Synskhet

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Synskhet

Inläggav elvispen00 » mån 06 mar 2017, 10:26

Hej!
Jag jobbar med ett arbete på gymnasiet där jag ska hålla en presentation om pseudovetenskaper och har då valt att fördjupa mig i just synskhet.

Vore schyst om nån ville förklarar vad begreppet synskhet innebär och gärna fylla på med egna historier och upplevelser.
Uppskattar alla typer av hjälp om pseudovetenskap och synskhet.

:smile2: :smile2: :smile2: :smile2: :smile2: :smile2:
elvispen00

Re: Synskhet

Inläggav Anders G » mån 06 mar 2017, 11:09

Hej Elvispen.

Jag ser att du bor i ett hus i närheten av, eller åtminstone inte långt från en sjö eller vattendrag.
Dina lärare förstår ofta inte hur mycket du egentligen vet, och innerst inne har du lösningen till många av de stora världsproblemen. Det behövs bara en ytterligare förmåga att verbalisera det!
Ditt förhållande till det motsatta könet är ofta trevande, men med större självförtroende kommer du att möta den rätta till slut, efter ett antal försök.
Jag ser att någon av dina släktingar, farfar/mormor-generationen eller möjligen deras föräldrar har dött under de senaste 10-15 åren och lämnat en saknad som du kanske inte riktigt inser själv ännu. Ni hade haft mycket att tala om.
Dina skolresultat skulle kunna vara bättre om du förberedde dig mer strukturerat inför prov/tentor.

Som du ser är jag lika synsk som de flesta andra i branschen. Hur många rätt?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Flabbergasted » mån 06 mar 2017, 11:34

elvispen00 skrev:Hej!
Jag jobbar med ett arbete på gymnasiet där jag ska hålla en presentation om pseudovetenskaper och har då valt att fördjupa mig i just synskhet.

Vore schyst om nån ville förklarar vad begreppet synskhet innebär och gärna fylla på med egna historier och upplevelser.
Uppskattar alla typer av hjälp om pseudovetenskap och synskhet.

:smile2: :smile2: :smile2: :smile2: :smile2: :smile2:
Hmmmm jag ser... jag ser.... jag ser en wikipediasökning i din nära framtid!
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav katten » mån 06 mar 2017, 14:14

Cold reading är en samling tekniker för att få fram information ur en person utan att denne är medveten om det, som ett element i tankeläsning. Tekniken kan med framgång användas av försäljare, förhörsledare, hypnotisörer, andemedier, grafologer, spåmän, astrologer, bondfångare, illusionister, Pick Up Artists och så vidare. Skeptikern Ray Hyman har beskrivit cold reading som en metod för att övertyga personer om att man vet mer om dem än vad man faktiskt gör.[1] Motsatsen är Hot Reading, där man tar reda på information om en person innan för att därmed kunna beskriva eller utnyttja personens intressen, arbete etc., men låtsas vara okunnig på förhand.
Innehåll [dölj]
1 Definitioner
2 Generellt tillvägagångssätt
3 Metoder inom cold reading
3.1 Barnum-uttalanden
3.2 Att ha rätt även när man har fel
4 Bakomliggande psykologi
4.1 Konfirmeringsbias
4.2 Forer-effekten
4.3 Omedveten användning
5 Relaterade tekniker
5.1 Hot reading
6 Referenser
7 Externa länkar Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Återgå till Pseudovetenskap och sekter