Lyssnar någon på David Icke?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Lyssnar någon på David Icke?

Inläggav SuperDupe » lör 01 okt 2005, 18:02

Jag har precis sett maratonföreläsningen From Prison To Paradise av David Icke. Förutom att knyta ihop, till synes, varenda konspirationsteori som finns och konstatera att det i själva verket är utomjordiska reptiler som styr världen, så har han en underbar filosofi om att allt är vibrationer, det enda som är verkligt är kärlek och att vi alla är en och samma oändlighet (något sådant). Vad jag undrar är om det finns någon som lyssnar på Icke... finns det någon som faktiskt tror på honom?
SuperDupe

Inläggav patz » lör 01 okt 2005, 18:23

Jag skulle vilja svara med ett ord... ICKE! :lol:

sorry, kunde inte låta bli... :D
-Har du några som helst belägg för det här?
-Nej det finns inte, och det är kanske det som är det mest fascinerande.
patz

Re: Lyssnar någon på David Icke?

Inläggav Andreas83 » lör 01 okt 2005, 21:11

SuperDupe skrev:...så har han en underbar filosofi om att allt är vibrationer, det enda som är verkligt är kärlek och att vi alla är en och samma oändlighet (något sådant).

Frågan är inte OM han brukar droger, utan VILKA droger han brukar.
Andreas83

Inläggav Victor_Von_Doom » sön 02 okt 2005, 02:13

Snubblade för ett långt tag sen in på någon konstig svensk konspirationssida om Palmemordet där de lade upp alla möjliga konstiga teorier om hur det skulle ha skett, och på samma sida gjorde de reklam för en av Ickes böcker som de som gjort sidan rescenserat positivt. Så nog finns dem!
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Flumbom » sön 02 okt 2005, 10:56

Dessvärre finns det folk som tycker att det som Icke säger är intressant. Hans teorier om att makthavarna på jorden är utklädda reptilödlor har vunnit en del respekt i new age kretsar. Ämnet ufo är i grund och botten intressant om man vet vad ordet betyder. En sån som Icke gör knappast att ämnet får respekt annat än hos fantiskt troende.
"Att tro kan vara bra. Att veta är ofta bättre".
Flumbom

konspirationsteorier

Inläggav torbjorn » sön 02 okt 2005, 12:49

Det verkar faktiskt som om Icke har en del följeslagare i New Age kretsar. Hursomhelst: min tanke är att konspirationsteorier förtjänar en egen tråd. Eller snarare: den psykologiska läggning hos de som dras till konspirationer förtjänar en tråd.
Jag har arbetat ihop en egen teori om Icke mfl som jag gärna meddelar: jag ser problet som mestadels psykologiskt. Det finns en del människor som har ett närmast tvångsmässigt behov av att hitta samband mellan allt. Att alltid ha en förklaring. Några bli kommunister, några bli new agare (några blir båda) och några blir antisemiter och andra Jehovas vittnen. Den gemensamma faktorn är att dessa människor, när de hittat sin lära har svar på allt. Och då menar jag allt. Och att de dessutom har svar på alla problem som kan uppstå i framtiden. Ofta ser man denna attityd bland stollar (pseudovetenskapare). Deras bisarra teorier lämnar aldrig utrymme för tvivel, och kan alltid sättas in i ett större sammanhang.

Kan det vara så att det finns en viss personlighetstyp som dras till denna sorts rörelser? Ungefär som man talar om "koleriska" och "flegmatiska" personlighetstyper? Vad tror ni?
Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd

Inläggav garozzo » sön 02 okt 2005, 13:13

Några bli kommunister, några bli new agare (några blir båda) och några blir antisemiter och andra Jehovas vittnen

Och några blir nyliberaler :wink:
garozzo

Re: konspirationsteorier

Inläggav Johannes » mån 03 okt 2005, 10:27

torbjorn skrev:Kan det vara så att det finns en viss personlighetstyp som dras till denna sorts rörelser? Ungefär som man talar om "koleriska" och "flegmatiska" personlighetstyper? Vad tror ni?

Schizofreni är väl en av de vanligaste orsakerna till sådana vanföreställningar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Schizofrenia

http://en.wikipedia.org/wiki/Delusion

Johannes
Användarvisningsbild
Johannes

Re: konspirationsteorier

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 03 okt 2005, 11:08

torbjorn skrev:Det finns en del människor som har ett närmast tvångsmässigt behov av att hitta samband mellan allt. Att alltid ha en förklaring. Några bli kommunister, några bli new agare (några blir båda) och några blir antisemiter och andra Jehovas vittnen. Den gemensamma faktorn är att dessa människor, när de hittat sin lära har svar på allt.
Menar du att den utbredda tron på en högre makt (i en form eller annan), politiskt engagemang (oavsett "ism"), eller fysiker strävan efter den ultimata förståelsen ("Theory of Everything" exempelvis) alla är utryck av "tvångsmässiga" behov i negativ psykologisk mening?

Jag tror snarare att alla sätt är utryck för mänsklighetens kontrollbehov i en eller annan form, oavsett vilken riktning denna önskan tar. Sedan kan man naturligtvis diskutera huruvida det ena är bättre än det andra... Men jag tycker inte man behöver blanda ihop behovet med hur man väljer att tillfredställa det.

Mvh -Dan
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Lyckomonstret » mån 03 okt 2005, 20:29

Att allt är kärlek och allt är vibrationer är väl ganska lätt att påvisa? Om strängteorin stämmer, så består allt av små, små strängar som _vibrerar_.

Att allt är kärlek, beror ju på att kärlek är baserat på empati. Folk som utför onda/kärlekslösa handlingar, gör ju detta på grund av deras empati inte utsträcker sig utöver dem själva. Men de handlingar de faktiskt utför, gör de på grund av sin empati till sig själva, och om den även utsträckte sig till andra så skulle deras handlingar inte vara "onda".
Lyckomonstret

Stackars David Icke

Inläggav SuperDupe » mån 03 okt 2005, 21:32

Lyckomonstret skrev:Att allt är kärlek och allt är vibrationer är väl ganska lätt att påvisa? Om strängteorin stämmer, så består allt av små, små strängar som _vibrerar_.
[...]
Att allt är kärlek, beror ju på att kärlek är baserat på empati.

Jag tror tyvärr att varje försök att få fram någon som helst substans, sans och vett i vad han säger är dömt att misslyckas. Exempelvis, den senaste boken han har släppt har den här titeln: Infinite love is the only truth - everything else is illusion [Ickes egen kursivering]

Om boken:
Bridge of Love skrev:Icke explains how we ‘live’in a ‘holographic internet’ in that our brains are connected to a central ‘computer’ that feeds us the same collective reality that we decode from waveforms and electrical signals into the holographic 3D ‘world’ that we all think we see.

Inte heller vibrationerna verkar ha mycket som talar för sig. När han pratade om det så sade han bland annat att vissa känslostämningar (minns jag rätt så var det hat och ilska) vibrerade saktare... vad det nu än var som han sade ordagrant så verkade det inte ha mycket med strängteorin att göra, utan var mer i stil med den i antiken framkastade tanken att all materia består av sammanpressad luft med varierat tryck.
SuperDupe

Inläggav nide_j » tis 04 okt 2005, 12:34

Jag tycker också det är värt att påpeka att reptiler utklädda till människor inte är något nytt begrepp....

http://www.tv.com/v/show/398/summary.html
nide_j

Inläggav Rockard » tis 04 okt 2005, 14:03

Lyckomonstret skrev:Att allt är kärlek och allt är vibrationer är väl ganska lätt att påvisa? Om strängteorin stämmer, så består allt av små, små strängar som _vibrerar_.

Då så, då är det bara att bevisa strängteorin då! :roll:
Rockard

Inläggav dystop » sön 09 okt 2005, 23:17

Jag är själv ett stort fan av Icke på ett rent humoristiskt plan, av samma anledning som jag gillar Adolf "antivetenskap" Hitler och Varg "Ariska människor kommer från atlantis" Vikernes.

Jag hoppas verkligen inte att denhär tråden dör än, eftersom Icke och hans anhängare är synnerligen intressanta. Jag har studerat både Icke och hans anhängare ganska flitigt, och behöver några vettiga snubbar och brudar att snacka med.

Frågan om vilka droger han tar är inte särskilt intressant, frågan är väl snarare hur många och vilka psykiska störningar han har.

Icke var fotbollsproffs som liten och efter en skada sadlade han om till fotbollskomentator.
I sitt vuxna liv fick han, enligt egen utsago, mer och mer känslan av att vara övervakad. När han fick denna känslan på ett hotellrum så frågade han helt sonika saken/personen vad den ville.
Anden/saken/personen/reptilen(?) svarade att Icke var G*d's son, och utsänd att hjälpa jorden.
(Redan här kan vi börja snacka psykiska åkommor. Jag är inte tillräckligt inläst på psykologi, men som lekeman låter det väl ändå som ganska ordentligt jesuskomplex.)

Icke har även gjort intervjuer med en viss Arisona Wilder, som påstår sej (håll i er nu) ha blivit hjärntvättat av Joseph Mengele i femtiotalets USA.
Mengele har där tränat upp henne att vara översteprästinna i sataniska riter där dessa reptiler äter småbarn och vuxna.
(Jag vet faktiskt inte om Icke hade sin reptilidé (eller fix-Idé) innan han talat med Wilder)
Vad Wilder har för psykiska sjukdomar kan också vara intressant. Jag kan iaf berätta att hon iaf lider av ordentlig förföljelsemani då hon tror att amerikanska armén är ute efter henne (och ödlorna också, såklart)

David Icke är väl omtyckt i tokiga kretsar, mest hos newAge/Nazistiska - Survivalister.

Dom svenska Icke-anhängarna har en hemsida kallad http://www.Vaken.se där dom pratar om hans teorier och annat smått och gott.
- So you are a scientist, correct?
- Yes, I have a PHD in Truthology from Christian-tech.
Användarvisningsbild
dystop

Inläggav Hexmaster » mån 10 okt 2005, 07:10

Tack för länken - en guldgruva - gillar han som letade dolda budskap i XP-bakgrunden, ni vet den där med gröna kullar och moln.

Betr. Icke så verkar han inte ens ha några kompisar på Soul Travel; tänk att där finns en skeptisk ådra ändå. :)
Användarvisningsbild
Hexmaster

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter