Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Inläggav Tryggve » ons 15 nov 2017, 13:21

Heh, jo jag såg några av de där kommentarerna, men vad ska man säga. Men det kanske är lättare att gå ned i vikt om man ser det som ett slags uppror, vad vet jag. Kanske skulle vara något för mig att testa.

Frans är ju rätt öppen med att hon ser sig som forskare snarare än journalist, något som Sasser verkar ha missat fullständigt. Så jag för min del tror väl inte att hon kommer att välja en karriär inom media alls, utan forskarkarriären om det går.

Men det där med "köttbergen" är ju på sitt sätt intressant. Det kom väl en undersökning för inte så länge sedan som tydde på att yngre människor är betydligt mer kritiska till sådant som de läser på nätet än vad äldre är. Så ur den synvinkeln är det nog just "köttbergen" som är den stora målgruppen för Newsvoice. De är mer benägna att tro på vad som helst som de hittar på nätet. Sasser tillhör väl själv den generationen, antar jag.

Det som jag tycker är riktigt trist med Sasser är väl att han verkar gå mer och mer åt det bruna hållet vad gäller åsikter, i alla fall att döma av vad som dyker upp på Newsvoice. Där verkar han och Peratt inte dela åsikt, faktiskt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 16 nov 2017, 14:59

Jag såg förresten att Pia Hellertz hade skrivit artikel på Newsvoice så sent som i oktober i år, så det verkar som om Sasser inte ser några problem med hennes politiska åsikter.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » fre 17 nov 2017, 18:20

Tryggve skrev:Jag såg förresten att Pia Hellertz hade skrivit artikel på Newsvoice så sent som i oktober i år, så det verkar som om Sasser inte ser några problem med hennes politiska åsikter.
Just HENNES åsikter tar sig bara värre och värre uttryck.
Senaste på hennes fb-vägg är en förintelsequiz.
förintelseförnekarpia skrev:Har du missat att göra kunskapstestet om förintelsen?
Här kommer en ny chans.
https://m.facebook.com/pia.hellertz?tsi ... rce=result
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » lör 18 nov 2017, 13:00

skeptiskelars skrev:Just HENNES åsikter tar sig bara värre och värre uttryck.

Precis, och att Sasser inte bryter med henne är väl just ett tecken på att han har gått åt det bruna hållet vad gäller åsikter. Tyvärr.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 23 nov 2017, 22:06

Yay! Emma Frans vann Stora Journalistpriset i kategorin Årets röst.Välförtjänt!

https://www.svt.se/kultur/nu-delas-stor ... et-2017-ut
Folkbildande doktor blir årets röst

Emma Frans, doktor i epidemiologi och skribent i Svenska Dagbladet mottog pris som Årets röst.

”För att hon så underhållande tar striden mot faktaresistensen och med vetenskaplig skärpa avslöjar nätets seglivade myter”, löd juryns motivering.

– Jag är extremt glad och överväldigad. Journalistik och vetenskap är väldigt lika varandra, vi vill finna sanningen och nå ut med den på rätt sätt. Det vetenskapliga förhållningsättet bör genomsyra journalistiken, men också alla andra yrkesroller, säger Emma Frans om priset.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » fre 24 nov 2017, 12:26

Redaktör Sassersson sitter väl och gnisslar tänder just nu :-), förmodligen så förlamad av ilska att han ännu inte lyckats samla sig och skriva ihop en drapa om hur Big Pharma, Illuminati, NWO och VoF styr vem som skall få Stora Journalistpriset.
skeptiskelars

Inläggav Bod » sön 26 nov 2017, 15:25

skeptiskelars skrev:Redaktör Sassersson sitter väl och gnisslar tänder just nu :-), förmodligen så förlamad av ilska att han ännu inte lyckats samla sig och skriva ihop en drapa om hur Big Pharma, Illuminati, NWO och VoF styr vem som skall få Stora Journalistpriset.

Hehe ja kanske det och en giftdrypande kommentar är att vänta men Journalistpriset styrs ju specifikt av Bonnier-delen av Illuminati som kontrollerar media-Sverige. Ytterligare ett av 5S' hatobjekt. Men visst måste VoF ha påverkat (fixat, riggat...) denna utnämningen, det är ju uppenbart. Så detta kan nog bara ge 5S mer vatten på sin konspirations-kvarn. Journalistpriset delas ut av Bonnier-illuminati till "policy-skribenter", ett av 5S uttryck, och en stämpel jag bara väntar att 5S ska sätta på henne. Bonnier-styrda journalistpriset var ju en av anledningarna till att Newsvoice/5S lanserade Newsvoice Stora Journalistpris som ett slags alternativ-pris. Ett projekt som kapsejsade totalt (har fortfarande ont i skrattmusklerna efter att ha följt det projektet.)
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav skeptiskelars » tis 28 nov 2017, 10:20

Redaktör Sassersson meddelar att hans egen sajt http://aretsforvillare.nu/ har mottagit en nominering av familjen Wallenberg.
Nomineringen är gjord av "Conny Grewe" och nu har nog 5S skitit rejält i det blå skåpet.
Grewe är engagerad i förintelseförnekaren Carl Norbergs parti "De fria" och förekommer flitigt på tuben.
5S kan näppe påstå att han inte hade en aaaaaaaning om vad Grewe var för en filur om han blir konfronterad.

Bara sök på namnet på Youtube om ni vill plåga er med klipp innehållande personifiering av begreppet "total förvirring".

https://newsvoice.se/2017/11/28/vapenfa ... orvillare/
skeptiskelars

Inläggav Bod » tis 28 nov 2017, 12:00

skeptiskelars skrev:Redaktör Sassersson meddelar att hans egen sajt http://aretsforvillare.nu/ har mottagit en nominering av familjen Wallenberg.
Nomineringen är gjord av "Conny Grewe" och nu har nog 5S skitit rejält i det blå skåpet.
Grewe är engagerad i förintelseförnekaren Carl Norbergs parti "De fria" och förekommer flitigt på tuben.
5S kan näppe påstå att han inte hade en aaaaaaaning om vad Grewe var för en filur om han blir konfronterad....

Nja jag har faktiskt fått intrycket att på Newsvoice ser man inte brunskjorte-åsikter som något negativt. Personer med okontrollerade ryckningar i högerarmen verkar snarast välkomna.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav skeptiskelars » tis 28 nov 2017, 12:37

Bod skrev:
skeptiskelars skrev:Redaktör Sassersson meddelar att hans egen sajt http://aretsforvillare.nu/ har mottagit en nominering av familjen Wallenberg.
5S kan näppe påstå att han inte hade en aaaaaaaning om vad Grewe var för en filur om han blir konfronterad....

Nja jag har faktiskt fått intrycket att på Newsvoice ser man inte brunskjorte-åsikter som något negativt. Personer med okontrollerade ryckningar i högerarmen verkar snarast välkomna.

Med undantag för enstaka förlöpningar i kommentarsfältet så har jag hitills haft intrycket att redaktör Sassersson hållit ganska rent från brunfärg på NV, men fan vet om det inte håller på att ändras. Det blir förmodligen svårare och svårare att hålla sig på topp inom kvackosfären om man envisas med att hålla en tydlig rågång mot bruna gänget.
skeptiskelars

Inläggav blåbär » lör 02 dec 2017, 21:21

Jag hade inte läst newsvoice på över ett år. Och har märkt stora förändringar. Svårt att förklara. Har ni tänkt på det? Alltså det är ju inte en tidning länge . Känns som en paranoid vanföreställning. Dåligt uttryckt av mig. Jag hittar inte rätta orden. Alternativ media för dig som tror att sanningen inte är sann och vill förbli i den tron.

Innan var den spännande att läsa.
Om man gillar alternativa healingmetoder varför ska nyheterna om annat i världen vara pseudovetenskapliga? Mytoman bladet :lol: han kunde byta ordet newsvoice till det.

Förr gillade jag alltså att läsa hans tidning. Nu vill jaghellre se på när vatten kokar. Mer spännande.

Alternativa fakta behövs det egentligen? Jag ställer den frågan till T Sasserson inte till er andra på forumet.

Jag trodde faktiskt inte att man kan ändra sanningen som journalist!

Förlåt att jag skriver av mig saker som jag gått och grubblat på ett tag.
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav Tryggve » sön 03 dec 2017, 14:58

Newsvoice har väl alltid varit i klass med "en ding-ding värld", vilket ju för all del var en tidning. Men att kalla Newvoice för tidning tycker jag är rätt tveksamt. Att kalla Sasser för journalist är definitivt tveksamt.

Det har väl alltid varit en samlingsplats för diverse konspirationsteorier, dock så har det väl blivit mer bruna åsikter med tiden. Och det är ju rätt trist om inte annat. Att Sasser låter förintelseförnekaren Pia Hellertz skriva där är väl en rätt tydlig markering att han inte ser sådant som ett problem.
Han har väl även varit med och hållit föredrag för Cui Bono, vilka också har en hel del bruna idéer.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav blåbär » sön 03 dec 2017, 16:02

Jo men man märker det på ett annat sätt när man inte har läst den på två år. Halvsanningar har bytts ut mot rena osanningar.
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav Tryggve » tis 19 dec 2017, 11:12

Förresten, med tanke på att Sasser menar att Newsvoice läses av så många så verkar detta som man ser i nedersta högra hörnet lite lustigt.

Prenumerera på NewsVoice

Ange din e-postadress

Gör som 2 665 andra, prenumerera du med.

(I skrivande stund 2017-12-19)

Nu skrev han väl tidigare att det var Facebook som gjorde att de flesta hittade Newsvoice, men i alla fall.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » ons 20 dec 2017, 17:24

Den gode Redaktör Sassersson verkar ha legat av sig.
Det är en vecka sedan kvackosfärens hatobjekt nr 1 -Dan Larhammar- utsågs till preses i Kgl Vetenskapsakademien utan att han har reagerat.
Är han sjuk månntro ?
Bortrest till nåt ställe som ligger i total nätskugga ?
....eller är det så illa att han helt och hållet har droppat "mainstreammedia" och uteslutande surfar runt på kvack-, stolle-, och idiotsajter för att hitta "nyheter".
http://www.lakemedelsvarlden.se/apoteka ... akademien/
skeptiskelars

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter