Nya Självläkande Människan - Sanna Ehdin har flippat totalt?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Nya Självläkande Människan - Sanna Ehdin har flippat tot

Inläggav TomasT » fre 29 maj 2015, 12:33

Det tycker jag inte .Du har påbörjat något viktigt.

Inläggav KA67 » fre 29 maj 2015, 17:29

TomasT skrev:Det tycker jag inte .Du har påbörjat något viktigt.
Nja det tror jag nog inte, jag vet inte vad som skulle kunna komma ut av det egentligen. Men jag slängde iväg samma fråga till Arcona AB också.

Egentligen är det nog under rubriken Hälso- och sjukvård man i första hand borde fråga vad tusan de tänkte med att anlita henne som föreläsare. Och kommuner.
De enda som kan kännas någorlunda relevanta är väl Friskvård & Spa.

Oh, OT, men ser nu att hon även föreläst för Karolinska Institutets läkarkurs i KAM - vad är det för utbildning egentligen?
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav Tobbe J » fre 29 maj 2015, 18:10

KA67 skrev:Oh, OT, men ser nu att hon även föreläst för Karolinska Institutets läkarkurs i KAM - vad är det för utbildning egentligen?

Kan det vara denna?
http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... licPage.do
Användarvisningsbild
Tobbe J

Inläggav Göran Getläpp » lör 30 maj 2015, 10:15

KA67 skrev:
TomasT skrev:Det tycker jag inte .Du har påbörjat något viktigt.
Nja det tror jag nog inte, jag vet inte vad som skulle kunna komma ut av det egentligen. Men jag slängde iväg samma fråga till Arcona AB också.

Egentligen är det nog under rubriken Hälso- och sjukvård man i första hand borde fråga vad tusan de tänkte med att anlita henne som föreläsare. Och kommuner.
De enda som kan kännas någorlunda relevanta är väl Friskvård & Spa.

Oh, OT, men ser nu att hon även föreläst för Karolinska Institutets läkarkurs i KAM - vad är det för utbildning egentligen?

Fortsätt du och skriv vilka du mailar till. Jag ska dra iväg några jag också.
Göran Getläpp

Inläggav Mankan » sön 31 maj 2015, 10:08

Jag blir mörkrädd när jag läser detta... "Solkräm orsakar cancer"?, "Bakpulver botar cancer"? Och folk kommenterar glatt?! Vart är det sunda förnuftet på väg? :O=
Mankan

Inläggav Zartax » mån 01 jun 2015, 08:58

Nu ska hon starta en bank där man kan låna pengar för att köpa anlternativmedicin och -metoder och sen så ska man kunna betala tillbaka när man blivit frisk. Bra sätt att blåsa desperata människor på pengar. Suck...
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Jonas_R » mån 01 jun 2015, 09:35

Zartax skrev:Nu ska hon starta en bank där man kan låna pengar för att köpa anlternativmedicin och -metoder och sen så ska man kunna betala tillbaka när man blivit frisk. Bra sätt att blåsa desperata människor på pengar. Suck...

För att inte tala om att ställa dem i stark beroendeställning till henne själv. Man kan ju ana att det är hennes egna kurer med bakpulver, tallsåpa mm som främst kommer rekommenderas. Det hela låter nästan som en pyramidspelsvariant.

Läser man vidare kommentarer till detta kungörande finns det knappt en enda kritisk röst, bara en massa "ljus och kärlek". Krävs det inte 5 miljoner euro för att starta en bank? Det verkar minst sagt otroligt att hon skulle sitta på sånna tillgångar.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav KA67 » mån 01 jun 2015, 21:57

Göran Getläpp skrev:Fortsätt du och skriv vilka du mailar till. Jag ska dra iväg några jag också.
Okej, berätta du också.
Jag har bara mejlat till två st än så länge. Den andra har inte svarat.

Som sagt, jag tror att det är rätt meningslöst. Självaste föreläsaren verkar inte ens vara speciellt samarbetsvillig, enligt mig.
Jag tycker att jag fick ett ganska otrevligt bemötande från henne, som inte allt passar en entreprenör (eller vad det nu är hon är).

Jag menar, seriöst - vad är detta för svar på min fråga om vilket företag hon egentligen har föreläst inför?
Hej jag minns inte, har haft många hundratals uppdragsgivare i snart 20 år o det kan varit tio år sen. Googlade o finns Företag m det namnet o tillägg lite överallt... Var det viktigt?
Ju mer jag tänker på det desto mer upprörd blir jag. Jösses, alltså. Om hon inte minns eller kan/vill berätta om det så kanske hon inte ska ha med det i sitt CV?! Dessutom svarar hon som om det var en jädra chattkonversation.
Nej nu behöver jag nog en Fernet tror jag.
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav Eon » tis 02 jun 2015, 11:07

Fascinerande att hon ska starta en bankrörelse. Men antagligen är det väl mer ett låneinstitut av något slag. Hon kommer bara kalla den "Hälso-banken" eller nå´t. Det är ju ett känt fenomen i ljus och kärlek-branschen: säger man att något botar ryggont, så blir det så. Om Sanna Ehdin kommer kalla det för bank så är det en sorts bank ("-för mig är det en bank").

De moraliskt motbjudande sms-lånen har ju funnits ett tag och Sanna Ehdin ska väl helt enkelt introducera detta scheme i New Age-världen.

Affärsidén är att försätta ekonomiskt svaga och därför desperata människor i skuld. Vilket ökar desperationen. Och skulden. Enligt kronofogdemyndigheten går hälften av alla sms-lån som tas till att betala andra lån man ligger efter med...

Kruxet för Sanna Ehdin är ju att hon själv hävdar att kundkretsen (desperata lågutbildade kvinnor) kommer bli friska av hennes såpa (*). Men hur övertyga en bank om det? Vad händer om man inte blir frisk? Eller inte tycker man blivit frisk? Slipper man betala tillbaka lånet då?

(*) Var tillverkas denna såpa? Var ligger fabriken? Tillverkas annan såpa från andra märken i samma industrilokal? Hur gick det till när hon utvecklade såpan? Kan man få se dokumentationen?
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav Tryggve » tis 02 jun 2015, 13:08

Zartax skrev:Nu ska hon starta en bank där man kan låna pengar för att köpa anlternativmedicin och -metoder och sen så ska man kunna betala tillbaka när man blivit frisk. Bra sätt att blåsa desperata människor på pengar. Suck...

Hm, slipper man betala tillbaka om man inte blir frisk alltså? :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav TomasT » fre 05 jun 2015, 01:10

Det kunde vara av intresse att intervjua en sådan personlighet.Innanför fb etc.
Ställa de svåra frågorna som vi alla vill ha svar på.Hur hen kom fram till hur saker förhåller sig på ett visst sätt och vad som driver en att hålla på på ett visst sätt.
Fast jag är mörkrädd märker jag med erfarenhet från tidigare kontakter.Hamnar alltid i dåligt sällskap.
Någon annan får gärna med terapeutisk kompetens ta tag i det.
Det vore ändå värt att vända ut och in hur en sådan hjärna fungerar.
Devadatta kanske med sin lågmälda intervjuteknik?

Inläggav NonNocere » fre 05 jun 2015, 06:46

Sanna, och många sympatisörer, har klagat till chefredaktören för Dagens Medicin. Bloggtexten om Sannas Såpa ansågs kränkande och förtalande, men redaktören stod på sig. Däremot får man inte citera hur stora stycken som helst så det blev att referera med egna ord vad Sanna skrivit. Och så kunde jag passa på att lägga till att hon även promotar "kronisk candida" som roten till det ena och det tredje...

http://www.dagensmedicin.se/blogg/mats- ... halsosapa/
NonNocere

Inläggav TomasT » fre 05 jun 2015, 09:03

Visst.Människor har besvär.Påhittade eller inte.
Hon flyttade till USA och blev förändrad av någon anledning.Det kan bli grogrunden för en diskussion om vad som gör en människa till vad hon borde vara.

Inläggav KA67 » mån 15 jun 2015, 19:21

Enligt Sanna själv så finns det tiotusentals nöjda användare över hela landet.

Bl.a, enligt Sanna själv - alltså från en kvinna som har berättat ... :
Sanna skrev:- En kvinna berättade att hon blivit av med sin konstanta svamp i underlivet genom att blanda kokosolja o Sannas Såpa och smörja in varje dag! En annan berättade att hon blivit av med svamp i underlivet genom att sätta in en tampong doppad i 1 del såpa + tre delar vatten, och applicerade över natten.
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav Anders G » mån 15 jun 2015, 19:54

Prova inte det hemma.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter