Överlevde jag Waldorf? En så kallad utbildning.

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Överlevde jag Waldorf? En så kallad utbildning.

Inläggav djembelelle » ons 13 apr 2011, 12:45

Hedvig skrev:Jag har till exempel tidigare nämnt när man läser om industrialismen på gymnasiet så är det givetvis teoretisk kunskap, men man återknyter även till detta under metallslöjden (man tillverkar identiska lampetter) och på målningslektionerna diskuteras olika konstnärliga strömningar sprungna ur industrialismen. Detta är ett exempel på hur "hela människan" får till sig kunskap om denna historiska epok.

Jomen intentionerna är bra. Men att man får nån slags förståelse av industralialismen av att tillverka flera likadana lampetter vill jag nog protestera mot. Låter mer som den förindustriella hemslöjden som var stor i Sverige.
Kanske en petitess...
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav djembelelle » ons 13 apr 2011, 12:57

Hedvig skrev: Alltså; för att kunna kämpa för den här världen måste du först lära dig att älska den. Jag tror också att små barn behöver skyddas mot den här världens jävligheter (också rent informationsmässigt) för att växa i trygghet men också för att man som vuxen är skyldig att bära barns ångest.

(Hinner inte svara på allt nu.) Här håller jag med dig.
Det återknyter också till ditt inlägg om vördnad. Detta anser jag är mycket centralt på waldorfförskolan- att utveckla känslan av vördnad. Men det begränsas givetvis inte till att känna vördnad inför den vuxne- nej barnet uppmuntras att utveckla ett vördnadsfullt förhållningssätt till djur, natur, leksakerna (inget slit och släng- går något sönder så lagar man det!), till kompisarna.
Här skulle jag inte använda ordet vördnad. Snarare respekt och ansvarsfullhet eller liknande.
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav Wells Morlock » fre 25 maj 2012, 22:24

För allmän kännedom: Demonstration för Walldorflärarutbildningens vara i Stockholm: http://www.facebook.com/events/192027277586807/

den 2 juni 2012
12:00

Mynttorget, Gamla stan, Stockholm (mellan Slottet och Riksdagen)
Demonstrationen föranleds direkt av det aktuella hotet mot Waldorflärarhögskolan (WLH). Men det är också tänkt som en protest mot den långa raden av andra inskränkningar i waldorfpedagogikens villkor, en styrkedemonstration från waldorfrörelsen som helhet och en principiell, allmän opinionsyttring till stöd för pedagogisk mångfald och demokratisk valfrihet.

Informationsutdelning från VoF kanske?
Wells Morlock

Inläggav Odlaren » fre 27 okt 2017, 23:03

Long time, no see.
Trodde aldrig tråden skulle bli som den blev.
Är oerhört tacksam för att andra klev fram och bekräftade min historia. Jag var övertygad om att jag var ensam, och att mitt beslut att sätta mina söner i icke waldorf kanske var fel pga vad min familj sa.
Nope, de är folk de med. En son är tuff livräddare som hoppar från helikoptrar och håller folk vid liv tills dom når sjukhus, nr 2 är uppskattad vid Volvo där han söker datafrl etc. Vill inte outa dom men jämfört med familjens (syskonbarn) waldorfbarn....( som är barnaherdar sedan martinskolan) så är jag JÄVLIGT STOLT.
Vetenskap och folkbildning - För att du är värd det!
/ Odlaren. Waldorskoleutbildad och certifierat Medium/Healer.
Användarvisningsbild
Odlaren

Föregående

Återgå till Pseudovetenskap och sekter