Vårdguiden rekommenderar "kroppens egen kraft"

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Vårdguiden rekommenderar "kroppens egen kraft"

Inläggav Xantippa » mån 25 jun 2012, 15:22

Bild

Jag har sett detta utskick från Vårdguiden spridas på Facebook och gillar det inte.

I bildtexten står att läsa:
Mer styrka av egen kraft!
Undvik antibiotika vid förkylningar - låt ditt barn stanna hemma en dag extra i stället. Då får barnet använda och träna sin egen kraft, immunförsvaret, och du bidrar till att minska utvecklingen av motståndskraftiga bakterier.

Mina invändningar:
1. Antibiotika ordineras av läkare - det är ingen receptfri medicin som man själv avgör när man ska använda.
2. En extra dag hemma för ett tillstånd som läkare ordinerat antibiotika för lär inte bota någon.

Jag gissar att det finns en grupp föräldrar som kommer omfamna detta lilla informationsblad och låta bli att ge sina barn den antibiotika en läkare bedömt att de behöver. Dessa barn kommer vara sjukare än de behöver och ha ondare än de behöver längre tid än de behöver. Eftersom Vårdguiden valt att använda det minst sagt flummiga uttrycket "barnets egen kraft" och höfta med "en dag extra" skulle man också kunna tänka sig att TVÅ dagar kanske ger DUBBELT så mycket kraft. Och återigen: eftersom antibiotika skrivs ut av läkare ska man alltså bortse från dennes rekommendation och vänta ut ett tillstånd som jag gissar inte bör väntas ut, eftersom det i så fall vore vad läkaren skulle ordinera.

Överdriver jag?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Vårdguiden rekommenderar "kroppens egen kraft"

Inläggav Blenda » mån 25 jun 2012, 15:42

Handlar tydligen främst om Stockholm där förskrivningen tycks vara oproportionerligt stor.

http://www.janusinfo.se/Nyhetslista/Kam ... t-forsvar/
Blenda

Inläggav Xantippa » mån 25 jun 2012, 15:53

Blenda skrev:Handlar tydligen främst om Stockholm där förskrivningen tycks vara oproportionerligt stor.

http://www.janusinfo.se/Nyhetslista/Kam ... t-forsvar/

OK, tack för länk - hade letat på Vårdguiden utan att hitta något om den här kampanjen.

Om antibiotikarecepten är för många så betyder det väl att läkare skriver ut för mycket?
Kampanjen blir liksom missriktad - det verkar inte framgå att det handlar om "Detta är information om varför du INTE fått antibiotika av din läkare".

Kan tilläggas att jag kollar vilka som delat bilden och det är en oroväckande hög andel folk boende i Järna, eller arbetande på Waldorfskolor och som ackompanjerar bilden med ord som "Äntligen!" och "Meditation gives you inner preservation!"

Jag tycker det är slarvigt och oansvarigt att ge ut sådant här - och dessutom falskt. Man vill ju, såvitt jag vet, inte alls undvika antibiotika för att ge barn chans att använda sin "Inre kraft" utan för att undvika antibiotikaresistenta bakterier, punkt.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Petter » mån 25 jun 2012, 16:02

Xantippa skrev:1. Antibiotika ordineras av läkare - det är ingen receptfri medicin som man själv avgör när man ska använda.
Nej, men i väldigt många fall handlar det om självbegränsande infektioner (t ex öroninflammation se Läkemedelsboken s. 751). Då finns evidens för behandling i vissa åldrar och i vissa grupper, medan man bör undvika behandling av förstagångsinsjuknanden i vissa andra åldrar. Det hela landar ofta i en bedömning av besvärens grad och förälderns förmåga att acceptera att avstå behandling.

Min upplevelse är att många föräldrar, i synnerhet i storstäder som Stockholm, har gått mot att googla först och komma till VC eller närakuten med specifika krav. Man är helt enkelt inte nöjd förrän man fått antibiotika för en självbegränsande infektion. Detta leder till svårigheter för vården av flera anledningar, varav den främsta i min mening är att föräldrarna är experter på sina barn. Om en förälder säger "jag är mycket orolig, hon har aldrig varit så här förut, jag tror att hon är mycket allvarligt sjuk" så krävs det ganska mycket som talar emot allvarlig sjukdom för att du som läkare ska vilja/kunna/våga avfärda denna bedömning.

I slutändan blir det faktiskt så att antibiotikan till viss del kan "beställas" eller "krävas" av föräldrar, om det på något vis är en svårtolkad situation eller en gråzon där läkaren egentligen kanske skulle vilja avvakta 1-2 dygn för att se om det inte blir bättre på egen hand.

Jag tror att den här kampanjen har som syfte att få lattemammorna i Stockholm att tagga ner lite och våga lita på att barnet kan bli friskt på egen hand. Jag tycker att den verkar vara ganska dåligt utformad.

Liknande kampanjer finns "inåt", mot läkarna, från t ex Strama och de olika landstingens läkemedelsgrupper (t ex SLL:s Läkemedelskommitté).

Xantippa skrev:2. En extra dag hemma för ett tillstånd som läkare ordinerat antibiotika för lär inte bota någon.
T ex öroninflammation botas just av tid, medan antibiotikan kortar ned förloppet (0,5-2 dygns kortare sjukdom har jag för mig, det går säkert att googla fram fräscha siffror).
Användarvisningsbild
Petter
Forummoderator

Inläggav Xantippa » mån 25 jun 2012, 16:10

Petter skrev:Jag tror att den här kampanjen har som syfte att få lattemammorna i Stockholm att tagga ner lite och våga lita på att barnet kan bli friskt på egen hand. Jag tycker att den verkar vara ganska dåligt utformad.

Ja, usel. Den fråga jag omedelbart ställer mig är om jag bör ge ungarna det vidriga Kåvepeninet när de har öroninflammation eller om jag kan bespara mig mödan det innebär att få dem att ta det - läkaren kanske bara ger mig receptet för att han är söndertjatad av lattemammor?

Inte enbart raljant - att folk är tjôtiga kan inte vara en ursäkt för att ge taskig information.

Petter skrev:T ex öroninflammation botas just av tid, medan antibiotikan kortar ned förloppet (0,5-2 dygns kortare sjukdom har jag för mig, det går säkert att googla fram fräscha siffror).

Men obehandlad öroninflammation kan väl dessutom leda till andra, värre sjukdomar?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav ulltand » mån 25 jun 2012, 16:11

Undertecknad har delat bilden på Facebook, och jag bor ju inte i Järna :-)

Kanske jag var lite för snabb när jag gjorde det, läste inte riktigt texten utan bara såg det som jag faktiskt tror den ska förmedla, att vi inte behöver ge och få antibiotika för minsta lilla ovälkommen bakterie. Skärpning ulltand!

Kanske någon kan göra en VoF-variant på bladet/bilden, med budskapet som jag tror de tänkt, utan risk för tvetydigheter?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Moridin » mån 25 jun 2012, 16:12

Sedan går det väl inte utesluta att föräldrar har antibiotika från ett tidigare sjukdomstillfälle som barnet inte tog och att föräldrar inte behöver ha förmågan att skilja en förkylning från någon annan sjukdom med snarlik symptombild?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav kaxiga Z » mån 25 jun 2012, 16:14

Petter
Apropå öroninflammation: Som förälder kanske man resonerar så här (med viss rätt?): När mitt barn får halsfluss/halsinfektion så kan h*n äta knäckebröd, dricka hett te, och annat som liksom skrapar i halsen och "sliter bort" infektion. Men beläggningar i örat kan man liksom inte komma åt på annat sätt än genom att äta antibiotika.

Jag tycker det låter lite svepande och högst obayesianskt att generalisera: "Ät mindre antibiotika" Ja, det beror ju på vilka sjukdomar vi talar om.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav romanum » mån 25 jun 2012, 16:15

Xantippa skrev:Bild

Jag har sett detta utskick från Vårdguiden spridas på Facebook och gillar det inte.

I bildtexten står att läsa:
Mer styrka av egen kraft!
Undvik antibiotika vid förkylningar - låt ditt barn stanna hemma en dag extra i stället. Då får barnet använda och träna sin egen kraft, immunförsvaret, och du bidrar till att minska utvecklingen av motståndskraftiga bakterier.

Mina invändningar:
1. Antibiotika ordineras av läkare - det är ingen receptfri medicin som man själv avgör när man ska använda.
2. En extra dag hemma för ett tillstånd som läkare ordinerat antibiotika för lär inte bota någon.

Jag gissar att det finns en grupp föräldrar som kommer omfamna detta lilla informationsblad och låta bli att ge sina barn den antibiotika en läkare bedömt att de behöver. Dessa barn kommer vara sjukare än de behöver och ha ondare än de behöver längre tid än de behöver. Eftersom Vårdguiden valt att använda det minst sagt flummiga uttrycket "barnets egen kraft" och höfta med "en dag extra" skulle man också kunna tänka sig att TVÅ dagar kanske ger DUBBELT så mycket kraft. Och återigen: eftersom antibiotika skrivs ut av läkare ska man alltså bortse från dennes rekommendation och vänta ut ett tillstånd som jag gissar inte bör väntas ut, eftersom det i så fall vore vad läkaren skulle ordinera.

Överdriver jag?

Ja du överdriver. Som du kan se så står det "Undvik antibiotika vid förkylningar". Antibiotika är ofta onödigt vid många förkylningar. Dessutom är många förkylningar orsakade av virus, vilket antibiotika inte biter på överhuvud taget.

Din invändning (nr2) är orimlig. Om läkaren ordinerat antibiotika så är det ju det som gäller, inte att stanna hemma en extra dag.

(Och nej, jag tänker inte lämna referenser på något eftersom trådskaparen inte gjort det som undebyggnad av sina påståenden!, dock kan du passa på att läsa information om antibiotika innan du förfäras över kampanjer skapade av organisationer som rimligen vet bra mycket mer än någon hos VoF (http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och- ... tibiotika/)
_______________________________________________________________________________________
Beware of The pseudo sceptics
romanum

Inläggav Xantippa » mån 25 jun 2012, 16:15

Jag måste ha någon form av diagnos och ber på förhand om ursäkt, men jag har suttit och kollat igenom listan av personer som har "gillat" en av delningarna av bilden. Här har ni en liten statistik. :oops:

Av 15 personer som gillat bilden:

Anger 2 st. att deras intressen innefattar antroposofi, generellt.
Arbetar 8 st. på en Waldorfskola eller annan skola med antroposofisk inriktning.
Har 2 st. anknytning till Järna, 1 av dessa arbetar med biodynamisk odling.

3 st är okategoriserbara då de inte bjuder på så mycket info om sig själva.

Det är en ganska pointless lista, jag vet - men det säger en del om hur slarvigt man uttryckt sig.
Senast redigerad av Xantippa mån 25 jun 2012, 16:21, redigerad totalt 2 gånger.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Xantippa » mån 25 jun 2012, 16:16

Moridin skrev:Sedan går det väl inte utesluta att föräldrar har antibiotika från ett tidigare sjukdomstillfälle som barnet inte tog och att föräldrar inte behöver ha förmågan att skilja en förkylning från någon annan sjukdom med snarlik symptombild?

Jag tror definitivt inte det är ett stort problem med att folk sparar antibiotikan. Den man ger till barn är flytande och har mycket kort bästföredatum. Då tror jag mer på Petters teori om tjat.
Senast redigerad av Xantippa mån 25 jun 2012, 16:21, redigerad totalt 1 gång.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Xantippa » mån 25 jun 2012, 16:18

kaxiga Z skrev:Petter
Apropå öroninflammation: Som förälder kanske man resonerar så här (med viss rätt?): När mitt barn får halsfluss/halsinfektion så kan h*n äta knäckebröd, dricka hett te, och annat som liksom skrapar i halsen och "sliter bort" infektion. Men beläggningar i örat kan man liksom inte komma åt på annat sätt än genom att äta antibiotika.

Grejen är att det ska inte vara upp till föräldrar att avgöra. Sedan finns det massa huskurer för öronont också - jag har testat de flesta under barnens långa hemska öron-ont-nätter. Rumsvarm olja på bomullstuss, lökpaket...you name it.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Xantippa » mån 25 jun 2012, 16:20

romanum skrev:Ja du överdriver. Som du kan se så står det "Undvik antibiotika vid förkylningar". Antibiotika är ofta onödigt vid många förkylningar. Dessutom är många förkylningar orsakade av virus, vilket antibiotika inte biter på överhuvud taget.

Din invändning (nr2) är orimlig. Om läkaren ordinerat antibiotika så är det ju det som gäller, inte att stanna hemma en extra dag.

Men man får ju inte antibiotika, och kan följaktligen inte låta bli den, om inte läkare ordinerat den.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav kaxiga Z » mån 25 jun 2012, 16:20

Xantippa skrev:
Moridin skrev:Sedan går det väl inte utesluta att föräldrar har antibiotika från ett tidigare sjukdomstillfälle som barnet inte tog och att föräldrar inte behöver ha förmågan att skilja en förkylning från någon annan sjukdom med snarlik symptombild?

Jag tror definitivt inte det är ett stort problem med att folk sparar antibiotikan. Den man ger till barn är flytande och har mycket kort böstföredatum. Då tror jag mer på Petters teori om tjat.

Synd om man inte äter hela den föreskrivna kuren bara. Man kanske selekterar fram starkare bakterier, om inte alla dör.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Xantippa » mån 25 jun 2012, 16:23

kaxiga Z skrev:Synd om man inte äter hela den föreskrivna kuren bara. Man kanske selekterar fram starkare bakterier, om inte alla dör.

Javisst. Men jag har svårt att tro att det är problemet. Det är ju inte heller vad som antyds i infon om kampanjen som Blenda länkade till ovan.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter