Jag har sett detta utskick från Vårdguiden spridas på Facebook och gillar det inte.
I bildtexten står att läsa:
Mer styrka av egen kraft!
Undvik antibiotika vid förkylningar - låt ditt barn stanna hemma en dag extra i stället. Då får barnet använda och träna sin egen kraft, immunförsvaret, och du bidrar till att minska utvecklingen av motståndskraftiga bakterier.
Mina invändningar:
1. Antibiotika ordineras av läkare - det är ingen receptfri medicin som man själv avgör när man ska använda.
2. En extra dag hemma för ett tillstånd som läkare ordinerat antibiotika för lär inte bota någon.
Jag gissar att det finns en grupp föräldrar som kommer omfamna detta lilla informationsblad och låta bli att ge sina barn den antibiotika en läkare bedömt att de behöver. Dessa barn kommer vara sjukare än de behöver och ha ondare än de behöver längre tid än de behöver. Eftersom Vårdguiden valt att använda det minst sagt flummiga uttrycket "barnets egen kraft" och höfta med "en dag extra" skulle man också kunna tänka sig att TVÅ dagar kanske ger DUBBELT så mycket kraft. Och återigen: eftersom antibiotika skrivs ut av läkare ska man alltså bortse från dennes rekommendation och vänta ut ett tillstånd som jag gissar inte bör väntas ut, eftersom det i så fall vore vad läkaren skulle ordinera.
Överdriver jag?