Herbalife och andra MLM-organisationer

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Herbalife och andra MLM-organisationer

Inläggav Hexmaster » ons 17 dec 2014, 20:33

antigone skrev:ett företag som heter Zinzino

Zinzino borde få något pris för pepp-filmen Momentum 100 000. Hundratusen!
https://www.zinzino.se/frontpage/bli-zi ... artner-se/

Lite intressant att studera historien bakom en sån här organisation. Även om den är ny så har de som skapat den varit med förr.
Zinzino sprang ut av det svenske holdingselskapet Seven Nox AB som også stod bak nettverksselskapet Seven som var aktivt på midten av 2000-tallet i samarbeid med teleselskapet PGOne [som i sin tur sorterade under Nature's Own som väl nämnts här]

Enda Wikipedia-sidan är norsk eftersom grundaren är norsk men huvudkontoret ligger visst i Västra Frölunda. Där ser man.

Sen så kan deras huvudprodukter inom hälsokost vara värd lite granskning, liksom ett test där man skickar blodprov via postorder för att se om ens kost är i balans... Det här verkar faktiskt intressant.
http://www.zinzinotest.com/

Vilket våra fränder i Skepsis redan snappat upp:
http://forum.skepsis.no/index.php?topic=4376.0

Deras första huvudprodukt var kaffe, för att inte tala om kaffemaskinerna. Det var den sämsta pyramidspels-idén jag hört tror jag.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Gambit » tor 18 dec 2014, 08:41

Hexmaster skrev:Deras första huvudprodukt var kaffe, för att inte tala om kaffemaskinerna. Det var den sämsta pyramidspels-idén jag hört tror jag.

Kaffe i små nespressoliknande fast platta behållare, med tillhörande kaffemaskin?
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Hexmaster » tor 18 dec 2014, 21:28

Gambit skrev:
Hexmaster skrev:Deras första huvudprodukt var kaffe, för att inte tala om kaffemaskinerna. Det var den sämsta pyramidspels-idén jag hört tror jag.

Kaffe i små nespressoliknande fast platta behållare, med tillhörande kaffemaskin?

Som jag förstått det. Förbrukningsvaran är begriplig, men kundrelationen får inledas med att kränga en maskin för fyratusen. Förbinder man sig att köpa X poddar per månad under ett år får man proportionelig rabatt, men ändå.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Gambit » fre 19 dec 2014, 06:55

Hexmaster skrev:
Gambit skrev:

Som jag förstått det. Förbrukningsvaran är begriplig, men kundrelationen får inledas med att kränga en maskin för fyratusen. Förbinder man sig att köpa X poddar per månad under ett år får man proportionelig rabatt, men ändå.

Hehe, då har jag nog varit nära att bli värvad för några år sedan. En snubbe kom in på restaurangen jag jobbade på då och ville sälja en kaffemaskin+abonnemang på poddar. Jag sa att chefen fick bestämma det. Efter några dagar kom han tillbaka med en annan man och käkade lunch. Då började de fråga lite saker om mig och sa till sist att de kommit tillbaka för att träffa mig och frågade om jag ville joina organisationen. Lättmottaglig som jag är för smicker, tog jag visitkort och blev lite impad och berättade för andra om vad som hade hänt. Det är något av en pinsamhet för mig att det krävdes att en av mina kollegor faktiskt satte ned foten och sa "Men Gambit, jag vet vem det där är. Han håller på med såna där pyramidspel!"

Jag fick om inte annat bättre förståelse för varför folk fastnar i sånt här...
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav kipphebel3 » fre 19 dec 2014, 08:30

Jag måste erkänna att jag blev kontaktad av Amway för några år sedan. Genomskådade det snabbt,men var trots detta på ett av deras säljmöten. Intressant uplevelse!

Skulle jag vilja sälja dålig, dyr tvål till mina vänner? Näe, skulleväl vara Sannas Såpa:)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav antigone » lör 27 dec 2014, 15:07

Jo, men det läskigaste är inte att produkterna är svindyra och kan köpas billigare på andra ställen. Det värsta med detta bolag är hjärntvätten. Alla märkliga böcker man ska läsa, som inte har något med vare sig kaffe eller omega3. Bla. Örjans egna '90 Days to success'. Kan ju berätta att mitt ex sysslade med det här 80h i veckan i över ett år. Han har knappt tjänat någonting. Snarare skuldsatt sig, levt på mina kreditkort och lånade pengar, i tron om att han 'ska bli rik'. 'Nästa månad!' var ett återkommande svar när jag undrade om räkningarna skulle bli betalda.
Han blev en helt annan person, brydde sig inte om något annat. Skrev manifestationer, lyssnade på ljudfiler hela dagarna och 'peppade' sig när han skulle ut och sälja. Dessutom ljög han till de han träffade om inkomster mm. Han blev 'Diamond' i somras, något Zinzino säger ska ge en snittlön på 30 000 och en bilbonus på 9500. Han tjänade 3000 kr månaden efter - minus skatt...
antigone

Inläggav TomasT » lör 27 dec 2014, 21:10

Landmark nämns inte på wikipedia konstigt nog som ett mlm-företag.
Ett kurs-försäljningsföretag mot högre visdom.
En kompis som förlorade sin fru och jobb och mig i sina groteska försök att värva nya medlemmar.

Inläggav Vitnir » lör 27 dec 2014, 23:15

Jag var på ett Landmark-möte där man fick reklam om att gå en av deras maratonhelgkurs. Jag var nog den ende där som var aktuell att köpa något, de andra åhörarna var där för att hjälpa till att sälja. Inte så svårt att säga nej när man redan var skeptiker men intressant var det. Men jag vet inte om det kvalar in som MLM. Iofs antar jag att den som hade Stockholmskontoret hade fått betala för det och föreläsarna från utlandet fick nog bra betalt.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav TomasT » sön 28 dec 2014, 06:18

Det man borde fundera över är konsekvenserna av att sälja ut sina vänner.

Inläggav antigone » sön 22 feb 2015, 18:40

den här bloggen skriver en hel del om både Herbalife men även om Zinzino.
I mina ögon beskriver han Zinzino, helt klockrent! Precis som jag upplevde det:

http://mlmtheamericandreammadenightmare ... erity.html
antigone

Inläggav Sensemaker » tis 19 maj 2015, 13:01

Crackeds artikel om Amway:

http://www.cracked.com/personal-experie ... -scam.html

Med Daily Show, Michael Moore och Cracked är en signifikant del av USAs bästa journalistik komedi.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav FudoMyoo » sön 03 sep 2017, 08:44

MLM sågas i en rapport från Federal Trade Commission.

Ultrakort sammanfattning: de är värre än vanliga pyramidspel. 99% av de som går med förlorar pengar.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Föregående

Återgå till Pseudovetenskap och sekter