Kommentarer till debatten om homeopati

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Kommentarer till debatten om homeopati

Inläggav JohJoh » sön 08 dec 2013, 09:49

Tänkte att vi som sitter på "läktaren" kan ha en egen tråd för att kommentera debatten utan att "störa" debatt-tråden.
Låter det OK?
Själva debatten: viewtopic.php?f=38&t=21052

Min spontana kommentar till studien som Marina har valt är detta:
Detta handlar inte om att behandla/bota en sjukdom, utan en förebyggande åtgärd som kan liknas vid en primitiv vaccinering!?
Om homeopati handlar om att "lika botar lika" så är det ju den tanken precis vad en vaccinering gör.
Det kontroversiella är väl framför allt effekten av en behandling av ett befintligt symptom, det var det jag trodde debatten skulle handla om.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Re: Kommentarer till debatten om homeopati

Inläggav kipphebel3 » sön 08 dec 2013, 10:18

ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav morphogenesis » sön 08 dec 2013, 12:58

Det ska helt klart bli intressant att följa debatten.
morphogenesis

Inläggav Moridin » sön 08 dec 2013, 14:19

Jag blev först lite ställd över att det inte verkar finnas något format i stil med öppningsanföranden / invändningar / avslut. Då kan försvararen av homeopati spendera sina två sista inlägg på en Gish gallop för att överrumpla sin meningsmotståndare och sedan vägra förlänga.

...å andra sidan så kan det vara värt att ha ett lite friare format också istället för att tvinga in i en redan existerande mall.

---

Det finns en fulltext version av artikeln här. En extraordinärt dålig studie i många avseenden: från experimentdesign, bedömning av utfall, statistisk analys och sättet som artikeln promotas av homeopatitroende. Om det här är den bästa studien som Marina Szöges kan lägga fram, då har nanowire vunnit på walk-over innan debatten har börjat.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav micke.d » sön 08 dec 2013, 14:56

Moridin skrev:Jag blev först lite ställd över att det inte verkar finnas något format i stil med öppningsanföranden / invändningar / avslut. Då kan försvararen av homeopati spendera sina två sista inlägg på en Gish gallop för att överrumpla sin meningsmotståndare och sedan vägra förlänga.

...å andra sidan så kan det vara värt att ha ett lite friare format också istället för att tvinga in i en redan existerande mall.

De få regler som finns har etablerats genom att deltagarna har framfört önskemål, moderator har ställt lite frågor och kommit med förslag, och deltagarna sedan så småningom har enats om vilka regler som ska gälla.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » sön 08 dec 2013, 15:17

Om det här är den bästa studien som Marina Szöges kan lägga fram, då har nanowire vunnit på walk-over innan debatten har börjat.

Jo, men innan vi går in på studiens uppenbara brister så är det en liten fråga som jag undrar över. Jag tror säker att Marina, med sin långa bakgrund inom homeopati kan svara.

Det brukar framföras från homeopatihåll att frånvaron av RCTs beror på att homeopati inte fungerar på det sättet. Eftersom varje patient måste bedömas olika så kan man inte ordinera samma homeopatika till två patienter, även om de har samma symptom. Valet av preparat beror i stället på patientens personlighetstyp. Jag undrar därför:

a) Hur bedömer man om en griskulting är Savel, Kisel, Pulsatilla etc?
b) Denna studie verkar vara helt emot de homeopatiska principer som säger att alla patienter måste få individuell behandling. Hur förklarar du det?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » sön 08 dec 2013, 15:41

Jag tror inte att vi kan vänta oss att folk är på pisten och på läktaren samtidigt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav NySmak!HallonPersika » sön 08 dec 2013, 19:11

Jag trodde debatten skulle handla om någon studie om människor. Det kan ju inte vara så många människor som är intresserade av grisdiarre :D
Men jag ska inte lägga mig i det där. Hon har valt den av en orsak eller att det inte finns någon annan studie, vad vet jag.
På min ignorlista: Jonas Duregård,John Houdi
NySmak!HallonPersika

Inläggav kipphebel3 » sön 08 dec 2013, 19:32

Hon har valt den av en orsak

Här har du förklaringen: IACH RESEARCH AWARD" FOR THE BEST SCIENTIFIC ARTICLE ON HOMEOPATHY

1st AWARD (2011) - Homeopathy as replacement to antibiotics in the case of Escherichia coli diarrhoea in neonatal piglets - I Camerlink , L Ellinger , EJ Bakker and EA Lantinga

Dvs, det vann första pris i Husdjurs... förlåt Vithoulkas tävling 2011.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav NySmak!HallonPersika » sön 08 dec 2013, 19:41

kipphebel3 skrev:
Hon har valt den av en orsak

Här har du förklaringen: IACH RESEARCH AWARD" FOR THE BEST SCIENTIFIC ARTICLE ON HOMEOPATHY

1st AWARD (2011) - Homeopathy as replacement to antibiotics in the case of Escherichia coli diarrhoea in neonatal piglets - I Camerlink , L Ellinger , EJ Bakker and EA Lantinga

Dvs, det vann första pris i Husdjurs... förlåt Vithoulkas tävling 2011.

Aha,tack :smile2:
NySmak!HallonPersika

Inläggav kipphebel3 » sön 08 dec 2013, 19:52

Aha,tack

Ingen orsak. Jag svarar så gärna på frågor om homeopati. Kanske Marina borde överväga att ha en egen spalt där jag svarar på Dagens Homeopati? Det skulle säkert avlasta henne, hon har litet svårt att hinna med.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav NySmak!HallonPersika » sön 08 dec 2013, 20:39

kipphebel3 skrev:
Aha,tack

Ingen orsak. Jag svarar så gärna på frågor om homeopati.

Jag märker det och det är nog för att du är en vänlig man. Jag kanske frågar mer sen.
NySmak!HallonPersika

Inläggav ScepticalDad » mån 09 dec 2013, 07:38

kipphebel3 skrev:
Aha,tack

Ingen orsak. Jag svarar så gärna på frågor om homeopati. Kanske Marina borde överväga att ha en egen spalt där jag svarar på Dagens Homeopati? Det skulle säkert avlasta henne, hon har litet svårt att hinna med.

Men vi kan ju inte lyssna på dig, du har ju inte gått 60p utspädd utbildning... ;)
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.
ScepticalDad

Inläggav kipphebel3 » mån 09 dec 2013, 08:04

Men vi kan ju inte lyssna på dig, du har ju inte gått 60p utspädd utbildning

Nej, just det... Däremot har jag riktiga poäng... Inte sådana som "motsvarar"....
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav B Hellqvist » mån 09 dec 2013, 08:41

ScepticalDad skrev:
kipphebel3 skrev:
Aha,tack

Men vi kan ju inte lyssna på dig, du har ju inte gått 60p utspädd utbildning... ;)

Egentligen är den på 6p, men potentieras en gång. På så vis gör man soppa på en spik.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter