Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Inläggav skeptiskelars » ons 08 nov 2017, 10:06

Tryggve skrev:
skeptiskelars skrev:Bump !!!
Att Emma Frans är en alldeles särdeles bra vetenskapskommunikatör bekräftas återigen av lille Tobbe på NV.
I en raljerande, förminskande och bitvis sexistisk artikel sitter den gamle flintskallige vetenskapsförnekaren Sassersson och gnisslar tänder över att han inte är kvinna, snygg och 35 år. :-)

https://newsvoice.se/2017/10/04/emma-fr ... csi-kopia/

Och nu har hon nominerats till stora journalistpriset. Det måste svida lite, med tanke på hur nedlåtande han var mot henne i artikeln.

https://www.svd.se/emma-frans-nominerad ... listpriset

Nomineringen är i kategorin Årets röst, och nomineringen lyder:

"”För att hon så underhållande tar striden mot faktaresistensen och med vetenskaplig skärpa avslöjar nätets seglivade myter".

Hon fäller också denna mycket kloka kommentar:
"– Alla forskningsresultat blir meningslösa om människor inte tar till sig kunskapen, om människor inte förstår varför vetenskapen är viktigare än magkänsla eller vad dina kompisar tycker, säger Emma Frans.

Lille Tobbe fortsätter att gnöla och gnälla över Emma Frans.
Nu är det ett framträdande i SvT:s Go kväll som inte faller honom på läppen.
Litet märkligt dock att han inte drar några konspiratoriska växlar på att programledaren, som lille Tobbe tycker är ALLDELES för okritisk, faktiskt har samma efternamn som det förhatliga altisbekämpande sjukvårdslandstingsrådet i Stockholm :-)
https://newsvoice.se/2017/11/08/emma-frans-kritiseras/
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » ons 08 nov 2017, 12:40

skeptiskelars skrev:
Lille Tobbe fortsätter att gnöla och gnälla över Emma Frans.
Litet märkligt dock att han inte drar några konspiratoriska växlar på att programledaren, som lille Tobbe tycker är ALLDELES för okritisk, faktiskt har samma efternamn som det förhatliga altisbekämpande sjukvårdslandstingsrådet i Stockholm :-)

Heh. Men det är väl klart att det ses som ett hot bland kvackarna när det kommer fram en forskare som också är duktig på att framträda i media. Det är ju inte så vanligt, tyvärr. Och Emma Frans har ju fått bra genomslag på relativt kort tid.

Nu får vi bara hoppas att hon vinner journalistpriset också.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » ons 08 nov 2017, 12:44

micke.d skrev:5s har väl också fått pris? :smile2:

Sant, det hade jag glömt. :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » ons 08 nov 2017, 13:39

Jajamensan, ett "stipendium" på 10.000:- från okänd donator fast summan skall tydligen numera mörkas av någon anledning. Därtill en penna från BePe, finansierad av BePe:s fans.

https://newsvoice.se/2013/05/24/tva-red ... assersson/
http://humanismkunskap.org/2016/03/11/t ... tstallare/
skeptiskelars

Inläggav Bod » tor 09 nov 2017, 00:15

Tryggve skrev:

Sant, det hade jag glömt. :-)

Ja han har ju t o m lanserat ett liknande pris själv. Vilket gick åt skogen men jag skrattar fortfarande när jag tänker på den historien. Det bästa var när BePe plötsligt klampade in och krävde alla priserna åt sig själv :lol: XD :lol:
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Tryggve » tor 09 nov 2017, 16:37

skeptiskelars skrev:Lille Tobbe fortsätter att gnöla och gnälla över Emma Frans.

Intressant att man enligt det inlägget står för industriella intressen om man är för ett kunskapssamhälle. Det torde väl betyda att Sasser är emot skolor och universitet....

Också intressant att han fortsätter med den sunkiga sexismen i sin vinkling. Frans är tydligen en produkt av industrin, hon är inte där för att hon är en duktig forskare. Undrar om han skulle skiva samma sak om det handlade om en man. Tveksamt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » tor 09 nov 2017, 18:12

Tryggve skrev:
skeptiskelars skrev:Lille Tobbe fortsätter att gnöla och gnälla över Emma Frans.

Intressant att man enligt det inlägget står för industriella intressen om man är för ett kunskapssamhälle. Det torde väl betyda att Sasser är emot skolor och universitet....

Också intressant att han fortsätter med den sunkiga sexismen i sin vinkling. Frans är tydligen en produkt av industrin, hon är inte där för att hon är en duktig forskare. Undrar om han skulle skiva samma sak om det handlade om en man. Tveksamt.
Han skulle förmodligen inte ha någon sunkig sunk8g sexism i sin vinkling om Emma Frans hade varit snoppbärare, nej. Så tror jag det är idé att hålla i huvudet att lille Tobbes sexism inte sitter i ryggmärgen på honom utan att den är villkorad av artikelobjetets grad av dumhet.
När Sanna Ehdin, Mona Nilsson, Linda Karlström eller någon annan kvinnlig dumskalle är på tapeten i hans spalter så brukar sexismen lysa med sin frånvaro.

Så funkar lille Tobbe helt enkelt:
- Kvinna som uttalar sig ståendes på bergfast vetenskaplig grund: -sexism i lille Tobbes omdömen
- Kvinna som uttalar sig vacklandes runt i ett gungfly av påhitt, idiotier, fantasier och pseudovetenskap: helt sexismfritt i lille Tobbes omdömen (dock ett visst mått av rövslickeri).
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » tis 14 nov 2017, 09:03

Han är för go, redaktör Sassersson.
Skriver en "artikel" om faktaresistens med udden riktad mot Emma Frans.
Ibland överträffar han sig själv.

https://newsvoice.se/2017/11/12/faktare ... resistens/
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » tis 14 nov 2017, 15:33

skeptiskelars skrev:Han är för go, redaktör Sassersson.

Det är ju den SvD-artiklen där VoF nämns som han länkar till. Den verkar inte ligga bakom en betalvägg, som han säger. Jag kunde titta på den, men det kan ju vara ändrat sedan artikeln skrevs.

Utbildningsväsendet, politiken och media är tydligen fulla av faktaresistens. Alla är verkligen emot sanningssägare....

Emma Frans är ju precis en sådan som behövs inom media, för att få ut forskningsresultat till en större allmänhet. Hoppas verkligen att hon vinner journalistpriset, det vore välförtjänt och kul.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 14 nov 2017, 16:07

Tryggve skrev:Det är ju den SvD-artiklen där VoF nämns som han länkar till. Den verkar inte ligga bakom en betalvägg, som han säger. Jag kunde titta på den, men det kan ju vara ändrat sedan artikeln skrevs.
Den ligger bakom en betalvägg, men väggen är öppen för ett mindre antal artiklar per vecka eller månad eller vad det nu är.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 14 nov 2017, 16:14

micke.d skrev:Den ligger bakom en betalvägg, men väggen är öppen för ett mindre antal artiklar per vecka eller månad eller vad det nu är.

Så kan det ju vara, även om de väl har "riktiga" betalartiklar med. Dock så har det väl i alla fall tidigare bara varit att rensa historiken för webläsaren för att kringgå det där med x artiklar per månad.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 14 nov 2017, 18:06

När jag läste kommentarsfältet så ser jag att den där göken som ligger bakom Vetenskapliga Partiet verkar vara en rätt flitig kommentator, honom hade jag glömt bort.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 14 nov 2017, 18:13

Han skriver rätt flitigt om henne. När jag har letat så har jag inte sett att hon har nämnt vare sig honom eller Newsvoice en enda gång. Hon riktar väl in sig på saker som har större spridning.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 14 nov 2017, 19:32

Tryggve skrev:

Han skriver rätt flitigt om henne. När jag har letat så har jag inte sett att hon har nämnt vare sig honom eller Newsvoice en enda gång. Hon riktar väl in sig på saker som har större spridning.

Det svider säkert lite extra.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » ons 15 nov 2017, 12:57

Tryggve skrev:När jag läste kommentarsfältet så ser jag att den där göken som ligger bakom Vetenskapliga Partiet verkar vara en rätt flitig kommentator, honom hade jag glömt bort.
Torbjörn Sasserssons svar till den där göken slår alla rekord i brist på självkännedom.
VARNING !!!! OM DU JUST NU SITTER FRAMFÖR DATORN OCH SÖRPLAR KAFFE: SVÄLJ OCH STÄLL IFRÅN DIG KAFFET FÖR ATT UNDGÅ KAFFESPRUT NÄR DU BRISTER UT I GAPSKRATT !!!!
Torbjörn Sassersson skrev:Martin. Det lustiga är att de bästa lektionerna jag fått när det gäller konfirmationsbias var när jag tränade remote viewing från runt 2001 och framåt. I den träningen lär man sig genom att direkt uppleva det hur ens ”Mind” (Sinne/hjärna) drar slutsatser – som överensstämmer med ens minnen och tidigare uppfattningar – inom loppet av kanske 1 hundradels sekund. Det kallas ”analytical over lay” (AOL).

Tänk om personer som Emma ”CSI” Frans kunde erhålla denna självkunskap. Hon skulle då förstå att hon måste ta ett livsavgörande beslut. Antingen väljer hon att fortsätta låta sig styras av konfirmationsbisas (inre bestämda uppfattningar) och politisk korrekthet (yttre kollektiva uppfattningar) eller så väljer hon att stå fri och oberoende. Väljer hon de senare tar hennes karriär inom etablissemanget och mainstream media kvickt slut. Det börjar med att de slutar ringa henne.
I resten av kommentaren är förvirringen total:
Torbjörn Sassersson skrev:Om jag tittar i min kristallkula ser jag att Emma Frans när hon är mellan 40-45 år börjar tappa styrfart. Hon börjar inse hur samhället är funtat. Hennes tidigare drivkraft motiverar henne inte längre. Men hon har då erhållit en position som ger en mervärde, TV-soffor, respekt från etablissemanget, bra betalt.

Livskrisen uppstår när hon förstår att hon måste välja mellan börja tänka kritiskt/oberoende och sedan UTTRYCKA detta offentligt alternativt förbli en välbetald och omhuldad individ på det nya köttberget.

Jag tror varje generation blir sitt eget köttberg när de kommer upp i 40-50-årsåldern. Man blir lat och fet, moraliskt, fysiskt och intellektuellt.

Detta är inget för mig. 2003 tog jag beslutet att utmana etablissemanget. Sommaren 2017 gick jag ned 9 kilo.

”Köttberg är en benämning som tidigare svenske finansministern Pär Nuder i olika sammanhang använt på personer födda på 1940-talet…” – Wikipedia
Jag hoppas inte att grabben har börjat dricka, röka jazztobak, käka konstiga svampar eller nåt annat farligt.
skeptiskelars

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter