Herbalife och andra MLM-organisationer

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Herbalife och andra MLM-organisationer

Inläggav bastikatt » tis 22 nov 2005, 11:36

Hur kommer det sig att det aldrig diskuteras rörelser som Herbalife här? Som bygger på en falsk bagrund och folks tro på "rena" vitaminer och mineraler? Alla dessa pengar som smådistributörer får punga ut med för att finansiera de högre upp? Var är ni grabbar och tjejer!? Lurendrejeri av stora mått!
bastikatt

Inläggav Markus » tis 22 nov 2005, 12:55

Man kan få information om MLM-företag på MLM Watch, en systersida till Quackwatch.

På MLM Watch finns deras artiklar om Herbalife indexerade.

Andra trådar som rört produkter distribuerade via MLM är:
Trådar om vitaminpiller:

[Edit: Lade till länkar till trådar]
Senast redigerad av Markus tis 22 nov 2005, 13:17, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Markus

Inläggav ZKH42 » tis 22 nov 2005, 13:08

Herbalife är tyvärr ett i raden av MLM företag (Multi Level Marketing = Pyramidspel fast med produkter som svepskäl för att öka legitimiteten). Att Herbalife dessutom säljer hälsoprodukter med tveksam effekt gör ju inte saken bättre. MLM som fenomen hör kanske inte hemma att diskutera på detta forum (eller så gör det?), däremot kanske hur bra (eller dåliga) Herbalifes produkter verkligen är.
Jag har dock ingen erfarenhet av Herbalifes produkter, men väl av MLM företag.. (hemska tanke)... :)
ZKH42

Inläggav FudoMyoo » tis 22 nov 2005, 13:37

Har tyvärr massa erfarenhet av Herbalife och deras näst intill frikyrkliga väckelsemöten, eftersom två av mina ex var involverade i det där. Deras metoder att snärja människor är allt annat än etiska kan jag intyga, efter att ha erfarit Herbaliferörelsen "från insidan". Men det mest komiska minnet jag har var när jag förstod varför folk går ner i vikt när de använder deras produkter. De rekommenderar nämligen (inofficiellt) de som ersätter en eller två måltider med Herbalifepulvret att blott ta en tredjedel av den mängd som det står på burken att man ska ta för att ersätta en måltid. Klart man går ner i vikt då. Men det skulle man gjort om man ätit en tredjedel (räknat i kalorier) av en vanlig portion mat också. Så det är knappast pulvrets förtjänst, som de gärna vill låta påskina.. :roll:
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Azna » tis 22 nov 2005, 13:46

FudoMyoo skrev:Har tyvärr massa erfarenhet av Herbalife och deras näst intill frikyrkliga väckelsemöten, eftersom två av mina ex var involverade i det där. Deras metoder att snärja människor är allt annat än etiska kan jag intyga, efter att ha erfarit Herbaliferörelsen "från insidan". Men det mest komiska minnet jag har var när jag förstod varför folk går ner i vikt när de använder deras produkter. De rekommenderar nämligen (inofficiellt) de som ersätter en eller två måltider med Herbalifepulvret att blott ta en tredjedel av den mängd som det står på burken att man ska ta för att ersätta en måltid. Klart man går ner i vikt då. Men det skulle man gjort om man ätit en tredjedel (räknat i kalorier) av en vanlig portion mat också. Så det är knappast pulvrets förtjänst, som de gärna vill låta påskina.. :roll:

Det låter som i TV-shop, det där med Bastubältet. Helt fantastiskt bälte, du har den på dig x antal timmar per dygn, och så går du ner i vikt. Visst är det otroligt? Förvisso, det ingår ett häfte med instruktioner som man måste följa, där står det vilken diet man måste följa.
Azna

Inläggav UFA » tis 22 nov 2005, 14:00

MLM-företag tycker jag är ett utmärkt samtalsämne. Pyramidspel (som det ju rör sig om) kan bara existera så länge kunderna har svårt att förstå begreppet exponentiell tillväxt. Dags för lite folkbildning?! :D
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Användarvisningsbild
UFA

Inläggav ZKH42 » tis 22 nov 2005, 15:03

UFA skrev:MLM-företag tycker jag är ett utmärkt samtalsämne. Pyramidspel (som det ju rör sig om) kan bara existera så länge kunderna har svårt att förstå begreppet exponentiell tillväxt. Dags för lite folkbildning?! :D

Absolut! Tyvärr verkar allt för många ovetande om dessa företag, och deras metoder.. Jag var själv på väg att "snärjas" att ett MLM-företag för ett antal år sedan.. :) Deras metoder att värva nya IBOs (Independent Business Owner) är väldigt "sektlika". Debatten som var om denna företelese för ett tag sedan, efter en del TV-reportage, verkar dessvärre ha dött ut..
ZKH42

Inläggav bastikatt » tis 22 nov 2005, 15:24

Ja, här behövs folkbildning kan jag lova! :? Jag har själv varit distributör och supervisor (som man blir när man kommit upp i en viss försäljningsnivå). Att man blir pigg beror på kicken man får av att peppas så som man gör knappast av vitaminerna i sig som är både många och dyra. Går ner i vikt gör dom som är motiverade till det. Och det här bygger på att motivera och peppa som en galning eftersom man själv tjänar på varenda krona och folk som är nöjda köper mer. Men man har också vissa i sitt led som bara är till att plocka pengar av. Man tror aldrig att dom kommer att komma någon vart men behöver deras inköp. Man uppmuntrar också folk att ta banklån och köpa till sig en supervisortitel själv. Som man senare måste upprätthålla. Jag läste att hela bakgrunden är bara en uppdiktad snyfthistoria. Det finns inget labb och expertläkare osv. Ekonomin som man redovisar för nya distributörer är inte särksilt renhårig eftersom man "glömmer" allt det här med skatter och annat man betalar som egen företagare. Ja, oftast glömmer man att tala om att det är just det man blir - egen företagare. Jag hoppas att många blir såpass upplysta att man tar avstånd för det här. Det låter hedervärt att man jobbar upp sig tillsammans.Men det är inte sant. Man jobbar upp sig på någras bekostnad.

Själv gjorde jag ganska bra ifrån mig men kunde inte komma överens med mitt samvete. Det passar inte mig i längden att ha den medmänniskosynen. Eller att gå på dessa - väckelsemöten, det är den bästa benömningen. När man är inne i det så ser man det inte på en gång. Men förr eller senare gör man det och då är det avgörande vad man är för slags människa. Är det ok att andvända andra som språngbräda och veta att för en hel del av dom gick det åt pipsvängen ekonomiskt?
bastikatt

Inläggav Vitnir » ons 23 nov 2005, 16:21

Räknas även de där andra företagen Tupperware etc som MLM? Själv så skulle jag undvika att gå på något sådant "party" eftersom man ju är "tvungen" att köpa. Ja varför blir inte detta till nyheter så ofta, är det för att det är samma bluff hela tiden så nyhetsvärden eller sensationsvärdet går ned?
Östgöta Corren hade en serie reportage kring detta och det var bra och seriöst skrivet, detta pågår nog i rätt stor skala men jag rör mig inte i rätt kretsar för att ha snubblat på det själv.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Markus » ons 23 nov 2005, 16:57

Vitnir skrev:Räknas även de där andra företagen Tupperware etc som MLM?

MLM står för Multi level marketing, alltså att man raggar nya distributörer och får provision på vad de säljer. Jag tror inte att tupperware fungerar så.
Användarvisningsbild
Markus

Inläggav FudoMyoo » ons 23 nov 2005, 19:37

Vitnir skrev: Själv så skulle jag undvika att gå på något sådant "party" eftersom man ju är "tvungen" att köpa.

Förutom sektkänslan och de oetiska metoderna att snärja folk att bli supervisors, så var min största invändning mot Herbalife att man rekommenderas att sälja produkter till släkt och vänner. Men vill man verkligen sätta sina nära och kära i den situationen där de kan känna att de behöver köpa eftersom man är kompis/släkt? Det kan vara svårt att säga nej till något som en kompis försöker sälja till en, när man inte skulle köpt produkten annars. Det kan bli ett slags missbruk av sina nära relationer helt enkelt.

Vitnir skrev:Ja varför blir inte detta till nyheter så ofta, är det för att det är samma bluff hela tiden så nyhetsvärden eller sensationsvärdet går ned?

Något jag observerade på nära håll flera gånger var att få protesterar direkt till sin nästa "upline" när man känner sig blåst. Vilket jag tror i sin tur hänger ihop med den "elitistiska" filosofin bakom Herbalife. Man drillas ganska hårt i att det är bara upp till dig själv att lyckas, bli rik och framgångsrik. Vill du bli rik så måste du anstränga dig mer osv osv. Så om man inte lyckas sälja hela sin volym produkter man köpte för att komma upp i graderna, så känner man nog att det är ens eget fel, och man skäms nog ofta över sitt personliga misslyckande. Och det i sin tur gör att man bagatelliserar att man faktiskt vart "pålurad" en stor mängd produkter, som det aldrig var realistiskt att man skulle kunnat sälja.

Å andra sidan har man då kanske ett livslångt förråd av matersättningspulver eller tvålar eller vad det nu kan vara.. :wink:

Ett liknande resonemang kan då kanske förklara varför så vill gå till en tidning och berätta om sina erfarenheter, eftersom man i efterhand kanske inser att man var en riktig idiot som gick på det hela. Och man vill kanske ogärna framställa sig själv som en idiot i media.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Mlm

Inläggav katten » ons 23 nov 2005, 21:11

Jag är glad att detta kommit upp på Forumet!!!!
Min första erftarenhet av MLM var Golden Products, på -70talet. Senare på 90-talet NuSkin, Herbalife,20-talet Acn Communication och Gold Quest (om jag inte minns fel.
Speciellt ACN (telefoni och Gold Quest , spekulation i guldtackor), gjorde jag räkne exempel för. I fallet ACN så räknade jag då ut att man skulle behöva ha 300.000 abbonenter under sig (ink. återförsäljare) för att komma upp i ett betydande belopp.
När det gällde guldspekulationen så skulle det då, när jag var där, på mötet, och räknade lite lätt, finnas en guldreserv med ett antal TON guld, som var och en skulle kunna kräva om det nu inte ville fortsätta att värva nya spekulanter istället. När jag frågade mötesledaren om verkligen det fanns denna tonvisa mängd guld förvarad, så blev han lite sur och jag fick egentligen bara ett svar som gick ut på att bankerna inte heller har motsvarande guldmängd...
Vad jag också tyckte var konstigt i fallet ACN communications (telefon och data) var att det skulle kosta 6000kr för att få arbeta som säljare för bolaget!
Mitt råd till alla som går på MLM väckelsemöten, ta med en miniräknare!
Gå gärna på dessa möten, vi tillfälle. Kanske kan vi inom VoF meddela varandra genom detta forum, om vi blir "inbjudna" på ett MLM event!?
Användarvisningsbild
katten

Re: Mlm

Inläggav ZKH42 » ons 23 nov 2005, 22:02

katten skrev:Min första erftarenhet av MLM var Golden Products, på -70talet.

AH! Golden Products var de som nästan fick mig på fall! Jag köpte ett "startpaket" för X kronor.. och skulle börja sälja till släkt och vänner (som jag blev instruerad).. då en plötslig klarhet slog ned som en blixt.. dock kunde jag inte returnera varorna... :) Jag har fortfarande några flaskor Super 10 i källaren om det är någon som är intresserad :)
ZKH42

Re: Mlm

Inläggav J.K Nilsson » ons 23 nov 2005, 22:42

ZKH42 skrev:AH! Golden Products var de som nästan fick mig på fall! Jag köpte ett "startpaket" för X kronor.. och skulle börja sälja till släkt och vänner (som jag blev instruerad).. då en plötslig klarhet slog ned som en blixt.. dock kunde jag inte returnera varorna... :) Jag har fortfarande några flaskor Super 10 i källaren om det är någon som är intresserad :)

Perfekt, Super 10 är banne mig bland det bästa rengöringsmedel som sålts. En av de få som funkar när katten misstar soffan för kattlådan. :shock: Det säger jag inte för att sälja utan morsan såg till att köpa så att det alltid stod en flaska tillgänglig för övriga situationer också. Synd bara att det skall säljas med sådana metoder. De skulle lätt konkurera ut Mr Muscle och liknande vattenprodukter i handeln.

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav ayia napa » ons 23 nov 2005, 23:18

Har en liknande erfarenhet av just Herbalife-varianten, fast det handlade om shampoo och annat.

Jag har ärligt talat aldrig stött på religiösa sekter som betett sig så aggressivt (inte ens scientologikyrkan, helt ärligt).

Det börjar pratas om som ett "toppensätt att tjäna lite extraflis" på. "Vi kan snacka på rasten". Pengar är ju bra att ha som studerande, så om någons pappa har ett kneg att rensa rabatter är det ju guld värt. Nåväl, på rasten kommer personen med två till i släptåg, så att jag är i klart underläge. Sen börjar bombardemanget.

Pengarna, gemenskapen, produkten, de många personliga utvecklingskurserna i Norge... tjoflöjt.

Ett återkommande argument är att "detta är en rörelse som funnits X antal år", samtidigt som "det är jordens grej som alla nu börjar fatta".

Om det funnits X antal år, jag inte ännu aldrig har hört talas om produkten och som av en händelse den just nu börjar röra på sig så kan den väl inte ha funnits länge och börjat röra på sig mycket, eller?

Som en kompis till mig sa: om det nu vore en så bra grej så att alla i hela världen skulle vilja ha den och kunna tjäna på den, då hade de väl redan gjort det?
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter