Pseudovetenskap och kriminalitet

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Pseudovetenskap och kriminalitet

Inläggav ttias » ons 29 mar 2017, 19:45

Hur vanligt är det med kriminalitet bland pseudovetare?

Jag antar att det i de flesta fall rör sig om påståenden som att alternativa metoder botar saker som det inte är lagligt att påstå. Men hur ser det ut med annan kriminalitet?

I dagarna har flera medier tagit upp bedrägeri med assistansersättning som gått till healingverksamhet; t ex GP (som inte har betalvägg för sin artikel och jag därför länkar)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Re: Pseudovetenskap och kriminalitet

Inläggav skeptiskelars » ons 29 mar 2017, 21:21

Jag tror inte att någon grov sas "traditionell" vinningskriminalitet, typ stöld, och rån, är vanligare hos pseudovetare än hos normala människor

Inte heller tror jag att våldskriminalitet är vanligare än hos normala människor, möjligen med undantag för någon enstaka kroppsbyggare inom altisvärlden i Sydsverige (ingen nämnd ingen glömd).
Självfallet finns det en eller annan homeopat, fjärrskådare, ormoljenasare, healare, reflexolog, kosttillskottsfreak, skratt-terapeut, chemtrailstroende, osho-offer, antivaxare, förintelseförnekare, erik enby-troende, anti-big pharma-aktivist, illuminati-troende, frimurarhatare etc etc som ser det som en självklar rätt att "spöa upp käringen och ungarna" alternativt "spöa upp gubbjäveln och ungarna" när argumenten tryter. Men jag tror de är ganska sällsynta.

Bedrägeri är däremot en självklarhet bland homeopater, fjärrskådare, ormoljenasare, healare, reflexologer, kosttillskottsfreaks, skratt-terapeuter etc. Det är själva grunden för deras existens. Tyvärr tror jag att det blir svårt att lagföra dessa för bedrägeri eftersom uppsåtsrekvisit vanligtvis saknas. (Läs: De är lika korkade som de människor som luras, därför kan de inte straffas.)

Bland homeopater, fjärrskådare, ormoljenasare, healare, reflexologer, kosttillskottsfreaks, skratt-terapeuter, chemtrailstroende, osho-offer, antivaxare, förintelseförnekare, erik enby-troende, anti-big pharma-aktivister, illuminati-troende, frimurarhatare etc etc tror jag att småfiffel är ganska vanligt. Typ att se glad och nöjd ut när man får växel på en tvåhundring när man bara betalade med en hundring, sitta på puben och dricka fem öl men betala och le glatt när det bara var tre öl på notan. Ge fan i att redovisa inkomsten i laga ordning och lämna kvitto när man kränger homeopatsockerpiller, skratt-terapi, reflexologi, kosttillskott etc etc. "Gå ryggsäck" på t-banan, lägga beslag på ett kvarglömt -nästan fullt- tvättmedelspaket i tvättstugan osv osv. Pseudostollarna kan ju alltid urskulda sig med att den/de som utsattes säkert var illuminatimedlemmar/voffare/judar/rymdödlor/frimurare eller whatever, "så det var vekligen inte mer än rätt att jag gjorde som jag gjorde".

Våldskriminalitet bland pseudovetare tror jag är MYCKET vanligt hos religiösa "pseudovetare", t ex de som bara "vet" att det är rätt att spöa upp kvinnliga familjemedlemmar och släktingar om de går utanför dörren utan hijab. Likaså finns det gott om religiösa pseudovetare som bara "vet" att ungarna SKALL ha spö om de inte äter upp maten, slarvar med aftonbönen, skolkar från söndagsskolan, sätter sig ned på matsalsstolen innan de sagt "amen" efter bordsbönen, skriker och bråkar och vägrar följa med till gudstjänst på livets ord och kanske tom -hemska tanke- säger "jävlar" när de blir arga.

Off-topic.....kanske.
Tyvärr är inte allt religiöst pseudovetar-våld kriminaliserat. Att låta rabbinen komma hem och skära sönder snoppen på 8 dagar gamla gossebarn är tråkigt nog fortfarande fullt i sin ordning.
skeptiskelars

Återgå till Pseudovetenskap och sekter