Några spikar i kistan för Vidarkliniken

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Några spikar i kistan för Vidarkliniken

Inläggav skeptiskelars » tor 04 aug 2016, 20:35

Anders G skrev:Där sjönk Tomas Karlsson i min aktning.
Antisarna är en stark ekonomisk kraft i Järna/Södertälje.

Ja , Big Antroposophia måste nog Södertäljepressen hålla sig väl med. :smile2: :) :D :lol: :O=
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » tor 04 aug 2016, 21:02

Jag dunkade in två kommentarer till artikeln.
Får väl se om de blir publicerade.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » tor 04 aug 2016, 21:44

Tidningen Dagen, den sk "Pingstvännernas tidning" trodde jag aldrig någonsin att jag skulle länka till som ett sk sanningsvittne, men nu händer det.

Under rubriken "Antroposofi är ”dold” religion" skriver pingstpastor Sigvard Svärd om om antroposoferna med anledning av att undantaget för deras utspädda-vatten-mediciner tas bort och vem är väl bättre än en pingstpastor att definiera vad som är religion eller inte ?

Här är artikelns "punchline"
"Enligt min kännedom om antroposofins olika esoteriska läror, exempelvis om förandligad medicin, är det på tiden att rörelsen inte längre kommer undan samhällets krav på bevis och öppenhet. Antroposofi är religion, och det får det gärna i demokratiskt hänseende vara, men då ska det också som annat religiöst i tiden deklareras som det."
http://www.dagen.se/debatt/antroposofi- ... n-1.754190

Fru Flatters vilar naturligtvis inte på hanen och slår ifrån sig med bägge händer.
Artikeln innehåller bara hennes vanliga bludder [......kretsloppsjordbruk.......helhetssynen på människan i vården.......skolans anpassning till barnets naturliga utveckling ....mängder av studier.....verksamheten är väldigt uppskattad av de patienter som remitteras hit......etc] och jag finner egentligen inget som är värt att explicit citera.

Intellektuella masochister kan ta del av det flatterska snicksnackandet här:
http://www.dagen.se/debatt/fel-bild-av- ... n-1.757721
skeptiskelars

Inläggav Jonas_R » tor 04 aug 2016, 21:53

Sen är ju Antroposofin med sina "esoteriska" grundpelare en, för den gode pingstpastorn, kättersk lära om jordbruksmagi och andeväsen vilket såklart gör det mer lockade att trycka till dem. Dagen har ju lyft upp och hyllat kristna tokar inom sjukvården med viss regelbundenhet. Nåja, att antroposofin är en religion snarare än en vetenskap är dock helt sant.

Det Perattska alstret som länkades till tidigare var för övrigt rent obehagligt att läsa.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav skeptiskelars » tor 04 aug 2016, 21:59

Jonas_R skrev:Sen är ju Antroposofin med sina "esoteriska" grundpelare en, för den gode pingstpastorn, kättersk lära om jordbruksmagi och andeväsen vilket såklart gör det mer lockade att trycka till dem.

Jepp, han känner igen en [annan] religion direkt. Att han vill trycka till den ser jag bara som naturligt. :smile2:
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » tor 10 nov 2016, 18:00

skeptiskelars

Inläggav kipphebel3 » tor 10 nov 2016, 20:32

Krokodiltårar.. Om de var måna om att behålla avtalen kanske de skulle ha följt reglerna...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav BUffe » fre 11 nov 2016, 20:39

Nja.

Det där ser ut som en ren partsinlaga i syfte att sätta press på lokalpolitikerna så de slänger åt stiftelsen ännu mer pengar för att inte förlora arbetstillfällen.

LT ställer sig helt på stiftelsens sida. Kumlander får stå helt oemotsagd, och Stigell frågar inte ens om kliniken inte anser sig behöva åtgärda bristerna i journalföringen, dvs sina systematiska brott mot gällande lagar och förordningar, innan de drar på sig offerkoftan.

Jämför gärna med SVT:s rapportering.

Så hoppas kan man. Men, som det heter i vården, man ska inte ropa hej förrän man behöver ett bäcken.
BUffe

Inläggav ulltand » lör 12 nov 2016, 09:42

Är LT också en reklamtidning för antroposoferna?

När jag var liten, och jobbade på en lokaltidning, jaja, jag var bara mopedbud. Men det var på Corren, som en liten parentes.

Då och där, hade de där jag lämnade högar med post till, varit stolta om de kunnat krossa ett sånt här företag. På den tiden stöttade man inte lokala företag för att vara bussig, eller för att man bjöds på vin, utan man gjorde sin journalistiska genomlysning och publicerade den, oavsett vad det kunde ge för repressalier.

Det var liksom det som var att vara journalist, och det som gjorde att jag högaktade kollegorna på redaktion.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav onslow » fre 18 nov 2016, 15:01

Enligt Dagns Medicin (16/11) försvinner 17 jobb när avtalen sägs upp.
I am still confused but on a higher level
onslow

Inläggav skeptiskelars » fre 18 nov 2016, 15:39

onslow skrev:Enligt Dagns Medicin (16/11) försvinner 17 jobb när avtalen sägs upp.

Couldn`t care less.
skeptiskelars

Inläggav Migi » tis 22 nov 2016, 09:23

Jonas_R skrev:Sen är ju Antroposofin med sina "esoteriska" grundpelare en, för den gode pingstpastorn, kättersk lära om jordbruksmagi och andeväsen vilket såklart gör det mer lockade att trycka till dem. Dagen har ju lyft upp och hyllat kristna tokar inom sjukvården med viss regelbundenhet. Nåja, att antroposofin är en religion snarare än en vetenskap är dock helt sant.

Det Perattska alstret som länkades till tidigare var för övrigt rent obehagligt att läsa.
Typ helbrägdgörare, eller vad? O_o
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Jonas_R » tis 22 nov 2016, 16:17

Migi skrev:
Jonas_R skrev:Sen är ju Antroposofin med sina "esoteriska" grundpelare en, för den gode pingstpastorn, kättersk lära om jordbruksmagi och andeväsen vilket såklart gör det mer lockade att trycka till dem. Dagen har ju lyft upp och hyllat kristna tokar inom sjukvården med viss regelbundenhet. Nåja, att antroposofin är en religion snarare än en vetenskap är dock helt sant.

Typ helbrägdgörare, eller vad? O_o

I princip ja.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav skeptiskelars » ons 08 feb 2017, 10:24

Under rubriken ”Vad menas med valfrihet i vården?” skriver en Stefano Selvani något slags försvarsinlägg för Vidarkliniken i form av en debattartikel i Dagens Medicin.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... -i-varden/
Ganska förvirrad tycker jag. De borde ge Ursula Flatters ensamrätt på försvar för Vidarkliniken. Hon är betydligt duktigare på att blanda bort korten i försvaret för denna hopplösa sak.
skeptiskelars

Inläggav Anders G » lör 25 feb 2017, 22:13

Vidarkliniken förlorar vårdavtal, illa ute ekonomiskt. :-)
http://www.lt.se/sodertalje/jarna/vidar ... verklighet
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter