Lennart Hardells "oroande rapporter"

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Sv: Lennart Hardells "oroande rapporter"

Inläggav Vitnir » lör 29 mar 2014, 20:13

Ja precis, det var från podcasten Kvack! jag har hört talas om den. I Örebro är de lite svaga för Hardell på Nerikes, han har fått bre ut sig även på nyhetsplats. I Örebro har vi även en lokalavdelning i Vof, det kanske går att samordna något svar där.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Re: Lennart Hardells "oroande rapporter"

Inläggav kipphebel3 » tis 01 apr 2014, 15:49

Jag fick ett mail från en av författarna till artikeln som hänvisade till sin hemsida. Han bad mig även in inte så inlindade ordalag att publicera en insändare där jag tog tillbaka min förra insändare, annars skulle minsann någon av höjdarna sabla ned mig. Jag tar det dock med ro.

Merparten av källorna förefaller vara:
- Strålskyddsstiftelsen
- Lennart Hardells blogg
- En (1) artikel i pubmed, författad av... Lennart Hardell
- IARC (Som stöder sig på Hardell)
- Europarådet
- Bioinitiative.org
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Vitnir » tis 01 apr 2014, 16:49

Fick du en insändare publicerad alltså? Finns den online?
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav kipphebel3 » tis 01 apr 2014, 17:11

Fick du en insändare publicerad alltså? Finns den online?

Tidningen har tyvärr betalvägg, men här är den:

Pseudovetenskap om strålning?

I lördagens Ålandstidning finns en insändare om strålningsfaror och IKT. Det är bra att ämnet uppmärksammas, men olyckligt då insändaren kan ge läsaren en felaktig bild av forskningsläget. Det första problemet med insändaren är att den saknar vederhäftiga källor. Det mesta verkar vara taget från ”Strålskyddsstiftelsens” hemsida. Denna stiftelse det officiellt klingande namnet till trots, har inte har någon officiell ställning, utan är en privat lobbyorganisation som sprider pseudovetenskaplig propaganda. Föreningen utsågs till ”Årets Förvillare 2013” av föreningen för Vetenskap och folkbildning på grund av sina ovederhäftiga och vinklade kampanjer. I Sverige har vidare SSI, Strålsäkerhetsmyndigheten varit tvungna att sända ut ett brev i oktober 2013, till samtliga skolor i Sverige och påpeka att Strålskyddsstiftelsens påståenden inte vilar på vetenskaplig grund. De källor som ”Strålskyddsstiftelsen” hänvisar till är helt enkelt ivivelaktiga . Faktum är att den ålderjusterade cancerincidensen inte har ökat sedan man började använda mobiltelefoner.

(Graf, cancerincidens USA)

Det är klart att elektromagnetiska fält har en påverkan på den levande organismen, men den påverkan är helt beroende av fältets styrka. Det är stor skillnad mellan en mobiltelefon som hålls nära örat och en dator. Än större skillnad om man ser på strålningen från en trådlös mus, vars uteffekt är en tusendel av telefonens. Glöm inte heller att vattenkokare, strykjärn spisar, kylskåp etc genererar betydande elfält. I konsekvensens namn borde man således förbjuda all elanvändning i skolor och dessutom klä in byggnaderna i blyplåt för att stänga ute den kosmiska strålningen.

Vidare är det helt klart att vår uppkopplade värld leder till problem, men inte på grund av strålning, utan helt enkelt på att barn och ungdomar distraheras, deras nattsömn störs etc. Symptom som huvudvärk, koncentrationssvårigheter etc beror helt enkel på att kidsen suttit och chattat inpå småtimmarna, inte på någon magisk strålning.

Det är mycket viktigt att de som upplever olika typer av problem får vård och ett adekvat bemötande, speciellt i vården, men aktörer som Strålskyddsstiftelsen som uppfinner olika sjukdomar och gärna olika esoteriska ”bot” för dessa, stjälper tyvärr mera än de hjälper.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » fre 04 apr 2014, 12:46

Jag har till dags dato mottagit ett antal ilskna mail från en av Hardells proselyter, en pensionerad professor. Han har sänt ett par länkar och PDFar vissa flera gånger och dessutom ifrågasatt mig som person.

De källor han hänvisar till faller i följande breda kategorier:
- Politiska beslut om det ena eller det andra, med skakigt faktaunderlag
- Studier av Hardell
- Arkiklar som hänvisar till Hardell

Padua-Turin, March 20, 2014. The A.P.P.L.E. Association and Mr. Marcolini have launched today a
lawsuit, unprecedented in our country: asking the Lazio Regional Administrative Court to order to
the Ministry of Health and the Government to immediately conduct a public a public information
campaign on the risk of developing tumors by mobile phones’ use and how to eliminate or reduce
exposure
A.P.P.L.E. (Association for the Prevention and Fight against Electrosmog) is based in Padua and
has been involved for years in the dissemination of scientific studies on the possible health hazards
from electromagnetic fields. Mr. Marcolini is a business executive from Brescia who won in 2012 a
lawsuit in the Supreme Court against the INAIL, Workers Compensation Authority (Judgment no.
17438 of 12 October 2012): it was getting established causal link between cell phone’s use and
the tumour that had struck him in the head.

- Andra studier,typ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19264463

Fann denna ilustrativ: Influence of radar radiation on breeding biology of tits (Parus sp.).

Enligt denna studie påverkades fåglarna positivt av radarvågor.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » fre 04 apr 2014, 16:01

Mona Nilsson går till motangrepp:

Felaktigheter om Strålskyddsstiftelsen

Den 1 april publicerar Ålandstidningen på debattplats ett angrepp på Strålskyddsstiftelsen signerat Anders Gustafsson som bland annat påstår att stiftelsen ägnar sig åt ”pseudovetenskap”. I själva verket bygger Strålskyddsstiftelsen all sin information på omfattande forskning, publicerad och granskad i sedvanlig ordning, som visat allvarliga hälsorisker med strålning från trådlös teknik. Den som besöker www.stralskyddstiftelsen.se kan enkelt konstatera att AG:s anklagelser är falska.

Strålskyddsstiftelsen är en svensk insamlingsstiftelse som bildats för att ge människor rätten till korrekt information om hälsorisker med strålning från bland annat trådlös teknik (mobiltelefoner, mobilmaster och trådlöst uppkopplade datorer).

Arbetet utgår från Europarådet för mänskliga rättigheters resolution antagen i maj 2011 som rekommenderar medlemsländerna att starta breda informationskampanjer för att informera allmänheten om riskerna med trådlös teknik, särskilt för barnen, samt att reducera allmänhetens exponering enligt ALARA-principen (så långt som möjligt).

Den förening Vetenskap och Folkbildning som AG hämtat sina argument från bedriver en förtalskampanj mot såväl Strålskyddsstiftelsen som mot forskare som visar att strålningen medför hälsorisker.

AG påstod även att förekomsten av hjärntumörer inte har ökat. Tvärtom ökar förekomsten i flera länder, till exempel i Danmark där antalet fall har ökat med över 40 procent bara de tio senaste åren.

Mona Nilsson

Ordförande Strålskyddsstiftelsen
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav skeptiskelars » fre 04 apr 2014, 22:12

Är Rainer Nyberg Ålands motsvarighet till Robert Hahn ?
skeptiskelars

Inläggav micke.d » fre 04 apr 2014, 22:32

Kollade lite på deras sajt. Sammanfattningsvis kan man säga - mycket påståenden, lite belägg.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » lör 05 apr 2014, 08:10

@Skeptikerlars
Är Rainer Nyberg Ålands motsvarighet till Robert Hahn ?

Herregud nej. Robert Hahn är utbildad läkare. Rainer Nyberg är pensionerad professor i pedagogi vid Åbo Akademi i Vasa. Han hör till dem som "sett ljuset" efter att ha besökt stålskyddsstiftelsens hemsida.

@micke.d
Kollade lite på deras sajt. Sammanfattningsvis kan man säga - mycket påståenden, lite belägg.

Strålskyddsstiftelsen eller Rainers? I båda fallen dock är den en salig röra av cherypicking och anekdoter.

Hardells senaste var i dagens tidning, finns inte på nätet ännu, men det var det gamla vanliga:
- Auktoritetsargumentet: "Vi har forskat länge på det här"
- Cherrypicking: "Cancern ökar överallt, speciellt i Danmark" (Just danmark avviker med en topp från andra länder)
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » lör 05 apr 2014, 14:58

Strålskyddsstiftelsen. Det är intressant hur de presenterar materialet för att maximera förvillelsen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » lör 05 apr 2014, 15:10

Och ändå betonar de hur de baserar sig på "vetenskap", "publicerade rapporter" samt att befolkningen "måste få veta sanningen".
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » sön 06 apr 2014, 09:00

Det intressanta är att Rainer Nyberg är författare till Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingaroch medförfattare till en bok: Nyberg & Tidström (2012): "Skriv vetenskaplig uppsats, examensarbete och avhandling"

I en länk, Sexton steg vid informationssökning sammanfattar han kapitel 14. Det intressanta är att det absolut viktigaste utelämnas - källkritik.

Kanske en hänvisning till Kristina Alexanderson: Källkritik på Internet vart på sin plats?

Konsekvenser av brist på källkritik
Om vi summerar de olika versioner av
vilseledande källor du finner på nätet blir
det tydligt att det utan källkritik finns
uppenbara risker att du blir lurad. Men
det är inte allt. Eftersom Internet inte är
ett envägsmedia som traditionella massmedier
kan du själv sprida vidare falsk
information genom att publicera din
egen tolkning på webben, skicka vidare
som e-post, vidareposta något på Facebook
och så vidare.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » fre 11 apr 2014, 06:19

I dagens tidning fanns följande:

I lördagens Ålandstidning har Rainer Nyberg m.fl. en replik på min insändare, denna replik tarvar i sin tur ett förtydligande: Liksom Nyberg m.fl. skriver anser jag att eventuella risker med mobiltelefoni, trådlösa nätverk, kraftledningar eller elfält i allmänhet skall bedömas utgående från vetenskapliga kriterier. Av den orsaken anser jag att ”strålskyddsstiftelsen” inte är en tillförlitlig källa. Denna webbsajt ingår i ett nätverk av pseudovetenskapliga sajter, bland annat Dagens Homeopati, Vaccin.me och andra. Primus motor är en person som sysslar med olika övernaturliga fenomen, exempelvis tankeläsning och astralresor. Sajterna i nätverket hänvisar ofta till varandra och man hittar ofta samma texter på flera sajter i nätverket. På det sättet skapar man illusionen av en bred opinion.

Det som ”strålskyddsstiftelsen” sysslar med är något man inom vetenskapen kallar ”cherrypicking”, dvs. man väljer ut sådant data som stöder ens teser och bortser från allt data som talar emot. Att göra så omedvetet är mänskligt, men något en vetenskapsman bör vara vaksam mot.

Ett exempel på cherrypicking är att ensidigt presentera siffror på cancerincidensen i Danmark, utan att påpeka att Danmark härvid avviker från de övriga nordiska länderna och att den åldersrelaterade incidensen faktiskt minskat i vissa länder, tex USA. Om man sammanställer cancerincidens och mobiltelefonanvändning i USA från 1991 till 2008 finner man att antal ”mobiltelefonminuter” stigit från noll till 6 miljarder, samtidigt som incidensen av cancer i hjärnan sjunkit med 6%. Även om ”inkubationstiden” vore lika lång som t.ex. asbestrelaterade sjukdomar, borde man ha börjat se en påverkan redan nu.

Jag är medveten om att Lennart Hardells forskning stöder hypotesen att strålning orsakar cancer. Jag är även medveten om annan forskning som visar motsatsen. Då man granskar vetenskapliga rapporter måste man se till helheten och framförallt värdera studier utifrån den metodik som använts. För att forskning ska få legitimitet måste den ha brett stöd av andra sakkunniga forskare som har granskat den. Alla forskningsresultat är alltså inte lika mycket värda.

Om vi återgår till just Danmark så finns det en stor retrospektiv studie (Schüz et al: Cellular Telephone Use and Cancer Risk) med nästan en halv miljon deltagare. Studien har god överensstämmelse med andra liknande studier och författarna summerar: ”..att användningen av mobiltelefoner inte är förenat med en märkbar risk för hjärntumörer vid kortvarig eller långvarig användning. För den senare gruppen (långvarig användning) finns det skäl att forska vidare”.

En studie från USA (Inskip et al: Brain cancer incidence trends in relation to cellular telephone use in the United States, 2011) konstaterar att “Allmänt kan konstateras att incidensdata inte stöder hypotesen att mobilanvändning orsakar tumörer”. Denna studie, liksom den danska baserar sig på data från mobiloperatörer och de nationella cancerregistren och är således tillförlitligare än studier som baserar sig på självrapportering.

I detta fall, liksom i så många andra fall finns den tillförlitligaste och mest balanserade informationen på olika myndigheters webbsidor. Strålsäkerhetsmyndigheten i Sverige (http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se), Nationella Cancerinstitutet i USA (http://www.cancer.gov), motsvarande Brittiska myndighet (http://www.cancerresearchuk.org) har alla bra sammanfattningar av forskningsläget.

Jag förstår inte heller Rainer Nybergs påstående att jag skulle blanda äppel och päron. Den sammanblandningen är direkt hämtad från ”strålskyddsstiftelsen” som friskt buntar ihop statiska elfält och växelfält, högfrekventa och lågfrekventa.

Jag har aldrig påstått att mobiltelefoni, WiFi etc. skulle vara garanterat ofarligt, långt ifrån, men vad jag vill säga är att tillgängliga data inte stöder den hypotes Nyberg et al för fram. Framförallt är jag rädd för att dylik skrämseltaktik tar fokus ifrån de faktorer som verkligen leder till ohälsa hos barn och ungdomar.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav blixtochdunder » fre 27 jun 2014, 22:20

Hardell och Co, har han nån förklaring vad som skulle kunna vara orsaken till att elektromagnetisk strålning i GHz området skulle kunna orsaka cancer?

I mina ögon så krävs det ny oupptäckt fysik för att förklara att fotoner med så lågt energiinnehåll skulle kunna bryta en kemisk bindning. Om det var sant att radiostrålning skulle kunna orsaka cancer borde det inte vara en omvälvande upptäckt som borde ge ett nobelpris? Får lite Kall fusionsvibbar av detta där man inte kan förklara frånvaron av gammastrålning trots nukleära reaktioner.

Jag har aldrig läst nånstans att Hardell ens varit i närheten att förklara fenomenet, eller skyller han på att han inte är fysiker och det är inte hans problem att förklara fenomenet. Får känslan att han sopar det hela under mattan och låtsas som det regnar. Konsekvenserna av ett verkligt samband borde vara mycket omvälvande.
Användarvisningsbild
blixtochdunder

Inläggav Vitnir » fre 27 jun 2014, 23:04

Så vitt jag vet är forskningen kring länken mellan exponering och effekt när det gäller mobiltelefoner och cancer begränsad till att fråga cancerpatienter hur de har använt mobiltelefoner. Det kommer att generera signifikanta resultat hur verkligheten än ser ut om man gräver tillräckligt i datan.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter