Baravara

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Baravara

Inläggav rubygirl » tor 28 feb 2008, 18:30

Såg just att en f d kollega ska till detta ställe nästa vecka:
http://www.baravara.se

Ser först rätt trevligt ut – ett ställe att "bara vara" – men ju mer man klickar desto flummigare blir det. En av terapeuterna är "utbildad i primal-terapi, tantrisk terapi, neo-reichiansk kropps-psykoterapi, dans, Star Sapphire Energywork och Family Constellation". De andra har liknande, eh, "meritlistor".

Någon som vet mer om detta? Farligt eller bara flummigt? Jag känner inte kollegan så väl men tycker verkligen om henne. Hon håller dessutom fortfarande på att repa sig efter en periods utbrändhet.
rubygirl

Inläggav John A » tor 28 feb 2008, 18:55

Farligt och farligt. Jag tror inte folk i alllmänhet tar de där terapierna på nåt större allvar.
Jag tror däremot det hade varit roligare, billigare och minst lika "läkande" att åka nånstans och ta in på ett bra hotell med minibar och jacuzzi...
Användarvisningsbild
John A

Inläggav Tristan Chi » tor 28 feb 2008, 19:02

Eller en ateistisk retreat där man tillbringar dagarna med att intensivt och hängivet ge fan i att tro på konstiga saker. Det kunde väl gå hem i stugorna?

Nähä.
Obehag är det värsta jag vet.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inläggav Thomas P » tor 28 feb 2008, 19:08

Tristan Chi skrev:Eller en ateistisk retreat där man tillbringar dagarna med att intensivt och hängivet ge fan i att tro på konstiga saker. Det kunde väl gå hem i stugorna?

Du menar ett ställe där man super, knarkar och knullar med varandra oberoende av kön, ålder eller art? Utan religion har ju vi ateister ingen moral så vi kan ha hur kul som helst på organiserade jätteorgier :lol:
Thomas P

Inläggav dokken » tor 28 feb 2008, 19:13

Thomas P skrev:Du menar ett ställe där man super, knarkar och knullar med varandra oberoende av kön, ålder eller art?

Hmm, men det är ju knappast omoraliskt.
Användarvisningsbild
dokken

Re: Baravara

Inläggav Helix » fre 29 feb 2008, 08:31

rubygirl skrev:
Någon som vet mer om detta? Farligt eller bara flummigt? Jag känner inte kollegan så väl men tycker verkligen om henne. Hon håller dessutom fortfarande på att repa sig efter en periods utbrändhet.

Vid en snabb anblick ser det inte farligare ut än diverse känn dig själv och teambuildingkurser man blivit skickad till av jobbet genom åren :?
Användarvisningsbild
Helix

Inläggav Linda Kall » fre 29 feb 2008, 09:42

Tristan Chi skrev:Eller en ateistisk retreat där man tillbringar dagarna med att intensivt och hängivet ge fan i att tro på konstiga saker.
Det är inte så kul vet jag av egen erfarenhet.
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav piotrr » lör 01 mar 2008, 21:34

rubygirl skrev:En av terapeuterna är "utbildad i (...), tantrisk terapi,

Undrar om terapeuten erbjuder praktiska lektioner i denna terapiform på plats.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav BamsesKompisVargen » tis 04 mar 2008, 01:54

piotrr skrev:Undrar om terapeuten erbjuder praktiska lektioner i denna terapiform på plats.
Av ren nyfikenhet undrar jag vad din snuskiga lilla hjarna tolkar en terapiform som innehaller ordet "tantra" som... :lol:
"Snick Snack", sa Vargen
BamsesKompisVargen

Inläggav Linda Kall » tis 04 mar 2008, 08:34

BamsesKompisVargen skrev:Av ren nyfikenhet undrar jag vad din snuskiga lilla hjarna tolkar en terapiform som innehaller ordet "tantra" som... :lol:
Det är det som de flesta först kommer att tänka på:
http://www.tantra.org/
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav piotrr » tis 04 mar 2008, 12:19

BamsesKompisVargen skrev:Av ren nyfikenhet undrar jag vad din snuskiga lilla hjarna tolkar en terapiform som innehaller ordet "tantra" som... :lol:

Som tidigare (västerländsk) utövare av just den formens mysticism går jag först till den förhärjande tolkningen av tantra i västerlandet, även kallad neotantra, där stor uppmärksamhet ges till just de sexuellt hedonistiska delarna av tantrisk tradition och magi.

Speciellt när ordet "tantrisk" kombineras med "terapi" föredrar jag att tolka det som att man snarare menar den sexuella formen än exempelvis vattenkastning, stolpassering och frosseri.

Jag skulle bli mycket överraskad om en svensk woowooare faktiskt hade några kunskaper om de ursprungliga traditionerna hellre än sina egna nypåkomna (eller självpåkomna) neopaganistiska omtolkningar.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Hans S » tis 10 nov 2009, 20:01

Bumpar tråden då jag sitter i samma situation som rubygirl.

http://www.sektfakta.com/sekter/baravara

Någon som har mer än det som sägs i länken?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Suresh » tis 10 nov 2009, 20:20

rubygirl skrev:Såg just att en f d kollega ska till detta ställe nästa vecka:
http://www.baravara.se

Ser först rätt trevligt ut – ett ställe att "bara vara" – men ju mer man klickar desto flummigare blir det. En av terapeuterna är "utbildad i primal-terapi, tantrisk terapi, neo-reichiansk kropps-psykoterapi, dans, Star Sapphire Energywork och Family Constellation". De andra har liknande, eh, "meritlistor".

Låter avkopplande.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Suresh » tis 10 nov 2009, 20:26

piotrr skrev:

Som tidigare (västerländsk) utövare av just den formens mysticism går jag först till den förhärjande tolkningen av tantra i västerlandet, även kallad neotantra, där stor uppmärksamhet ges till just de sexuellt hedonistiska delarna av tantrisk tradition och magi.

Speciellt när ordet "tantrisk" kombineras med "terapi" föredrar jag att tolka det som att man snarare menar den sexuella formen än exempelvis vattenkastning, stolpassering och frosseri.

Jag skulle bli mycket överraskad om en svensk woowooare faktiskt hade några kunskaper om de ursprungliga traditionerna hellre än sina egna nypåkomna (eller självpåkomna) neopaganistiska omtolkningar.

Vigyan Bhairav Tantra innehåller 112 tekniker för att vara exakt.

En del att beta av, om man försöker sig på en veckoslutskurs.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav trilobite » tis 10 nov 2009, 22:43

Suresh skrev:Låter avkopplande.
Låter som flummigt bondfångeri oavsett om det är mysigt. Tom bekräftelse där man får äta många mögliga korn för att hitta de som har substans.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter