Kommentarer till debatten om homeopati

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Kommentarer till debatten om homeopati

Inläggav kipphebel3 » tis 10 feb 2015, 17:30

Med det sagt så skulle jag väll säga att det är svårt för någon av de "drabbade" att hävda att de är mobbade så länge det inte är angrepp på dem själva som person som inte har någon grund. Jag har inte följt diskussionen så värst mycket men av det lilla jag sett så skulle jag nog säga att båda sidor kanske har lite att vara ödmjuka inför. Vissa på VoF har i affekt skrivit saker de kanske inte står för medan i samma veva så räcker det med att säga "du har fel" för att exempelvis MS skall känna sig mobbad.

Tror MS missförstår vissa saker lite, du har rätt att säga och tycka som du vill men du har inte rätt till dina egna fakta som många kloka människor här påpekat innan. Kommer du med påhittade fakta och någon motbevisar dig långt ner i skorna då är du inte mobbad.

Det har sagts en del hårda ord här och ingen sida är helt oskyldig. Däremot vet jag att inlägg som gått över gränsen rapporterats. Som du säger dock har inte debatten i huvudsak handlat om Marina Szöges som person utan om henne i egenskap av "chefredaktör" på Dagens Homeopati. Den har handlat om de påståenden hon gjort där och det sätt hon skött modereringen av kommentarer. En sådan diskussion är helt legitim.

Hon har även beskyllts för att hantera sanningen ovarsamt, vilket kan svida, men trots det så stämmer det. Hon HAR hanterat sanningen ovarsamt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Herkie82 » tis 10 feb 2015, 18:26

kipphebel3 skrev:
Med det sagt så skulle jag väll säga att det är svårt för någon av de "drabbade" att hävda att de är mobbade så länge det inte är angrepp på dem själva som person som inte har någon grund. Jag har inte följt diskussionen så värst mycket men av det lilla jag sett så skulle jag nog säga att båda sidor kanske har lite att vara ödmjuka inför. Vissa på VoF har i affekt skrivit saker de kanske inte står för medan i samma veva så räcker det med att säga "du har fel" för att exempelvis MS skall känna sig mobbad.

Tror MS missförstår vissa saker lite, du har rätt att säga och tycka som du vill men du har inte rätt till dina egna fakta som många kloka människor här påpekat innan. Kommer du med påhittade fakta och någon motbevisar dig långt ner i skorna då är du inte mobbad.

Det har sagts en del hårda ord här och ingen sida är helt oskyldig. Däremot vet jag att inlägg som gått över gränsen rapporterats. Som du säger dock har inte debatten i huvudsak handlat om Marina Szöges som person utan om henne i egenskap av "chefredaktör" på Dagens Homeopati. Den har handlat om de påståenden hon gjort där och det sätt hon skött modereringen av kommentarer. En sådan diskussion är helt legitim.

Hon har även beskyllts för att hantera sanningen ovarsamt, vilket kan svida, men trots det så stämmer det. Hon HAR hanterat sanningen ovarsamt.

I affekt så kan den mest begåvade och välvilliga uttrycka sig på sätt som denne kanske inte riktigt står för när röken lagt sig. Det är en anledning varför jag inte lastar folk för saker de säger till mig i affekt om de är irreterade eller stressade eller vad som och jag vågar tro att väldigt mycket sagts i affekt.

I ditt fall så kan du ibland ha ett litet burdust sätt att föra dig men jag tycker det är en tolkningsfråga. MIN åsikt om det jag sett dig skriva är inte att du är elak och mobbas utan att du framför så starka argument samt bygger dem på såpass solid fakta att det blir som en kanin gått in i en boxningsring med en björn och då kan det nog tolkas att du ibland är "elak" om man råkar vara kaninen.

Istället för att säga de magiska orden "ajfan det har du rätt i" så är det väldigt lätt att ta på sig en offerkofta och säga att du är elak för att slippa tvingas erkänna för en själv att man hade fel.

MS suddar nog gärna ut gränsen lite mellan henne som person och henne som chefredaktör för att få all kritik att framställas som just mobbning.

Jag är även rätt övertygad om att även om hela diskussionen från sida 1 till sida X hade fungerat 100% klanderfritt från VoFs sida så hade hon ändå påpekat något för det är ofta så man gör när man har slut på argument. Det kan väll tyckas att det är en vanlig strawman att angripa sin argumentationsmotståndare och porträttera denna/dessa som mobbare istället för att argumentera emot deras argument?
Herkie82

Inläggav kipphebel3 » tis 10 feb 2015, 19:49

Jag är även rätt övertygad om att även om hela diskussionen från sida 1 till sida X hade fungerat 100% klanderfritt från VoFs sida så hade hon ändå påpekat något för det är ofta så man gör när man har slut på argument. Det kan väll tyckas att det är en vanlig strawman att angripa sin argumentationsmotståndare och porträttera denna/dessa som mobbare istället för att argumentera emot deras argument?

Jag försöker hålla en konstruktiv ton, men visst kan jag bli irriterad när jag märker att någon med avsikt obstruerar. Om du kollar in hur Marina agerar på Facebook i vaccinationsgruppen så ser du precis samma sak. Hon har konsekvent vägrat svara på frågor, sysslat med personangrepp och hennes bidrag till den egentliga diskussionen har varit absolut noll.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Herkie82 » tis 10 feb 2015, 21:28

kipphebel3 skrev:

Jag försöker hålla en konstruktiv ton, men visst kan jag bli irriterad när jag märker att någon med avsikt obstruerar. Om du kollar in hur Marina agerar på Facebook i vaccinationsgruppen så ser du precis samma sak. Hon har konsekvent vägrat svara på frågor, sysslat med personangrepp och hennes bidrag till den egentliga diskussionen har varit absolut noll.

Som sagt, alla kan säga saker i affekt och hon fiskar väll efter en sådan reaktion. Jag har inte sett den diskussionen så kan inte uttala mig om den. Vad heter gruppen? Du kan skriva det i ett privat meddelande om du inte vill att den ska få nått utrymme, är mest nyfiken på vad de skriver :)

Jag brukar för egen del ställa frågan om och om igen tills jag får ett svar. oftast får men inte det men den andre personen ger ju ett intryck av att inte kunna svara på frågan och det kan ibland räcka.
Herkie82

Inläggav kipphebel3 » ons 11 feb 2015, 06:58

Jag brukar för egen del ställa frågan om och om igen tills jag får ett svar. oftast får men inte det men den andre personen ger ju ett intryck av att inte kunna svara på frågan och det kan ibland räcka.

Precis, för de som följer tråden blir det då uppenbart.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Herkie82 » ons 11 feb 2015, 12:14

kipphebel3 skrev:

Jupp och på så sätt så även om man inte får ett svar så kanske man ändå har spridit kunskap till andra som är tysta åhörare som läser men inte kommenterar.
Herkie82

Inläggav Zartax » tor 12 feb 2015, 08:45

kipphebel3 skrev:

Det är uppenbart utan att någon påminner om det varje månad. Ett sånt beteende skulle aldrig tolereras IRL. Tänk er själva om man på en arbetsplats varje månad sa i speakersystemet "- Så får vi inte glömma att Bengt gjorde självmål på AWn sist. Hahah, självmål. Slut på meddelande."
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav nanowire » tor 12 feb 2015, 09:56

Zartax skrev:
kipphebel3 skrev:

Det är uppenbart utan att någon påminner om det varje månad. Ett sånt beteende skulle aldrig tolereras IRL. Tänk er själva om man på en arbetsplats varje månad sa i speakersystemet "- Så får vi inte glömma att Bengt gjorde självmål på AWn sist. Hahah, självmål. Slut på meddelande."

Näe, det vore dumt.
Men "Alla som sagt sig vilja vara med på AW-cupen måste göra slag i saken och anmäla sig eller alt. deklarera att de inte ämnar delta" är väl ok?
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"
Användarvisningsbild
nanowire

Inläggav skeptiskelars » tor 12 feb 2015, 10:00

Den här tråden är till för att kommentera debatten om homeopati.
Den håller nu på att utvecklas till en allmänt hållen tråd om hur pass ironisk man får vara på ett forum.
Inte ens MS hade kunnat deraila den bättre.

Så länge debatten om homeopati var aktiv så gavs i tråden kommentarer till debattinläggen.
Efter att MS slutade skriva i debatt-tråden och i stället lade 100 % av sitt forumengagemang på att tjafsa i andra trådar så finns det bare en enda kommentar som kan göras i den här kommentarstråden och det är att påpeka att debatten tyvärr ligger i träda pga MS:s ovilja att svara på Nanowires senaste inlägg. Jag kommer att fortsätta att kommentera detta en gång i månaden. Genom att göra detta så lyfts också den här kommentarstråden upp i listan över trådar så att även nya användare uppmärksammas på att det faktiskt finns en ordnad debatt-tråd om homeopati i forumet.

Om någon vill diskutera hur mycket ironi som skall tillåtas eller vad som skall karaktäriseras som mobbning etc så bör det skapas en egen tråd om detta.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » lör 07 mar 2015, 14:05

Debatten har nu tyvärr legat död i 14 månader.
Bollen ligger hos debattant Marina Szöges.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » ons 01 jul 2015, 10:59

Tystnaden från den debattant som har bollen fyller nu 1,5 år. Debattanten föredrar att "gaffla" i andra trådar i st f att föra en seriös debatt.

Marina Szöges skrev:Nu har jag tröttnat på er för den här gången. Kul att komma in här ibland och gaffla litet med er. Men nu har jag viktigare saker att göra. Hej så länge!

Tragiskt.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » ons 02 dec 2015, 22:18

skeptiskelars skrev:Tystnaden från den debattant som har bollen fyller nu 1,5 år. Debattanten föredrar att "gaffla" i andra trådar i st f att föra en seriös debatt.

Marina Szöges skrev:Nu har jag tröttnat på er för den här gången. Kul att komma in här ibland och gaffla litet med er. Men nu har jag viktigare saker att göra. Hej så länge!

Tragiskt.

Bara en månad kvar till tvåårsjubileet av komplett tystnad från Marina Szöges, den bejublade redaktören på den eminenta nättidningen Dagens Homeopati med webadress www.dagenshomeopati.se.

Hon har lyckligtvis ett bra tag hållit sig borta från sitt s.k. "gafflande" (hennes eget uttryck......don`t blame me) i andra trådar och förhoppningsvis fortsätter hon med det.

Trist bara att hon fortfarande till synes tvärvägrar att fortsätta debattera i den enda tråden i hela forumet där hon har en möjlighet att framföra sina vetenskapliga argument för homeopatins förträfflighet utan att störas av frågor om vad hon publicerat i sin eminenta nättidning eller i andra trådar i detta forum

Tragiskt.
Mycket tragiskt.
skeptiskelars

Inläggav kipphebel3 » tor 03 dec 2015, 08:03

Hon har på annat ställe ursäktat sig med att "det var ju ingen brådska" och sedan gjort sig osynlig.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav skeptiskelars » ons 13 jan 2016, 22:42

Och då har vi med bred marginal passerat tvåårsjubileet av tystnad från debattant Marina Szöges.
Tragiskt.
skeptiskelars

Inläggav L. Mäkinen » tor 14 jan 2016, 08:24

skeptiskelars skrev:Och då har vi med bred marginal passerat tvåårsjubileet av tystnad från debattant Marina Szöges.
Tragiskt.

Det kanske finns en teori om att en tillräckligt urvattnad debatt fungerar.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter