Finland finns inte!

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Finland finns inte!

Inläggav Nemesis » ons 31 maj 2017, 20:03

There Is No Finland: Birth of a Conspiracy Theory

A study of how a conspiracy theory as absurd as "There is no Finland" can even exist.

On any map, Finland borders Russia to its east, and its south and west borders are in the Baltic Sea. To its north, Finland connects to Sweden and Norway. Believers in the conspiracy theory have drawn a new map in which most of Finland is simply erased, extending the Baltic Sea all the way to the Russian border; and the northern third of Finland is simply renamed as more of Sweden, thus extending Sweden's territory significantly. And thus is the Baltic Sea greatly expanded as well, giving those Japanese fishing boats plenty of space to do what they do, unpestered by fishing regulators.

How would such a thing come to be? According to the conspiracy theory, after World War II, Russia found itself short of food (and this is quite true). Japan was facing a related problem, in that they found they'd been overfishing and needed new waters. So they approached Russia with the idea of granting them secret fishing rights in the Baltic; and to hide it from the rest of the world, they'd mutually agree to tell everyone that much of the Baltic Sea was actually a landmass called Finland so there's no need for anyone to try and regulate fishing there. Russia agreed, and together they built the Trans-Siberian Railway to facilitate the endeavour, and as a quid pro quo, Japan donated much of its catch to Russia.

Finnish people, supposedly, are actually Swedish, but have been convinced that they live in a country called Finland, and since it's all forest anyway, nobody is the wiser. They were persuaded to adopt the newly developed Finnish language (created for this purpose) which is suspiciously close to Japanese. Maps, aerial and space photography, and GPS systems worldwide have been altered to make it appear that Finland is real -- in an amazing act of international cooperation. Why do all of us other countries go along with this? As a gesture of goodwill to Russia and Japan. (Apparently, that's the best the conspiracy theorists could come up with.)

En av de mer absurda konspirationsteorierna.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Re: Finland finns inte!

Inläggav Tryggve » ons 31 maj 2017, 20:59

Jag vill minnas att ett konspirationsforum för ett antal år sedan trollades rätt snyggt av en användare som bestämt hävdade att Kina inte finns....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav BUffe » ons 31 maj 2017, 21:31

Jag hörde av en bekant som bodde i Iran på 80-talet att man på kartorna där och då hade ett aningens större Medelhav än vi är vana vid, närmare bestämt en bukt mellan Libanon och Egypten.

Huruvida det är sant kan jag inte uttala mig om, men helt orimligt låter det väl tyvärr inte.
BUffe

Inläggav Thomas P » tor 01 jun 2017, 12:43

Tryggve skrev:Jag vill minnas att ett konspirationsforum för ett antal år sedan trollades rätt snyggt av en användare som bestämt hävdade att Kina inte finns....

Det är klart Kina inte finns. Se på Columbus som seglade över Atlanten för att upptäcka det och bara fann några öar :P
Thomas P

Inläggav rayjoh » tor 01 jun 2017, 16:32

Thomas P skrev:
Tryggve skrev:Jag vill minnas att ett konspirationsforum för ett antal år sedan trollades rätt snyggt av en användare som bestämt hävdade att Kina inte finns....

Det är klart Kina inte finns. Se på Columbus som seglade över Atlanten för att upptäcka det och bara fann några öar :P

Var de inte Indien han letade efter?
rayjoh

Inläggav Thomas P » tor 01 jun 2017, 16:45

rayjoh skrev:Var de inte Indien han letade efter?

"Indien" var ett väldigt brett område för Européerna vid den här tiden, från Indien till Japan.
Thomas P

Inläggav Nemesis » tor 01 jun 2017, 21:44

BUffe skrev:Jag hörde av en bekant som bodde i Iran på 80-talet att man på kartorna där och då hade ett aningens större Medelhav än vi är vana vid, närmare bestämt en bukt mellan Libanon och Egypten.

Huruvida det är sant kan jag inte uttala mig om, men helt orimligt låter det väl tyvärr inte.

Jag trodde att den iranska regimens officiella position var att man inte erkänner Israel som stat, utan erkänner Palestina, och då definieras "Palestina" som de nuvarande palestinska territorierna liksom Israel.

Men det du säger kan stämma ändå. Fanatiker av den sort som styr i Iran är sällan konsistenta.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav Thomas P » fre 02 jun 2017, 05:50

BUffe skrev:Jag hörde av en bekant som bodde i Iran på 80-talet att man på kartorna där och då hade ett aningens större Medelhav än vi är vana vid, närmare bestämt en bukt mellan Libanon och Egypten.

Jag kollade lite på kartor från Irans domännamn, men något sådant hittade jag inte. Det var lite varierat om man tog med Israel eller inte. Här rentav en karta från National Geoscience Database of Iran som istället plockat bort Palestina.
http://ngdir.ir/GeoportalInfo/SubjectIn ... &index=144
Medan en annan maskade över namnet Israel:
http://en.alalam.ir/news/1618964
Det verkar inte finnas någon genomdriven officiell policy för hur man måste göra.
Thomas P

Inläggav tonyf » lör 03 jun 2017, 19:01

Som Tryggve antydde, tillämpa litet kritiskt tänkande här Nemesis! Bara för att någon påstår sig ha en konspirationsteori är det ju inte alls säkert att de har en konspirationsteori, det kan vara t.ex. en trollning istället. (Nu skall vi väll i och för sig tillämpa litet kritiskt tänkande här och inte automatiskt antaga att Nemesis tror att det finns de som tror att det finns en konspirationsteori att Finland inte finns bara för att han postar så.)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav pwm » sön 04 jun 2017, 14:00

För ca 10 år sedan skrevs på ett Flat Earth-forum rätt mycket om att Australien inte finns, utan är en konspiration. Ett av bevisen var en bild på en FN-flagga utan den australiska kontinenten. En australiensare som opponerade sig fick veta att han var en del av konspirationen.
https://www.theflatearthsociety.org/for ... pic=6257.0

I våras, förmodligen oberoende av ovanstående, kom tanken tillbaka och luftades av en tonåring på Facebook. Det väckte internationell uppmärksamhet:
https://www.google.se/search?q=australi ... 8Ae8kLGABg
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav harald » sön 04 jun 2017, 19:45

pwm skrev:För ca 10 år sedan skrevs på ett Flat Earth-forum rätt mycket om att Australien inte finns, utan är en konspiration. Ett av bevisen var en bild på en FN-flagga utan den australiska kontinenten. En australiensare som opponerade sig fick veta att han var en del av konspirationen.

Det finns väl bättre bevis än så. Försök sätta dig i en båt och åka dit, så får du se vad som händer. Det är många som provat.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Migi » sön 25 jun 2017, 23:27

Det är väl ingenting! På Regeringsgatan i Hufvudstaden finns det eminenta etablissementet Vöbam. En av de gamla kartorna över Mälarens lås med omnejd var väldigt märklig. Alla vet ju att Lovön är ganska rund. Men på denna karta var det så att strandsträckan mellan Strömdal och Lunda var som en stor bukt. Detta kan inte förklaras med landhöjning. Vid Lunda och Lovö prästvik finns det ett berg som stupar ned i vattnet.

Men den uppenbara anledningen är ju att det är en konspiration. Lovön är en pizza som inte finns.
Användarvisningsbild
Migi

Återgå till Pseudovetenskap och sekter