Konspirationsteorier i USA, riktigt obehagligt

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Konspirationsteorier i USA, riktigt obehagligt

Inläggav manifesto » fre 14 sep 2018, 14:32

PikeWake Wrote:
manifesto Wrote:Så, vad kallar du teorier om konspirationer som du ”ser ett värde i”?

manifesto Wrote:Så, vad kallar du konspirationsteorier som är ”väl underbyggda”?

manifesto Wrote:Vad använder du för epitet på konspirationsteorier som du ”ser ett värde i”?

Jag kan inte komma på ett enda exempel på när jag skulle behöva ett ord för just det -
Exakt. Är inte det lite konstigt? Att det inte finns ett värdeneutralt ord för teorier om konspirationer?

inte ens ett extremt krystat sådant. Oavsett ämne - konspirationer, fysik, litteraturhistoria, eller vad som helst - finns mig veterligen inget läge där man vill besvara någons hypoteser med "Det där är en XXX" och på så sätt hålla med den som lade fram hypotesen. Visst kan man säga "Det där var en intressant teori", eller "Jag tror att din hypotes är värd att undersöka djupare", men att säga "Det där är en fysikteori" är bara rappakalja.
Men ”konspirationsteori” så som betydelsen idag har fått, kan du se ett värde i?

Ta exempelvis den senaste utvecklingen i Venezuela där någon försökte mörda president Maduro med en drone-bomb och hur t.ex. CNN rapporterade händelsen:

- ”Maduro is revisiting a conspiracy theory he uses often, blaming right-wing plotters.”

Vad får ”conspiracy theory” för betydelse i det här fallet? Vad vill ordvalet förmedla?

https://youtu.be/C0i4TTBbNtk

Om någon lägger fram en teori, hypotes eller påstådda bevis för en konspiration och får svaret "Det där är en konspirationsteori." Tolkar du då svaret som otydligt med avseende på om det är positivt eller negativt?
Jag tolkar det som att adressaten vill svärta ner ”teorin” innan denne ens har förklarat vad den går ut på.

Det räcker med att tvingas diskutera teorin, helt oavsett dess meriter, som varandes en ”konspirationsteori”, och debatten är över innan den ens har börjat.

Är det bra för demokrati och rättssamhälle, menar du?

I så fall, har du en otvetydigt positiv synonym till "konspirationsteori" som skulle göra att den meningen blir vettig i något som helst sammanhang?
Jag menar att makthavare sedan mordet på JFK dagligen har pepprat ut begreppet via sina propaganda-outlets (MSM) som höjden av synd med syfte att neutralisera kritiska medborgare som annars kan väcka opinion för att kräva riktiga utredningar av riktiga konspirationer mot demokratin och rättssamhället.

Hur tolkar du det?

manifesto Wrote:Att man ska vara försiktig när man sprider nedsättande invektiv omkring sig. Det studsar lätt tillbaka.

Det kan jag hålla med om. Däremot har jag inte ägnat mig åt att sprida invektiv i den här tråden, vilket även moderatorerna verkar hålla med om eftersom jag annars borde ha fått en tillsägelse vid det här laget. Jag använde ordet som ett exempel på ord med enbart negativa konnotationer.
Om jag hade kallat dig för ärthjärna (vilket jag för tydlighetens skull alltså inte har gjort varken nu eller förut) hade du uppenbarligen insett att jag inte värderar dina åsikter särskilt högt. Hur hade du tolkat mig om jag kallat dig för "konspirationsteoretiker" (vilket jag heller inte gör nu)?
Struntprat. Du kallade mig ”ärthjärna” per implikation eftersom jag inte delar din syn på ”konspirationsteorier”.
War is peace.
manifesto

Inläggav PikeWake » fre 14 sep 2018, 15:31

Manifesto, läser du mitt första inlägg som ett personligt påhopp på dig är det nog ingen större mening att fortsätta diskussionen.

Jag får nöja med att vi i alla fall verkar vara ense om att "konspirationsteori" är ett odelat negativt ord som inte inbjuder till vidare dialog.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav manifesto » fre 14 sep 2018, 16:28

PikeWake Wrote:Manifesto, läser du mitt första inlägg som ett personligt påhopp på dig är det nog ingen större mening att fortsätta diskussionen.

Jag får nöja med att vi i alla fall verkar vara ense om att "konspirationsteori" är ett odelat negativt ord som inte inbjuder till vidare dialog.
Du skrev:
PikeWake Wrote:Det behövs väl knappast någon djupare diskussion om lingvistik och semantik för att slå fast att orden "konspirationsteori" och "konspirationsteoretiker" är odelat negativa.

De enda jag någonsin hör som tycker att det är meningsfullt att prata om vad de här orden faktiskt betyder är de som blivit utpekade för att sprida konspirationsteorier. Är det någon som på fullt allvar tror att det är någon egentlig skillnad mellan att få sina idéer kallade "konspirationsteorier" i stället för "paranoida vanföreställningar grundade på logiska felslut"?

Att sedan hävda att det spelar roll att det finns faktiska konspirationer är i mina ögon som att när någon blir kallad för "ärthjärna" säga: "Nej, det han säger är inte alls dumt för hans hjärna är bevisligen inte en baljväxt!"

Jag hävdar att ordet ”konspirationsteori” har använts av propagandan och den psykologiska krigföringen mot den egna befolkningen, främst i USA, sedan åtminstone mordet på president Kennedy, 1963.

Skälet till det är helt uppenbart. Att stigmatisera var och en som inte okritiskt sväljer allt som makten proklamerar som den officiella sanningen om kontroversiella händelser/företeelser, så att de skyldiga inte pekas ut och ställs till svars.

Förödande för demokratin och rättssamhället. Att sanningen sedan, när det är politiskt ofarligt, kommer fram och ger ”konspirationsteoretikerna” rätt, är en klen tröst för de inblandade i den händelse de fortfarande är vid liv.

Någon skyldig ställs aldrig till svars. Möjligen en och annan underhuggare som sedan benådas och tjänar miljoner på sina memoarer.
War is peace.
manifesto

Inläggav Cytokrom C » tis 18 sep 2018, 07:17

manifesto Wrote:Men blir då inte konsekvensen att helt oavsett hur stollig eller vettig en konspirationsteori så döms den ändå ut som stollig redan i ansatsen?

Bara om man kallar den ”konspirationsteori”. En vettig teori om en konspiration får man kalla något annat (kanske bara ”teori” el ”hypotes”?).

Kanske lämpligt att bryta ut den här diskussionen till en egen språktråd?
Cytokrom C

Inläggav Tryggve » tis 18 sep 2018, 11:23

Hm, jag undrar om det inte redan finns minst en tråd där just definitionen av konspirationsteori diskuterades. Jag får kolla det senare när jag sitter vid en riktig dator.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Erland » tis 18 sep 2018, 14:43

Tryggve Wrote:Hm, jag undrar om det inte redan finns minst en tråd där just definitionen av konspirationsteori diskuterades. Jag får kolla det senare när jag sitter vid en riktig dator.

Den här tråden, menar du kanske:
viewtopic.php?f=10&t=22474&hilit=konspirationsteori
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav manifesto » tis 18 sep 2018, 16:37

Cytokrom C Wrote:
manifesto Wrote:Men blir då inte konsekvensen att helt oavsett hur stollig eller vettig en konspirationsteori så döms den ändå ut som stollig redan i ansatsen?

Bara om man kallar den ”konspirationsteori”. En vettig teori om en konspiration får man kalla något annat (kanske bara ”teori” el ”hypotes”?).

Kanske lämpligt att bryta ut den här diskussionen till en egen språktråd?
Så, då håller du med om att det finns bättre och sämre teorier om konspirationer? Bättre och sämre konspirationsteorier?
War is peace.
manifesto

Inläggav Tryggve » tis 18 sep 2018, 16:48

Erland Wrote:
Tryggve Wrote:Hm, jag undrar om det inte redan finns minst en tråd där just definitionen av konspirationsteori diskuterades. Jag får kolla det senare när jag sitter vid en riktig dator.

Den här tråden, menar du kanske:
viewtopic.php?f=10&t=22474&hilit=konspirationsteori

Jo, det ser ut att vara den. Eventuell fortsatt diskussion kring definitionen av konspirationsteori kanske kan föras där i stället.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav manifesto » tis 25 sep 2018, 13:32

Alex Jones = controlled opposition.

Snart blir clamp down på verklig opposition.
War is peace.
manifesto

Inläggav manifesto » tis 25 sep 2018, 18:35

manifesto Wrote:Alex Jones = controlled opposition.

Snart blir det clamp down på all verklig opposition.
Halva sanningen.

1. Alex Jones i egenskap av kontrollerad opposition, slängs ut från nätets större plattformar = ökar sin vittrande cred som autentisk opposition.

2. Ett preludium för dramatiskt ökad censur av verklig opposition.

Opposition mot vad? US/World Corporate Security State.
War is peace.
manifesto

Föregående

Återgå till Pseudovetenskap och sekter