#valfrivård En ny fb-grupp på foliehattshimlen.

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

#valfrivård En ny fb-grupp på foliehattshimlen.

Inläggav skeptiskelars » lör 17 mar 2018, 20:52

Jag tipsar om den nya foliehattsgruppen #valfrivård som ägnar sig åt kommentarsfältsattacker mot allt som inte faller foliehattar på läppen.

Rätt kul.
Går till rasande kollektiv attack mot allt som inte är foliehattig altismedicin.

Ägaren av gruppen (Siri nånting) är helt besatt av att få så många medlemmar som möjligt så det är bara att klicka sig in utan några som helst kontroller och studera hur foliehattarna resonerar.

Edit:
Skit åxå. Glömde länken som vanligt.
https://m.facebook.com/profile.php?id=1 ... ent_filter
skeptiskelars

Re: #valfrivård En ny fb-grupp på foliehattshimlen.

Inläggav katten » lör 24 mar 2018, 10:35

Har gått med i gruppen men inte skrivit något än.
Skriv under
Underskrifter (278)
Statistik
Extra Synlighet
Vi kräver att mediciner slutar klassas som läkemedel

Det är ju direkt falsk marknadsföring, eftersom det inte läker någonting.

Det enda som kan läka kroppen, är kroppen själv, om den får rätt förutsättningar...

De flesta medicinerna idag, är av symptomdämpande art, dvs de läker inte... Exakt som att tejpa för oljelampan i bilen när den börjar lysa.

Först och främst måste man förstå att en sjukdom, är ett symptom på en obalans. Åtgärdar man obalansen, så försvinner symptomen, dvs sjukdomen.

En sjukdom uppstår antingen genom att man har gett den något den inte skall ha (gift) eller att man ej har gett den något den behöver (ex näring)

Ta då Kolloidalt Silver som exempel, det dödar flera obalanser som uppstått när man gett kroppen något den ej skall ha. Alltså borde det verkligen klassas som läkemedel, eftersom det ger kroppen rätt förutsättningar att läka sig själv, jämför med mediciner.

Fler såkallade "alternativmediciner" borde omklassas till just läkemedel, och mediciner skulle bara få heta mediciner, alltså inte läkemedel...
Tror det är stor risk för mobbing om man inte håller med!
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav skeptiskelars » lör 24 mar 2018, 17:32

katten skrev: Tror det är stor risk för mobbing om man inte håller med!
Jag tror du har en point där. Men deltar man i gruppen bara för att säga emot är det väl klart att man blir utslängd. Det blir man även i VoF-gruppen om man bara sysslar med att bjäbba emot.
skeptiskelars

Inläggav katten » sön 25 mar 2018, 00:11

Mitt intryck är dock att man på VoF´s forum har ganska stort tålamod. Nyfiken på att få veta hur man tänker sig att utvärderingar av alternativa metoder går till, dvs bortom anekdoter. Har man bättre metoder än den som vi anser vara den bästa, för att blinda för placebo? Rätta mig om jag har fel!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav harald » tor 12 apr 2018, 12:15

skeptiskelars skrev:Ägaren av gruppen (Siri nånting) är helt besatt av att få så många medlemmar som möjligt så det är bara att klicka sig in utan några som helst kontroller och studera hur foliehattarna resonerar.

Det är nog enklare än så att bli medlem där. Gruppen är vad jag erfarit konfigurerad så att man även kan klicka in sina vänner där.
Antalet medlemmar i den gruppen betyder alltså precis ingenting alls.

Sedan skriver de i gruppens omslagsbild:
passiva och aktiva
medlemmar i gruppen är lika viktiga -
som "levande namninsamling" = ju fler ju starkare röst

Med andra ord ett riktigt lågvattenmärke som namninsamling betraktat.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav katten » fre 13 apr 2018, 16:23

Gruppen har nu över11 000 medlemmar! Mitt blodtryck är för känsligt för att vara med längre. Ber man en person utveckla sitt resonemang om att piller gör folk sjuka och bara naturliga örter och saker från djur ska användas räknas det som diskussion och det ska man inte ha i gruppen. Falun Gong anhängaren Benjamin Kong även känd från Humanisternas diskussionsforum, kommer med copy paste inlägg om kinesisk medicin, när man frågar något, tex om han kan bota tinnitus, enligt TCM så finns ju inte kroniska sjukdomar, så kommer han i bästa fall med ett nytt copy paste google translate inlägg, som gillas av många med hjärtan. Några få är dock lite skeptiska till hans inlägg. Undrar om han finns på riktigt? Att lämna ut en patients tarm- och livmoderoperation på Facebook ses inte som något man ska lägga energi på att ifrågasätta, budskapet är det viktiga, kvinnan hade för lite Qi!

Läkemedelsverket är den stora fienden då man vill klassa cannabisolja som läkemedel. Oljan verkar vara den nya ormoljan, botar det mesta!

Har mycket svårt att se att gruppen skulle få gehör för sina idéer hos andra politiker än möjligtvis miljöpartister?

Å andra sidan finns det så mycket kunskap inom den gruppen att det borde bli ett par Nobelpris i medicin och då behöver ju inte man kämpa för att få medlemmar på FB?
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav skeptiskelars » tor 14 jun 2018, 13:23

Jag tjuvstartar med fredagsunderhållningen redan nu.

Gruppen #valfrivård har nu genom en av sina "Aktioner", lyckats driva in en ledarskribent på SvD -Jesper Sandström- i VoF:s medlemsskara. Vi tackar naturligtvis #Valfrivård för detta.

Saken är omtalad i ett inlägg på VoF:s blogg:
https://www.vof.se/blogg/om-mathem-sann ... r-och-vof/

Nedan lite referenser till FB-sidor mm.
Altisarnas och kvackarnas raseri i kommentarsfälten genererar många frustande gapskratt, varning för kaffesörpling över tangentbordet.

Den 1:a juni började Jesper skriva saker som misshagar kvackosfären:
Jesper Sandström 1:a juni
Jesper Sandström skrev:Det här är viktigt, viktigare än det mesta jag brukar skriva om, så läs och sprid det gärna.

Blir både häpen och förbannad när jag inser att MatHem ingått återförsäljaravtal med Dr Sannas – det vill säga alternativmedicin-kvacksalvaren Sanna Ehdin. Hon har, bland mycket annat struntprat, föreslagit att folk ska dricka såpa (!) som hon sålde för 175 kronor per liter (!).

Det sådana som Sanna Ehdin gör är att ägna sig åt den allra värsta sortens exploatering av sjuka och utsatta. Hon säljer svindyra nonsensprodukter som i bästa fall inte gör någonting alls, men i värsta fall lurar sjuka människor att undvika nödvändig, vetenskapligt beprövad vård och dessutom slösa bort sina pengar.

Det är helt oförlåtligt – och det är djupt olämpligt att MatHem stöttar en så fruktansvärt oseriös aktör. Förhoppningsvis kan jag och andra i övrigt nöjda kunder hjälpa dem att komma på bättre tankar.

Som sagt, gilla och dela gärna!
https://www.facebook.com/jespersandstro ... =3&theater

Han fortsätter dagen efter:
Jesper Sandström 2:dra juni
Jesper Sandström skrev:Riktade i mitt förra inlägg lite kritik mot såpdrickar-Sanna Ehdin Anandala och blev av hennes anhängare både kallad dum i huvudet och annat trevligt. Hon rycker på axlarna och menar att hon inte behöver ta något ansvar för att hon uppmanat folk att dricka såpa, ljuger sedan om att hon inte gjort det sedan 2014, trots att det finns belagt på Facebook så sent som 2015.

Men varken hon eller hennes följare verkar det minsta intresserade av att göra avbön och vika sig för seriös medicinsk vetenskap, så jag får väl följa det gamla talesättet "if you can't beat 'em, join 'em".

Skål kära följare, vänner och fiender! Ha en trevlig helg

Den 7:e juni är han på banan igen:
Jesper Sandström skrev:Alternativ medicin är som alternativa fakta. Hittepå, helt enkelt. Min lilla dust med "Dr" Sanna inspirerade till en kolumn om alternativmedicinens ofta livsfarliga påhitt och det skrämmande faktum att regeringen sprider förskönande myter om eländet.
Gilla och dela gärna!
https://www.facebook.com/jespersandstro ... 0405015273

Den 8:juni kl 15:42 ilsknar en av administratörerna på #valfrivård till, hon heter Eva-Marina Szöges och är välkänd av de flesta på det här forumet :-). Hon kopierar dessutom hela artikeln, som ligger bakom betalvägg och gör sig därmed kanske skyldig till någon form av brottslig handling, vad vet väl jag ? Resultat blir att det börjar glöda i kommentarsfälten på Jespers tidigare inlägg :-)
Eva-Marina Szöges den 8 juni kl. 15:42
#valfrivård gm administratören Eva-Marina Szöges skrev:Aktion!
Gå gärna och kommentera på personens fb-sida, han som skrev den där larviga artikeln om alternativmedicin som publicerades i SvD igår. Artikeln heter: "Alternativmedicin är som alternativ fakta". Och skribenten heter Jesper Sandström.
Jag klistrar in artikeln här nedan för enkelhetens skull. Läs den gärna och gå sedan till skribentens sida och kommentera.
https://www.facebook.com/groups/ValfriV ... 703395174/
Gruppen är sluten, men eftersom grundaren är helt besatt av att få så många nya medlemmar som möjligt så godkänns nog de flesta utan större prut. När ett inlägg igruppen inleds med ordet "Aktion" är det en uppmaning till medlemmarna att omedelbart gå in på refererad fb-sida, blogg eller liknande och spamma med altis- / kvackarsynpunkter på ämnet.

Jesper Sandström "svarar" några timmar senare och här börjar det brinna i kommentarsfältet.
Jesper Sandström den 8 juni kl. 19:39
Jesper Sandström skrev:Mycket tok har jag hunnit exponeras för sedan jag blev någorlunda offentlig person. Mittinatten-meddelanden från folk som vill berätta om Jesus, eller det jag hittills trodde var peak idiocy, Sverigedemokrater som önskar att jag ska bli "kulturberikad i arslet".

Men inget kan riktigt mäta sig med den gudsförgätna nötmix som regnat ned över min inkorg och mina sociala medier sedan jag hade mage att först kritisera såpdrickar-Sanna Ehdin, därefter homeopater, antroposofer och andra som glatt hittar på och erbjuder låtsasvård till sjuka och utsatta.

Inte en enda av dem lyckas argumentera i sak, eller på något sätt visa att det jag angriper som just hittepå skulle stå pall för någon som helst kritisk prövning. Allt de gör är att prata runt sakfrågan, vara insinuanta, konspiratoriska skitstövlar ("du måste vara köpt av läkemedelsindustrin!!", "jag hoppas du blir sjuk") och skriva glåpord om föreningen Vetenskap och Folkbildning. Återigen, utan att någonsin peka på något fel VoF faktiskt gjort.
Få saker är så enerverande som att få något hundratal kommentarer av människor som inte erbjuder ett uns av substans, ett enda sakargument, utan bara en massa nedvärderande varmluft. Det är precis som att vara tillbaka mitt ibland skolgårdens allra värsta och drygaste mobbare. Det enda jag kan hoppas är att deras beteende bidrar till att fler får upp ögonen för vilken vidrig attityd de har till såväl sanningssökande som sina medmänniskor i allmänhet.
https://www.facebook.com/jespersandstro ... 5834964730

Sent på kvällen gör Jesper en liten sammanfattning av vad som hänt och kungör även att han gått med i VoF genom att skärmdumpa kvitto på betald medlemsavgift. :D :D :D
Jesper Sandström den 8 juni kl. 22:32
Jesper Sandström skrev:Sug på den.

Tack för inspirationen, alla VoF-hatare och kvacksalvarapologeter. Jag ska bekämpa er intill mitt sista andetag.

Mycket nöje !!

Till Jesper säger vi alla dessutom ett stort VÄLKOMMEN.
Till Eva-Marina Szöges säger i alla fall jag: Grattis, snyggt jobbat Eva-Marina !
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » tor 14 jun 2018, 20:05

Som sagt, kvackarna är nog några av de bästa rekryterarna för föreningen. Men nog är det oerhört märkligt att det där gänget verkar anse att VoF på något sätt *måste* ligga bakom all kritik som riktas mot kvacksalverierna. Att folk kan vara kritiska utan att vara med i VoF verkar inte ingå i deras världsbild öht.

Lustigt. Och på sätt och vis rätt otäckt att tror man att en förening med runt 3000 medlemmar kan ha en sådant påverkan på samhället. Rätt mycket paranoia över det.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Återgå till Pseudovetenskap och sekter