Yngre dumpar religion för att istället tro på astrologi?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Yngre dumpar religion för att istället tro på astrologi?

Inläggav Nemesis » sön 27 maj 2018, 21:52

Why Are Millennials Turning to Astrology?

The foregoing summary provides a few hints as to why astrology might be surging at the moment. First, it is a youthful movement, and another recent Pew Research Study shows that Millennials are less religious than older generations but not less spiritual. In answer to the question, “Religion is very important,” only 41 percent of Millennials said yes, in comparison to 59 percent of Baby Boomers. At the same time Millennials were very similar to other generations on questions about having a sense of wonder in the universe, feelings of gratitude, and a concern for meaning and purpose (Alper 2015). So, for some younger people for whom traditional religion does not appeal, astrology may provide a spiritual outlet.

Man kan tolka artikeln som att den yngre generation dumpar religion för att i högre grad tro på astrologi och liknande. Får hoppas att det inte är fullt så illa.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Yngre dumpar religion för att istället tro på astrologi?

Inläggav L. Mäkinen » mån 28 maj 2018, 08:23

Till skillnad från gudar så finns det möjlighet att se himlakroppar och de som lyser ger åtminstone ett synintryck som kan påverka en. Därför är det för mig mer logiskt att tro på påverkan därifrån än från krafterna i de olika varianterna av tjocka böcker med sagor.
Vet inte om jag behöver påpeka att jag inte själv läser mina horoskop eller låter någon spå min framtid på annat sätt heller.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Yngre dumpar religion för att istället tro på astrologi?

Inläggav Pär C » mån 28 maj 2018, 08:41

Traditionella religioner har sakinnehåll och är i viss mån kravställande, inte minst i vardagen (gör så, låt bli det, se det så här, osv). Astrologi förefaller mig däremot i allt väsentligt kravlös och utan att ta ställning till något som verkligen betyder något i praktiken. Däremot är ju idén om det ödesmättade starkt. Förvånar mig inte alls om det är så att ”millennials” dras till detta.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Återgå till Pseudovetenskap och sekter