Nya Självläkande Människan - Sanna Ehdin har flippat totalt?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Nya Självläkande Människan - Sanna Ehdin har flippat totalt?

Inläggav Göran Getläpp » mån 25 maj 2015, 11:21

Kom av en händels in på Facebook-sidan Nya Självläkande Människan. https://www.facebook.com/nyasjalvlakand ... an?fref=ts

Sanna Oceania Anandala, tidigare Sanna Oceania Ehdin, Susanna Wiedswang och Susanna Möller fick ju priset som Årets förvillare redan 2000, så hon är bekant för de flesta skeptiker sedan länge, men nu verkar hon vara ännu mer flippad än någonsin tidigare. Kollar man igenom Facebook-sidan möts man av rabiata attacker på GMO, som Sanna hävdar har skapat nanofibrer som har gått in i hennes kropp och påverkat hennes DNA.

https://www.facebook.com/nyasjalvlakand ... 43725438:0

Men det finns mycket annat konstigt där också. Hon försvarar bluffläkaren Erik Enby, rekommenderar distanshealing (man betalar 150 spänn för att någon ska sitta på en annan plats och tänka på en), hon utför själv healing, rekommenderar folk att DRICKA såpa o s v. Utöver att hon givetvis är arg på allt annat som woo-woos alltid är arga på, som socker, Big Pharma och gluten. Om man får tro henne själv reser hon just nu land och rike runt och framför sina förvirrade budskap inför storpublik.

Har Sanna Ehdin alltid varit så här förvirrad, eller är det något som har hänt på senare år? Hon skriver att hon blev sjuk av GMO 2011. Kan det ha hänt något som utlöste/förvärrade förvirringen då, eller har hon varit så här hela tiden? Hon har ju varit skribent i mainstream-pressen tidigare, bl a i Aftonbladet, Dagens Industri och Metro. Var det lika galna idéer då, eller är detta något nytt? Publiceras Sanna Ehdin någonstans fortfarande?

Bonusfråga: Någon som vet vad alla dessa namnbyten beror på? Hon verkar byta såväl förnamn som efternamn och mellannamn med jämna mellanrum.
Göran Getläpp

Re: Nya Självläkande Människan - Sanna Ehdin har flippat tot

Inläggav kipphebel3 » mån 25 maj 2015, 11:37

Risken är ju nu att detta urartar till rena nidskriverier om Sanna och det är inte bra, så försök hålla detta sakligt.

Jag kan inte uttala mig om henne som person, men flera av råden hon ger på sin hemsida är rent farliga.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Göran Getläpp » mån 25 maj 2015, 11:56

kipphebel3 skrev:Risken är ju nu att detta urartar till rena nidskriverier om Sanna och det är inte bra, så försök hålla detta sakligt.

Jag kan inte uttala mig om henne som person, men flera av råden hon ger på sin hemsida är rent farliga.

Men har hon varit sådan här hela tiden? Förr i tiden figurerade hon rätt flitigt i mainstream-media. Var det samma budskap då?

Ingen hemlighet att hon har vurmat för det alternativa hela tiden, men jag trodde inte att hon låg SÅ långt från den vetenskapliga mittfåran. Det fattas bara lite chemtrails, så är det nästan ren NewsVoice-klass på det.
Göran Getläpp

Inläggav Göran Getläpp » mån 25 maj 2015, 12:30

Göran Getläpp skrev:
kipphebel3 skrev:Risken är ju nu att detta urartar till rena nidskriverier om Sanna och det är inte bra, så försök hålla detta sakligt.

Men har hon varit sådan här hela tiden? Förr i tiden figurerade hon rätt flitigt i mainstream-media. Var det samma budskap då?

Ingen hemlighet att hon har vurmat för det alternativa hela tiden, men jag trodde inte att hon låg SÅ långt från den vetenskapliga mittfåran. Det fattas bara lite chemtrails, så är det nästan ren NewsVoice-klass på det.

Får korrigera mig där. Det fattas inte alls chemtrails. På Facebook-sidan hon har under namnet Sanna Anandala skriver hon om chemtrails också.

https://www.facebook.com/sanna.ehdin

Stämmer det, som hon påstår, att hon är ute och föreläser för storpublik så är hon ju direkt farlig. Hon skrämmer folk från att använda solkräm på sina barn och rekommenderar bakpulver som behandling mot cancer. Livsfarligt.
Göran Getläpp

Inläggav kipphebel3 » mån 25 maj 2015, 12:43

Stämmer det, som hon påstår

Tro inte allt hon skriver. Publiken kanske bestod av självreplikerande nanobots... :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » mån 25 maj 2015, 12:59

Jag vet inte om hon har varit så väldigt anti GMO tidigare. Hon har ju säkert varit emot det, men jag kan inte dra mig till minnes att det varit på denna nivå tidigare. Jag tror inte heller att hon har varit på nivån med att rekommendera bikarbonat mot cancer tidigare.

Det har ju pratats en del om möjliga risker med nanopartiklar (det forskas t ex en del om detta på den institution där jag är verksam), så det är väl inte så konstigt att hon har läst om nanopartiklar. Men att hon har satt det i samband med GMO verkar rätt märkligt. Och så lätt är det väl inte att hitta GMO livsmedel i Sverige heller.
Att hon även skriver om chemtrails kanske inte är konstigare än att en person som börjar tro på en konspirationsteori har lättare att börja tro på andra.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Göran Getläpp » mån 25 maj 2015, 13:09

kipphebel3 skrev:
Stämmer det, som hon påstår

Tro inte allt hon skriver. Publiken kanske bestod av självreplikerande nanobots... :)

Kollar man på listan över uppdragsgivare så är den rätt imponerande.

http://www.ehdin.com/?id=16

Stora privata företag, men också universitet, kommuner, landsting och andra utbildnings- och vårdinrättningar.

Har hon varit på Kristianstads Högskolas universitetskurs i friskvård, Svenska Kurator Föreningens Årsmöte, Leg Sjukgymnasternas Riksförbund, Svenska Företagsläkarnas Årsmöte och Bröstcancerföreningen Amazonas och pratat om självreplikerande nanorobotar som ändrar DNA, chemtrails och att bota cancer med bakpulver? Det är ju helt otroligt sjukt i så fall.

Eller är det så att hon har fått någon knäpp de senaste åren och kanske inte var lika urspårad när hon höll de föreläsningarna?
Göran Getläpp

Inläggav Göran Getläpp » mån 25 maj 2015, 13:16

Tryggve skrev:Jag vet inte om hon har varit så väldigt anti GMO tidigare. Hon har ju säkert varit emot det, men jag kan inte dra mig till minnes att det varit på denna nivå tidigare. Jag tror inte heller att hon har varit på nivån med att rekommendera bikarbonat mot cancer tidigare.

Tidigaste belägget för att hon rekommenderar bikarbonat mot cancer som jag kan hitta är från 2012.

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 2662870940

Men det verkar som att något hände 2011. Hon skriver ju att hon var sjuk då och att det var då hon ådrog sig nanorobotarna. Man får i alla fall HOPPAS att de tidigare föreläsningarna inte vara lika vetenskapsfientliga som hon verkar vara nu.
Göran Getläpp

Inläggav Tryggve » mån 25 maj 2015, 13:38

I så fall är det väl att hon blev sjuk, och identifierat detta som orsaken.

Nanopesticider och självreplikerande nanopartiklar låter ju som något som liknar Replikatorerna från Stargate SG1.

Det finns väl artiklar där man talar om inkapsling av pesticider med nanopartiklar för att uppnå större riktad effekt, men det är ju inte direkt nanorobotar det är fråga om. Inte heller replikerar de sig. Det verkar finnas andra metoder beskrivna där man använder silverpartiklar, men annars brukar man väl inom dessa kretsar anse att silver är bra mot allt, så det är väl inte sådant som hon talar om.

Nå, hon har väl fått eksem eller allergi, och så satt detta i samband med sina besvär, och på den vägen är det.

Det verkar betydligt mer skruvat än det som hon har skrivit tidigare, men jag kan ju inte påstå att jag har följt hennes skriverier slaviskt. Hm, jag tycker rätt synd om henne faktiskt, om hon verkligen tror på detta. Men det är ju rätt allvarligt om hon skrämmer upp andra med det.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » mån 25 maj 2015, 14:40

Göran Getläpp skrev:
Kollar man på listan över uppdragsgivare så är den rätt imponerande.

http://www.ehdin.com/?id=16

Stora privata företag, men också universitet, kommuner, landsting och andra utbildnings- och vårdinrättningar.

Har hon varit på Kristianstads Högskolas universitetskurs i friskvård, Svenska Kurator Föreningens Årsmöte, Leg Sjukgymnasternas Riksförbund, Svenska Företagsläkarnas Årsmöte och Bröstcancerföreningen Amazonas och pratat om självreplikerande nanorobotar som ändrar DNA, chemtrails och att bota cancer med bakpulver? Det är ju helt otroligt sjukt i så fall.

Eller är det så att hon har fått någon knäpp de senaste åren och kanske inte var lika urspårad när hon höll de föreläsningarna?

Jag har ju svårt att tro att en föreläsning om att bota cancer med bakpulver hade tagits emot så väl av Svenska Företagsläkares Årsmötet. Eller jag hoppas på det, snarare.
Dock, hon har väl ägnat många år åt detta, så det kan ju mycket väl vara så att hon har blivit mer skruvad med åren.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » mån 25 maj 2015, 14:50

Tittar man på aktuella föreläsningar så verkar det vara mer inhyrda lokaler. Det verkar vara mer promotion för boken. Som låter rätt woo woo. Med tanke på sånt här.

Stärk självläkningen och föryngras
Vi åldras fortare och blir sjuka av de fyra F.en: Försurning, Förstelning, Förstoppning och Fetma. Allt detta kan motverkas och här ger Sanna råden som vänder hälsan i god riktning med kost, näring, detox, mental fasta och Happy Heart-metoden. Kom och bli inspirerad!

Hon verkar vara rätt inne på det där med försurning av kroppen, och det vet jag inte om hon har varit tidigare? Men det verkar ju vara väldigt populärt nu.

http://www.ehdin.com/?navid=50&sub=3

Dock så skriver hon att en föreläsning med titeln "Din naturliga självläkning" i maj 2014 arrangerades av några bröstcancerföreningar. Det får lite varningsklockor att ringa, speciellt i samband med bikarbonat mot cancer, men utan att veta vad hon faktiskt pratade om så är det ju svårt att säga något säkert.

Stämmer det förresten att hon har vunnit priset Sveriges bästa hälsoblogg både 2011 och 2012?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Zartax » mån 25 maj 2015, 15:37

Göran Getläpp skrev:Får korrigera mig där. Det fattas inte alls chemtrails. På Facebook-sidan hon har under namnet Sanna Anandala skriver hon om chemtrails också.

https://www.facebook.com/sanna.ehdin

Stämmer det, som hon påstår, att hon är ute och föreläser för storpublik så är hon ju direkt farlig. Hon skrämmer folk från att använda solkräm på sina barn och rekommenderar bakpulver som behandling mot cancer. Livsfarligt.

Contrails kan inte ge skuggor, menar hon. He, så det är inte mulet när det är molnigt då? Jeez...
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Göran Getläpp » mån 25 maj 2015, 15:50

Tryggve skrev:I så fall är det väl att hon blev sjuk, och identifierat detta som orsaken.

Nanopesticider och självreplikerande nanopartiklar låter ju som något som liknar Replikatorerna från Stargate SG1.

Det finns väl artiklar där man talar om inkapsling av pesticider med nanopartiklar för att uppnå större riktad effekt, men det är ju inte direkt nanorobotar det är fråga om. Inte heller replikerar de sig. Det verkar finnas andra metoder beskrivna där man använder silverpartiklar, men annars brukar man väl inom dessa kretsar anse att silver är bra mot allt, så det är väl inte sådant som hon talar om.

Nå, hon har väl fått eksem eller allergi, och så satt detta i samband med sina besvär, och på den vägen är det.

Det verkar betydligt mer skruvat än det som hon har skrivit tidigare, men jag kan ju inte påstå att jag har följt hennes skriverier slaviskt. Hm, jag tycker rätt synd om henne faktiskt, om hon verkligen tror på detta. Men det är ju rätt allvarligt om hon skrämmer upp andra med det.

'
Visst är det synd om henne, för säkert tror hon på det hon själv skriver om nanorobotar som ändrade hennes DNA. Samtidigt lär hon tjäna storkovan på sitt förvillande. Henne böcker har sålt i 800 000 ex, enligt förlaget, och föreläsningarna verkar dra fulla hus.

Värre för dem som blir lurade av henne. Om en enda människa tar bakpulver istället för verksam behandling mot cancer, är det mycket, mycket illa. Eller om någons barn drabbas av hudcancer för att föräldrarna låter bli att använda solskyddskräm, som Sanna varnar för. Det må vara synd om henne, men hon är också genuint farlig.

Och nog verkar det vara riktigt tossigt, det budskap hon nu framför. En skribent på VoF:s Facebook-sida skriver detta.

Jag hörde den här damen hålla tal för ca 3-400 pers igår. Hon berättade utöver det här att snart kommer staten tvångsadoptera bort barn som inte vaccineras, om 100 år så finns inga människor kvar osv...

Och nog har hon genomslag, allt. Hon följs av 13 700 personer på Facebook, att jämföra med t ex Vetenskap och Folkbildning, som har knappt 8 000 medlemmar där.

Men frågan, som förblir outredd, är om hon har varit så här skruvad hela tiden. Jag har inte följt henne särskilt noggrant genom åren, men har vetat om att hon har funnit och förstått att hon är en woo-woo-vurmare, men att det skulle vara på rent sasserssonsk nivå var en nyhet, och frågan är om hon har varit sådan hela tiden.
Göran Getläpp

Inläggav Tryggve » mån 25 maj 2015, 15:54

Göran Getläpp skrev:Men frågan, som förblir outredd, är om hon har varit så här skruvad hela tiden. Jag har inte följt henne särskilt noggrant genom åren, men har vetat om att hon har funnit och förstått att hon är en woo-woo-vurmare, men att det skulle vara på rent sasserssonsk nivå var en nyhet, och frågan är om hon har varit sådan hela tiden.

Hon var tydligen inne på energimedicin 2010.
viewtopic.php?f=38&t=14010
Vacciner vet jag inte om hon har pratat om innan, men i och med att det där med den självläkande kroppen är hennes grej så borde hon väl varit emot vacciner.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Göran Getläpp » mån 25 maj 2015, 16:10

En annan ny grej som hon verkar hålla på med, är något som hon kallar Emotion Code Release. Om jag har förstått det hela rätt, handlar det om bortträngda minnen som lagras i celler och får människor att må dåligt. Dessa kan man få bort genom betala pengar till någon som utför healing på distans, d v s inte gör någonting, utöver att tänka lite på en.

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 5281355704
Göran Getläpp

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter