Om ärkebiskop Antje Jackelén

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Om ärkebiskop Antje Jackelén

Inläggav strutfus » tis 09 maj 2017, 12:09

Jackelén likställer barns rätt till andlig utveckling med religionsutövning här:

https://www.svd.se/arkebiskopen-barn-har-ratt-till-andlig-utveckling/om/debatt

Och får svar från Humanisterna här:

https://www.svd.se/arkebiskopen-malar-upp-en-pahittad-motstandare/om/debatt

Ett bra svar tycker jag.

Dessutom stör det mig mycket att som Jackelén lägga ensamrätt på det hon kallar helighet. Jämför Feynman:

https://www.youtube.com/watch?v=ZbFM3rn4ldo
Användarvisningsbild
strutfus

Re: Om ärkebiskop Antje Jackelén

Inläggav Jonas_R » tis 09 maj 2017, 13:27

Även jag tycker svaret var vettigt.

Förövrigt är mitt favoritcitat av den käre ärkebiskopen följande:

http://imgur.com/IYG8R76
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Bod » tis 09 maj 2017, 18:35

Jonas_R skrev:Även jag tycker svaret var vettigt.

Förövrigt är mitt favoritcitat av den käre ärkebiskopen följande:
http://imgur.com/IYG8R76

Jag trodde du skulle referera till denna http://www.morgonbladet.nu/news.php?name=160306094324 vilken är en av mina favoriter men ditt citat var ju ännu bättre! :lol: :lol:
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Sensemaker » tor 11 maj 2017, 08:22

Ärkebiskopen skrev:

"Barn kan inte värja sig mot indoktrinering. Det är sant. Men med vilken rätt tillåter vi att barn utsätts för reklam? På vilka grunder avgör vi att vistelse i ett köpcentrum är mindre indoktrine­rande än vistelse i ett kyrkorum?"

Ärligt talat, behöver jag påpeka det?

Ifall jag ser reklam för chokladen SmakaGott i gallerian så är det något jag faktiskt kan testa. Jag kan se ifall den lever upp till sitt namn. Chokladen SmakaGott gör inte anspråk på att ge svar på frågor om livets mening, om livet efter döden och om rätt och fel. Chokladen SmakaGott utlovar inte evigt liv. Chokladen SmakaGott är ingen livsstil eller identitet. Chokladen SmakaGott utsätter mig inte för grupptryck att sjunga dess lov offentligt eller läsa dess trosbekännelse eller döpa mina barn in i dess gemenskap.

Som före detta kristen tycker jag inte att ärkebiskopen hanterar kristendomen särskilt respektfullt genom att jämföra den med chokladen SmakaGott.

För övrigt är jag skeptisk till reklam riktad mot barn.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Nemesis » lör 13 maj 2017, 21:39

För många år sedan hade Folkvett en mycket bra ledare om religiösa friskolor, som är relevant för detta: Friskolor eller tvångsskolor

Folkvett har massvis med gamla läsvärda artiklar. :)
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav blåbär » mån 04 dec 2017, 00:36

Jag hade gärna läst artikeln där humanisterna svarat. Den var bara för prenumeranter.

En liten kort grej liksom. Nu känner jag inte ärkebiskopen. Men väl andra personer som representerar kyrkor och andra andliga ställen. Och jag har fått det intrycket att svenska kyrkan tycker att även sekter är bra. Och att Jehovas inte är en sekt. Det finns inga andra sekter heller.
Och att de så kallade frikyrkorna inte bryter mot de mänskliga rättigheterna. När de klassificerar in våldtagna kvinnor som horor. Eller när de säger att folk som begår självmord kommer att brinna i helvetets eviga eld.

De tycker att frikyrkorna har rätt att håna homosexuella.

De tycker att alla trosuppfattningar är bra tydligen.

Man får inte öppna munnen och säga ett pip. Jag råkade säga att jag inte gillar frikyrkorna för man kan inte vara sig själv. Och fick till svar att de är väl inget fel med det!

Om de säger i frikyrkorna till homosexuella att de ska leva i celibat.....är detta då även svenska kyrkans åsikt?

All andlighet är inte bra!

Fick rådet att man bara ska vara andlig och att det är mitt fel att jag mår dåligt för jag växte upp i en sekt!

Nu ska jag vara andlig! Och leva i celibat. För det är mitt fel att jag växte upp som homosexuell i en sekt.

Jag måste be tillherren om att bli normal!

När jag tappade tron kom min livslust tillbaka!

Vilken ande är det som är likgiltig för de kränkningar kyrkor och samfund fortfarande begår emot oss?

Men det fick jag inte säga högt för jag kränker andras rätt till andlighet!

Ja hörde en predikan i svenska kyrkan för två år sedan där prästen sade att man kan bota homosexuella.

Alla prästerna i svenska kyrkan är inte trevliga.

De präster i svenska kyrkan som tycker att kvinnor inte ska bli präster då?

Kränker inte de dessa kvinnors mänskliga rättigheter?

Vilken andlighet ska vi som fortfarande skulle vilja tro kunna ha?

Ska vi acceptera att det finns fortfarande fri trosuppfattning?

Jag är inte präst. Nej. Men jag trodde att det var okay att vara sig själv i svenska kyrkan.

Inte att vi ska dagligen förlåta dem som tycker illa om oss homosexuella.
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Återgå till Pseudovetenskap och sekter