Överlevde jag Waldorf? En så kallad utbildning.

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Överlevde jag Waldorf? En så kallad utbildning.

Inläggav kaxiga Z » mån 11 apr 2011, 18:13

For the record: insändaren i DN handlade om att avskaffa betyg (iaf i pdf-en jag hittade), men i Lärarnas Nyheter står det:

Hans Möller skrev:Matematiken är ett tydligt exempel på misslyckande. Den ädla matematiken har degraderats till ett torrt tragglande för många och terror för en del. Att ständigt underkännas tär på självförtroendet.

I stället borde matematiken vara ett skönhetsämne, spännande övningar i problemlösning och upptäcktsfärder i naturen. Geometriska former kan ritas och färgläggas på det mest vackra sätt. De flesta människor använder föga matematik i livet utöver de fyra räknesätten. Varför då försöka tvinga alla över samma ribbhöjd? Näringslivet kräver inte alls att ”alla kan”, endast att en spetskompetens behövs. Men skolans jämlikhetsdogm kallar detta odemokratiskt. Bättre att några plågas och slås ut.

Hur kan man ändra på detta? I Waldorfskolan, där jag arbetat i många år, finns en lösning genom skolans verbala betygsform som i ett ”Läsårsbrev” skildrar elevens möjligheter, framsteg och bemödanden. Ingen underkänns, var och en efter förmåga.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Flabbergasted » mån 11 apr 2011, 18:42

Hedvig skrev:Du har helt rätt i att det är anmärkningsvärt hur mycket Steiner har bidragit med på så vitt skilda områden utan att vara skolad i alla dessa kunskapsområden. Det i sig bevisar nästan att Steiner var en reinkarnation av Aristoteles :) Imponerande faktiskt!
Du är medveten om att Aristoteles hade galet fel i många av dessa områden va? Framförallt gällande naturvetenskapen... För att ta några exempel:
* Fyra elementen + ett femte "mystiskt" element
* solen, månen och stjärnorna hänger i olika lager av koncentriska sfärer utanför jorden...
* vila är tingens naturliga tillstånd.
Visst, Aristoteles gjorde även många viktiga iakttagelser. Men det ger honom inte frikort från att han hade grymt fel i mycket. Och samma gäller för Steiner: att han har sagt en del saker som faktiskt funkar gör inte att han får frikort från de saker han sagt som är helt uppåt väggarna.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav pwm » mån 11 apr 2011, 18:53

kaxiga Z skrev:For the record: insändaren i DN handlade om att avskaffa betyg (iaf i pdf-en jag hittade), men i Lärarnas Nyheter står det:...
Den där har vissa formuleringar gemensamt med DN-varianten som dök upp lite senare, men är långt ifrån identisk. I DN menade Hans Möller att fallande självförtroende till följd av misslyckande i matematik, kunde leda till en dragning till kriminella gäng, men jag kan inte minnas att han där tog upp waldorfskolans aversion mot betyg.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav kaxiga Z » mån 11 apr 2011, 18:59

pwm skrev:
kaxiga Z skrev:For the record: insändaren i DN handlade om att avskaffa betyg (iaf i pdf-en jag hittade), men i Lärarnas Nyheter står det:...
Den där har vissa formuleringar gemensamt med DN-varianten som dök upp lite senare, men är långt ifrån identisk. I DN menade Hans Möller att fallande självförtroende till följd av misslyckande i matematik, kunde leda till en dragning till kriminella gäng, men jag kan inte minnas att han där tog upp waldorfskolans aversion mot betyg.

Ber förresten om ursäkt. Du har säkert rätt om DN 25/8 2010. Jag hittade DN-insändaren från 29 december, ser jag nu.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav pwm » mån 11 apr 2011, 19:30

kaxiga Z skrev:Jag hittade DN-insändaren från 29 december, ser jag nu.
Hmm, är det inte insändaren i SvD du menar nu?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav kaxiga Z » mån 11 apr 2011, 19:34

pwm skrev:
kaxiga Z skrev:Jag hittade DN-insändaren från 29 december, ser jag nu.
Hmm, är det inte insändaren i SvD du menar nu?

Visst, sjutton, SvD 29 dec var det. http://wwwc.svd.se/pdf/synpunkt/get_file.asp?Filename=SVD-20101229-A038%20SYN%201F1.pdf&week=52
(om betyg)
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav pwm » mån 11 apr 2011, 19:46

Ur tidskriften Antropos, feb. 1983:
Hans Möller skrev:Även andliga väsen är underkastade karmalagen och därför kan man urskilja karma även i folkens öden. Är det inte skakande att observera hur amerikanska män en gång av hänsynslöst vinningsbegär slog negrer i kedjor - människor som stod på barnets utvecklingsnivå - och släpade dem från urskogens naturliga fria liv till sitt eget hemland för att förslava och grymt utnyttja dem - och nu få se hur folkkarma verkar: att det amerikanska folket nu är tvunget att under stora uppoffringar och s.a.s mot sin vilja måste göra allt för att höja de förslavade negrernas kulturella nivå till sin egen standard - den enda lösningen på det nu så brinnande negerproblemet.
Edit: jag har inte lyckats få tag på det där exemplaret själv, utan hämtat citatet från artikeln De svenska antroposoferna och "negerproblemet", Folkvett, 1992 nr1.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav djembelelle » mån 11 apr 2011, 23:20

Här från Steiners pedagogiska manifest (eng. övers.) The education of the child in light of anthroposophy.
Det är inte speciellt långt men jag har kortat ner en del. Den som vill läsa hela kan göra det.

THE EDUCATION OF THE CHILD in the Light of Anthroposophy
RUDOLF STEINER

FROM what has been said, it is clear that we may speak of four members of man's nature: the Physical Body, the Etheric or Life-Body, the Astral or Sentient Body, and the Body of the Ego. The Sentient Soul, the Intellectual Soul, and the Spiritual Soul, and beyond these the still higher members of man's nature — Spirit-Self, Life-Self, Spirit-Man — appear in connection with these four members as products of transformation. Speaking of the vehicles of the qualities of man, it is in fact the first four members only which come into account.

It is on these four members of the human being that the educator works. Hence, if we desire to work in the right way, we must investigate the nature of these parts of man. It must not be imagined that they develop uniformly in the human being, so that at any given point in his life — the moment of birth, for example — they are all equally far developed. This is not the case; their development takes place differently in the different ages of a man's life.

The right foundation for education, and for teaching also, consists in a knowledge of these laws of development of human nature. From this point onward, the growth of man's physical body is brought about by his own etheric body alone. But this etheric body is still under the influence of an astral body which has not yet escaped from its protecting sheath. At the moment when the astral body too becomes free, the etheric body concludes another period of its development; and this conclusion finds expression in puberty. The organs of reproduction become independent because from this time onward the astral body is free, no longer working inwards, but openly and without integument meeting the external world.

Now just as the physical influences of the external world cannot be brought to bear on the yet unborn child — so until the change of teeth one should not bring to bear on the etheric body those forces which are, for it, what the impressions of the physical environment are for the physical body. And in the astral body the
corresponding influences should not be given play until after puberty. Give the child the so-called ‘pretty’ doll, and the brain has nothing more to do. Instead of unfolding, it becomes stunted and dried up. If people could look into the brain as the spiritual investigator can, and see how it builds its forms, they would assuredly give their children only such toys as are fitted to stimulate and vivify its formative activity.

One will often do the wrong thing if one does not take guidance from spiritual knowledge. For in many cases the materialistic idea will hit on the exact reverse of what is right. An excitable child should be surrounded by and dressed in the red or reddish-yellow colours, whereas for a lethargic child one should have recourse to the blue or bluish-green shades of colour. For the important thing is the complementary colour, which is created within the child. In the case of red it is green, and in the case of blue orange-yellow, as may easily be seen by looking for a time at a red or blue surface and then quickly directing one's gaze to a white surface.

The physical organs of the child create this contrary or complementary colour, and it is this which brings about the corresponding organic structures that the child needs. If the excitable child has a red colour around him, he will inwardly create the opposite, the green; and this activity of creating green has a calming effect. The organs assume a tendency to calmness. Anthroposophical Science, when called upon to build up an art of education, will be able to indicate all these things in detail, even specifying particular forms of food and nourishment. For Anthroposophy is realism, it is no grey theory; it is a thing for life itself.

As before the age of seven we have to give the child the actual physical pattern for him to copy, so between the time of the change of teeth and puberty we must bring into his environment things with the right inner meaning and value. For it is from the inner meaning and value of things that the growing child will now take guidance.For this reason it matters above all that the boy and girl should have as their teachers persons who can awaken in them, as they see and watch them, the right intellectual and moral powers. As for the first years of childhood Imitation and Example were, so to say, the magic words for education, so for the years of this second period the magic words are Discipleship and Authority.

What the child sees directly in his educators, with inner perception, must become for him authority —not an authority compelled by force, but one that he accepts naturally without question. By it he will build up his conscience, habits and inclinations; by it he will bring his temperament into an ordered path. He will look out upon the things of the world as it were through its eyes. Those beautiful words of the poet, ‘Every man must choose his hero, in whose footsteps he will tread as he carves out his path to the heights of Olympus,’ have especial meaning for this time of life. Veneration and reverence are forces whereby the etheric body grows in the right way. If it was impossible during these years to look up to another person with unbounded reverence, one will have to suffer for the loss throughout the whole of one's later life. Where reverence is lacking, the living forces of the etheric body are stunted in their growth.

In another connection too, the presentation of living pictures, or as we might say of symbols, to the mind, is important for the period between the change of teeth and puberty. It is essential that the secrets of Nature, the laws of life, be taught to the boy or girl, not in dry intellectual concepts, but as far as possible in symbols. Parables of the spiritual connections of things should be brought before the soul of the child in such a manner that behind the parables he divines and feels, rather than grasps intellectually, the underlying law in all existence.It is indeed a very serious matter for any man, if he was not first enabled to approach the problems of existence with his feeling. Thus it is essential that the educator have at his disposal parables for all the laws of Nature and secrets of the World. Life flows freely, unhindered, back and forth from teacher to pupil. But for this it is necessary that the teacher draw from the full fountain of spiritual knowledge. His words and all that comes from him must receive feeling, warmth and colour from a truly anthroposophic way of thought. A wonderful prospect is thus opened out over the whole field of education. If it will but let itself be enriched from the well of life that Anthroposophy contains, education will itself be filled with life and understanding. There will no longer be that groping which is now so prevalent. All art and practice of education that is not continually receiving fresh nourishment from such roots as these is dry and dead.

The spiritual knowledge of Anthroposophy has for all the secrets of the world appropriate parables — pictures taken from the very being of the things, pictures not first made by man, but laid by the forces of the world within the things themselves in the very act of their creation. Therefore this spiritual knowledge must form the living basis for the whole art of education. The intellect is a soul-force that is only born with puberty, and we ought not to bring any influence to bear on it from outside before this period.Another result of a materialistic way of thought is to be seen in the lessons that rest too exclusively on sense-perception. At this period of childhood, all perception must be spiritualized. We ought not to be satisfied, for instance, with presenting a plant, a seed, a flower to the child merely as it can be perceived with the senses. Everything should become a parable of the spiritual.

By a right application of the fundamental educational principles, during the first seven years of childhood, the foundation is laid for the development of a strong and healthy Will. Never will a man's will, nor in consequence his character, develop healthily, if he is not able in this period of childhood to receive religious impulses deep into his soul. How a man feels his place and part in the universal Whole, — this will find expression in the unity of his life of will. If he does not feel himself linked by strong bonds to a Divine spiritual, his will and character must needs remain uncertain, divided and unsound.

The world of Feeling is developed in the right way through the parables and pictures we have spoken of, and especially through the pictures of great men and women, taken from History and other sources, which we bring before the children. A correspondingly deep study of the secrets and beauties of Nature is also important for the right formation of the world of feeling. Last but not least, there is the cultivation of the sense of beauty and the awakening of the artistic feeling. The world of Feeling is developed in the right way through the parables and pictures we have spoken of, and especially through the pictures of great men and women, taken from History and other sources, which we bring before the children. A correspondingly deep study of the secrets and beauties of Nature is also important for the right formation of the world of feeling. Last but not least, there is the cultivation of the sense of beauty and the awakening of the artistic feeling.

The less the direct influence on the development of judgement in earlier years, and the more a good indirect influence is brought to bear through the development of the other faculties of soul, the better it is for the whole of later life. With the age of puberty the astral body is first born. Henceforth the astral body in its development is open to the outside world. Only now, therefore, can we approach the child from without with all that opens up the world of abstract ideas, the faculty of judgement and independent thought.
http://www.waldorfcurriculum.com/Articl ... 0child.pdf
Senast redigerad av kaxiga Z mån 11 apr 2011, 23:48, redigerad totalt 3 gånger.
Anledning: Ökade läsbarheten, delade in i stycken.
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav Annalinneapersson » tis 12 apr 2011, 11:36

Hej!
Jag vet inte om den här tråden är aktiv längre, men jag chansar.

Jag är frilansjournalist och skriver en granskande bok om antroposofin. Jag skulle vilja komma i kontakt med tidigare elever i waldorfskolor eller andra som på ett eller annat sätt förhåller sig kritiska till organisationen.
Källskydd råder, självklart.
Kontakta mig på: antroposofibok snabela gmail.com

Mvh/Anna Linnéa Persson
Annalinneapersson

Inläggav vils » tis 12 apr 2011, 11:44

Annalinneapersson skrev:Hej!
Jag vet inte om den här tråden är aktiv längre, men jag chansar.

Tja... det har ju skrivits två sidor den senaste veckan så nog är tråden aktiv alltid :wink:
Lycka till med researcharbetet, här kan du hitta skopvis med god information.
Välkommen hit.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Inläggav Hedvig » ons 13 apr 2011, 09:19

När jag läser de senaste inläggen här så undrar jag vad som egentligen diskuteras.
Är utgångspunkten att: Steiner = tomte, varför waldorfpedagogiken måste underkännas? Det ger i så fall ett ganska magert diskussionsunderlag.
Jag upprepar det igen: den waldorfpedagogiska praxisen har visat sig fungera under mycket lång tid för många många människor.
Det vill säga, Steiner kan man tycka väldigt mycket olika saker om, det är solklart! Hans texter är inte av det lättillgängliga slaget (det är exempelvis inte Heideggers heller). Man kan finna mycket skumt, märkligt, spännande och intressant om man närmar sig hans texter förutsättningslöst (även om jag förstår att det är att begära för mycket på detta forum :smile2: ). Jag har läst en del (blygsamt få i relation till mängden) Steiner-texter, men desto mer om antroposofin (som svar på djembelelles fråga). Det finns mycket hos Steiner som kan vara minst sagt svårsmält, även för någon som i grunden är positivt inställd (jag är t. ex. livrädd för titeln: "den ockulta fysiologin").
Däremot har jag som sagt 12 års egen erfarenhet av waldorfskola samt över 10 års erfarenhet som waldorfförälder. Dessutom har jag flera vänner som är lärare och pedagoger i såväl kommunala verksamheter som waldorfverksamheter, och diskussionerna brukar vara givande.

Det är "feltänk" att tro att waldorfpedagoger utgår från ”steinerska påståenden” och förhåller sig till dessa helt okommenterat. Jag har haft många funderingar och frågor angående waldorfpedagogiken (varför gör man si och så) och då har jag alltid mötts av otroligt välgenomtänkta, förankrade förklaringar och resonemang som imponerat på mig (min erfarenhet från exempelvis "vanliga" dagis är att mycket av det man gör är planlöst- samt att den "pedagogiska tiden" begränsas till kanske två timmar om dagen- istället för att det genomsyrar dagen i sin helhet, från hur man hälsar, till hur man äter, i vilken ordning man gör saker o.s.v. Därmed inte sagt att jag tror att alla icke-waldorfverksamheter är dåliga. Det finns säkert en massa bra ”vanliga” skolor och dagis!).

Där djembelelle verkar se en "dold agenda", (d.v.s. pedagogen pratar om tanke-känsla-vilja istället för att prata om olika själsstadier och astral-/eter-kroppar), ser jag ett sätt att göra antroposofiska tankegångar relevanta för oss idag. Vad skulle waldorfpedagoger tjäna på att tänka: "jag säger tanke-känsla-vilja, men menar egentligen astralkropp-eterkropp och lite reinkarnation på det"? Att hävda att så sker låter i mina öron ganska konspiratoriskt. Detta visar också på en okunnighet om ”släktet waldorfpedagoger” i största allmänhet. Långt ifrån alla har Steiner som husgud- gemensamt för dem är snarare att man i val av lärarutbildning sett stor potential i själva pedagogiken. Det är inte så att waldorfskolan är full av obegripligheter som motiveras med Steiner- såklart inte. Den är full av påtagliga, begripliga saker som vem som helst, oavsett intresse för, och kunskap om antroposofin kan uppskatta och ta till sig.

Ett exempel jag gav i ett tidigare inlägg: som förälder ser jag det fantastiska i att barnen under perioden om bondgården i klass 2, får uppleva: hur man sår, skördar, tröskar, maler säd till mjöl, bakar bröd- man erfar hela processen! Fröken levererar många intressanta reflektioner kring detta: hur händerna upplever detta i lika stor utsträckning som intellektet o.s.v. o.s.v.
I detta fall är det helt ovidkommande för mig om Steiner ansåg att barnen skulle göra detta för att astralkroppen skulle inkarnera lite bättre, typ. Min uppfattning är att detta är ett utmärkt sätt att tillägna sig kunskap på, d.v.s. jag anser att den waldorfpedagogiska inställningen är lika ”sann”, oavsett Steiners eventuella tankar kring detta!

Alla texter kräver tolkning, inte sant?
Det vore väl orimligt om inte varje waldorfpedagog reflekterade över: på vilket sätt är de tankar som formuleras i Steiners texter relevanta för oss idag, i den tid vi lever i, i det samhälle vi verkar i? Det finns väl ingen filosofi, religion, pedagogik, livsåskådning som inte kräver en tolkning? Att då hävda att den tolkning som görs endast ”döljer någon slags egentlig orsak” är en mycket märklig inställning.
Måste bara understryka att waldorfpedagoger inte förväntas förhålla sig till Steiners mycket omfattande material på ca. 90.000 sidor, vilket innebär att det är orimligt att diskutera vilka Steiner-texter som helst och därefter söka efter dess konsekvenser i den waldorfpedagogiska praxisen.

Waldorfpedagogiken levererar ett sätt att se på människan och hennes
utvecklingsstadier- jag förstår att de allra flesta deltagare här är allergiska mot allt som inte ”bevisats”, som inte är mätbart etc, men andra människor gör andra bedömningar och känner sig berikade av en syn på människan som lyfter fram henne som andlig varelse (konstigt men sant). Det är lika svårt att bevisa att människan är en andlig varelse som att hon inte är det.
Varför detta väcker så starka känslor förstår jag inte.

Att elever far illa (vilket sker i alla skolor) torde vara ett generellt problem, med andra ord inte typiskt för waldorfskolor. Att waldorfskolors struktur och många gånger obegripliga organisation försvårar möjligheten att komma till rätta med problem och konflikter, är ett annat bekymmer som flera skolor nu försöker komma till rätta med.

Vill man fördjupa sig i Steiner, så visst, gör det (mycket nöje!). Men man kan inte dra likhetstecken med vad man där resonerar sig fram till och vad man finner i waldorfskolor i Sverige idag.

Och till sist: jag uppskattar den trevliga diskussionstonen som varit förhärskande här på sistone! :smile2:
Användarvisningsbild
Hedvig

Inläggav djembelelle » ons 13 apr 2011, 10:01

Hedvig skrev:
Där djembelelle verkar se en "dold agenda", (d.v.s. pedagogen pratar om tanke-känsla-vilja istället för att prata om olika själsstadier och astral-/eter-kroppar), ser jag ett sätt att göra antroposofiska tankegångar relevanta för oss idag.

Jag vill bara fråga dig om du läste Steinertexten jag citerade.
I sammanhanget behöver vi även fråga oss vad tanke, känsla och vilja innebär. Att waldorfpedagogiken syftar till att utveckla dessa tre kan tyckas okomplicerat. Men hur menar Steiner att det ska gå till? Naturligtvis har han en helt annan syn på vad dessa tre egenskaper är och hur de ska tas om hand. Vi kan ta exemplet Viljan. Han säger
Never will a man's will, nor in consequence his character, develop healthily, if he is not able in this period of
childhood to receive religious impulses deep into his soul.

Hela stycket om viljan:

By a right application of the fundamental educational principles, during the first seven years of childhood, the foundation is laid for the development of a strong and healthy Will. For a strong and healthy will must have its support in the welldeveloped forms of the physical body. Then, from the time of the change of teeth onwards, the etheric body which is now developing must bring to the physical body those forces whereby it can make its forms firm and inwardly complete. Whatever
makes the strongest impression on the etheric body, works also most powerfully towards the consolidation of the physical body.
The strongest of all the impulses that
can work on the etheric body, come from the feelings and thoughts by which man divines and experiences in consciousness his relation to the Everlasting Powers. That is to say, they are those that come from religious experience. Never will a man's will, nor in consequence his character, develop healthily, if he is not able in this period of
childhood to receive religious impulses deep into his soul.
How a man feels his place
and part in the universal Whole, — this will find expression in the unity of his life of
will. If he does not feel himself linked by strong bonds to a Divine-spiritual, his will
and character must needs remain uncertain, divided and unsound.

Nu kan det vara så att Waldorfskolorna till stor del lämnat Steiner och hans andevisioner, det är jag inte insatt i.
Själv tror jag inte att Waldorf är nåt ont eller är hemskare än andra skolor.
Jag håller med dig om att enstaka anekdoter inte är bevis för att Waldorf är nåt som ska fördömas.
Jag stör mig bara på att det hymlas om vad som finns bakom det som jag uppfattar som floskler. När du säger att du frågat lärare om det ena eller andra och tycker att du fått rimliga svar, så beror det nog på att den enskilde läraren, som du säger, "tolkat" Steiner. Dvs säger nåt som låter bra i egna och andras öron. Men i själva verket finns det bara ett svar på "varför". Så säger Steiner. Amen. Men Waldorflärare har nog inte läst Steiner i nån större utsträckning. De har nog som du fått honom till sig i en omstöpt och omtolkad form som döljer de "spännande tankarna".
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav djembelelle » ons 13 apr 2011, 11:06

T ex finns sådana här paralleller. Steiner upplyser oss i sin skrift om pedagogik om hur viktigt det är att barnet inför sin lärare är uppfylld av en känsla av vördnad. Detta för att annars utvecklas inte eterkroppen på det riktiga sättet. Går man sedan till hans verk "Hur uppnår man kunskap om de högre världarna" får vi veta att för att kunna uppnå kunskaperna om dessa världar måste man som barn ha fått leva i vördnad för vissa människor. Annars är det ganska så kört.

6. We begin with a fundamental mood of soul. Spiritual researchers call this basic attitude the path of reverence, of devotion to truth and knowledge. Only those
who have acquired this fundamental mood or attitude can
become pupils in an esoteric school. Anyone with any
experience in this area knows that those who later become students of esoteric knowledge demonstrate this
gift for reverence in childhood. Some children look up to
those whom they revere with a holy awe. Their profound
respect for these people works into the deepest recesses
of their hearts and forbids any thoughts of criticism or
opposition to arise.
Such children grow up into young
people who enjoy looking up to something that fills them
with reverence. Many of these young people become students of esoteric knowledge.
If you have ever stood before the door of someone you
revered, filled with holy awe as you turned the doorknob
to enter for the first time a room that was a “holy place”
for you, then the feeling you experienced at that moment
is the seed that can later blossom into your becoming a
student in an occult, esoteric school. To be gifted with the
potential for such feelings is a blessing for every young
person.
We should not fear that such feelings of reverence lead
to subservience and slavery; on the contrary, a child’s
reverence for others develops into a reverence for truth
and knowledge. Experience teaches that we know best
how to hold our heads high in freedom if we have learned
to feel reverence when it is appropriate—and it is appropriate whenever it flows from the depths of the heart.

http://www.steinerbooks.org/research/ar ... worlds.pdf
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav Christer Romson Lande » ons 13 apr 2011, 12:14

Hedvig skrev:den waldorfpedagogiska praxisen har visat sig fungera under mycket lång tid för många många människor
Det är något som man förstås måste kräva av en pedagogik. Men det är inte tillräckligt. Andra frågor av betydelse: fungerar den bättre eller sämre än andra pedagogiker för dessa människor? Hur stor andel är "många många människor"? Hur fungerar den för övriga människor? Är den kostnadseffektiv? Kan man på ett effektivt sätt avgöra när den inte fungerar väl? Om man kan avgöra när den inte fungerar, vad gör man då?

Jag har inte svaret på nån av de här frågorna. Och de är allvarligt menade, inte retoriska frågor för att antyda att svaret skulle vara ofördelaktigt för waldorf.
Christer Romson Lande

Inläggav Hedvig » ons 13 apr 2011, 12:18

djembelelle:

Ang. att jag samt de flesta waldorfpedagoger antas ha fått till oss Steiner i "omstöpt och omtolkad form"? Åke Green tycker säkert att K-G Hammar representerar en omstöpt version av kristendomen. Vem har tolkningsföreträde?
Du säger att det angående pedagogiska tankegångar bara finns "ett svar" = så säger Steiner. Punkt. Men det visar också, precis som du säger att du inte vet hur det ser ut i de olika waldorfverksamheterna idag. Det finns inget intresse av att klamra sig fast vid steinerska påståenden som saknar relevans för oss, om de inte kan förankras och förklaras på ett påtagligt och begripligt vis.

Angående den text du citerade- det finns säkert massor att säga om den. Man kan diskutera både länge och väl vad som menas med att barnet måste mottaga "religiösa impulser djupt i sin själ" ("impuls"= waldorford!) för att utvecklas på önskvärt vis.
Jag känner mig inte riktigt kvalificerad att på detta forum diskutera Steiner- hans texter kräver mycket av sin läsare (mer än en snabb genomläsning) och jag är verkligen ingen Steiner-expert. Men visst, några reflektioner kan man alltid kosta på sig.
Spontant kommer jag dock att tänka på den klassiska "waldorf-indelningen" av hur världen bör framträda för barnet i dess olika utvecklingsstadier: först som "god", sen som "skön" och sist som "sann". Benar man lite i de begreppen, tycker åtminstone jag att det är kloka saker.
Alltså; för att kunna kämpa för den här världen måste du först lära dig att älska den. Jag tror också att små barn behöver skyddas mot den här världens jävligheter (också rent informationsmässigt) för att växa i trygghet men också för att man som vuxen är skyldig att bära barns ångest. Det återknyter också till ditt inlägg om vördnad. Detta anser jag är mycket centralt på waldorfförskolan- att utveckla känslan av vördnad. Men det begränsas givetvis inte till att känna vördnad inför den vuxne- nej barnet uppmuntras att utveckla ett vördnadsfullt förhållningssätt till djur, natur, leksakerna (inget slit och släng- går något sönder så lagar man det!), till kompisarna. Detta återkommer när pedagogen förväntas vara medveten om sin roll som auktoritet (det lilla barnet genomskådar inte vuxenvärlden, varför det är viktigt att den vuxne förebilden uppträder på ett sådant sätt att barnet kan känna tillit och "vördnad"). Steiners poäng tycks ju vara att har man en gång etablerat känslan av att känna vördnad (i det lilla barnets värld är de vuxna människorna i barnets närhet oerhört centrala, varför dessa blir "objekt" för denna känsla), så kan den känslan senare i livet återkomma i jakten på kunskap och "sanning" (Steiner använde dock inga citationstecken där- det är jag som är lite feg och måste reservera mig!).

Du efterlyser vad som menas med "tanke-känsla-vilja", och det kan exemplifieras med hur man i waldorfskolan söker en balans mellan tanke-ämnen (teoretiska), känslo-ämnen (estetiska) och vilje-ämnen (hantverk). Hur man anser att alla elever bör utvecklas dessa sidor hos sig själva, oavsett vilken talang, fallenhet eller läggning man har.
Man söker också länka samman ämnen, så att förståelsen för ett fenomen ska bli "verklig kunskap". Jag har till exempel tidigare nämnt när man läser om industrialismen på gymnasiet så är det givetvis teoretisk kunskap, men man återknyter även till detta under metallslöjden (man tillverkar identiska lampetter) och på målningslektionerna diskuteras olika konstnärliga strömningar sprungna ur industrialismen. Detta är ett exempel på hur "hela människan" får till sig kunskap om denna historiska epok.
Listan kan givetvis göras lång på hur tanke-känsla-vilja- pedagogiken manifesterar sig, och även om allmänheten kan hålla med om att "en balans mellan tanke-känsla-vilja" låter bra, så finns det ingen annan skolform mig veterligen som arbetar med det i praktiken.
Användarvisningsbild
Hedvig

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter