Psykoanalys

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Psykoanalys

Inläggav Wierd Al Haglund » mån 07 jan 2013, 15:28

Räknas freudiansk psykoanalys som vetenskaplig eller som pseudovetenskaplig numera? Jag har nämligen hört att Freud ska ha manipulerat sina forskningsresultat när de inte gick som han ville (Anna O t.ex, blev aldrig botad), och det borde väl ha försämrat psykoanalysens rykte? Eller försämrades det inte, trots avslöjandena?
Wierd Al Haglund

Re: Psykoanalys

Inläggav Moridin » mån 07 jan 2013, 16:13

Det är nästan ingen seriös akademisk psykolog som tar Freuds psykoanalys på allvar längre. Detta beror primärt på att hans förklaringsmodeller och teser antingen inte stämmer överens med empiri, eller inte är testbara överhuvudtaget. Att Freud inte hade fullständig integritet som forskare är så vitt jag vet en lite senare upptäckt som lägger virke på en redan brinnande eld.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Vitnir » mån 07 jan 2013, 19:36

Det finns väl hardcorefolk kvar som t.ex fortfarande säger att autism beror på dålig anknytning till mamman, det är gällande sanning i Frankrike enligt en artikel jag läste. Schizofreni är en annan sjukdom som skulle behandlas med terapi men det var innan det fanns verksamma mediciner, moderna undersökningsmetoder lär också ha vederlagt en del teorier om det undermedvetna som fanns. Med frågan antar jag att du inte menar det som har blivit psykodynamisk psykoterapi av alltihop, Freud finns kvar på ett hörn där men jag har inte koll på hur framträdande han är numer.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Thermal » tis 12 dec 2017, 21:11

Vitnir skrev:Det finns väl hardcorefolk kvar som t.ex fortfarande säger att autism beror på dålig anknytning till mamman, det är gällande sanning i Frankrike enligt en artikel jag läste. Schizofreni är en annan sjukdom som skulle behandlas med terapi men det var innan det fanns verksamma mediciner, moderna undersökningsmetoder lär också ha vederlagt en del teorier om det undermedvetna som fanns. Med frågan antar jag att du inte menar det som har blivit psykodynamisk psykoterapi av alltihop, Freud finns kvar på ett hörn där men jag har inte koll på hur framträdande han är numer.

https://sciencebasedmedicine.org/freud- ... doscience/
Psychiatry is arguably the least science-based of all the medical specialties, and Freudian psychoanalysis is arguably the least science-based psychotherapy. Freud’s theories have been widely criticized as unscientific, and treatment of mental disorders has increasingly turned to psychotropic medications and effective therapies like cognitive behavioral therapy (CBT)....
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Matte » ons 20 dec 2017, 09:08

Thermal skrev:Freudian psychoanalysis is arguably the least science-based psychotherapy.
För att komplicera bilden så kan psykoanalys innebära olika saker, både i teorin och i klinisk praktik.

P1 hade igår ett intressant program i ämnet.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/99 ... ramid=1272
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Återgå till Pseudovetenskap och sekter