Cancer, desperation och naturläkemedel

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Cancer, desperation och naturläkemedel

Inläggav anundi » fre 31 okt 2008, 01:42

Skeptoid tar upp ett närliggande ämne.

Lyssna eller läs.

Jag håller för övrigt med honom, Dunning@skeptoid alltså, helt och hållet i frågan. Däremot är det tveksamt om jag skulle (ha hjärta att) följa hans råd i verkliga situationer.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav emanuel1972 » fre 31 okt 2008, 09:15

Se också science based medicin: http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=15
Artikeln har intressanta kommentarer.
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512
Användarvisningsbild
emanuel1972

Inläggav calle555 » tor 28 jan 2010, 01:14

Jahapp, så hamnade man på en sån där blogg igen.

Liten flicka med elakartad hjärntumör. Flera års umbäranden. Föräldrar som provar allt. Och så flickan som till slut dör.

:cry:

PS
Varför? Jo, jag googlade på en healer som Sanna Ehdin rekommenderar. Terri Kosmicki heter hon, och vet ni vad? Jo, "det kommer att göras forskning på hennes behandlingar", enligt Ehdin i alla fall.
DS
Användarvisningsbild
calle555
Forummoderator

Inläggav anundi » tor 28 jan 2010, 02:10

calle555 skrev:Jahapp, så hamnade man på en sån där blogg igen.

Liten flicka med elakartad hjärntumör. Flera års umbäranden. Föräldrar som provar allt. Och så flickan som till slut dör.

Usch, alltid lika hemskt att läsa.

calle555 skrev:PS
Varför? Jo, jag googlade på en healer som Sanna Ehdin rekommenderar. Terri Kosmicki heter hon, och vet ni vad? Jo, "det kommer att göras forskning på hennes behandlingar", enligt Ehdin i alla fall.
DS

Tror ni inte att själva forskningen i sig kommer att användas som legitimitetsstämpel? "Men det har ju forskats om henne, därför måste det ju stämma!".

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Mabande » tor 28 jan 2010, 11:04

calle555 skrev:Terri Kosmicki heter hon, och vet ni vad? Jo, "det kommer att göras forskning på hennes behandlingar"

Förhoppningsvis är det rättsväsendet som sköter den undersökningen.

Jag valde uppenbarligen världens jobbigaste tråd att starta dagen med :(
VoF-forumperiodare: om jag inte svarat på ett tag är det för att jag glömt logga in.
Ignore: forumtrollet "Perfekt"
(lyssnar du eller väntar bara på att prata?)
Mabande

Inläggav Petter » tor 28 jan 2010, 11:07

calle555 skrev:Jahapp, så hamnade man på en sån där blogg igen.

PS
DS
Riktigt jobbig läsning. Tusen kronor i timman dessutom. Kan man inte ta ut lite mer av föräldrar med cancersjuka barn, om man insinuerar att de inte bryr sig tillräckligt mkt om de inte vill lägga ut mer pengar?
Användarvisningsbild
Petter
Forummoderator

Inläggav Xantippa » tor 28 jan 2010, 12:12

Men varför är folk så sjuka i huvudet? Varför sitta och skicka massa töntiga kommentarer till en person som är död? Även folk som aldrig varit inne på bloggen före hennes dödsfall har mage att sitta och skriva sentimental smörja av typen: "Såååå sorgligt, tänker på dig, vet att du har det bra nu..." eller, kanske värst av allt: "mina tankar går till din familj nu..." Nej - det gör deras banala tankar INTE, för de har uppenbarligen inte den goda smaken att låta hennes anhöriga få slippa pådyvlas utomstående, okända människors små tårar för en människa de inte känt och inte brytt sig om.

Och som någon tidigare skrev - var är de som förespråkade helaers och allt vad det var? "klart det kommer funka" - vem tar ansvar nu?

Jag blir så förbannad. Snacka om att rida på andra människors tragedier. Klart folk har "fått så otroligt mycket kraft och inspiration" genom bloggen - det är inte direkt ovanligt med människor som grottar ner sig i andras olycka och därmed känner sig behövda, starka och framförallt friska.

Jag får snart en hjärnblödning, bäst jag slutar skriva.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Urquhart » tor 28 jan 2010, 16:43

"Men inte ska vi ta ifrån sjuka människor deras hopp?" *kräks i min egen mun*
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav liberator » tor 28 jan 2010, 16:48

Urquhart skrev:"Men inte ska vi ta ifrån sjuka människor deras hopp?" *kräks i min egen mun*
Ta pengarna går bra, men ge fan i hoppet!
Musik och samma på Spotify
Twitter
Användarvisningsbild
liberator

Inläggav jayeye » tor 28 jan 2010, 17:49

Urquhart skrev:"Men inte ska vi ta ifrån sjuka människor deras hopp?" *kräks i min egen mun*

Översätts till: "Visst är det bra att ge patienter falskt hopp och sno alla deras pengar?"
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5
Användarvisningsbild
jayeye

Inläggav Suresh » tor 28 jan 2010, 17:55

Berätta för patienten att du har ett verksamt mirakelpiller, men att du bara skriver ut det till personer som kan uppvisa en släkt där ingen någonsin har dött.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav katten » tor 28 jan 2010, 20:48

Jag känner igen mig lite i de som hoppas att det "nya" medlet ska bota. Som nära anhörig till en person som dött i cancer, det är i och för sig flera år sedan, då jag inte visste bättre, så gick vi anhöriga genom en provkarta av de flesta alternativa medel och behandlingar som fanns då. Det kostade en förmögenhet.
Trots att hälsan blev sämre och sämre och tumörerna spreds i hela kroppen så övergavs aldrig tron på alternativmedicinen. Vi hoppades också, i ren okunskap.

Jag vet inte om man kan bota cancer genom att stärka immunförsvaret? Kan man ens "kämpa"? Det värsta är väl om man luras att försöka "tänka bort cancern", om man då misslyckas så har man inte tänkt tillräckligt starkt. Minns att det kallades "kreativ visualisering".

Kan förstå att man kommer med hurtfriska kommentarer osv. Det gör man ju om någon är sjuk i en botbar sjukdom, man önskar att personen ska krya på sig. Det är mycket svårare att bemöta någon som faktiskt är döende. Man vill förtränga det. Livet är inte rättvist... :cry:
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav katten » ons 31 mar 2010, 21:19

Har nu fått journalerna från min nära anhörig som den 21/12 83 fick diagnosen cancer colli uteri stad I B:
Jag vet inte riktigt vad det betyder. Nästa journalanteckning är från 870912. Pat har opererats för cancer colli uteri stad OB med enbart strålbehandling.
Vidare kan jag läsa att det var 27 behandlingar.
Min nära anhörig vägrade operation, då läkarna "älskar att skära i folk", det sade hon till mig.
En av det sista anteckningarna säger att pat inte svarar på cystostaika. Nu änvänder patienten enbart naturmedel och försöker leva så sunt som möjligt.
Har inte ännu journaler från Vidarkliniken, Humlebeck och Tallmogården.
I journalen som har ett glapp från 83 till 87, då pat sökt pga lättblödenhet. "Har likaså atrofiering efter strålningen".
890818 står det; Igår skulle pat känna efter vad som orskade blödning och kände då att det var fullt med knölar på livmodern.
Man har även sett en förändring på lungan som man måste betrakta som metastasmisstänkt.
900205 Metastaserande underlivscancer som ej svarat på cystostaikabehandling oktober -89. Behandlar nu enbart med naturmed. prep.
Pat avled den 21/1 -91 var född -28.

Vad är överlevnads statistiken för denna cancerform om man jämför evidensbaserad/alternativ vård enligt de förhållanden som rådde då?
Kunde överlevnaden ha förkortats med tanke på att cellgiftsbehandlingen avbröts samt att operation inte heller kom i fråga? Vad jag kan se så var besöket i Humlebeck positivt för den upplevda hälsan.

Det står i journalerna att det fanns en rädsla för biverkningar och att ta samma mediciner en längre period, och jag vet att det fanns en stor skepsis mot skolmedicinen.

Vore mycket tacksam om någon kunnig på detta forum kan svara!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav Mabande » fre 02 apr 2010, 13:01

katten skrev:Har nu fått journalerna från min nära anhörig som den 21/12 83 fick diagnosen cancer colli uteri stad I B:
[...]
Vad är överlevnads statistiken för denna cancerform om man jämför evidensbaserad/alternativ vård enligt de förhållanden som rådde då?
Kunde överlevnaden ha förkortats med tanke på att cellgiftsbehandlingen avbröts samt att operation inte heller kom i fråga? Vad jag kan se så var besöket i Humlebeck positivt för den upplevda hälsan.

Först och främst: jag har inte någon medicinsk utbildning, så eventuella slutsatser och påståenden jag gör härefter är enbart spekulationer med källhänvisningar.
Men på frågorna så:
- "cancer colli uteri stad I B" är cancer i livmoderhalsen i första stadiet (I) med B-symtom och innebär att cancern var begräsad till livmoderhalsen och hade orsakat blödningar - den hade alltså inte spridit sig till närliggande vävnader när hon först dignosticerades. Av det du citerade från -89 så verkar det som att cancern övergått till stadium IVB.

- En jämförelse mellan medicin och alternativmedicin går nog inte enkelt att göra i och med att alternativmedicinarna ju inte för någon statistik (det skulle ju kunna leda till evidens).
Femårsöverlevnaden för stadium I B var för tio år sedan 87% förutsatt genomgången behandling. Tänk dock på att detta är utslaget över hela den drabbade åldersgruppen (15-85 år med flest fall mellan 30 och 50). I dagsläget verkar den vara något högre (p.g.a. effektivisering av behandlingsmetoder)

- Att avbryta en cytostatikabehandling och inte genomgå en rekommenderad operation gjorde troligtvis att överlevnadstiden förkortades. Detta p.g.a. att cancern då gavs fritt spelrum att växa till och sprida sig.
Det som nog kan sägas som en absolut är att om hon genomgått kirurgisk operation -83 hade det minskat risken för återfall.

- Förbättringen i upplevd hälsa efter Humlebecksbesöket berodde nog av att hon fick göra som hon ville istället för att underkastas en behandling hon var rädd för. Tyvärr är ju inte upplevd hälsa samma som faktisk hälsa.

En fråga: vet du varför det är ett glapp i journalerna mellan 83 och 87? Är det p.g.a. att du inte fått ut all info eller är det för att hon inte gick på återbeök?

Länkar / källor:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2735 - "Cervixcancer" på Internetmedicin.se
http://www.oc.gu.se/pdf/CervixVP.pdf - "Cervixcancer och cervixdysplasi" - Onkologiskt Centrum Västra sjukvårdsregionen
VoF-forumperiodare: om jag inte svarat på ett tag är det för att jag glömt logga in.
Ignore: forumtrollet "Perfekt"
(lyssnar du eller väntar bara på att prata?)
Mabande

Inläggav katten » fre 02 apr 2010, 15:06

Tack Mabande! Det är de tankarna jag haft länge. Sorgligt.

Det är ett glapp i journalerna från kvinnokliniken ska jag säga förtydliga, besök på kir. och med. gjordes för annat.

Vet att Vidarkliniken i Järna besöktes, de vill dock inte lämna ut journaler utan skriftlig fullmakt från patienten. Det blir svårt. Vårdcentralen på orten och hemsjukvården borde ha journaler också. Tallmogården besöktes också vid ett flertal tillfällen, den verksamheten finns inte kvar så jag vet inte hur jag ska få tag i journaler från den tiden.
Milou
Användarvisningsbild
katten

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter