vaccin.me

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: vaccin.me

Inläggav Zoid » fre 20 apr 2012, 09:14

Jag skall prata med Göteborgsavdelningen och se om vi inte kan få till nån slags skolinfo om HPV med ALLA fakta på bordet. Jag tänkte vi kunde göra en sammanställning av riskerna med vaccin kontra riskerna med andra läkemedel, att skadas i bilolycka, utsättas för våld på stan en fredagkväll, träffas av en metorit/blixten/whatever... Förklara att du måste sätta saker i sitt sammanhang och att vi på ett sätt eller annat riskerar livet varje minut av varje dag...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav CJ Åkerberg » fre 20 apr 2012, 09:58

Kanske att gå händelserna i förväg, men kanske den viktigaste poängen här: Se till att inte upprepa påståendena från antivaxxer-lägret.

Typ: "Det påstås att Gardasil ger biverkningar som kan leda till döden. Detta stämmer inte då...".

Ett sådant bemötande ser bara till att befästa felaktiga påståenden (s.a.s. upprepning). Ta det hela som påståenden utan motfrågan.

- Gardasil är vältestat
- Alla mediciner ger biverkningar men som oftast väldigt milda
- Ger upp till 95% skydd
- osv osv osv
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav Zoid » fre 20 apr 2012, 10:02

CJ Åkerberg skrev:Kanske att gå händelserna i förväg, men kanske den viktigaste poängen här: Se till att inte upprepa påståendena från antivaxxer-lägret.

Typ: "Det påstås att Gardasil ger biverkningar som kan leda till döden. Detta stämmer inte då...".

Ett sådant bemötande ser bara till att befästa felaktiga påståenden (s.a.s. upprepning). Ta det hela som påståenden utan motfrågan.

- Gardasil är vältestat
- Alla mediciner ger biverkningar men som oftast väldigt milda
- Ger upp till 95% skydd
- osv osv osv

Ah! Tack för tipset! :smile2: Det är ju annars ganska vanligt när man debunkar myter att du upprepar myten först...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav Moridin » fre 20 apr 2012, 12:45

Se till att någon kollar på upplägget så att det inte leder till just backfire effekter. Läs mer om dessa här. Mitt råd är att inte nämna myterna överhuvudtaget.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Zartax » fre 20 apr 2012, 13:19

Moridin skrev:Se till att någon kollar på upplägget så att det inte leder till just backfire effekter. Läs mer om dessa här. Mitt råd är att inte nämna myterna överhuvudtaget.

Å andra sidan är det ju ingen som får träffar på debunkingsidan när de söker på myten då heller, vilket är negativt.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav CJ Åkerberg » fre 20 apr 2012, 13:55

Zoid skrev:Nytt reportage av samma Helander http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5072383

Har mailat programmet ang. vissa delar av inslaget. Får se vad det ger...
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav Moridin » fre 20 apr 2012, 14:15

Zartax skrev:
Moridin skrev:Se till att någon kollar på upplägget så att det inte leder till just backfire effekter. Läs mer om dessa här. Mitt råd är att inte nämna myterna överhuvudtaget.

Å andra sidan är det ju ingen som får träffar på debunkingsidan när de söker på myten då heller, vilket är negativt.

En nålstick jämfört med ett huvudskott.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Zartax » fre 20 apr 2012, 14:16

Moridin skrev:En nålstick jämfört med ett huvudskott.

Har du någon peer reviewad studie som visar det?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Moridin » fre 20 apr 2012, 14:33

Zartax skrev:Har du någon peer reviewad studie som visar det?

Det är väldokumenterat att en felaktig debunkningsmetod kan förstärka felaktiga övertygelser och att detta är mycket allvarligt (se referenslistan i Debunking Handbook). Dessutom så finns det forskning som visar att artiga korrigeringar ofta inte fungerar. Detta kallas för "the worldview backfire effect" (så effekten av att råka hitta sidan om man tror på myten är liten). Detta diskuteras också i the Debunking Handbook.

Dessutom kan man nämna kritiska komponenter i den felaktiga föreställningen utan att nämna myten. Istället för att skriva något i stil med "Myt 5: HPV vaccinet dödar" kan man skriva "Skottskadad eller bilolycka är inte en vaccinbiverkning" och beroende på hur man formulerar sig i texten kan man få med central ord som skulle ge träffar på sökmotorer utan att statera myten direkt.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav CJ Åkerberg » fre 20 apr 2012, 15:11

Lätt "goddag yxskaft"-svar från P3 Nyheter på Twitter...

@P3Nyhetsguiden: @Vaccininfo dödsfall har förekommit som tidsmässigt sammanfaller med vaccineringen, enligt Läkemedelsverket

Samt
@P3Nyhetsguiden: @Vaccininfo även om orsakssambandet aldrig fastställdes, vilket även sas i programmet.
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav piotrr » fre 20 apr 2012, 16:04

Torbjörn S skrev:TILL VOF
Överhuvudtaget är det intressant att se hur oerhört stor fixeringen är vid min person i detta forum. Bara i denna tråd finns nu ca 250 inlägg och väldigt många nämner mitt namn som om jag ska bära skuld för era dumheter.

Givetvis inte. Du bär bara skulden för dina egna dumheter.

Torbjörn S skrev:En sak som glöms bort är Unicefs reaktioner mot flera av Gåvobrevens (inte bara Grytzells). De reagerade med en slags återhållsam irritation.

Flera av Gåvobrevens? Vilka flera?

Torbjörn S skrev:Jag säger som Patrik Sjöberg skrev i sin blogg angående en av era andra VoF-stödda kampanjer:

För att vara helt specifik - om du nu är intresserad av sådana trivialiteter som sanningen och precision - var det inte en VoF-stödd kampanj när de stötande givarbreven skickades in till insamlingen.

Har du själv funderat på att hyra in någon PR-expert? Eller en källforskare?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav EmmaS » fre 20 apr 2012, 20:52

Torbjörn S skrev:TILL EMMA
Stämmer det att du byggt en hemsida som heter VFO? Det kanske finns två Emma Söderberg som bygger hemsidor, vad vet jag?
Oavsett vad så är detta, om du byggt en hemsida eller inte, av marginell betydelse i debatten om övertrampet mot Linda Karlström och Vaccin.me.

I den här tråden är det övertrampen som vaccin.me ägnar sig åt dagligen som är huvudämnet för debatt Torbjörn. Även du driver den sidan så du får gärna berätta när ni tänker ge UNICEF en offentlig ursäkt för att ni sprider lögner om deras intentioner? Vad ni ägnar er åt är långt värre än gåvobevisen och det vill du så klart att vi ska glömma bort, men det gör vi inte Torbjörn.

Jag har besvarat frågan på Humanisternas forum, där jag skrev ”Jag kan inte bygga hemsidor”. För att vara extra tydlig betyder det alltså att jag inte har byggt någon hemsida överhuvudtaget.

Nu när du fått ett svar från piotrr som är styrelsemedlem hoppas jag slippa se dig fortsätta sprida ut den felaktiga uppgiften att VoF står bakom några gåvobevis. Så vitt jag vet har inte en enda person ställt sig bakom de tre värsta gåvobevisen. Däremot ställer jag mig personligen bakom alla de övriga som du publicerat. Enligt min åsikt var det inte fel alls att köpa vaccin och sedan skriva följande till redaktören för vaccin.me:
Hej Linda! Din sida vaccin.me inspirerade mig att starta insamlingen "Aktion mot antivaccination" hos Unicef. Jag har åtagit mig att köpa vaccinationsprodukter för minst 100 kr per månad under år2012. Som tack för inspirationen kommer du att få ta emot gåvobevisen. /Emma Söderberg

Jag har tagit ställning för vaccinering.

Tack för att du påmint oss alla om hur utsatta barn är

Tack än en gång!

Tack vare vaccin.me:s enfaldiga kamp mot en friskare värld har jag gjorts uppmärksam på
möjligheten att genom UNICEF skänka vaccin till barn som annars riskerar att dö eller bli svårt sjuka. Har nu skänkt 20 doser mässlingsvaccin.

Har genom UNICEF även skänkt 60 doser poliovaccin.
Till skribenterna på vaccin.me sänder jag utöver två gåvobevis även en förhoppning om att de
kommer att tvingas löpa gatlopp i media.

Till vaccin.me med förhoppning om att barns liv skall räddas

Hej.
Jag blev, liksom några andra, inspirerad av Er antivaccinationssida vaccin.me och köpte några vaccinationsdoser. Här kan Ni se hur det går för insamlingssidan: http://unicef.se/egna-insamlingar/vaccin

Tvärtom ska dessa personer ha ett stort tack för bidraget till en bättre värld! <3
Användarvisningsbild
EmmaS
Avstängd

Inläggav C-J » tis 15 maj 2012, 10:34

Italiensk domstol fastslår att MPR-vaccin orsakat autism
http://vaccin.me/2012/05/14/italiensk-d ... at-autism/

:roll: :roll:
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Robobengt » tis 15 maj 2012, 12:34

Jag gick nu för första gången in på vaccin.me och klickade mig runt lite. Då hittade jag den briljanta delen där man kan rapportera sina egna biverkningar. Jag noterar att de löst problemet med att säkerställa att vaccinet faktiskt ligger bakom biverkningarna med fältet "Vilka andra möjliga orsaker kan det finnas till biverkningarna?".

Fint...

:banghead:
Robobengt

Inläggav Vetinteallt » tis 15 maj 2012, 19:00

C-J skrev:Italiensk domstol fastslår att MPR-vaccin orsakat autism
http://vaccin.me/2012/05/14/italiensk-d ... at-autism/

:roll: :roll:

Helknäppt! De har ju ingen medicinsk kunskap precis, juristerna. och man kan ju inte ha det så att man anlitar olika medicinska experter som stöttar vardera sidan då det är inte är ett normalt förfarande vid forskning? De har ju inte sett den samlade forskningen på området och kan därför inte bedöma helheten. Så tycker jag.
Ingen person finns på min ignorelista längre.
*folkbildning kan allvarligt skada dina fördomar*
Användarvisningsbild
Vetinteallt

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter