av cocacolawunderbar » tis 16 okt 2007, 18:49
Jag får väl då svara delvis...
I början var jag skeptisk till hela idén om att människan är ansvarig för den globala uppvärmningen, eftersom den första källan jag fick läsa var dagstidningar. Jag tyckte att dem överdrev, eller rent av hittade på själva om hur världen skulle se ut om några år om vi fortsatte. En massa manipulerade bilder på att havsnivån kommer stiga flera meter och att det bokstavligt talat blir skitvarmt.
De överdrev, och visade enbart det värsta tänkbara scenariot.
Det visade sig dock att motståndarna till IPCC var mestadels republikaner och konservativa, dvs de som brukar undvika vetenskapliga fakta, så min uppfattning om att "lika många forskare som håller med IPCC är också emot det" var fel.
Ja, jag vet att det finns något som kallas global uppvärmning och att den existerar. Det jag tvivlade på var hur delaktiga vi människor var i det hela. Idag tror jag att IPCC mestadels har helt rätt, men att dem har nått ut till allmänheten på helt fel sätt. Dagstidningar som bara ville sälja lösnummer litade jag helt enkelt inte på, och det kändes som att motståndarna var mer vetenskapliga än dagstidningar. Idag är jag inte särskilt skeptisk till IPCC's slutsatser, men däremot hur dem valt att förmedla nyheten med hjälp utav Al Gore och opålitliga dagstidningar som bara är intresserade av sensationer.
Jag tror inte på att det värsta tänkbara kommer inträffa, men någonstans mitt emellan "ingenting" och "det värsta tänkbara".
Föroreningar och utsläpp är ett problem som man borde tagit itu med redan från början, redan då man upptäckte försurningar och sådant. Men varenda företag i varje land och kontinent tävlar mot varandra, och folk är egoistiska. Det är ingen som vill försämra sin levnadsstandard eller vara ett gott föredöme i en värld där alla är intresserade av att tjäna pengar.