Kolloidalt silver i pressen

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Kolloidalt silver i pressen

Inläggav skeptiskelars » fre 22 jan 2016, 09:53

Antalet reklamkanaler ser ut att krympa. Ion Silver är (hitills) portade från Allers.
Hexmaster skriver mera om det.
http://faktoider.blogspot.se/2016/01/ko ... obben.html
skeptiskelars

Inläggav kipphebel3 » fre 22 jan 2016, 12:47

Jag ser fram emot hur de inblandade kommer att gråta ut i Sassersfärens alla sajter om hur orättvist behandlade de är...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Hexmaster » lör 23 jan 2016, 18:42

skeptiskelars skrev:Antalet reklamkanaler ser ut att krympa. Ion Silver är (hitills) portade från Allers.

Vad som sedan hände: Redaktionen slarvade med mailet från den person som anmälde annonsen (inte jag) och namnet kom till Ion Silvers kännedom. Denne fick sedan tråkiga mail från folket på Ion Silver.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav kipphebel3 » lör 23 jan 2016, 19:05

Inte speciellt förvånande. Otrevliga typer detdär...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav skeptiskelars » sön 24 jan 2016, 16:58

Hexmaster skrev:
skeptiskelars skrev:Antalet reklamkanaler ser ut att krympa. Ion Silver är (hitills) portade från Allers.

Vad som sedan hände: Redaktionen slarvade med mailet från den person som anmälde annonsen (inte jag) och namnet kom till Ion Silvers kännedom. Denne fick sedan tråkiga mail från folket på Ion Silver.

Då hoppas jag på följande:
1:
Mailen hade äkta avsändare och hade tillräckligt hög "tråkig"hetsgrad för att vara åtalbara.
2:
Den som utsatts inte drar sig för att ta strid.
skeptiskelars

Inläggav L. Mäkinen » mån 01 feb 2016, 10:08

Jag noterade att Sveriges Motorcyklisters tidning "MC-Folket" hade en annons från Ion Silver i senaste numret och frågade redaktionen hur de tänkte kring detta "Jag förstår att SMC behöver få in pengar, men annonsen för kolloidalt silver hoppas jag slippa se igen. Det är en produkt som möjligen är lämplig för vattenrening, men säljs med andra anspråk.

Det är rent vansinne och en marknad för folk utan skrupler.".
Tack för dina synpunkter angående annonsen. På MC-Folket är vi noga med att följa alla lagliga och etiska riktlinjer som gäller för annonsering. Varken preparatet eller annonsens utformning strider mot svensk lagstiftning, som vi ser det. När det kommer till preparatets verkningsgrad eller kvalitet i övrigt har vi inte kompetens att avgöra detta. Detsamma gäller alla andra produkter som utannonseras i MC-Folket. Det är försäljaren/tillverkaren som svarar för sin produkt.

I MC-Folket tar vi inte in annonser för olagligheter, ej heller annonser för alkohol, utländska spelbolag, sexuella tjänster eller produkter, samt hokus-pokus av diverse slag. När det kommer till annonsering av naturmedel, hälsokost med mera är det ytterst svårt att avgöra vad som fungerar och vad som inte gör det. För närvarande tillåter vi annonsering, kanske tänker vi annorlunda framledes. Vi kommer att ha dina synpunkter i minne.

För egen del lagrar jag Hokus Pokus och naturmedel i samma korg.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav micke.d » mån 01 feb 2016, 10:12

Det är varken naturmedel eller hälsokost det handlar om.

Så de har uppenbarligen lyckats lura MC-Folket.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » mån 01 feb 2016, 11:03

Slutklämmen i MC-folkets svar inger i alla fall en liten strimma av hopp.
För närvarande tillåter vi annonsering, kanske tänker vi annorlunda framledes. Vi kommer att ha dina synpunkter i minne.
skeptiskelars

Inläggav ttias » mån 01 feb 2016, 18:02

Marknadsförs tydligen i Nordstan just nu, Dock endast som vattenrening när GP frågar. https://www.gp.se/ekonomi/1.2975446-hal ... ig-marknad
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav skeptiskelars » mån 01 feb 2016, 19:39

Vem behöver vattenrening i Sverige ?
Står GBG:s kommun bakom detta ?
Nordstan är väl kommunal mark ?
Är detta ett årligen återkommande arrangement ?
Hur mycket betalar "utställarna" (läs: skojarna)?
Är detta ett sätt för GBG att hjälpa upp sin urusla ekonomi ?

Jag tror att GBG:s och västsveriges VoF-medlemmar har ett jobb att göra.
Spito och Hexmaster........var är era debattartiklar i GP ?
skeptiskelars

Inläggav Hexmaster » tis 02 feb 2016, 21:40

skeptiskelars skrev:Vem behöver vattenrening i Sverige ?

Som marknadsförs på "hälsodagar"...
skeptiskelars skrev:Står GBG:s kommun bakom detta ?

Det tror jag inte.
skeptiskelars skrev:Nordstan är väl kommunal mark ?

Nej.
skeptiskelars skrev:Är detta ett årligen återkommande arrangement ?

Av hemsidan http://www.halsodagarinordstan.se framgår att det är årligt. Jag och andra har varit där då och då. De som jag lagt på minnet är pyramidspelen med Herbalife i täten, Atlaskotan, och så kiropraktorerna från Härlanda (varav vi återsåg den ene häromåret i en ovanligt plågsam föreläsning). KS kan ha varit där förr, det var ju mindre hett och "belastat".

Eller kanske inte... För Benny Hald, initiativtagare och arrangör av det hela, har eget intresse i åtminstone två av hälsodagarnas produkter:
Hälsodagar i Nordstan [Facebook] skrev:Ny återförsäljare av Kolloidalt Silver i Göteborg!
Benny Hald kommer att introducera KS och MSM på mässan med ett specialpris för utställare och besökare. Passa på!

skeptiskelars skrev:Hur mycket betalar "utställarna" (läs: skojarna)?

Utställarna går utmed hela skalan, från hederligt folk med helt OK grejor till folk som bedrar sig själva och/eller andra. Kostnaden framgår inte.
skeptiskelars skrev:Är detta ett sätt för GBG att hjälpa upp sin urusla ekonomi ?

Som sagt, jag tvivlar på att Göteborgs stad har det minsta med detta att göra.
skeptiskelars skrev:Jag tror att GBG:s och västsveriges VoF-medlemmar har ett jobb att göra.

Frivillig insats skulle jag kalla det.
skeptiskelars skrev:Spito och Hexmaster........var är era debattartiklar i GP ?

Eller åtminstone en insändare... Nu blev jag klart mer motiverad när jag såg att arrangören hör till den mörka sidan (vilket inte är självklart). En sådan får det bli!
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav skeptiskelars » ons 03 feb 2016, 12:12

skeptiskelars skrev:Spito och Hexmaster........var är era debattartiklar i GP ?

Eller åtminstone en insändare... Nu blev jag klart mer motiverad när jag såg att arrangören hör till den mörka sidan (vilket inte är självklart). En sådan får det bli!

Stå på
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » fre 12 feb 2016, 13:35

Annonstjafset med Allers har genererat en indignerad artikel på hemsidan hos "Nationella hälsofederationen", en kvackarklubb med Ion Silverfolk i styrelsen.
http://www.donotlink.com/i970
Som vanligt när Ion Silver beklagar sig så tar det sig uttryck i en vägg med en närapå ogenomtränglig textmassa full med juridiska hänvisningar till höger och vänster och upp i det blå. Jag anar Zazzios penna, han brukar bli väldigt långrandig.

Där finns även en kopia av ett brev sänt till Aller Media. Författaren är någon som kallar sig Malin Andersson och som är "Läkarutbildad", men uppenbarligen inte "Leg läkare". Brevet är också en närapå ogenomtränglig textvägg och jag anar Zazzios penna även här.
Den första halvan av brevet består av indignerade hänvisningar till hur ruttet Aller Media har betett sig, att Aller Media kanske har kapats av VoF och ett och annat bevis för hur ofarligt kolloidalt silver är.

Den andra halvan är mest intressant och faktiskt LÄSVÄRD. Där informeras Aller Media om VoF:s pseudovetenskaplighet och allmänna ruttenhet med hjälp av en mängd länkar till diverse sidor med upphovsmän såsom Torbjörn Sassersson, Robert Hahn, Börje Peratt, Sanna Ehdin, Nationella hälsofederationen & c:o

Kasta inte bort viktig nyttotid på att läsa skiten, men sätt gärna av lite nöjestid för läsning.
skeptiskelars

Inläggav kipphebel3 » fre 12 feb 2016, 13:47

med upphovsmän såsom Torbjörn Sassersson, Robert Hahn, Börje Peratt, Sanna Ehdin, Nationella hälsofederationen & c:o

Jag ser varje angrepp av dem som ett hedersomnämnande! :)
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » lör 25 feb 2017, 21:42

kipphebel3 skrev:
Om Anders Sultan förlorar målen, så riskerar han att tvingas betala hela rättegångskostnaden.

Tummen upp!

... och så blev det!

http://www.journalisten.se/nyheter/jury ... fortalsmal

En jury friar Helsingborgs Dagblad på alla 63 punkter i ett mål där tidningen stämts av en företagare som sålt kolloidalt silver som botemedel för ett antal sjukdomar.

”Det känns jättebra. Det visar att det var rätt att publicera”, säger HDs tidigare utgivare Lars Dahmén när rättegången avslutades och en helt friande dom föll, skriver HD.se.

Helsingborgs Dagblad hade i en serie artiklar avslöjat hur tusentals människor lurats att köpa kolloidalt silver som botemedel mot bland annat cancer, reumatism och multipel skleros. Kolloidalt silver har inga egenskaper som kan bota några sjukdomar, utan är tvärtom skadligt att inta och är förbjudet som livsmedel i Sverige, som Journalisten skrivit om tidigare.

Ägaren till företaget som sålde kolloidalt silver stämde Helsingborgs Dagblad för grovt förtal och krävde ersättning om 72 000 kronor för upphovsrättsbrott för en bildpublicering av en selfie.

Den friande domen innebär att företagaren ska betala sina egna och HDs rättegångskostnader, en bit över 600 000 kronor.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter