Baravara

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Baravara

Inläggav Hexmaster » sön 18 jun 2017, 19:42

Nio år efter att denna tråd startades kom DN-artikeln, som är det andra tillfället ö h t jag hört talas om Baravara.

Artikeln har fått oväntat, tycker jag, blandad respons från etablerade skeptiker. Till exempel verkar det som om Amina Manzoor tycker att af Kleen tog alldeles för lätt på verksamhetens potentiella risker.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/amina- ... a-skadlig/

Och en f.d. ordf. VoF tyckte rentav att artikeln var godtrogen:
Dan Larhammar Wrote:Artikeln av BaK har bakvänt upplägg, den ägnar alltför mycket utrymme åt huvudpersonernas personliga vittnesbörd och saknar kritiskt ifrågasättande av deras påståenden om cancer, både diagnostik och botande. Desperata personer som letar efter halmstrån kommer att finna anledning att tro på historierna.

Att t.ex. Bengt Stern dog i cancer trots att han tog ansvar för den, är inte det talande nog? Kanske om man är skeptiker och läser in mer mellan raderna än folk i genomsnitt..?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav BUffe » sön 18 jun 2017, 22:14

katten Wrote:http://www.dn.se/nyheter/sverige/om-man-hittar-ett-inre-lugn-finns-inget-behov-for-det-inre-lugnet-att-skapa-tumorer/
UPPDATERAD 09:55 PUBLICERAD 2017-06-16 (kopierar texten ifall artikeln är låst)

Så får man absolut inte göra. Det strider med största sannolikhet mot upphovsrätten, och definitivt mot forumets regler (1.02).
BUffe

Inläggav katten » sön 18 jun 2017, 22:40

Såg att artikeln inte var låst, så ta bort texten men låt länken vara kvar då!
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav BUffe » mån 19 jun 2017, 05:53

katten Wrote:Såg att artikeln inte var låst, så ta bort texten men låt länken vara kvar då!

Enklast är väl om du tar bort texten själv?

För framtida citeringar bör man komma ihåg att upphovsrätten inte på något sätt vilar på huruvida upphovsrättsinnehavaren vidtagit någon åtgärd för att förhindra spridningen av det skyddade materialet. Man kan alltså inte hävda att det är OK att sprida en hel tidningsartikel därför att den inte lagts bakom en betalvägg.
BUffe

Inläggav Tryggve » mån 19 jun 2017, 08:48

Har fixat inlägget, tack för påpekan om upphovsrätt. Som sagt, att klistra in hela artiklar är inte ok, men delar av en artikel kan klistras in.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav katten » mån 19 jun 2017, 10:55

Kan inte gå in och redigera, då hade jag såklart gjort det! Tack Tryggve! :smile2:
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Föregående

Återgå till Pseudovetenskap och sekter