Fluor viktigt för barnens tänder

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Fluor viktigt för barnens tänder

Inläggav Anders G » tis 08 aug 2017, 07:35

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/frej ... tta-tander

Utdrag ur texten när länken dör:

I ett års tid fick lilla Freja Hanning använda tandkräm utan fluor. Föräldrarna trodde att fluor var farligt. Resultatet blev förödande. Åtta av tänderna skadades så mycket att de måste dras ut.
– Det är klart vi ångrar oss, säger mamma Therés Hanning.
...
– Jag hade läst på sociala medier att barn inte borde använda fluor. Det fanns studier som visade på olika risker. Jag tänkte detta vill jag inte utsätta mitt barn för
Efter ett år med fluorfri tandkräm började Therés ana oråd. Flisor lossnade från Frejas tänder. En undersökning visade på mycket stora kariesangrepp. Freja fick läggas in på Gävle sjukhus där hon blev sövd medan åtta av hennes tänder drogs ut.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Fluor viktigt för barnens tänder

Inläggav Jonas_R » tis 08 aug 2017, 13:26

Vissa föräldrar borde förlora vårdnaden kan jag i mitt stilla sinne tycka.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Bod » tis 08 aug 2017, 17:14

Jag vill minnas att min tandläkare sade att tänder som fått fluor klarar 1 pH-steg lägre i munnen innan syra-angreppet börjar jämfört med tänder som inte fått fluor. Då ska man veta att pH-skalan är logaritmisk d v s ett pH-steg lägre innebär 10 ggr högre vätejonkoncentration vilket är ett mått på syrans styrka, lite förenklat.
(Ansvarsfriskrivning: Jag har inte faktakollat detta påstående.)
(Notera att jag inte skrev "disclaimer" utan använde vårt svenska språk.)
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav blåbär » lör 02 dec 2017, 22:50

Gå in på en grupp som heter Cure tooth decay på Facebook.

Jag kunde inte kopiera länken men ni hittar den säkert. Varning för äckliga bilder. Vissa föräldrar borde som sagt inte få ha vårdnaden om sina egna barn.

En förälder väntade med att gå till tandläkaren tills nästan alla tänderna var typ borta pga karies sen ville hon inte låta tandläkaren dra ut rötterna. Och hon undrade hur hon skulle kunna få barnets tänder att växa ut igen :O=
Fattar folk inte att tänder inte växer ut igen?
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Återgå till Pseudovetenskap och sekter