DISC-analys

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

DISC-analys

Inläggav dag-otto » tor 05 okt 2017, 16:20

Vi ska på vårt jobb börja med DISC-analys. Det är en form av personlighetstest där man lite förenklat delar in folk i fyra kategorier baserat på fyra olika egenskaper. Dessa egenskaper har fått var sin färg: röd, grön, blå och gul.

Vi ska även läsa boken 'Omgiven av idioter' som jag sett ute bland bokhandlarna som tar upp dessa fyra egenskaper.

Jag undrar hur vetenskapligt detta är. Jag tycker att det finns likheter med pseudo-vetenskap som t ex grafologi.

Är det någon som vet om det finns någon seriös forskning om detta?

Jag tycker själv att det mest verkar vara ett hopkok som man kan tjäna pengar på. Det ska tydligen finnas många företag som har börjat med DISC-analys så uppenbarligen finns det en marknad för detta, men hur vetenskapligt är det egentligen?
dag-otto

Re: DISC-analys

Inläggav Pär C » fre 06 okt 2017, 08:06

Inte alls, skulle jag säga. Den enda form av personlighetstest (utöver IQ-test) som har bra vetenskaplig stöd är femfaktormodellen (”Big-five”). Oavsett vilket stöd DISC-modellen påstås ha, är det i alla fall sämre än för femfaktormodellen. Så varför använder arbetsgivare då inte femfaktormodellen istället tillsammans med IQ-test? Det korta svaret är att då blir det användbart på riktigt men i det ligger också att det röjer obehagligheter – det blir inte insmickrande.

Disclaimer. Jag inte någon expert på området, långt ifrån, men ägnat en del tid åt att (huvudsakligen framgångslöst) bekämpa användningen av idiotiska personlighetstester. Problemet är att oavsett odugligheterna i testerna så riskerar resultatet att fastna, "tänk inte på en blå gris", typ. Lycka till!
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Re: DISC-analys

Inläggav Matte » lör 07 okt 2017, 15:37

Instämmer med Pär C. Vill bara tillägga att man alltid kan fråga efter vilken grupp som använts för att normera ett test, liksom om dess dokumenterade reliabilitet och validitet. Sådana frågor ska kunna besvaras av testadministratören utan att testnyckeln görs offentlig.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Återgå till Pseudovetenskap och sekter