetsgruppen swnet.filosofi (eller om det var nagon tidig bloggvariant) ar jag overtygad om att han ar medvetet oarlig. Vi diskuterade en lista med de (enligt AG) basta argumenten mot evolutionsteorin. Jag gick igenom nagra av exemplen och fick honom att erkanna att vissa av dem var halvsanningar, osanna eller irrelevanta for evolutionsteori. Om jag inte minns fel diskuterade vi bl.a. piltdownmannen och bjorkmatare. Nu minst tio ar senare kan man se en liknande lista pa hans hemsida: http://gardeborn.se/Vad_talar_mot_evolution.html

Gardeborn ar saklart inte ute efter att fora en intellektuellt hederlig debatt. Hans mal ar att skedmata kristna av mer bokstavlig inriktning med uppbyggelselitteratur.
Ljus och kärlek!
Användarvisningsbild
Andreas

Inläggav Predden » fre 23 sep 2011, 22:04

Jävlar.
Klickade på länken och kikade lite på innehållet, kännde genast min IQ sjunka.
Lite som att sniffa lim. O_o
Användarvisningsbild
Predden

Inläggav Eon » fre 23 sep 2011, 23:56

Andreas skrev: Nu minst tio ar senare kan man se en liknande lista pa hans hemsida: http://gardeborn.se/Vad_talar_mot_evolution.html

Är inte alla Gärdeborns argument hämtade från USA och den amerikanska debatten? Har han någonsin kommit med någon eget unikt material, eller ens en egen tanke? Anledningen att jag frågar är att alla "argument" genesis.nu presenterar verkar vara hämtat från Discovery Institute och deras filialer, lätt masserat för att passa svenska förhållanden.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav Anders H » lör 24 sep 2011, 07:45

Predden skrev:Jävlar.
Klickade på länken och kikade lite på innehållet, kännde genast min IQ sjunka.
Lite som att sniffa lim. O_o

Måste du berätta för alla varför jag gillar att bråka med kreationister? :x
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Moridin » lör 24 sep 2011, 09:50

Eon skrev:Är inte alla Gärdeborns argument hämtade från USA och den amerikanska debatten?

Det där är en genomgående för de flesta sorters kreationism, svensk (Gärdeborn) som turkisk (Harun Yahya).

Har han någonsin kommit med någon eget unikt material, eller ens en egen tanke?

Han brukar skriva några uppdateringar på genesis.nu där han kommenterar nya vetenskapliga rön. Även fast argumenten ibland är nya, så är debattekniken den samma.

Anledningen att jag frågar är att alla "argument" genesis.nu presenterar verkar vara hämtat från Discovery Institute och deras filialer, lätt masserat för att passa svenska förhållanden.

Det är nog mer så att DIs C(R)SCs argumentation och Gärdeborns har en gemensam kulturell föregångare i form av ungjordskreationismen; DI har plockat bort de saker som lätt kan vederläggas av vetenskapen (och som vederlades i bland annat Edwards vs. Augillard och Mclean vs. Arkansas) som t. ex. påståenden om jordens ålder och en global översvämning. Gärdeborn har inte riktigt kommit så långt, men är på väg att, om du ursäktar uttrycket, att evolvera mot intelligent design, fastän han inte riktigt vill släppa dessa två trossatser.

Detta leder till en hel del ironisk dissonans, som att förespråka en ung jord samtidigt som han hävdar att kambriska radiationen (530 miljoner år sedan) är belägg för plötslig skapelse; anser att syndafloden avlagrat alla fossiler under samma tid, men accepterar tydliga gränser i lagerföljden, förkasta Big Bang (fast ibland verkar han acceptera den) samtidigt som han dras till en version av kalamargumentet etc.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Brid » mån 26 sep 2011, 10:29

Gärdeborn skrev:Även om pungdjuren aldrig hade funnits på andra kontinenter än Australien kan det förklaras med den bibliska syndafloden. Pungdjur har en unik förmåga att skydda sina ungar (i pungen) och kan därför migrera längst bort från arkens landningsplats på Ararat.

Varför kan jag inte låta bli att titta på sånt här?
:banghead:
Användarvisningsbild
Brid

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter