Omgiven av Idioti

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Omgiven av Idioti

Inläggav Guybrush Threepwood » fre 12 okt 2018, 14:45

VoF bloggade nyligen om Thomas Eriksons bok ”Omgiven av idioter” med anledning av att Madelene Pollnows artikel i magasinet filter och det samtal som hon höll i VoFs monter på Bokmässan. Framförallt handlar det om att bokförfattaren vilseleder sin publik då han antyder en viss aukoritet genom att kalla sig beteendevetare när han saknar utbildning på området, men också om det minst sagt skakiga vetenskapliga stödet som finns för det som boken handlar om; att alla personer kan delas in i en av fyra olika kategorier människor genom ett system som Erikson använder kallad DISA, härledd från ”forskning” av Carl Gustav Jung. (Tilläggas bör att jag inte läst Eriksons bok.)

Nästan samtidigt har skeptikerkollegorna i Skeptics Guide to the Universe (avsnitt 688 och 689) behandlat samma ämne. De pratar om Myers-briggs-tester som är ett personlighetstest som liknar den Erikson vurmar för och också kan härledas till nämnda C G Jung (lästips:the personality test that conned the world). Tydligen används sådana personlighetstest flitigt av HR-personal vid anställningsförfaranden och chefsrekryteringar m.m. för att man vill hitta en personlighet som passar i eller saknas i en viss arbetsgrupp eller företagsstruktur, och det är big business. Problemet är att en majoritet av seriösa forskare tydligen inte stöder Jungs personlighetsteorier samt att tillämpningen av testerna riskerar att i onödan placera människor i fack eller exkludera med från t.ex. ett jobb som de egentligen hade passat perfekt för. SGU hävdar också att det finns undersökningar som visar att man har 50% chans att delas in i en annan personlighetgrupp om man gör om Myers-Briggs-testet fem veckor senare!

Första gången jag kom i kontakt med dessa personlighetsmodeller var under en föreläsning av coachen Henrik Mattsson på en konferens som min arbetsgivare (statlig myndighet) anordnade 2016. Mattsson förklarade modellen och konferensdeltagarna fick dela in sig i olika grupper utefter personlighetstyp och det förklarades en del om hur de olika personlighetstyperna sam- och motverkar i en grupp.

Jag ifrågasatte inte validiteten av föreläsningen då, men efter VoFs blogginlägg och SGUs samtal om det blev jag irriterad över att statsverket lägger pengar på personer som promotar vetenskapligt tveksamma modeller. Jag är dessutom i arbetssökartagen just nu och hoppas inte jag stöter på sånt här på mina intervjuer. Vad har ni för tankar kring detta? Har ni själva stött på att man får göra personlighetstester á la DISA eller Myers-Briggs i rekryteringsförfaranden?
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius
Guybrush Threepwood

Re: Omgiven av Idioti

Inläggav Picea » fre 19 okt 2018, 23:59

Jag har gjort personlighetstester när jag har sökt jobb, vet inte vilken sort, men rätt konstiga frågor var det, och fått svaret att "jag inte passar in i deras profil". Deras problem, verkligen, men det är ju synd att det används som sorteringsverktyg. Detta gjordes innan intervjun, så jag behövde aldrig träffa dem eftersom det inte blev någon intervju för mig. Och det fanns andra jobb, utan personlighetstester, att söka.

Lustiga föreläsare har vi nog alla stött på. "Motivationsföreläsningar" brukar vara riktigt skrattretande. Men det du berättar om verkar helt bisarrt.

Undrar om detta uppdelande i personlighetstyper är ett sätt att kompensera för de gammaldags fördomarna om olika etniska grupper, samhällsklasser etc. som vi med stolthet numera börjar komma ifrån? Vi måste dela in folk i enkla kategorier, annars blir världen förvirrad.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Nemesis » sön 21 okt 2018, 21:00

Har när jag sökt jobb några gånger fått göra personlighetstester. Exakt vilken modell de bygger på vet jag inte.

Hur gick det då? I några fall gick jag inte vidare i processen, men har gjort det i andra. De verkar, som du skriver, kunna slå lite hursomhelst.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav L. Mäkinen » mån 22 okt 2018, 07:56

Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Johannes » mån 22 okt 2018, 11:14

Har pratat med olika rekryterare i samband med att vi har sökt folk, och flera av dem säger att de använder personlighetstestet som ett slags verifiering av det intryck den sökande ger i intervjun. Syftet är då främst att fungera som varningsklocka ifall intervjun och testet ger helt olika resultat. Vet inte riktigt hur väsentligt det egentligen är.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Pär C » mån 22 okt 2018, 13:10

Jag har erfarenheter av den här typen av test - dock ej just DISC - både i samband med jobbsökande och när jag själv deltagit i rekryteringsförfaranden, och i en del andra sammanhang. En sofistikerad variant var IDI där inte bara jag skulle svara på frågorna utan även 6 -8 personer i min omgivning. Man kunde bli lite olika djur från hundar till ugglor, osv.

Det är i min erfaranehet är svårt att få gehör hos HR o dyl för det meningslösa med testerna. Som Johannes är inne på är grunduppfattning från HR att man inte fäster så stor vikt vid dem (när man frågar). Eftersom den grundläggande kritiken mot testerna samtidigt är att det är horoskopliknande, dvs. de säger i huvudsak sådant som är i någon utsträckning sant men intetsägande, kan kritiken avfärdas med "jaja, så kanske det är".

Numera inskränker sig min kamp mot testerna till att jag, när jag deltar i rekrytering, ber att HR drar testresultaten efter jag gått så jag slipper höra detta mambo-jambo.

Å andra sidan finns det något signifikant i att en bok om DISC-analys fått sådant genomslag, i grunden pekar den inte på något annat än det uppenbara att folk är olika. Min privata spaning är även om alla naturligtvis vet att vi är olika, så utgår rutin, processer, arbetsätt mm på arbetsplatser gärna från att så inte är fallet. Man sätter alltför ofta personer på arbetsuppgifter för att man tycker att han/hon står på tur eller utifrån något rättvisetänkande, även om man med minst personlighetsinsikt borde inse att de kommer att sluta med katastrof. De som fattar dessa beslut om bemning är själva ofta utvalda utifrån lika fyrkantigt tänkande så det blir gärna ett självspelande piano av alltihop. Och "Omgiven av idioter" på sätt och vis helt genuint blir insiktfull.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Återgå till Pseudovetenskap och sekter