piotrr skrev:
Då minns jag fel från vår tidigare diskussion om Ljungqvist. Som jag minns det utmärkte sig Ljungqvist den gången på att han hade tagit med fler datakällor som gav bättre täckning för hela jorden, jämfört exempelvis med MBH99.
Ja du minns fel. Det är dock riktigt att Ljungqvist från 2010 har med fler datakällor än MBH99 men det har bara handlat om Norra Halvklotet.
piotrr skrev:
Det finns flera sådana rekonstruktioner. Mann är till exempel fortfarande aktiv i forskningen på Antarktis.
Visst gör det det, problemet är att det kommer nya proxydata varje år vilket faktiskt är den viktiga anledningen till att hänvisa till den senaste rekonstruktionen. Här är Moberg från 2005 exempelvis.
piotrr skrev: Det är alltså inte en fråga om att informationen kanske kommer snart, att vi verkligen borde ha sett sådana tecken redan.
Det har vi också. Här kommer ett exempelfrån Alaska. Jag vet att det finns från Asien etc men jag hinner inte sitta och leta länkar åt dig just nu.
piotrr skrev: Tack för länken. Det var en proxy jag inte hade hört talas om förut. Har du fulltexten?
Den finns kanske på WUWT? Han har ibland fulltexterna även när jag själv bara kommer till en betalvägg, tyvärr.
piotrr skrev: Inte i Rom, i det romerska riket, där man använder förhållandena på de brittiska öarna som en indikation på hur varmt det var. Som du vet är såväl de brittiska öarna som Grönland och stora delar av Europa starkt påverkade av NAD och Golfströmmen. Om det som observerades var just en ovanligt stark uppvärmning från golfströmmen så betyder inte siffror från Grönland att händelsen var global. Tvärt om vore det en indikation på att det var ett lokalt mönster i nivå med El Niño. Då är det nästan mer intressant att se proxies från det ryska inlandet eller bortre asien.
Ja, hm...jag menade verkligen inte STADEN Rom. Sorry för lite för snabb skrivning där. Romarriket skall det naturligtvis vara. Men nu hoppade du över poängen med grafen. Du frågade efter en vetenskaplig studie som visade den minoiska värmeperioden eftersom du bara sett den nämnas på "förnekarsidor". Du fick en sådan studie och kan då alltså ändå acceptera att den finns inom vetenskapen (utan att just nu gå närmare in på hur global eller lokal den var) hoppas jag?