Att flygplan kraschade(s) mot WTC-tornen och att byggnaderna en stund därefter rasade verkar ingen ifrågasätta, utan det är oklarheter och spekulationer om de mekanismerna som varit verksamma mellan krasch och ras som triggat allehanda ideer.
Bara några dagar efter händelsen fick jag i min hand en kortare uppsats skriven av Bazant vid Northwestern University, i vilken han med mycket enkla medel påvisar att när väl den lastbärande strukturen i de skadade våningsplanen ger vika och våningarna ovanför slår i de nedanför, uppkommer en kraft som motsvarar 30-60 ggr egenvikten (av de fallande våningarna). Detta arbete har senare utvidgats och publiserats (tillgängligt på nätet:
http://www.iti.northwestern.edu/researc ... cstory.pdf ); det visas här bl.a hur den energi som krävs för att (plastiskt) deformera de bärande balkarna/pelarna under raset, på sin höjd är 1% av den energi som omsätts - "uppbromsningseffekten" leder till en falltid som kan vara högst 6% längre än fritt fall. Detta stämmer bra med vad som verkligen observerades: falltiden var ca 9 sek, medan fritt fall från 416 m till 25 m (rasmassornas höjd) är 8,93 sek. En kort sammanfattning/referat av Bazants analys har publiserats i SIAM News:
http://www.siam.org/siamnews/10-01/collapse.pdf .
Bazant avhåller sig i stort från att spekulera i vad som fick raset att börja, men nämner temperatur på kanske uppåt 800 C vid ett par tillfällen. Vid denna temperatur har ett normalt konstruktionsstål förlorat ca hälften av sin hållfasthet, vilket inte är tillräckligt för att förklara att raset började eftersom säkerhetsfaktorer ("överdimensionering") större än så används för byggnadsverk. Även om själva kraschen kan ha förstört en del av den bärande strukturen (gissningsvis tämligen en liten del) så räcker inte hållfasthetsreduktionen till som förklaring. Det verkar också som om somliga tagit för givet att branden helt enkelt ska ha smält stålet. För detta krävs temperaturer på uppåt 1500 C, vilket i mina öron låter orimligt högt för ett fossilt bränsle i luft - därtill i ett (relativt sett) dåligt ventilerat utrymme. Tyder inte all svart rök på ofullständig förbränning? Kanske kan man räkna med temperaturer på mellan 400 och 700 C, som vid en "normal" brand. Någon?
Så vad fick raset att starta? Såvitt jag vet och kunnat utröna är frågan obesvarad och man kan bara gissa. Stål kryper, med vilket menas att deformationerna ökar med tiden (under konstant belastning); om krypningen får pågå tillräckligt länge fås slutligen brott. Vid "vardagstemperaturer" är förloppet så långsamt att det saknar praktisk betydelse, med vid, säg, 500 C är kryphastigheten mångfalt större. Om bara en del av de bärande pelarna värms upp måste man räkna med att krypning och eller termisk expansion leder till att belastningen omfördelas mellan pelarna: vissa avlastas på bekostnad av ökad påkänning på andra. Detta skulle kunna leda till (eller bidra till) att någon slutligen knäcks (på samma sätt som man kan knäcka t.ex en linjal genom att trycka på den); den del av lasten som bars av denna måste nu bäras upp av de kvarvarande med följd att...etc.
En annan sak som jag tror måste beaktas är olikformig uppvärmning. Pelarna längs byggnadernas fasader värms av branden inomhus, men kyls av på utsidan. Resultatet blir att pelaren kröks (lite förenklat är detta ungefär som en del termostater fungerar) varvid stabiliteten avsevärt minskar. Tag återigen exemplet med den tryckta linjalen: det krävs en viss kraft för att trycka den tills den knäcker ut i sidled, men om någon samtidigt trycker på den i sidled så att den redan från början har en liten krökning så blir kraften avsevärt lägre. Om någon pelare faller ifrån på detta sätt så måste övriga pelare bära upp dess last med följ att...etc.
Teorin att det skulle vara bomber inblandade verkar på det hela taget onödig för att förklara varför raset började. I själva verket tycker jag att den skapar fler frågor än den skulle besvara:
Hur stora bomber krävs för avsedd verkan? (En flygplanskrasch räcker inte till). Är det verkligen möjligt att i förväg obemärkt placera ut dessa på taktiskt riktiga ställen utan att någon märker något? Varför placeras bomberna så högt upp i byggnaderna (det står klart att rasen började med att de skadade våningsplanen kollapsade)? Det verkar som om de förmenta spängladdningarna förblev opåverkade av kraschen - hur har man lyckats med detta? Detonationer från tillräckligt stora bomber bör rimligen ha hörts vida omkring, så varför finns inga vittnesmål om detta? Och kanske först och främst: om det var bomber som fick WTC att rasa, vad behövdes då flygplanen till?