Jan Lindholm försvarar elöverkänslighet i riksdagen

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Jan Lindholm försvarar elöverkänslighet i riksdagen

Inläggav Zyrre » tor 21 feb 2013, 13:09

I ett betänkande nämnt "Strålningsskydd och kärnteknisk säkerhet" så diskuterades främst säkerheten kring våra svenska kärnkraftverk.
Ett av ämnena som föreslagits var om elektromagnetiska fält och elöverkänslighet. Allianspartierna konstaterade att ett decennium av forskning visar på att det som kallas elöverkänslighet ej beror på sådana fält, men nämner också att symptomen givetvis ska tas på allvar.
Partierna S, MP och V ville ha mer forskning kring ämnet, inrätta elsanerade rum i kommunerna samt sänka gränsvärdena för EM-strålning.
S och V talade näst intill inget på ämnet. Jan Lindholm (MP) som sista talare valde att spendera 15 minuter i ett försök att försvara elöverkänslighet. Han nämner bland annat BioInitiative-rapporten som stöd (som för övrigt är på 1479 sidor, inget en hobby-skeptiker läser igenom så lätt).
Han framställer det som en debatt inom forskningsvärlden likt den tidiga forskningen om tobak och rökning.

Några förslag på hur man minskar sånt här tänkade inom statens styrande? Vad ska man göra åt det?
Användarvisningsbild
Zyrre

Re: Jan Lindholm försvarar elöverkänslighet i riksdagen

Inläggav Gambit » tor 21 feb 2013, 13:21

Informera om att det sitter såna tomtar i riksdagen och rösta taktiskt när det är dags för val. Att försöka övertyga politikerna i fråga är nog hopplöst.
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Petter » lör 23 feb 2013, 14:27

Väldigt trist att MP fortsätter att straffa ut sig på tomtefaktorn. De kanske skulle behöva enas kring ett idéprogram, inklusive frågan om partiet ska vara vetenskapligt eller pseudovetenskapligt förankrat.
Användarvisningsbild
Petter

Inläggav aruru08 » lör 23 feb 2013, 18:21

Kanske lite mail till partiledarna för MP är en bra början. Romson tror iaf på alternativmedicin men det är svårt att nå även högutbildade jurister med naturvetenskapligt tänkande så det krävs nog många välformulerade mail för att rucka på vanföreställningarna. Att förmå alla representanter för MP i olika fora som miljönämnder att åtminstone inta ett neutralt förhållningssätt till pseudovetenskap är troligen omöjligt.

Eftersom det finns rätt många som tror på pseudovetenskap i alla partier går det inte välja vilket parti man röstar på för att påverka.
aruru08

Re: Sv: Jan Lindholm försvarar elöverkänslighet i riksdagen

Inläggav devadatta » lör 23 feb 2013, 21:18

aruru08 skrev:Romson tror iaf på alternativmedicin
Hur vet du det? Har du länk till citat?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Sv: Jan Lindholm försvarar elöverkänslighet i riksdagen

Inläggav aruru08 » lör 23 feb 2013, 21:33

devadatta skrev:
Hur vet du det? Har du länk till citat?

Romson gjorde ett uttalande för två år sedan där hon om än lite implicit pläderade för alternativmedicin. Jag skrev då då ett mail till henne för att få hennes stånpunkt klargjord. Mailkonversationen finns här på forumet som tur är eftersom den dator som jag hade då kraschade för ett år sedan. Men klicka och läs: viewtopic.php?f=38&t=12991&start=120
aruru08

Inläggav devadatta » lör 23 feb 2013, 22:13

Tack för svaret!
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav FudoMyoo » sön 24 feb 2013, 10:45

Sen när blev beteendevetenskap = alternativmedicin?

Tycker inte din mejlkonversation ger stöd för att Romson tror på alternativmedicin. Klanka gärna ner på de miljöpartister som propagerar för alt med, elallergi osv, men man bör inte anklaga dem på felaktiga eller så här pass svaga grunder.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav aruru08 » sön 24 feb 2013, 15:01

FudoMyoo skrev:

Tycker inte din mejlkonversation ger stöd för att Romson tror på alternativmedicin. Klanka gärna ner på de miljöpartister som propagerar för alt med, elallergi osv, men man bör inte anklaga dem på felaktiga eller så här pass svaga grunder.

Det var väl mer vetenskap i vid bemärkelse som jag tänkte på. Beteendevetenskap skulle ju kunna vara berättigad om den användes till att förklara hur en del personer får för sig att de lider av elöverkänslighet.

Men du kan du skriva till Romson och fråga var hon står i denna fråga.

På tal om Bioinitiativrapporten finns en del att läsa på http://www.emfandhealth.com/Science%20Sources.html
aruru08

Inläggav ulltand » sön 24 feb 2013, 16:27

FudoMyoo skrev:

Var inte svaret: "jag menar att man också inom medicinsk forskning tar med hur människor upplever olika behandlingar, alltså beakta även beteendevetanskap.", tydligt nog?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Moridin » sön 24 feb 2013, 17:31

FudoMyoo skrev:

Jag har haft en mejlkonversation med Romson för två år sedan som kanske ger tydligare resultat i huruvida hon tror på KAM:

Min fråga: viewtopic.php?f=38&t=12991&hilit=romson+moridin&start=15#p445932
Hennes svar: viewtopic.php?f=38&t=12991&hilit=romson+moridin&start=30#p446690
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav FudoMyoo » sön 24 feb 2013, 17:42

ulltand: nej det tycker jag inte.

Moridin skrev:Jag har haft en mejlkonversation med Romson för två år sedan som kanske ger tydligare resultat i huruvida hon tror på KAM:

Min fråga: viewtopic.php?f=38&t=12991&hilit=romson+moridin&start=15#p445932
Hennes svar: viewtopic.php?f=38&t=12991&hilit=romson+moridin&start=30#p446690

Ok, tack. Det här tycker jag däremot var betydligt bättre evidens för att Romson tror på alternativmedicin.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav ulltand » sön 24 feb 2013, 17:54

FudoMyoo skrev:ulltand: nej det tycker jag inte.
Min tanke var att man redan tar hänsyn till hur man upplever behandlingen, något som alternativarna inte verkar se. Ett nosvar alltså.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav FudoMyoo » sön 24 feb 2013, 18:06

det är möjligtvis ett icke-svar, men från ett icke-svar behöver det inte följa någon speciell åsikt om alt med.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Jonas K » ons 16 apr 2014, 13:13

Jan Lindholm har tydligen sjunkit djupare och djupare i träsket. Han har tidigare gett Riksdagens UtredningsTjänst i uppdrag att utreda fenomenet chemtrails.

Uppdrag till Riksdagens UtredningsTjänst skrev:1. Finns kunskap kring resultatet av så kallad geoengineering – det vill säga mänsklig styrning av väder och klimat genom olika tekniska insatser?
2. Finns det någon offentlig kunskap och/eller uppfattning om så kallade chemtrails och deras eventuella effekter? Chemtrails anses innehålla aluminium, strontium, barium, fluor och andra kemikalier/gifter?
3. Är det möjligt att ett stort antal okända transportflygplan regelbundet trafikerar svenskt luftrum utan att luftfartsverket har kännedom om det? Hur omfattande är i så fall den flygtrafik som luftfartsverket inte har kännedom om? Och hur ser regelverket ut för transpondrar?
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter