Herbalife och andra MLM-organisationer

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Intervjupersoner sökes till reportage om nätverksföretag

Inläggav piotrr » fre 29 jan 2010, 13:33

Urquhart skrev:
piotrr skrev:Var det där en GTA IV-referens?

:?:

Bild
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Re: Herbalife och andra MLM-organisationer

Inläggav Barbro » fre 29 jan 2010, 19:23

Urquhart skrev:
take skrev:
Barbro skrev:Jag har arbetat i MLM i mer än 14 år och jag har försörjt mig på verksamheten i 11 år. Jag har byggt upp en riktigt bra inkomst och driver idag aktiebolag.

En förlust på 300tkr är ju inte vad jag vill kalla en fantastiskt affärsmodell. Omsättningen var också ganska blygsam.

Någon som tror att klipparen Barbro återkommer hit? :D

Edit: Hon har faktiskt varit inloggad för bara två timmar sen såg jag nu. Hon svarade dock givetvis inte på något inlägg.

Efter några dagars iaktagande av inlägg i denna och andra "trådar" kan jag med gott mod och högburet huvud säga Tack och adjö!
Det finns alltid en mening med allt, och en mening med detta möte är Tack Gode Gud att jag har tagit mig bort från en attityd som den ni representerar. Lägre nivå på diskussion är det svårt att hitta. I min värld handlar "vetenskap och folkbildning" om att utveckla människor. Hur ni utvecklar någon får ni själva fundera över. Ifall ni klarar det.
Vem är Edit? Är det i samklang med etik och moral att berätta om medlemmars inloggning och frekvens på inlägg? Edit kan också svara på varför ett avslut av medlemskapet i detta forum verkar omöjligt?
Barbro

Inläggav Linda Kall » fre 29 jan 2010, 19:24

Barbro skrev:Edit kan också svara på varför ett avslut av medlemskapet i detta forum verkar omöjligt?

Jag kan tala om det. Men först vill jag se en kopia av din senaste självdeklaration.
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav nabru » fre 29 jan 2010, 19:39

Barbro skrev:Vem är Edit?

Det undrar jag med, :? h*n finns inte med i medlemslistan men brukar förekomma i bland i slutet på en del kommentarer. Till och med i mina. Fast h*n verkar ha bra koll för h*n lägger till saker som jag har glömt. Så det måste vara någon synsk person.

Edit: Mindre språkkorrigering. Nabru tänk lite mer på hur du skriver.

Du ser där dök h*n upp igen.
Varma kvällar har jag 100 % skydd mot malaria, kyliga bara 50 %.
Visst har jag fördomar och så länge ingen med fakta kan visa på att de är felaktiga kommer jag att fortsätta vårda dem.
Blogg Gester
Användarvisningsbild
nabru

Re: Intervjupersoner sökes till reportage om nätverksföretag

Inläggav Urquhart » fre 29 jan 2010, 20:25

piotrr skrev:
Urquhart skrev:
piotrr skrev:Var det där en GTA IV-referens?

:?:

Bild

Ahh... kunde inte se bilden på jobbet.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Urquhart » fre 29 jan 2010, 20:27

Barbro skrev:
Urquhart skrev:Någon som tror att klipparen Barbro återkommer hit? :D

Edit: Hon har faktiskt varit inloggad för bara två timmar sen såg jag nu. Hon svarade dock givetvis inte på något inlägg.

Efter några dagars iaktagande av inlägg i denna och andra "trådar" kan jag med gott mod och högburet huvud säga Tack och adjö!
Det finns alltid en mening med allt, och en mening med detta möte är Tack Gode Gud att jag har tagit mig bort från en attityd som den ni representerar. Lägre nivå på diskussion är det svårt att hitta. I min värld handlar "vetenskap och folkbildning" om att utveckla människor. Hur ni utvecklar någon får ni själva fundera över. Ifall ni klarar det.
Vem är Edit? Är det i samklang med etik och moral att berätta om medlemmars inloggning och frekvens på inlägg? Edit kan också svara på varför ett avslut av medlemskapet i detta forum verkar omöjligt?

Kul att du kom tillbaka och motbevisade mig. Mindre kul att du vägrade svara på frågor. Det senare var dessvärre inte alls oväntat.

Edit: Min etik och moral kan givetvis ifrågasättas. Är man dock en MLM:are så bör man tänka på att det ser väldigt fånigt ut när man kastar sten i glashus.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav devadatta » fre 29 jan 2010, 22:15

Barbro skrev:I min värld handlar "vetenskap och folkbildning" om att utveckla människor.

Varför tror folk vissa att vetenskap och/eller folkbildning främst går ut på personlighetsutveckling?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav KA67 » lör 30 jan 2010, 01:56

devadatta skrev:
Barbro skrev:I min värld handlar "vetenskap och folkbildning" om att utveckla människor.

Varför tror folk vissa att vetenskap och/eller folkbildning främst går ut på personlighetsutveckling?

Fråga Edit.
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav tarzan » lör 30 jan 2010, 02:29

*skakar-på-huvudet*

När det gäller MLM är det så otroligt enkelt att avgöra att det inte kommer att fungera för de flesta, och att man måste engagera de "flesta" för att få det att gå runt.

Antingen så är man så korkad att man inte förstår affärsiden a la pyramidspel, eller så är man så hänsynslös så att man inte bryr sig om den, utan hoppas att vännerna tillhör kategorin att de inte riktigt fattar, eller så försöker man få in dem i den hänsynslösa säljarskaran. Hur man än gör är risken att misslyckas enorm.

Hur man än gör så är det för mig ofattbart. Hur kan någon vara så korkad, alternativt "dum-i-skallen"?

Vill du som MLM:are kriga mot mig så ska du redan nu veta att jag kommer kräva in uppgifter gällande din verksamhet, fixar du inte det så kan du lägga ner. Självklart får du vara anonym.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav Linda Kall » lör 30 jan 2010, 07:51

tarzan skrev:Hur man än gör så är det för mig ofattbart. Hur kan någon vara så korkad, alternativt "dum-i-skallen"?
Jag tror inte att förmågan till självbedrägeri är direkt kopplat till intelligensen.

Men det är möjligt att det underlättar om man är självupptagen.
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav piotrr » lör 30 jan 2010, 09:48

Jag tror att många MLM-are är människor som har ont om alternativ. Långtidsarbetslösa, eller egna företagare som inte haft en svart balansrapport på flera år, trots att de inte tagit ut någon lön. Människor som inte riktigt är desperata ännu, men som inte heller känner att de har råd att stå emot när de läser erbjudandet "Vill du tjäna hundralappar varje dag på lättsåld salami" eller "Ny revolutionerande hälsodrycksöker säljare, ingen tidigare erfarenhet behövs".

Tänk er själva, om ni kan sätta er in i den panikartade ensamheten det innebär att ha varit utan arbete i ett år eller mer, gå på en väldigt ytlig intervju och få höra:
- "Du är anställd!"
- "(Och med anställd menar vi att du inte alls är anställd, men du får betala det väldigt låga priset av 500-1000 kr för förmånen att försöka sälja vår produkt helt på eget ansvar!)"

Det är givetvis också möjligt att det inte alls går till så, utan istället är det en "vän" eller "kompis" eller ett "syskon" som å det ödmjukaste föreslår att du blir medlem av hans eller hennes "organisation" och det vore jättehyggligt mot dem också för då skulle du samtidigt göra dem en tjänst och det är så underbart och så lätt och så mycket pengar och jag såg en kille som hade råd att köpa en extra bil, en bil han alltid hade drömt om, trots att han var precis som du och jag.

Det är därför jag anmäler för arbetsförmedlingen när jag sett sådana oseriösa annonser i deras tidskrift. Men... den har jag nu inte läst på väldigt länge och kan bara hoppas att jag inte är den ende som motarbetar lurendrejare även i vardagen. Take?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav nabru » lör 30 jan 2010, 13:29

Jag har varit på några sådana där möten i mitt liv. Det senaste, 10 år sedan kanske, där var det en bekant som tjatade och tjatade att jag skulle följa med på en träff för att lyssna på en något som man kunde tjäna pengar på/förändra ens liv.
Trots att jag försökte fråga var det var så inget svar utan det var bättre att jag följde med så jag kunde få se allt med egna ögon och ställa frågorna där.
Och eftersom det inte skulle ta så lång tid och de var en bekant så visst var väl inga problem att hänga på.

Runt 20-30 deltagare och så det framgångsrika paret som stod där framme och pratade och hur tråkiga och dåligt betalda arbeten de hade haft tidigare, men nu hade de helt annorlunda. Ny bil, bilar är tydligen viktiga i det här sammanhanget, nytt hus, månadslånga semestrar runt om i världen. Och inte behövde man arbete 40 timmar i veckan heller utan det gick bra med mycket mindre tid. Men om man nu ville bli riktigt framgångsrik så kunde man lägga ned de där 40 timmarna per vecka för då behövde man inte arbeta så många veckor per år.
Och det där med att som egen bestämda man helt över sin tid själv utan chefer. Och det skulle räcka med att skaffa bara tre fyra andra personer till under sig så skulle allt bli en dans på rosor. Och det enda man behövde investera var i några produkter vars riktiga värde väl översteg de tusenlappar man skulle betala. Fast det kom sist det där med kostnaden.

Det var ungefär i samma stil som ett väckelsemöte. Jag har för skoj skull besökt ett sådant en gång i mitt liv också och likheten var påtaglig. Även om jag saknade tungotalet.

På vägen hem var det något tystare i bilen. Det där med frågestunden gick inte så bra. De tycker inte om frågor om vilka det är som är slutkonsumenten av produkterna alltså de som skall kleta in smörjan det gällde på kroppen. Utan allt fokuserar på skaffa andra som i sin tur skaffar andra distributörer. Det här gällde hudvårdsprodukter om jag inte tar fel.

Nu har jag blivit utkastad från en sådan där träff med Holiday Magic, tror jag det var, för länge sedan. Men den här gången tordes jag inte vara så envis med frågorna. Det var några mil från hemmet det här och vi åkte i min bekants bil så jag hade ingen lust att gå hem.

För övrigt så umgås vi inte längre, men det var mer mitt fel. Jag skulle ha använt ett annat tonfall när jag frågade om varför h*n fortfarande åkte omkring i en rishög till bil och bodde kvar i det dragiga huset.
Varma kvällar har jag 100 % skydd mot malaria, kyliga bara 50 %.
Visst har jag fördomar och så länge ingen med fakta kan visa på att de är felaktiga kommer jag att fortsätta vårda dem.
Blogg Gester
Användarvisningsbild
nabru

Inläggav take » lör 30 jan 2010, 15:40

We don't sell, we partner....
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav Flabbergasted » lör 30 jan 2010, 16:07

Kaxiga Z skrev:...information om medelinkomsten hos era säljare.
Fast egentligen torde väl medianvärdet vara mer rättvisande, eftersom det är några få procent som tjänar multum och den stora massan som tjänar nada. Förlåt nitpickingen :oops:
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav antigone » ons 17 dec 2014, 19:26

Hej
jag har nyligen själv separerat för att min sambo blev insnärjd i ett företag som heter Zinzino. Eftersom jag inte tycker att man ska hålla tyst om sånt här, har jag startat en grupp på FB som heter 'sanningen om ZInzino och andra MLM företag' ni kan gärna gå med där och posta era historier. Ju fler vi är, desto starkare.
antigone

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter