Jan Lindholm försvarar elöverkänslighet i riksdagen

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Jan Lindholm försvarar elöverkänslighet i riksdagen

Inläggav kipphebel3 » tor 17 apr 2014, 12:34

Han slarvar med stavningen:
Anledningen till att jag i egenskap
av redaktör för en okänd nättidning

"ökänd" skall det vara.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » tor 17 apr 2014, 12:56

Heh. Han försvarade ju vacciner också för ett tag sedan. Vilket fick en del av konspirationsnissarna som följer hans blogg att gå i taket. Det som är trist med Cornucopia är att han har benägenhet att själv snöa in ordentligt på konspirationsteorier. För min del så får jag rätt klara foliehattssvibbar av en del som han själv skriver. T ex:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/2 ... santo.html

Han är väl även varghatare av rang, men det är väl kanske inte så konstigt när man ägnar sig åt fårskötsel.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Jonas K » tor 17 apr 2014, 13:43

Tryggve Wrote:Det som är trist med Cornucopia är att han har benägenhet att själv snöa in ordentligt på konspirationsteorier. För min del så får jag rätt klara foliehattssvibbar av en del som han själv skriver. T ex:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/2 ... santo.html

Han är väl även varghatare av rang, men det är väl kanske inte så konstigt när man ägnar sig åt fårskötsel.

Jag följer bloggen sedan några månader tillbaka. Den är stundtals väldigt läsvärd men jag har nog samma problem med den som du har. Här använder Wilderäng till exempel bekanta nätpublikationen Newsvoice som källa när han kritiserar GMO.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav Tryggve » tor 17 apr 2014, 14:01

Jonas K Wrote:Jag följer bloggen sedan några månader tillbaka. Den är stundtals väldigt läsvärd men jag har nog samma problem med den som du har. Här använder Wilderäng till exempel bekanta nätpublikationen Newsvoice som källa när han kritiserar GMO.

Jag har läst lite av och till genom åren, och tycker väl att den är underhållande. Men de ibland rätt bisarra inläggen gör att jag har lite svårt att riktigt ta det han skriver angående ekonomi på allvar. Jag fick ett tag intrycket att han blev mer och mer insnöad på konspirationsteorier, men jag kan inte påstå att jag har följt honom så noga.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav take » tor 17 apr 2014, 14:43

Tryggve Wrote:
Jonas K Wrote:Jag följer bloggen sedan några månader tillbaka. Den är stundtals väldigt läsvärd men jag har nog samma problem med den som du har. Här använder Wilderäng till exempel bekanta nätpublikationen Newsvoice som källa när han kritiserar GMO.

Jag har läst lite av och till genom åren, och tycker väl att den är underhållande. Men de ibland rätt bisarra inläggen gör att jag har lite svårt att riktigt ta det han skriver angående ekonomi på allvar. Jag fick ett tag intrycket att han blev mer och mer insnöad på konspirationsteorier, men jag kan inte påstå att jag har följt honom så noga.

https://play.google.com/store/apps/deta ... ik.kollaps
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav Tryggve » tor 17 apr 2014, 15:01

Underbar! Borde ha nämnt denna, men fick hjärnsläpp. :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav pwm » tor 17 apr 2014, 22:13

devadatta Wrote:Fler nyhetsartiklar och blogginlägg:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.557232/skattepengar-for-att-utreda-trams-och-konspirationer
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.7065412-lindholm-lat-utreda-kritiserad-teori

Från den senare:
DT Wrote:Är det vettigt använda skattepengar för att låta utreda en teori som av många betraktas som osannolik?.......
Som saken hitintills har utvecklat sig får man väl betrakta det hela som en Installation och låta kultursatsningen betala kalaset.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Jonas K » tis 22 apr 2014, 16:04

Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav skeptiskelars » tis 22 apr 2014, 17:19

Jag bockar och tackar Skånskan för det. Om än något motvilligt. Det är knappast min favoritblaska med tanke på all skit de ssläppt fram i sina spalter.
skeptiskelars

Inläggav Jonas K » ons 23 apr 2014, 18:07

Jag begärde ut de övriga offentliggjorda utredningarna Lindholm beställt från Riksdagens UtredningsTjänst. Förutom de två chemtrailsutredningarna rörde det sig om två stycken uppdrag . Det ena av dem var väl i alla fall lite intressant ur ett skeptiskt perspektiv. Utredningsuppdraget var det som följer nedan.

När Sverige undertecknar internationella konventioner som exempelvis FN:s deklaration om mänskliga rättigheter eller Barnkonventionen så prövas det om vår lagstiftning behöver ändras eller om den redan täcker in det konventionen kräver. (Eventuellt kallas det implementering.) Ibland kräver vi politiker att Barnkonventionen ska antas som svensk lag i stället. Metoden påstås ha betydelse för konventionens status och därmed tillämpning. Hur är det med den saken? Är det skillnad om riksdagen beslutat på det ena eller andra sättet? Hur är det med den Europeiska konventionen om mänskliga rättigheter, vilken status har de i svensk rätt? Hur är det med resolutioner från Europarådet? Det finns även resolutioner från dessa internationella sammanslutningar. Vilken status har sådana? Utöver det mer principiella så vill jag att ni tittar på en specifik resolution från Europarådet, nämligen resolution 1815 (2011) där strålkänslighet behandlas. De rekommendationer som där antas, vilken status har de?
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav devadatta » ons 23 apr 2014, 20:17

Det är alltid så roligt när de uttrycker sig principiellt i början (likt politisk retorik) och sen i slutet tvingas vara konkreta för att få svaret de vill ha, och därmed avslöjar vad hela principdiskussionen/retoriken egentligen handlar om.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Jonas K » ons 04 jun 2014, 20:11

I en intervju med DN:s Viktor Barth-Kron får Gustav Fridolin bland annat frågor om Jan Lindholms chemtrailsutredning (det är cirka 11:30 in i klippet). Fridolin svarar på samma sätt som Lindholm gjorde i de senare intervjuerna, att Lindholm bara ville ha utredningen för att lugna oroliga som hörde av sig till honom med frågor.

Vad som återstår att förklara är dock varför Lindholm inte nöjde sig med den första utredningens svar utan begärde ännu en utredning. Vidare förklarar det heller inte hemlighetsmakeriet där Lindholm begärde av nätpublikationen Newsvoice att få vara anonym när utredningens svar skulle redovisas. Om det var för att lugna oroliga så är det också svårt att förstå meningen med det mystiska mötet i riksdagen där man diskuterade utredningen och de enda kända mötesdeltagarna var Newsvoices redaktör Sassersson och Jan Lindholm själv. Att Lindholm gjort sig känd för allmänt vetenskapsfientliga åsikter borde också ligga honom i fatet.

Bonusklipp: När Fridolin tidigare i Almedalen överfallsintervjuades av konspirationsteoretikerna i Partiet De Fria visste han inte ens vad chemtrails var. Nu vet han det.
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav devadatta » tor 05 jun 2014, 00:05

Dessutom, hade 10 pers hört av sig till Lindholm och oroat sig över att rymdödlor har makten i Sverige skulle han knappast ha begärt en utredning om det.

Det är dock inte säkert att Fridolin ljuger, det kan ha varit Lindholm som varit tvungen att hitta på den bästa förklaringen han kunde för den mycket skeptiska partigruppen.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Jonas K » tis 02 sep 2014, 06:26

Jan Lindholm har tydligen också ventilerat konspirationsteorier om Palmemordet i interpellationer och skriftliga frågor till justitieministern. Lustigt nog involverar konspirationsteorierna en kollega i riksdagen och Lindholm tycks ha tagit intryck av den förvirrade Privatspanaren Sven Anér. Mer läsning på en blogg ett klick bort: http://www.pkjonas.se/2014/09/01/jan-li ... riksdagen/
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav kipphebel3 » tis 02 sep 2014, 07:07

Palmemordet i interpellationer och skriftliga frågor till justitieministern. Lustigt nog involverar konspirationsteorierna en kollega i riksdage

Ah... Min favorit-Baldersson, men där var Palme mördaren förstås...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter