Nya Självläkande Människan - Sanna Ehdin har flippat totalt?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Nya Självläkande Människan - Sanna Ehdin har flippat tot

Inläggav KA67 » mån 25 maj 2015, 18:49

Jag skickade nyss ett mejl till Attityd AB:s VD Johan Gustafsson:

Ämne: Vilket förhållningssätt har Attityd till vetenskap?

Hej!

Enligt http://www.ehdin.com/?id=16 har Sanna Ehdin (hon har andra efternamn nuförtiden också) anlitats för internföreläsningar hos er.

Jag undrar om ni kan berätta varför ni anlitade henne (vad ni hade för förväntningar - vad hon lovade er), vad hon föreläste om, om ni gillade vad hon sa och vilka av hennes påståenden ni i dag står bakom.

Jag kräver inget svar, jag är bara nyfiken.

Vänliga hälsningar
Kerstin Asplund

Jag tänker att man skulle kunna ställa liknande frågor till alla företag som finns på den listan. Eller?
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav KA67 » mån 25 maj 2015, 19:28

Fick svar direkt:
Vi har inte anlitat henne för några uppdrag så jag vet faktiskt inte. Vårt företag heter Attityd I Sverige AB så det kanske finns något annat bolag som heter Attityd AB?

Vi har iaf inte haft någon kontakt med henne =)

Edit: Alltså, vad innebär detta? Hittar hon på företag hon föreläst inför, eller vad?
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav kipphebel3 » mån 25 maj 2015, 19:46

Hittar hon på företag hon föreläst inför, eller vad?

Inte alls otroligt...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav devadatta » mån 25 maj 2015, 19:58

Sanna Ehdin är är av de största förvillarna i Sverige i modern tid. (källa till nedan)

Sanna Ehdin, fil dr immunolog och verksam som fri forskare, föreläsare och författare till tolv böcker som sålt i totalt 800 000 ex. Nio av böckerna finns översatta till andra språk (den senaste till persiska).

Några av hennes tidigare böcker är: Den självläkande människan (översatt till tio språk), 12 veckor till ett självläkande liv, Din inre framgång, Sluta kämpa – börja leva, Kokkonst för den självläkande människan, Lilla boken om hälsa och välmående samt HQ – den mänskliga helhetssynen!

Sanna har inspirerat mer än 100 000 människor vid över 450 föreläsningar om självläkning, kost, helhetskänsla och livsstilsförändringar. Hon medverkar ofta i tidningar, tv och radio.

...skribent av hälsokrönikor och hälsoartiklar i Dagens Industri 1999-2003.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav micke.d » mån 25 maj 2015, 20:40

KA67 skrev:Edit: Alltså, vad innebär detta? Hittar hon på företag hon föreläst inför, eller vad?

Hittade två andra företag: Attityd Coaching AB, och Attityd i Karlstad AB. Det kanske finns ännu fler? Det kan ju vara något av dessa andra.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav KA67 » tis 26 maj 2015, 13:03

Jag skrev till Sanna (lectureinfo@ehdin.com):
Kerstin skrev:Hej!

Enligt denna sida har Sanna föreläst på uppdrag av bl.a. ett företag som heter Attityd AB. Jag undrar vilket företag detta är, mer specifikt.

Vänliga hälsningar
Kerstin

Svaret:
4oceania@gmail.com skrev:Hej jag minns inte, har haft många hundratals uppdragsgivare i snart 20 år o det kan varit tio år sen. Googlade o finns Företag m det namnet o tillägg lite överallt... Var det viktigt?

Jag igen:
Kerstin skrev:Hej igen!

Viktigt vet jag inte om det är, men det vore intressant att veta, om man vill få referenser. Varför lägger ni annars upp dessa företag på listan?

Det första jag tänkte på när när jag läste namnet Attityd AB (och när jag googlar på det) är frisörer. Men de påstår själva att de inte har anlitat er till någon föreläsning. Så därför blev jag lite fundersam vilket företag ni avser. Som sagt, det finns ju några.

Mvh
Kerstin

Ja, alltså, många tycker kanske att jag beter mig fånigt eller något annat, men jag är seriös - varför radar man upp en massa namn på företag man har föreläst inför om man inte avser att ha dessa som referenser? Är det fråga om kvantitet snarare än kvalitet, eller vad handlar det om?
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav devadatta » tis 26 maj 2015, 15:19

Hon kanske tycker det är så trivialt att fakta inte spelar någon roll.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav B Hellqvist » tis 26 maj 2015, 15:32

Självreplikerande nanouppdragsgivare?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Göran Getläpp » tor 28 maj 2015, 12:02

KA67 skrev:Ja, alltså, många tycker kanske att jag beter mig fånigt eller något annat, men jag är seriös - varför radar man upp en massa namn på företag man har föreläst inför om man inte avser att ha dessa som referenser? Är det fråga om kvantitet snarare än kvalitet, eller vad handlar det om?

Visst är det viktigt Ehdinskan använder ju detta för att bygga upp sin trovärdighet. Föreläst på högskoleutbildningar i hälsa, för läkarförbund, cancerförbund och annat. Säkerligen sådant som påverkar när en personalansvarig ska sitt och boka in föreläsare till kick-offen.

"Låter ju JÄVLIGT knepigt det här med nanorobotarna, men har hon föreläst för läkare och på högskolor finns det säkert en förklaring."

Så får hon stå där, i egenskap av expert, och avråda från att vaccinera och använda hudkräm på barnen.

Hon är en av de största förvillarna i Sverige i modern tid, som devadetta, skrev och hon är på riktigt farligt. Peratten, Sasser och de där håller mest till i sin egen lilla värld och talar mest för redan förvillade, men Ehdinskan är ju ute i den riktiga världen och blir lyssnad på.
Göran Getläpp

Inläggav TomasT » fre 29 maj 2015, 00:17

KA67 skrev:Fick svar direkt:
Vi har inte anlitat henne för några uppdrag så jag vet faktiskt inte. Vårt företag heter Attityd I Sverige AB så det kanske finns något annat bolag som heter Attityd AB?

Vi har iaf inte haft någon kontakt med henne =)

Edit: Alltså, vad innebär detta? Hittar hon på företag hon föreläst inför, eller vad?

Kan du inte på samma sätt höra dig för med andra referenser hon anför.

Inläggav Hexmaster » fre 29 maj 2015, 07:31

KA67 skrev:Alltså, vad innebär detta? Hittar hon på företag hon föreläst inför, eller vad?

Har varit med om en föreläsare (Christer Olsson som jag tror jag varnat för förr) som påstod sig ha hållit internkurser för en lång rad stora & etablerade företag och myndigheter, bl.a. SÄPO. Ehdin har jag ännu lägre förtroende för.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Göran Getläpp » fre 29 maj 2015, 08:38

Ehdinskan har visst gått och blivit klimatskeptiker, men det var väl ingen skräll. Det är nästan alla som tror på chemtrails. De tror ju att klimatkonspirationen är till för att man ska använda den globala uppvärmningen som ursäkt för att få hålla på med chemtrails och geoengineering.

Vad hon tror att syftet är med chemtrailsen är dock mer udda. Hon tror att det helt enkelt är kolkraftverken som gör sig av med sitt avfall genom att sprida det över jorden. Det var dumt till och med för att komma från en foliehatt.
Göran Getläpp

Inläggav skeptiskelars » fre 29 maj 2015, 10:24

Viralgranskaren tar upp hennes senaste påfund.
http://www.metro.se/nyheter/nej-gmo-och ... 76XDQiFcg/

(Fast det är klart, Viralgranskaren skall man nog inte tro på. Viralgranskaren har nog bara en moralisk plikt att mobba en gammal förvillarpristagare, som tack för folkbildarpriset 2014) :D
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » fre 29 maj 2015, 10:54

skeptiskelars skrev:Viralgranskaren tar upp hennes senaste påfund.
http://www.metro.se/nyheter/nej-gmo-och ... 76XDQiFcg/

(Fast det är klart, Viralgranskaren skall man nog inte tro på. Viralgranskaren har nog bara en moralisk plikt att mobba en gammal förvillarpristagare, som tack för folkbildarpriset 2014) :D

Det är ju VoF-are som uttalar sig också, vilket väl gör det ännu mer mobbing.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav KA67 » fre 29 maj 2015, 11:37

TomasT skrev:Kan du inte på samma sätt höra dig för med andra referenser hon anför.
Det kanske jag gör om jag får lust, men samtidigt känns det rätt meningslöst. Ibland får jag bara ett infall, särskilt om jag blir tvär-upprörd - nu har jag ju lugnat ner mig lite, så ...
Ingenting hindrar ju någon annan från att göra det.
Användarvisningsbild
KA67

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter