Jan Lindholm försvarar elöverkänslighet i riksdagen

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Jan Lindholm försvarar elöverkänslighet i riksdagen

Inläggav PikeWake » ons 16 apr 2014, 13:40

Visserligen är det synd om förvirrade människor, men jag kan inte låta bli att garva när jag läser "Hur omfattande är i så fall den flygtrafik som luftfartsverket inte har kännedom om?"
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav devadatta » ons 16 apr 2014, 14:25

Jag skickade just ett brev till Riksdagens utredningstjänst och frågade vem som begärt utredningarna och de svarade Jan Lindholm, precis som Jonas K skrev.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » ons 16 apr 2014, 17:14

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav kipphebel3 » ons 16 apr 2014, 18:43

Tidigare har Miljöpartiets gruppledare i Vingåker, Pernilla Hagberg, uttalat sig om den högst eventuella förekomsten av just chemtrails.

– Chemtrails innehåller olika blandningar av kemikalier och ibland även virus. Det är så störande, på en klarblå himmel ser man dem och de ligger kvar hela dagen. Sedan blir det ingen mer sol den dagen, sa hon till Katrineholms-Kuriren.

Hon var också rätt säker på vilka som låg bakom.

– Det är något som styrs från USA och Ryssland.

Intressant samling..
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Ztein » ons 16 apr 2014, 20:18

Har MP värre problem än andra partier med företrädare som är konspirationsteoretiker, alternativare eller antroposofer? Jag har uppfattat det så. Eller är det bara ett par välkända exempel som får mig att uppfatta det så?
Traxlers motangrepp brukar göra susen...
Användarvisningsbild
Ztein

Inläggav ttias » ons 16 apr 2014, 21:31

Misstänker att MP har större problem med partipiskan.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav devadatta » tor 17 apr 2014, 00:00

Fler nyhetsartiklar och blogginlägg:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.557232/skattepengar-for-att-utreda-trams-och-konspirationer
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.7065412-lindholm-lat-utreda-kritiserad-teori

Från den senare:
DT skrev:Är det vettigt använda skattepengar för att låta utreda en teori som av många betraktas som osannolik?
– Det kan man inte veta innan det är utrett. Det finns ju också en oro för chemtrails. Jag får brev och mejl. När ett tjugotal personer hade skrivit till mig så ville jag veta om det låg fakta bakom. Det är min uppgift.
Tror du att chemtrails förekommer?
– Inget tyder på det, enligt forskningsläget.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Mats Einarsson » tor 17 apr 2014, 05:30

Zyrre skrev:I ett betänkande nämnt "Strålningsskydd och kärnteknisk säkerhet" så diskuterades främst säkerheten kring våra svenska kärnkraftverk.
Ett av ämnena som föreslagits var om elektromagnetiska fält och elöverkänslighet. Allianspartierna konstaterade att ett decennium av forskning visar på att det som kallas elöverkänslighet ej beror på sådana fält, men nämner också att symptomen givetvis ska tas på allvar.
Partierna S, MP och V ville ha mer forskning kring ämnet, inrätta elsanerade rum i kommunerna samt sänka gränsvärdena för EM-strålning.

Missvisande formulering angående S och V. I betänkandet http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/201213Stralningsskydd-och-kar_H001F%C3%B6U3/ behandlas (enskilda) motioner från MP (Lindholm) och S (Engle & Peterson) om elöverkänslighet och liknande frågor. V har ingen motion om elöverkänslighet. Det är dock bara MP som reserverar sig till förmån för egna motioner (I reservationen föreslås avslag på S-motionerna, trots att de ligger i linje med MP-motionen, men det är brukligt att man gör så). S, V och MP har en gemensam reservation men den handlar om kärnkraftssäkerhet. När beslut fattas, begärs bara votering på S-V-MP-reservationen, så vi får inte veta om hela MP-gruppen skulle röstat för MP-reservationen (sannolikt; utskottsreservationer förväntas få stöd från partigruppen) eller om några från andra partier skulle stött MP-reservationen (osannolikt, även om det förekommer att enskilda ledamöter fronderar).
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941
Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inläggav Mats Einarsson » tor 17 apr 2014, 05:42

Komplettering: i utskottsbetänkandet behandlas även enskilda motioner från C- och KD-ledamöter.

I betänkandet refereras till forskningsläget angående s.k. elöverkänslighet, bl.a. till en färsk norsk rapport (se nedan), vilket kan sammanfattas med att det trots omfattande forskning under lång tid inte framkommit något som tyder på att det finns några hälsorisker med svaga elektromagnetiska fält. Alla partier utom MP står bakom betänkandet i denna del.

Helse- og omsorgsdepartementet och Folkehelseinstituttet har konstaterat att exponering för elektromagnetiska fält och dess potentiella hälsoeffekter är ett vanligt förekommande tema i medier, vilket har lett till en oro bland allmänheten, inte bara för elektromagnetiska fält från mobiltelefoner utan även från basstationer och andra trådlösa nätverk. Helse- og omsorgsdepartementet tillsammans med Samferdselsdepartementet efterfrågade därför en bred genomgång och värdering av potentiella hälsoeffekter. En tvärvetenskapligt sammansatt expertgrupp tillsattes 2010. En representant för Foreningen for el-overfølsomme deltog som observatör.

Expertgruppen konstaterar i sin rapport Svake høyfrekvente elektromagnetiske felt – en vurdering av helserisiko og forvaltningspraksis (2012:3) att det finns en omfattande forskning om svaga radiofrekventa fält (RF-fält). Expertgruppens slutsats är att det inte finns bevis för att svaga RF-fält har hälsoeffekter (se rapporten för redovisning).

När det gäller elöverkänslighet anför expertgruppen att den relativt omfattande litteraturen i ämnet inte ger bevis för att exponering för elektromagnetiska fält är den verkliga orsaken till de hälsoproblem som individer tillskriver elektromagnetiska fält. Det finns inga bevis för att personer med hälsoproblem som de hänför till elektromagnetiska fält är i stånd att upptäcka sådan exponering. Det stora antalet studier ger inga bevis för att exponering för låga RF-fält förorsakar skadliga effekter på hälsan. Det finns troligtvis inte en förklaringsmodell som passar på alla invidiver som hänför elektromagnetiska fält som orsak till sina hälsoproblem. I vissa fall har det visat sig att en behandlingsbar sjukdom orsakar symtomen.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941
Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inläggav Zartax » tor 17 apr 2014, 08:26

devadatta skrev:Fler nyhetsartiklar och blogginlägg:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.557232/skattepengar-for-att-utreda-trams-och-konspirationer
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.7065412-lindholm-lat-utreda-kritiserad-teori

Från den senare:
DT skrev:Är det vettigt använda skattepengar för att låta utreda en teori som av många betraktas som osannolik?
– Det kan man inte veta innan det är utrett. Det finns ju också en oro för chemtrails. Jag får brev och mejl. När ett tjugotal personer hade skrivit till mig så ville jag veta om det låg fakta bakom. Det är min uppgift.
Tror du att chemtrails förekommer?
– Inget tyder på det, enligt forskningsläget.

Det finns en oro för zombies också. Ska vi utreda det med, kanske? :roll:
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav wmadoss » tor 17 apr 2014, 09:48

Många kommentarer var ganska skrämmande.
Vilka idioter.
De besprutar oss med bl a blodplasma. Vedervärdigt!

What do human boodplasma do i Chemtrails?
"HAARP har tre huvudkomponenter: ett åtskilt baserade, en luftbaserad, och en markbaserad komponent. Den rymdbaserade komponenten weaponizes jordens jonosfären som är den översta delen av atmosfären. Det (HAARP) fokuserar och värmer upp jonosfären, och dessa vågor sedan studsa tillbaka ut i atmosfären som en plasma och nå alla på jorden, utan även kan vara mycket målinriktad och mycket fokuserad. "
"Luften baserade komponenten i HAARP är skapad av atmosfären sprutning som omvandlar atmosfären i ett plasma. Dessa är de chemtrails. Denna plasma är ett plasmavapenbärare medietoch en kraft multiplikator för rymdbaserade komponenten. Och det är också ett biovapen och en tankekontroll vapensystem mot den mänskliga befolkningen. De toxiska metallkomponenter i chemtrails är faktiskt ett biovapen mot den mänskliga organismen som orsakar ett stort utbud av dödliga och förödande sjukdomar, men också ett stort utbud av sinnet kontrollförhållanden. "
Alfred Lambremont Webre webbplats: exopolitics.com
Jul 2, 2013 Artikel om Geoengineering publiceras av Livescience
på nätet dokument : http://awakenvideo.org/WordDocument/Geoengineering Incredible Technology.doc
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”
Användarvisningsbild
wmadoss

Inläggav skeptiskelars » tor 17 apr 2014, 10:58

Sassersson är upprörd över publiciteten (fniss).
skeptiskelars

Inläggav kipphebel3 » tor 17 apr 2014, 11:31

Japp. Han är en hycklare av rang. Jag skulle även jag vilja veta om en riksdagsman begärde utredningar om skogstomtar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Jonas K » tor 17 apr 2014, 11:35

Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav Tryggve » tor 17 apr 2014, 12:16

skeptiskelars skrev:Sassersson är upprörd över publiciteten (fniss).

Sassersson har ju viss erfarenhet av att korrespondera med våra folkvalda...

viewtopic.php?p=51102#p51102
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter