Konflikter i kvackosfären

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Konflikter i kvackosfären

Inläggav skeptiskelars » tis 28 mar 2017, 22:12

Spito skrev:
Hexmaster skrev:Det där skulle knappast hålla i domstol. Om man säger
De kommer nog att få leva i intressanta tider. Föreningskonflikter som hamnar i domstolarna har en tendens att bli skitiga och utdragna. De är juridiskt intressanta iom att man får utgå från stadgar, protokoll och andra föreningsdokument. Jag minns hur glad jag blev när resterna av Ny demokrati malde ner i konflikt mellan Colliander- och Franzénfraktionerna och partistödet gick till rättegångskostnader.

Vi kan ju kanske hoppas att ND-konflikten i historiens obarmhärtiga ljus kommer att framstå som en fis i rymden jämfört med detta.

Under förutsättning att Ljungquist & c:o är istadiga och vägrar ge efter för fysiskt våld eller hot om d:o så lär detta bli ganska kul ur ett skeptikerperspektiv. Zazzio är ju -åtminstone enligt sig själv och div andra stollar inom altisvärlden, ingen nämnd och ingen glömd- en sällan skådad expert på civilrättsliga tvister och lär inte ge sig i första taget. Han och hans kumpan har f.n. drygt 600 kkr i rättegångskostnader i nacken efter rättegångsfiaskot mot HD/SDS.
De s.k. "bonusarna"/"intäkterna"/"snatterierna ur kassan" (stryk det som ej önskas) från tidningsförsäljningen lär ligga runt 30.000:- pr utgåva. Med 6 nr pr år så tar det ju bara c:a 3 år att betala av. :smile2:

Men..........med hr Zazzios förkärlek för stämningar och rättsprocesser så finns väl risken att de där 30.000:- pr utgåva fortare än kvickt bränns av på nya rättsprocesser mot Ljungquist och andra som har fräckheten att ifrågasätta hr Zazzios grandiosa självbild.

BTW.....har någon sett om den världsberömda "homiatrikern" Sara Boo har fått någon förtroendepost i styrelsen ?
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » tis 28 mar 2017, 22:47

Det låter ju i alla fall lite tveksamt att man kan vara både förening och företag samtidigt. Men jag kan för all del inte det juridiska.
Nåja, förhoppningsvis så lägger de ned en massa tid och pengar på denna konflikt, och får mindre resurser (och tid!) över till att sprida kvack och konspirationsteorier. Som Hexmaster nämnde tidigare så kan det vara en rätt ordentlig vinst för folkhälsan.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » lör 01 apr 2017, 11:38

Jag rekommenderar en ny titt på senaste artikeln i ämnet i Newsvoice.
Det har hettat till i kommentarsfältet de senaste dagarna, anklagelser om förskingring och stöld haglar, stickor och strån ryker :smile2:

http://newsvoice.se/2017/03/27/turbulen ... ngen-sara/
skeptiskelars

Inläggav Spito » lör 01 apr 2017, 17:48

skeptiskelars skrev:Jag rekommenderar en ny titt på senaste artikeln i ämnet i Newsvoice.
Det har hettat till i kommentarsfältet de senaste dagarna, anklagelser om förskingring och stöld haglar, stickor och strån ryker :smile2:

Det kan bli väldigt intressanta tider. Redaktörn tror att han kan slippa eventuella konsekvenser av förtal pga att: "Uppgifterna som denne postat är offentlig handling och utgör inget förtal. Källan är Uppsala Tingsrätt. Jag har kontrollerat." En farlig hållning om man är ansvarig utgivare för en publikation, webbaserad eller ej. Brottsbalkens femte kapitel om ärekränkning tar inte mycket hänsyn om uppgifterna är sanna eller inte utan utgår ifrån syftet med publicerandet. Om man som ansvarig utgivare inte lär sig detta så lär skiten för eller senare träffa fläkten, om inte i detta fall i så i något kommande.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav skeptiskelars » lör 01 apr 2017, 18:37

Spito skrev:
skeptiskelars skrev:Jag rekommenderar en ny titt på senaste artikeln i ämnet i Newsvoice.

Det kan bli väldigt intressanta tider. Redaktörn tror att han kan slippa eventuella konsekvenser av förtal pga att: "Uppgifterna som denne postat är offentlig handling och utgör inget förtal. Källan är Uppsala Tingsrätt. Jag har kontrollerat." En farlig hållning om man är ansvarig utgivare för en publikation, webbaserad eller ej. Brottsbalkens femte kapitel om ärekränkning tar inte mycket hänsyn om uppgifterna är sanna eller inte utan utgår ifrån syftet med publicerandet. Om man som ansvarig utgivare inte lär sig detta så lär skiten för eller senare träffa fläkten, om inte i detta fall i så i något kommande.

...och hehe, redaktör Sassersson har stängt kommentarsfältet en gång och sedan beslutat sig för att öppna det efter ett hotfullt mail som han återger [om han återger det i sin helhet eller i förkortat skick står skrivet i de stjärnor där den fjärrskådande och själsflygande redaktören förmodligen har sin hemvist]

Kan någon lagra skiten i webcitation (jag kan inte). Jag tror det är stor risk att både artikel och kommentarer försvinner som en avlöning endera timman.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » lör 01 apr 2017, 19:49

Bråkandet och skrikandet i kommentarsfältet fortsätter.
Bästa lördagsunderhållningen på länge. Popcorngrytan glöder :smile2:
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » tis 04 apr 2017, 09:05

skeptiskelars skrev:Bråkandet och skrikandet i kommentarsfältet fortsätter.

Nu verkar artikeln vara borta.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » tis 04 apr 2017, 09:26

Tryggve skrev:

Finns här:
http://archive.is/YQwzN
skeptiskelars

Inläggav BUffe » tis 04 apr 2017, 09:40

Bra där! :)

Men kopian är från kvällen 1/4. Var det nån som hann se vad som hände sedan? Zackrissons utlovade svar finns inte med i kopian, och jag har lite popcorn kvar i botten på bunken.
BUffe

Inläggav skeptiskelars » tis 04 apr 2017, 12:49

BUffe skrev:Bra där! :)

Men kopian är från kvällen 1/4. Var det nån som hann se vad som hände sedan? Zackrissons utlovade svar finns inte med i kopian, och jag har lite popcorn kvar i botten på bunken.

Jag TROR inte det hände mera än så, (kan dock ha fel).
Sassersson stängde dessutom kommentarsfältet en gång till innan artikeln togs bort.
skeptiskelars

Inläggav Spito » tis 04 apr 2017, 19:02

Tryggve skrev:
Redaktörn insåg väl till sist att en förtalsprocess faktiskt var något som verkligen kunde hända och att i ett sådan fall inte kan gömma sig bakom det faktum att de uppgifterna han publicerade var offentliga.

Det övergripande problemet med NW är att det är en amatörmässig produkt, den ansvarige utgivaren tillika redaktören är inte en professionell och utbildad publicist, förr eller senare kommer det sätta honom i en riktigt svår knipa.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav skeptiskelars » ons 05 apr 2017, 19:59

Spito skrev:Det övergripande problemet med NW är att det är en amatörmässig produkt, den ansvarige utgivaren tillika redaktören är inte en professionell och utbildad publicist, förr eller senare kommer det sätta honom i en riktigt svår knipa.

Bara att hoppas att popcorngrytan inte är utsliten vid det laget.

Btw. Nån som har funderat mera över påståendena och anklagelserna om pengaförsnillning och ev skattemässiga konsekvenser av det? Jag har, och jag hoppas kunna återkomma om det när jag har fått ordning på min datormiljö och kan få till ett längre inlägg. Frågan är ju vem som egentligen har tummen i ögat på vem i den här dokusåpan.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » ons 05 apr 2017, 20:59

Snubblade just över en kul fb-grupp.
"Bojkotta den olagliga styrelsen för Föreningen 2000-talets vetenskap"
https://m.facebook.com/profile.php?id=195117460986103

Hint: låt popcorngrytan gå varm och se till att Du har något gott att dricka därtill innan Du läser.
skeptiskelars

Föregående

Återgå till Pseudovetenskap och sekter