Konflikter i kvackosfären

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Konflikter i kvackosfären

Inläggav micke.d » mån 19 dec 2016, 15:54

Hälsofrihet är ju det nya svarta inom den evidensfria sektorn.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Matilda_J » mån 19 dec 2016, 23:01

Om man bor utanför Norden så beror kostnaden för medlemskap plus tidningsavgiften på var i världen som man bor. Det är bra!
"Vet du inte, min son, med huru litet förstånd världen styrs?
Användarvisningsbild
Matilda_J

Inläggav Migi » tis 20 dec 2016, 21:40

Hexmaster skrev:
skeptiskelars skrev:Hälsofrihet

Fri från hälsa..? De borde ha kört en vända till i tänktanken.

Men Zazzio verkar ha fullt upp.
Ja, för om du tar dessaa premisser, så är det lätt att härldeda "without health, no illness". 8-)
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Nemesis » sön 08 jan 2017, 16:45

Hexmaster skrev:
skeptiskelars skrev:Hälsofrihet

Fri från hälsa..? De borde ha kört en vända till i tänktanken.

Men Zazzio verkar ha fullt upp.

Förmodligen en översättning från engelskans health care freedom.

Samma kvacksalvare där som här.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav skeptiskelars » lör 25 mar 2017, 10:53

Hexmaster skrev:Det förefaller som om en viss Torbjörn S. ligger närmare Alma Nova-gruppen än Zazzios. Ska bli intressant att se vilka konstellationer som kristallerar sig.
Det ser i alla fall ut som om the Grand Old Man -Erik Enby- bara har gott att säga om Ingemar Ljungqvist.
Möjligt att hans ord väger tungt, han har ju i högsta grad åstadkommit kvackerier med ordentlig kvacksubstans i, till skillnad från Zazzio & c:o som huvudsakligen ägnar sig åt att kränga KS, posera i offerkofta och belasta rättsväsendet med meningslösa processer.

http://almanova.eu/erik-enby-hyllar-ingemar/
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » lör 25 mar 2017, 17:07

Zazzio-styrelsen hotar med fysiskt våld mot den som vågar mopsa sig.
http://almanova.eu/mikael-sjunger-sin-klagosang/
skeptiskelars

Inläggav micke.d » lör 25 mar 2017, 22:56

Jösses. Om det är så att styrelsen beslutat om nya stadgar så är ju det verkligen illa. Stadgeändringar görs på årsmöten/stämmor och inte vid styrelsemöten.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » sön 26 mar 2017, 10:47

skeptiskelars skrev:
Hexmaster skrev:Det förefaller som om en viss Torbjörn S. ligger närmare Alma Nova-gruppen än Zazzios. Ska bli intressant att se vilka konstellationer som kristallerar sig.
Det ser i alla fall ut som om the Grand Old Man -Erik Enby- bara har gott att säga om Ingemar Ljungqvist.
Möjligt att hans ord väger tungt, han har ju i högsta grad åstadkommit kvackerier med ordentlig kvacksubstans i, till skillnad från Zazzio & c:o som huvudsakligen ägnar sig åt att kränga KS, posera i offerkofta och belasta rättsväsendet med meningslösa processer.http://almanova.eu/erik-enby-hyllar-ingemar/

Siv Wernborg från Zazzio-styrelsen dementerar Enbys uttalande:
Det är riktigt att Erik Enby tidigare har uttalat sig varmt om Ingemar Ljungqvist. Erik Enbys korta uttalande i filmklippet är dock ryckt ur sitt sammanhang och härrör från en längre intervju sommaren 2015 på hans lantställe i Dalarna och är en del av en kommande dokumentärfilm om ”Cancer och mikrober”. På det sättet blir filmsnutten starkt vinklad för alla som läser artikeln och intervjun skapar förmodligen ytterligare förvirring. Erik Enby har inte blivit kontaktad av någon på Almanova för att uttala sig om nuläget. Artikeln är således oärlig.

Märk alltså att det som Erik Enby sade i filmklippet, yttrades före augusti 2016, då misstroendet mot Ingemar Ljungqvist blev ett faktum. Ingemar Ljungqvist uppvisade allt tydligare samarbetssvårigheter genom att bland annat köra över styrelsen och helt enkelt manövrera ut redaktören och layoutaren Bo Zackrisson. När det gäller samarbetssvårigheterna har Erik Enby intagit en neutral hållning och talar numera inte om Ingemar Ljungqvist i samma varma ordalag. Han försvarar definitivt inte Ingemar Ljungqvists sätt att sköta föreningens ekonomi.

http://2000tv.se/artiklar/?id=71
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » tis 28 mar 2017, 08:31

En Hans Sternlycke (anti-Zazzio) har refererat årsmötet i Nesvoice.

Hans Sternlycke skrev:Ingemar Ljungqvist var liksom flera andra portad från årsmötet. Styrelsen har gjort en palatskupp i höstas och nybildats sig själv. Han sades upp som chefredaktör och kassör. Beslutats har fattats om åtal och att utesluta honom som medlem liksom den ene revisorn och revisorssuppleanten. De hade inte funnit skäl till anmärkning mot förvaltningen. Den ena valberedaren har avsatts och hennes styrelseförslag tog inte upp på årsmötet.

Flera protesterade mot att vare sig ekonomirapport eller verksamhetsrapport skickats ut och inte heller fanns utskrivet utan bara presenterades på skärmen. Den senare bestod mest av anklagelser.

http://newsvoice.se/2017/03/27/turbulen ... ngen-sara/
Som vanligt är kommentarsfältet det mest givande.

En anti-Zazzio-fb-grupp med namnet "Bojkotta den olagliga styrelsen för Föreningen 2000-talets Vetenskap!" har skapats: :smile2:
https://www.facebook.com/groups/195117460986103/
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » tis 28 mar 2017, 08:44

Det låter ju väldigt knäppt, men är det just det ekonomiska kring detta som gör att de har rykt ihop, eller är det något annat?

EDIT: Hm, namnet Hans Sternlycke känner jag igen, han var väl aktiv som politiker i Mölndal? Men jag vet inte om han fortfarande är det.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 28 mar 2017, 08:55

skeptiskelars skrev:http://newsvoice.se/2017/03/27/turbulen ... ngen-sara/
/

Det där kommentarsfältet var ju bara jättekonstigt. Konflikten är kopplat till Riksrevisionen på något sätt alltså? Jag får vibbar till en Robotman-strip där konspirationsteoretikerna har årsmöte...

En styrelse som ändrar stadgarna är ju också extremt skumt, men det beror väl på vad stadgarna säger. Styrelsen kanske kan ändra dem.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 28 mar 2017, 16:49

På det som står i kommentarsfältet så verkar det som om det betalades ut lön och bonusar till redaktionen och skribenter i tidningen, så att det är ekonomin som man på något sätt har blivit osams om verkar väl rätt troligt. Men är tidningen skild från föreningen?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Spito » tis 28 mar 2017, 20:05

Tryggve skrev:
skeptiskelars skrev:http://newsvoice.se/2017/03/27/turbulen ... ngen-sara/
/

Det där kommentarsfältet var ju bara jättekonstigt. Konflikten är kopplat till Riksrevisionen på något sätt alltså? Jag får vibbar till en Robotman-strip där konspirationsteoretikerna har årsmöte...

En styrelse som ändrar stadgarna är ju också extremt skumt, men det beror väl på vad stadgarna säger. Styrelsen kanske kan ändra dem.
Det verkar finnas nya stadgar från årsskiftet i år, av oklart ursprung dock. Enligt de nya stadgarna så äger årsmötet eventuella stadgeändringar som vilken föreningen som helst, hur det var formulerat i de gamla stadgarna och hur de har upphört vet jag dock inte.

http://www.2000tv.se/protokoll/stadgar.pdf
"§43. Stadgeändring
Beslut om ändring av eller tillägg till dessa stadgar kan endast fattas på en ordinarie föreningsstämma eller vid två på varandra följande extra föreningsstämmor med minst 30 dagars mellanrum. I båda fallen krävs minst 2/3 av rösterna.
För att föreningens namn ska kunna ändras så krävs det att först styrelsen och därefter föreningsstämman, med minst 2/3 majoritet i båda fallen, godkänner namnbytet."
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav Hexmaster » tis 28 mar 2017, 20:14

Tryggve skrev:Det låter ju väldigt knäppt, men är det just det ekonomiska kring detta som gör att de har rykt ihop, eller är det något annat?

Det får vi kanske aldrig reda på. :-) Kanske Ingemar förskingrat? Kanske han ändå är vårdslöst mycket bättre på att göra tidning än ärkeklåparen Zazzio?
micke.d skrev:Om det är så att styrelsen beslutat om nya stadgar så är ju det verkligen illa. Stadgeändringar görs på årsmöten/stämmor och inte vid styrelsemöten.

Det kan man tycka.
Nya styrelsen skrev:vi har frågat en av Sveriges mest sakkunnige inom föreningsarbete, Björn Lundén, om situationen. Han säger till oss att, efter hur stadgarna och årsprotokoll tidigare varit utformade, kan man inte betrakta oss som en förening utan snarare ett slags företag

Det där skulle knappast hålla i domstol. Om man säger .
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Spito » tis 28 mar 2017, 20:33

Hexmaster skrev:Det där skulle knappast hålla i domstol. Om man säger
De kommer nog att få leva i intressanta tider. Föreningskonflikter som hamnar i domstolarna har en tendens att bli skitiga och utdragna. De är juridiskt intressanta iom att man får utgå från stadgar, protokoll och andra föreningsdokument. Jag minns hur glad jag blev när resterna av Ny demokrati malde ner i konflikt mellan Colliander- och Franzénfraktionerna och partistödet gick till rättegångskostnader.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter