Konflikter i kvackosfären

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Konflikter i kvackosfären

Inläggav skeptiskelars » fre 16 dec 2016, 14:02

I september dök det upp en ny sajt på i kvackosfären: Almanova. Omtalad i den här tråden:
viewtopic.php?f=38&t=22809&hilit=almanova

Varför sajten skapades har nu fått sin förklaring. Ingemar Ljungkvist, grundare och eldsjäl i Föreningen Sara / Tidningen 2000-talets vetenskap har manövrerats ut av Michael Zazzio, en annan gammal kvackosfärbekant, och istället satsat på Almanova.
Konflikten har fått uppmärksamhet i den världsberömda kvalitetsnättidningen Newsvoice med två artiklar:
En där Ingemar Ljungkvist går till storms mot kuppmakarna:
http://newsvoice.se/2016/11/29/redaktor ... har-ordet/
Kommentarsfältet är hejdlöst festligt. Ljungkvist och Zazzio bråkar så stickor och strån ryker: :D :D

En där Ingemar Ljungkvist beklagar sig och redogör mha en "revisorslapp"för att han har revisorernas förtroende, också mycket underhållande, framför allt kommentarsfältet.
http://newsvoice.se/2016/12/01/ingemar- ... vetenskap/

Ytterligare inlägg med påhopp på Zazzio för den som orkar läsa skiten:
http://almanova.eu/chefredaktoren-forsv ... ot-attack/
http://almanova.eu/kupp-eller-ga-vidare ... har-ordet/

Zazzio slår tillbaka (hårt) på 2000TV:s hemsida:
http://www.2000tv.se/artiklar/?id=60

25 mars 2017 är det årsmöte i Föreningen Sara där Ljungkvist fortfarande sitter i styrelsen.
Jag har redan nu förberett popcorngrytan och några kalla pilsner inför rapporteringen från detta möte.

Styrelsen pr idag ser ut så här, idel gamla bekanta:
Michael Zazzio, ordförande, t.f. kassör
Linda Karlström, vice ordförande
Siv Wernborg, sekreterare
Frank Nilsson, ledamot
Ingemar Ljungqvist, ledamot
Carina Pettersson, ledamot
David Thiger, suppleant
Erik Enby, suppleant

Edit:
Efter att första numret av 2000-talets vetenskap med Zazzio som redaktör har kommit ut så sågas det jäms med fotknölarna av en prenumerant på almanovasajten, också mycket underhållande, i slutklämmen undrar han om det kanske tom är VoF som ligger bakom. :D :D
http://almanova.eu/en-trogen-prenumeran ... talar-sig/
skeptiskelars

Re: Konflikter i kvackosfären

Inläggav micke.d » fre 16 dec 2016, 15:09

skeptiskelars skrev:i slutklämmen undrar han om det kanske tom är VoF som ligger bakom. :D :D

Den slutgiltiga förolämpningen, omöjlig att överträffa!
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Jonas_R » fre 16 dec 2016, 15:40

Skulle gärna vilja vara en fluga på väggen vid detta historiska möte. Det låter faktiskt som rena kalaset :D
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Hexmaster » fre 16 dec 2016, 19:21

Det förefaller som om en viss Torbjörn S. ligger närmare Alma Nova-gruppen än Zazzios. Ska bli intressant att se vilka konstellationer som kristallerar sig.

Förhoppningsvis blir de såpass upptagna med sina interna strider att de tvingas dra ner på sin utåtriktade verksamhet. Åtminstone för en stund.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav skeptiskelars » fre 16 dec 2016, 20:57

Finns en rätt kul FB-sida åxå.
Administratören delar ut den ena rallarsvingen efter den andra.
Skitkul!
https://m.facebook.com/2000taletsvetens ... 13/?type=3
skeptiskelars

Inläggav Jonas_R » lör 17 dec 2016, 11:57

"2000-talets AlmaNova" är en väldigt klumpig titel, eller är det bara jag? Ligger inte alls väl i munnen. Men om den gamle patriarken blev förrådd på det dramatiska sätt som framkommer i alla de olika kommentarerna så kanske han har väldigt svårt att släppa namnet.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav skeptiskelars » lör 17 dec 2016, 13:31

Jonas_R skrev:Skulle gärna vilja vara en fluga på väggen vid detta historiska möte. Det låter faktiskt som rena kalaset :D

Jag sätter en tia på att Sara Boo kommer att väljas in i styrelsen. Någon som sätter emot ?
Det verkar dessutom som om det funnits utrymme för att ta ut någon form av "lön" från 200-talets vetenskap också, drygt 30.000:- per nummer. Kanske månntro att möjligheten till monetära fördelar förklarar något av oförsonligheten mellan kombattanterna.

PS,
Vid genomläsning ser jag att jag råkade glömma en nolla i "2000-talets vetenskap" ovan, men jag skiter i att rätta.
Felskrivningen var nog freudiansk . :D
skeptiskelars

Inläggav Spito » lör 17 dec 2016, 13:31

micke.d skrev:
skeptiskelars skrev:i slutklämmen undrar han om det kanske tom är VoF som ligger bakom. :D :D
Naturligtvis ligger inte VoF bakom detta. Eller? :roll:
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav skeptiskelars » lör 17 dec 2016, 13:54

Spito skrev:
micke.d skrev:
Naturligtvis ligger inte VoF bakom detta. Eller? :roll:

Jo det gör vi. Jag och några andra VoF:are chemtrailade Hovmantorp med microchip i nanostorlek i somras och sedan dess har vi fjärrstyrt Michael Zazzio. Men snälla, säg inget, det är en hemlis.
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » lör 17 dec 2016, 13:55

skeptiskelars skrev:Jag sätter en tia på att Sara Boo kommer att väljas in i styrelsen. Någon som sätter emot ?
Det verkar dessutom som om det funnits utrymme för att ta ut någon form av "lön" från 200-talets vetenskap också, drygt 30.000:- per nummer. Kanske månntro att möjligheten till monetära fördelar förklarar något av oförsonligheten mellan kombattanterna.

PS,
Vid genomläsning ser jag att jag råkade glömma en nolla i "2000-talets vetenskap" ovan, men jag skiter i att rätta.
Felskrivningen var nog freudiansk . :D

Jag satt lite och undrade över om det kunde finnas ekonomiska anledningar till detta bråk, så kanske är fallet då.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » lör 17 dec 2016, 17:41

"Författare 2000-Talets Vetenskap", vilket väl för ögonblicket är ekvivalent med den allestädes närvarande Zazzio, har lagt ut ännu en drapa på gamla 2kTV. Inte mycket nytt men en del formuleringar var intressantare än andra.
Det är emellertid aldrig för sent att våga börja vara nyfiken! Vi uppmanar därför alla medlemmar att helt enkelt ta det lugnt, tänka efter noggrant och avvakta händelsernas utveckling innan något förhastat görs. Så småningom kommer vi att i klartext förklara vad som har skett men det kan ännu inte göras, eftersom vi i dagsläget inte själva har fått alla pusselbitarna på plats.

Kontakta oss gärna om ni har frågor! Det är alltid lättare att förmedla information via telefon än att skriva det på ett forum eller i ett mejlsvar.

Gör ingenting nu, vi ska förklara vad som hänt så fort vi vet vad som hänt. Ring.

Detta måtte vara den svenska woo-världens allvarligaste, mest underhållande och bästa (för folkhälsan m.m.) kris hittills.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav ulltand » lör 17 dec 2016, 17:51

Hexmaster skrev:Detta måtte vara den svenska woo-världens allvarligaste, mest underhållande och bästa (för folkhälsan m.m.) kris hittills.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav skeptiskelars » lör 17 dec 2016, 18:58

Hmmmm. Zazzio anser at Ljungkvists tilltag med layout, inbetalningskort, "revisorslapp" etc är "förvillande".
Någon som känner sig manad att hjälpa Zazzio med att föreslå Ingemar Ljungkvist till "Årets Förvillare" på Sasserssons årets förvillare-sajt ? :D

(Varför jag inte gör det själv ? Vis av skadan som drabbat andra i samband med "Terry Evans vänner" är jag mån om min anonymitet -och även mitt jobb.)
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » mån 19 dec 2016, 11:38

....och bara som en fullkomligt slumpartad händelse meddelas på 2ktv:s att Zazzios & Boos NHF snart kommer med ytterligare en tidning.

Hälsofrihet - premiär för ny tidning om naturlig hälsa, i januari!

Min rödfärgning nedan
2000-talets vetenskap skrev:Tidningen Hälsofrihet är helt ny och premiärnumret (nr 1/2017) kommer att skickas ut till föreningens medlemmar och tidningsprenumeranter i mitten av januari. De två redaktörerna är Michael Zazzio och Sara Boo och tidningen fokuserar på just hälsofrihet, fri tillgång till kosttillskott, giftfri och ekologiskt odlat mat. Tidningen skriver om både sjukvårdspolitik och vetenskapliga rön, vilka Michael Zazzio är expert på i egenskap av medicinsk forskare inom hörsel- och balansrubbningar samt neurologi. Det kommer även att publiceras många artiklar om alternativmedicinska metoder och mycket annat som har med hälso- och sjukvård att göra.
----------------------
För att få tidningen Hälsofrihet i sin brevlåda måste man vara medlem i föreningen NHF Sweden. För dem som bor i Norden kostar medlemskapet inklusive tidningen 220 kronor per år och vart och ett av de fyra numren är på 32 innehållsrika sidor. Det är viktigt att betala in medlemsavgiften för 2017 redan nu, annars riskerar man att missa det första numret. Beloppet 220 kronor sätter man in på bankgiro 445-6182 och meddelar samtidigt sitt namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/artiklar/?id=62
skeptiskelars

Inläggav Hexmaster » mån 19 dec 2016, 15:09

skeptiskelars skrev:Hälsofrihet

Fri från hälsa..? De borde ha kört en vända till i tänktanken.

Men Zazzio verkar ha fullt upp.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter