Humanism & Kunskap (förening)

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Humanism & Kunskap (förening)

Inläggav devadatta » lör 18 feb 2012, 21:22

Peratt har startat en ny organisation som motvikt mot "antihumanismen" han anser finns i Humanisterna och VoF. Organisationen kallas Humanism och Kunskap och aktivt medlemsskap kostar 500 kr, passivt 100 kr. Tydligen har det varit ett möte redan:
Peratt skrev:Ett första större möte inom Humanism och Kunskap samlade 22 deltagare varav 12 akademiker (professorer, docenter, läkare, beteendevetare). Det blev en think tank av en dignitet som överträffade mångas förväntningar. Effekten av detta och det fortsatta arbetet innebär att Humanism och Kunskap kommer att kunna erbjuda ett starkt alternativ till dem som törstar efter humanismens återupprättande.

Verkar som han har stora planer:
Peratt skrev:Medlemskapet sattes vid 500 kr för att visa att man vill medverka och ha en aktiv del i arbetet. Jo man får betala för att arbeta. Stödjande medlem är satt till 100 kr för att visa att man stöder den arbets- och kostnadskrävande insats som detta innebär.
Idag har ett antal utvalda kommit från olika delar av landet för att lägga grunden till en ny organisation. Alla har betalat för sin resa och i en del fall för övernattning. Så initialt innebär det personliga uppoffringar även ekonomiskt. På sikt kommer vi att ha kostnadskrävande marknadsföring, event och sammankomster. I en del fall innebär det att köpa in externa tjänster. Även om det allra mesta görs ideellt så innebär det kostnader. Det kommer till en gräns då vi som tagit initiativet inte ska behöva stå för detta privat. För egen del kan jag säga att jag lagt ner en obetald halvtid under drygt ett års tid för att komma dit vi är idag. Det gäller även Torbjörn Sassersson. Förutom således övriga kostnader. I framtiden är det rimligt att åtminstone kunna ersätta administration, resor, telefon mm. Och till en del det logistikarbete som krävs samt skötsel av hemsida mm. Den ideella insatsen kommer att fortsatt avgörande för hur detta lyckas. Men som sagt för att kunna göra det vi vill krävs ekonomiska resurser.

edit: Länk till föreningens hemsida.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: $uccébo - fröet till framgång!

Inläggav Hexmaster » lör 18 feb 2012, 21:59

P€ratt skrev:Ett första större möte inom Humanism och Kunskap samlade 22 deltagare varav 12 akademiker (professorer, docenter, läkare, beteendevetare). Det blev en think tank av en dignitet som överträffade mångas förväntningar. Effekten av detta och det fortsatta arbetet innebär att Humanism och Kunskap kommer att kunna erbjuda ett starkt alternativ till dem som törstar efter humanismens återupprättande.

Yay! HoKed on a feeling!
Börje Prutt skrev:För egen del kan jag säga att jag lagt ner en obetald halvtid under drygt ett års tid för att komma dit vi är idag. Det gäller även Torbjörn Sassersson.

Peratt hatar oss tillräckligt mycket för att öda ett halvt års arbetstid? Alltid något. Tänk så mycket riktigt bus han hade kunnat hitta på om han ägnat sig åt vaccinförvillelser eller så.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Jakke » sön 19 feb 2012, 22:23

Intressant, här har man gått och trott att man är humanist i alla år. Vilken tur att jag fick veta att VoF-medlemskap var direkt diskvalificerande :smile2:
"Darwinist"
Skeptisk musiker
Användarvisningsbild
Jakke

Inläggav Tryggve » mån 20 feb 2012, 13:48

Hexmaster skrev:Peratt hatar oss tillräckligt mycket för att öda ett halvt års arbetstid? Alltid något. Tänk så mycket riktigt bus han hade kunnat hitta på om han ägnat sig åt vaccinförvillelser eller så.

Jo, det finns nog betydligt värre saker som Peratt och Sassersson kunde lägga sin arbetstid på än detta.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Jörgen Bengtsson » mån 20 feb 2012, 15:18

Tryggve skrev:
Hexmaster skrev:Peratt hatar oss tillräckligt mycket för att öda ett halvt års arbetstid? Alltid något. Tänk så mycket riktigt bus han hade kunnat hitta på om han ägnat sig åt vaccinförvillelser eller så.

Jo, det finns nog betydligt värre saker som Peratt och Sassersson kunde lägga sin arbetstid på än detta.

Det kommer säkert. Att en fanatisk aktivistgrupp kan ställa till med skada genom att organisera sin lögnpropaganda är alls inte omöjligt. Det verkar även vara prioriterat att knyta till sig akademisk utbildade talibaner. Det ska visst publiceras ett manifest också så vad blir nästa steg tro, inköp av konstgödsel? Det hela tycks bottna i en osunt stark frustration över att vetenskap och rationalism alltid vinner över pseudoläror och antiintellektualism. Möjligen finns där också någon form av missriktad avundsjuka. Men hur som helst kommer dessa förvirrade stackare få lära sig att den som gräver en grop…
Medlem i lokalavdelningen VoF-Trestad
(Vänersborg-Trollhättan-Uddevalla)
Jörgen Bengtsson

Inläggav Tryggve » mån 20 feb 2012, 15:41

Jörgen Bengtsson skrev:Det kommer säkert. Att en fanatisk aktivistgrupp kan ställa till med skada genom att organisera sin lögnpropaganda är alls inte omöjligt. Det verkar även vara prioriterat att knyta till sig akademisk utbildade talibaner. Det ska visst publiceras ett manifest också så vad blir nästa steg tro, inköp av konstgödsel? Det hela tycks bottna i en osunt stark frustration över att vetenskap och rationalism alltid vinner över pseudoläror och antiintellektualism. Möjligen finns där också någon form av missriktad avundsjuka. Men hur som helst kommer dessa förvirrade stackare få lära sig att den som gräver en grop…

Det är väl inte helt otroligt att de kommer att bli osams inbördes, för dessa individer känns ju lite "speciella", eller vad man ska säga....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » mån 20 feb 2012, 15:55

Tryggve skrev:Det är väl inte helt otroligt att de kommer att bli osams inbördes, för dessa individer känns ju lite "speciella", eller vad man ska säga....

Berghorn är arg på Peratt. Också. :-)

Bleve förvånad om föreningen, sammanslutningen, klubben eller gruppen får längre livslängd än ett genomsnittligt Sasser-påhitt. På tal om det, undras om den så mycket som får en artikel på Vetapedia?

Noterar f.ö. att föreningen Humanism & Kunskap ska drivas i föreningen Kulturnätets regi, som har fördelen av att existera, ha plusgirokonto m.m.

http://www.cultnet.se/
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav pwm » mån 20 feb 2012, 16:06

Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Tryggve » mån 20 feb 2012, 16:35

Hexmaster skrev:Noterar f.ö. att föreningen Humanism & Kunskap ska drivas i föreningen Kulturnätets regi, som har fördelen av att existera, ha plusgirokonto m.m.

http://www.cultnet.se/

Intressant:
"Föreningen Kulturnätet förenar proffs och ideell kraft, ungdom och vuxna för att förverkliga visioner inom teater, dans, musik, film och TV."
(min fetning)

Är det såpa eller teater som det är tänkt att bli av detta? :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Spito » lör 25 feb 2012, 16:40

pwm skrev:http://humanismkunskap.org/
Deras försök att göra reklam för föreningen på Wikipedia sköts i sank av wikipedianer som bryr sig om relevanskriterierna, men framställs av firman PB & TS som en kränkning. Lite roande att läsa relevansdiskussionen på den raderade artikelns diskussionssida, de som förespråkar en radering tar tydligen på något sätt och kränker FN:s deklaration om de mänskliga rätternas artikel 20 och 27 om jag förstår TS rätt. Håhåjaja....
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav pwm » lör 25 feb 2012, 19:35

Jo, jag har sett eländet.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav take » lör 25 feb 2012, 20:00

Det är mycket lulz överallt.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav devadatta » lör 25 feb 2012, 22:18

De kanske borde ta bort den här från sina tangentbord:

Bild
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Bod » sön 26 feb 2012, 22:37

Spito skrev:
Deras försök att göra reklam för föreningen på Wikipedia sköts i sank av wikipedianer som bryr sig om relevanskriterierna, men framställs av firman PB & TS som en kränkning. Lite roande att läsa relevansdiskussionen på den raderade artikelns diskussionssida, de som förespråkar en radering tar tydligen på något sätt och kränker FN:s deklaration om de mänskliga rätternas artikel 20 och 27 om jag förstår TS rätt. Håhåjaja....

Haha jag bara skrattar åt eländet (bättre än att gråta). :lol:

"Den bildades för 3 månader sedan och är grundad i en grupp som är större än VoF och Humanisterna." ??

Hur vet de förresten att artikeln raderats p g a attack från VoF-aktivister? Nåja, faktagransking är ju inte PB&TS:s starka sida.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav PerFnurt » mån 27 feb 2012, 10:52

Spito skrev:

Andeskojjaren Terry menar det är rädsla som hindrar Wikipedia från att agera reklamplats åt spektaklet.
https://www.facebook.com/notes/terry-ev ... 8073102835
Här borde jag haft en självrefererande signatur.
PerFnurt

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter