Kolloidalt silver i pressen

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Kolloidalt silver i pressen

Inläggav patz » fre 09 jan 2015, 18:39

skeptiskelars Wrote:Några dagar gammalt men.
Dödshot på fb-sidan
http://hd.se/inrikes/2014/12/17/dodshot ... granskare/

Har kommentaren tagits bort nu?
-Har du några som helst belägg för det här?
-Nej det finns inte, och det är kanske det som är det mest fascinerande.
patz

Inläggav micke.d » ons 18 feb 2015, 11:08

Sydsvenskan rapporterar att en förundersökning om brott mot läkemedelslagen inletts.

http://www.sydsvenskan.se/skane/bluffen ... -aklagare/
Nu har en förundersökning om brott mot läkemedelslagen inletts. Beslutet är fattat av Stefan Wärn, åklagare i Malmö.

– Det finns anledning att anta att brott är begånget. Jag har gett polisen direktiv om olika utredningsåtgärder. Det kan röra sig om ett par månader i utredningstid, sedan blir det normalt sett förhör med den som är misstänkt, säger han.

Bakom polisanmälan står Läkemedelsverket. Parallellt med detta pågår myndighetens tillsynsärende mot Ion Silver. Syftet med denna är att få stopp på den olagliga marknadsföringen. Det kan leda till ett föreläggande förenat med vite riktas mot företaget.

– Vi vill markera för allmänheten att man inte får göra den här typen av medicinska påståenden utan att ha vetenskapliga bevis, har Per-Åke Sandvold, chef för enheten för kontroll av narkotika och läkemedel, tidigare sagt till HD/Sydsvenskan.

Michael Zazzio är ordförande och juridiskt ombud för Ion Silver. Han tillbakavisar brottsmisstankarna:

– Det finns inga faktiska bevis för det eftersom företaget aldrig har marknadsfört kolloidalt silver som läkemedel.

Vidare hävdar Ion Silver att Anders Sultan gör inlägg i Facebookgruppen i egenskap av privatperson och åtnjuter yttrandefrihet.

Samtidigt, i Uppsala, pågår ytterligare en polisutredning.

Den handlar om dödshotet som skedde i Facebookgruppen i december. En medlem riktade hotet mot Läkemedelsverkets chef genom att skriva: "Per-Åke Sandvold skall avrättas!" Läkemedelsverket polisanmälde det inträffade.

Anders Sultan har polisanmält HD/Sydsvenskan för förtal med anledning av vår granskning av honom. Någon förundersökning kommer dock inte att inledas, meddelar åklagarkammaren i södra Skåne. Ärendet har avförts.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » ons 18 feb 2015, 22:17

Inslag i lokaltv om förundersökningen.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd ... -och-ebola
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » lör 11 apr 2015, 12:31

Inslag i Journalisten om det hela:

Helsingborgs Dagblad stäms av Ion Silvers VD Anders Sultan för grovt förtal efter att tidningen publicerat ett antal artiklar om kolloidalt silver. Sultan yrkar skadestånd på 500 000 kronor. Han kräver också ersättning om 72 000 kronor för upphovsrättsbrott för en bildpublicering av en selfie.

På Facebook jublar redan vissa: "Upprättelse är nära. Media straffas". Personligen skulle jag inte sälja skinnet före björnen är skjuten..
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » tis 09 jun 2015, 10:56

Läkemedesverket förbjuder försäljning av Ionosil och kolloidalt silver med påståenden om läkemedelseffekt, och ålägger vid vite Ion Silver att upphöra med det.

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyhete ... elseffekt/
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Göran Getläpp » tis 16 jun 2015, 11:57

micke.d Wrote:Sydsvenskan rapporterar att en förundersökning om brott mot läkemedelslagen inletts.

http://www.sydsvenskan.se/skane/bluffen ... -aklagare/
Nu har en förundersökning om brott mot läkemedelslagen inletts. Beslutet är fattat av Stefan Wärn, åklagare i Malmö.

– Det finns anledning att anta att brott är begånget. Jag har gett polisen direktiv om olika utredningsåtgärder. Det kan röra sig om ett par månader i utredningstid, sedan blir det normalt sett förhör med den som är misstänkt, säger han.

Bakom polisanmälan står Läkemedelsverket. Parallellt med detta pågår myndighetens tillsynsärende mot Ion Silver. Syftet med denna är att få stopp på den olagliga marknadsföringen. Det kan leda till ett föreläggande förenat med vite riktas mot företaget.

Vad händer med förundersökningen om brott mot läkemedelslagen? Det har gått rätt mycket mer än ett par månader nu.
Göran Getläpp

Inläggav Bod » sön 11 okt 2015, 18:21

Åklagaren lägger ned åtalet. Trist att se. :( Vi har tydligen en alltför mesig lagstiftning. Eller så är beviskraven för höga.
http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/1 ... lverbluff/
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav matsw » sön 11 okt 2015, 21:45

Bod Wrote:Åklagaren lägger ned åtalet. Trist att se. :( Vi har tydligen en alltför mesig lagstiftning. Eller så är beviskraven för höga.
http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/1 ... lverbluff/

Eller nåt annat skäl. Brist på ambition tex.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav KA67 » tis 27 okt 2015, 21:30

Användarvisningsbild
KA67

Inläggav kipphebel3 » tis 27 okt 2015, 21:38

Om Anders Sultan förlorar målen, så riskerar han att tvingas betala hela rättegångskostnaden.

Tummen upp!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Göran Getläpp » fre 30 okt 2015, 20:16

Bara det att de har glömt att ta reda på att förtal inte faller under allmänt åtal och inte kommer utredas av polisen överhuvudtaget.

Ingenting kan de göra rätt, och då har de ändå geniet Zazzio som juridiskt ombud.
Göran Getläpp

Inläggav KA67 » fre 08 jan 2016, 18:23

Anders Sultan i den slutna Facebookgruppen Kolloidalt Silver 2.0 Wrote:Senaste nytt i min stämning av Helsingborgs Dagblad och Sydsvenska Dagbladet:

Helsingborgs Dagblads försvarsadvokat Ulf Isaksson har begärt att få mitt juridiska ombud, Michael Zazzio, avvisad som juridiskt ombud och domaren har utan att ifrågasätta det det minsta, bestämt att så skall ske.
Huvudförhandlingen har därför flyttats fram på obestämd tid. Beslutet överklagas av oss och motparten får därmed darra i knävecken ännu längre tid innan dom vinner laga kraft.
Det enda sättet de kan försöka ta sig helskinnade ur detta är tydligen genom att sabotera rättegången och dra det i långbänk?
De är mycket rädda just nu - därför detta beslut.
Lyssnar gärna på era råd och kommentarer!

Han länkar sedan via Facebook till själva tingsrättsprotokollet, så jag vet inte om alla kan ladda ner det, eller bara de som är medlemmar i KS2.0-gruppen.

Här är länken i alla fall: pdf-varning, alltså
https://www.facebook.com/download/1505156989789220/Helsingborgs%20tingsr%C3%A4tt%20avvisar%20Michael%20Zazzio%20som%20juridiskt%20ombud.PDF

Om det inte går att ladda ner så PM:a mig så kan jag kanske mejla det.
Eller vafasen, om jag får några timmar på mig så kan jag skriva av det ...
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav kipphebel3 » fre 08 jan 2016, 20:53

Efter att ha läst protokollet så förefaller det som om ombudet Ulf Isaksson gör silversurfarna en tjänst. Det är nog bättre att de representeras av en riktig advokat. Blir säkerft mindre farsartat då.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » sön 10 jan 2016, 11:24

Faktoider skriver om Zazzios avvisning som ombud. Beslutet om avvisning länkas.

http://faktoider.blogspot.se/2016/01/st ... azzio.html
Givetvis borde Sultan, av rent egenintresse, inte låta hans vrickade vän och kompanjon komma i närheten av målet. Men nu är de av samma skrot och korn. Och i Sultans ögon är Zazzio givetvis ännu en hjälte som makten gör sitt bästa för att tysta. Och givetvis hejar anhängarna i KS 2-sekten på. I skrivande stund verkar det (tråden är lite yvig) vara en (1) kommentar som menar att Sultan borde skaffa sig ett juridiskt ombud som kan sin sak, "som inte blandar in emotionella eller polemiska argument i bevisföringen".
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » sön 10 jan 2016, 15:42

Anders Sultan skriver på en del ställen att han polisanmält, på andra att han lämnat in en stämningsansökan. Tvivlar på att Zazzio har bättre koll. Man kan förstå om de och tingsrätten inte riktigt är på samma frekvens, för att formulera det så milt som det bara går.

I protokollet från Helsingborgs tingsrätt nämns en "stämningsansökan" vilket jag tar som facit.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter