Klimatskeptiker - vilka är dom?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Är du klimatskeptiker?

Ja
42
11%
Delvis
47
12%
Nej
229
60%
Frågan är fel ställd
63
17%

Antal röster : 381

Re: Klimatskeptiker - vilka är dom?

Inläggav Sören F » ons 15 feb 2017, 11:22

Det är en tråd om epitet under en rubrik om pseudovetenskap och sekter. En faktisk klimatdiskussion får den intresserade starta under en rubrik där den hör hemma.
Användarvisningsbild
Sören F

Inläggav Johannes » ons 15 feb 2017, 14:31

Syftet med tråden framgår av inlägg #1. Dina betraktelser tillför inget.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » sön 19 feb 2017, 15:08

Knurd skrev:Med ordet "klimatskepticism" menar jag tvivel på att utsläpp från mänsklig verksamhet skulle ge upphov till långsiktiga globala klimatförändringar. Notera att det inte har särskilt mycket med vetenskaplig skepticism att göra.

DN:s vetenskapsredaktör Karin Bojs har berättat att det nästan enbart är män i 60-årsåldern som kontaktar henne för att framföra klimatskepticism. Mitt egna intryck är att det framför allt är nyliberaler (t ex vår egen Johan Norberg) och konservativa (framför allt amerikaner) som har den ståndpunkten.

Vilka klimatskeptiker känner du till? Eller du kanske själv är en?

Kloka gubbar tror dom, vill rätta den unga kvinnan men visst har hon rätt, nu har vi Lars Bern, förut var det Fred Goldberg och andra åldringar. Är i samma ålder men har skolbarn och vill leva länge så jag tänker långt.

Norberg och amerikaner kan ha det som näring från kolbolagens enormt dyra lobbying och utgifter för desinformation.

Kan tänka mig att de som har aktier i fossila bolag ser mer till sin investering än våra liv, jag ska fråga några.

Är det undersökt och sammanställt vilka människor som är i denna livsfarliga kategori, eller kan det vara ett ämne för en avhandling?
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Kobo » sön 19 feb 2017, 15:25

PS
jag har redan gjort en liknande undersökning om vinster i välfärden, där alla var emot att ta ut vinster, tills jag frågade i aktiegrupper, då blev det tvärtom ett antal för. :roll:
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav pwm » sön 19 feb 2017, 22:17

Kobo skrev:Kloka gubbar tror dom, vill rätta den unga kvinnan men visst har hon rätt, nu har vi Lars Bern, förut var det Fred Goldberg och andra åldringar. Är i samma ålder men har skolbarn och vill leva länge så jag tänker långt.
Jag måste lite skamfullt erkänna att jag inte förstod det där. Kan du möjligen omformulera?
Kobo skrev:Norberg och amerikaner kan ha det som näring från kolbolagens enormt dyra lobbying och utgifter för desinformation.
Ehh, va?
Kobo skrev:Är det undersökt och sammanställt vilka människor som är i denna livsfarliga kategori, eller kan det vara ett ämne för en avhandling?
Vad är detg för register du efterfrågar?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Kobo » tis 21 feb 2017, 21:43

pwm skrev:
Kobo skrev:Kloka gubbar tror dom, vill rätta den unga kvinnan men visst har hon rätt, nu har vi Lars Bern, förut var det Fred Goldberg och andra åldringar. Är i samma ålder men har skolbarn och vill leva länge så jag tänker långt.
Jag måste lite skamfullt erkänna att jag inte förstod det där. Kan du möjligen omformulera?
Kobo skrev:Norberg och amerikaner kan ha det som näring från kolbolagens enormt dyra lobbying och utgifter för desinformation.
Ehh, va?
Kobo skrev:Är det undersökt och sammanställt vilka människor som är i denna livsfarliga kategori, eller kan det vara ett ämne för en avhandling?
Vad är detg för register du efterfrågar?

Det var svar på inlägg ett
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Thomas P » ons 28 feb 2018, 11:51

Nu har de (framförallt Per Welander) riktigt fått snedtändning borta på klimatupplysningen. Moderaten Jan Ericson gick på en konstig konferens för klimat"skeptiker" i Mölndal häromveckan där en grupp av föredragshållarna inte ens accepterar att det finns en växthuseffekt i normal mening utan tror att det blir varmt bara av atmosfärstrycket. Han skrev sen om konferensen på sin blogg där han spred de vanliga konspirationsteorierna om manipulerade data från forskare etc och fick för det rätt hård kritik. Kanske väl onyanserad från några håll, men sådan är politiken.

Detta skrivs om i tråden "Yttrandefriheten under attack" där det från Pers håll klagas över att de snart kommer bli censurerade. "Till de nya censurlagarna har kommit på plats använder Expressen drev för att stoppa de som inte ansluter sig till makten och PK-sekten." Det kommer uppmaningar att bojkotta Expressen så den dör sotdöden. När jag sen ironiserade över att det kanske var lite dubbelmoral att klaga på att man blir bojkottad samtidigt som det uppmanas till bojkott vart jag portad från deras forum. När skribenten 'Gustav'' som ändå är på deras sida påpekade att det kanske inte var så lyckat att censurera inlägg i en tråd om yttrandefrihet vart även hans inlägg bortplockat. Yttrandefrihet är svårt, i alla fall när folk uttrycker åsikter man inte gillar.

I kommentar #124 hotar sen Per med att dra igång stor internationell kampanj mot Moderaterna om de inte gör avbön för sin kritik mot Jan Ericson.
Sker inte detta kommer jag att engagera mig för att sprida sanningen om var Moderaterna står. Bloggen har 180.000 läsare per månad. Norrmännen som också var arrangör av konferensen kommer att engageras att skriva om svenska Moderaternas vetenskapliga haveri. Jag har goda vetenskapliga + vissa journalistiska kontakter i USA och Kanada. Artiklar kommer att översättas till engelska och skrivas om detta i internationell press om det går som jag hoppas. Dessutom kommer klimathotskeptisk alternativmedia engageras världen över.
Thomas P

Föregående

Återgå till Pseudovetenskap och sekter