"Kampen om Hälsoparadigmet" (trailer)

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: "Kampen om Hälsoparadigmet" (trailer)

Inläggav Bod » tor 26 okt 2017, 22:44

:lol: :D :) :P
Köper popcorn-maskin! Plus en back läsk!
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav skeptiskelars » fre 27 okt 2017, 10:35

Nemesis skrev:
skeptiskelars skrev:Fan, jag tror det är läge för ordentligt party 11/11.Måste ut på byn och låna upp ett gäng popcorngrytor redan nu.

Kan inte någon övertala dem att släppa filmen 9 november? Då är det nämligen Carl Sagan Day, och det hade ju varit lite ironiskt om kvackarna släpper sin film just då.

Vad är det för kvackerimärkvärdigt med 11/11, borde inte 9/11 passat bättre ?
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » fre 27 okt 2017, 11:13

11/11 är väl vapenstilleståndsdagen från första världskriget, men jag har svårt att tänka mig att det är något som spelar in för kvackarna.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » tor 09 nov 2017, 11:13

Yesssss !!!!!!!
Bara två dygn kvar.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » lör 11 nov 2017, 11:23

Då är lite film upplagt på tuben.
En viss besvikelse dock. Endast "Del 1" är tillgänglig, Del 2 och 3 utlovas till 18/11 resp 25/11.
https://www.youtube.com/watch?v=K7wPorjNdsM
skeptiskelars

Inläggav ulltand » lör 11 nov 2017, 11:58

Om man avskyr att vård enbart ska vara evidensbaserad, men vill ha mer forskningsresurser, vad hoppas man då på att studierna om exempelvis homeopatika ska resultera i? Ännu fler som visar att det saknar effekt?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav micke.d » lör 11 nov 2017, 14:45

skeptiskelars skrev:Vad är det för kvackerimärkvärdigt med 11/11, borde inte 9/11 passat bättre ?

Det har med förväxlingen av utropstecken och ettor att göra!!!111!!11
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Nemesis » lör 11 nov 2017, 19:20

skeptiskelars skrev:Då är lite film upplagt på tuben.
En viss besvikelse dock. Endast "Del 1" är tillgänglig, Del 2 och 3 utlovas till 18/11 resp 25/11.

Det var inte dåligt med reklam som VoF och skeptikerrörelsen fick. :)
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav skeptiskelars » sön 12 nov 2017, 13:06

Nemesis skrev:
skeptiskelars skrev:Då är lite film upplagt på tuben.

Det var inte dåligt med reklam som VoF och skeptikerrörelsen fick. :)

Nej, det var det verkligen inte.
Dessutom tycker jag att filmen var rätt proffsigt gjord.
När speakerrösten säger något "viktigt" så är bilderna filmade på ett sådant sätt att man struntar i bilderna och lyssnar på rösten.
"Intervjuerna" är perfekta. De intervjuade får vräka ur sig sina dumheter helt fritt och det låter faktiskt som om de just svarar på en intrikat fråga.

Personligen uppskattar jag att något av den allra mest antika VoF-historien uppmärksammas.
Sven-Ove Hansson i all ära, men att en av mina stora idoler bland S-statsråd -Bengt Göransson- deltagit i grundandet av VoF hade jag ingen aaaaaaaning om. Gör mig bara ännu mera stolt av att vara VoF-medlem (och nu skall ni veta att jag är jäääävligt högervriden, gillar vanligtvis inte S, men Bengt Göransson och K-O Feldt är undantag som bekräftar regeln).

De altis-stollar som uttalar sig i filmen säger ungefär det de förväntas säga och filmmakarna har lyckats få dem att vara väldigt lågmälda. Inget skrik och skrän. T.o.m.Sanna Anandala (som av någon outgrundlig anledning kallas för Sanna "Ehdin" i filmen) avstår från skrik och skrän i just den här filmen.
(jämförelseobjekt här: https://youtu.be/urAIHWGQk0w7)
Chemtrails och GMO berörs inte, men det kanske kommer i de utlovade del 2 och 3.

I det stora hela så tror jag nog att altis-världen har funnit sin egen Leni Riefenstahl.
Filmmakeriet lämnar inget övrigt att önska.
Så perfekt propaganda in i minsta detalj att självaste Goebbels hade blivit avundsjuk.

Eftersom vi pratar film som hyllar kvacksalveri och skojeri och samtidigt hatar sunt förnuft och VoF så kan vi inte lämna den hitillsvarande fixstjärnan på denna filmhimmel därhän:
TaDaaaaa: Börje Peratt :smile2: .
Börje Peratt är så fixerad vid att dra in pengar på sin film om kvacksalvaren Erik Enby att den inte skall visas på tuben eller distribueras på (kopierbara) cd-/dvd-skivor så det blir lite halvtjaskigt mot BePe att göra en jämförelse innan hela hans enby-kvacksalvarfilm är fritt tillgänglig.

Jag nöjer mig därför med att bara jämföra de trailers för bägge filmerna som är tillgängliga på tuben och avkunnar dom direkt:

BePe har mött sin överman / -kvinna i fråga om pro-kvacksalveri och anti-VoF-filmer.
BePe är helt enkelt komplett värdelös som filmmakare jämfört med den /de som gjort filmen om hälsoparadigmet.

Vad tycker Ni andra ?
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » sön 12 nov 2017, 13:31

Hade inte ens tittar på trailern förrän nu.
Jag antar att Hahn ställer upp eftersom han "by default" försvarar sådant som VoF kritiserar. Ändå är det märkligt, för om jag minns rätt så var han väl väldigt undvikande när han (på sin blogg, var det väl) fick frågan om han anser att homeopati verkligen fungerar? Han har väl till och med hållit med om synpunkten att homeopati ur vetenskaplig synvinkel är en orimlighet.

Det känns i så fall väldigt märkligt att han skulle ställa upp i en film av den här typen och låta sig presenteras som forskningschef om han inte anser att homeopati fungerar. Men det kanske är så att han enbart drivs av sitt hat mot VoF. Så har det ju varit tidigare.

Nåja, märkligt är det i alla fall. Man kan ju också undra lite över vad ledningen på sjukhuset där Hanh är forskningschef anser om att han, i alla fall vad det verkar, försvarar homeopati.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » lör 18 nov 2017, 11:43

Del två är ute nu.
Ännu bättre än del ett.
Väldigt många "skyltar" som skall föreställa vof-kritiskt åskådningsmaterial till speakertexten, jag tror att de har motsatt effekt.
Hoppas innerligt att den här filmen sprids till människor som så att säga bara är på kanten till att bli altisar, jag tror det är stor chans att den räddar några kvar i förnuftets värld.
Filmen gör nog bara intryck på de redan frälsta.
skeptiskelars

Inläggav Nemesis » lör 18 nov 2017, 23:55

Kollade just igenom del två. Känns inte värt mödan att lista alla stollerier i filmen. Ser fram emot del tre.

Man får hoppas att filmen får engelsk textning så att utländska skeptiker får glädjen att avnjuta det hela! :)

Jag tror precis som du att deras film, i den mån den får någon effekt alls, får motsatt effekt mot vad de hoppas. Jag visste inte alls att VoF hade den prominenta skara bland sina grundare/tidiga medlemmar som omnämns i del ett. Detta får nog folk som tidigare inte hört talas om VoF att bli nyfikna på föreningen.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav skeptiskelars » sön 19 nov 2017, 10:18

Nemesis skrev:Kollade just igenom del två. Känns inte värt mödan att lista alla stollerier i filmen. Ser fram emot del tre.

Man får hoppas att filmen får engelsk textning så att utländska skeptiker får glädjen att avnjuta det hela! :)

Jag tror precis som du att deras film, i den mån den får någon effekt alls, får motsatt effekt mot vad de hoppas. Jag visste inte alls att VoF hade den prominenta skara bland sina grundare/tidiga medlemmar som omnämns i del ett. Detta får nog folk som tidigare inte hört talas om VoF att bli nyfikna på föreningen.
Glädjande nog sprids länkar till den som en präriebrand på alla foliehattsidor.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » sön 26 nov 2017, 11:04

Del 3 är just publicerad och handlar öht inte alls om något nytt hälsoparadigm utan är en 37 minuter lång drapa mot VoF.
Robert Hahn och Ursula Flatters sitter och drar lååååååånga litanior om hur fruktansvärt synd det är om dem tack vare VoF, Marina Szöges försöker förklara hur homeopati funkar på två minuter, det blir bara förvirrat. Anna Starbrink målas ut som en VoF-korrumperad, närmast kriminell, politiker och Mats Reimer som en skurk som står i TV och säger fula ord. Självfallet är även Fuglesangs fylleprat(1) från Almedalen med som bevis för homeopatins förträfflighet.

Även del tre funkar nog ganska bra som reklamfilm för VoF.

(1) Att Fuglesang var berusad i Almedalen är inte belagt för 5 öre. Det är helt enkelt bara min egen gissning.
skeptiskelars

Inläggav Nemesis » sön 26 nov 2017, 13:35

Här är för övrigt länken: Kampen om Hälsoparadigmet - Del Tre

Jag gillar att de sparade det bästa avsnittet till sist. :smile2:
Nemesis

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter