Thomas Quick

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Thomas Quick

Inläggav nakkonox » ons 17 dec 2008, 10:38

Har med intresse följt de nya turerna kring utredningen om Thomas Quick, föranledd av dokumentären häromdagen av Hannes Råstam.
Det verkar som att Quick lyckats duperat hela det svenska rättsväsendet. Vad tror ni om detta?
nakkonox

Re: Thomas Quick

Inläggav calle555 » ons 17 dec 2008, 10:48

I min cold reading-fixerade lilla värld så ser jag stora likheter med Förnimmelse av mord och Det okända:

Thomas Quick - lite av en cold reader?
Användarvisningsbild
calle555

Inläggav Anders » ons 17 dec 2008, 11:05

Jag är lite orolig inför alla dessa fall om total inkompetens bland polis, åklagare, och advokater. Quick är ett fall, men även Palmeutredningen, Da Costa utredningen, Pernilla i Falun. Quick och Da Costa står dock ut som unikum hur fel man kan ha från början till slut. Men det verkar väl som samtliga dessa fall har handhavts av det "gamla gardet", troligen har väl myndigheterna sett problemen och gjort vissa ändringar i utbildningar och processer, får man hoppas.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav pekka » tor 18 dec 2008, 11:01

Anders skrev:Men det verkar väl som samtliga dessa fall har handhavts av det "gamla gardet", troligen har väl myndigheterna sett problemen och gjort vissa ändringar i utbildningar och processer, får man hoppas.
Javisst får du hoppas men jag skulle inte tro allt för mycket på det!
Användarvisningsbild
pekka

Inläggav Per Olofsson » tor 18 dec 2008, 13:35

Quick verkar vara en högst obehaglig person med både det ena å de andra på sitt samvete. Det verkar dock som om polis och åklagare gjort bort sig rätt ordentligt i de åtta fall där Quick är fälld för mord. Förutom att han har varit drogad av narkotikaklassade preparat under många samtal och förhör saknas teknisk bevisning. Under vallningarna på brottsplatsen har Quick flera gånger fått hjälp på traven av polisen att minnas. Dessutom är det samma folk som skött utredningarna med åklagare Kwast i spetsen. Av allt att döma hade Quick inte blivit fälld för flertalet av dessa mord om han inte erkänt. Åsså... galenpannan Quick har erkänt över 30 mord... kom igen... han är en notorisk lögnare. Dessutom är han fälld för mord med sexuellt innehåll på åtminstone en eller två kvinnor... Å grabben är inte direkt hetro om man säger så. Å inget dna som tillhörde Quick kunde hittas på dessa offer... Så förmodligen går ett gäng mördare fria just nu och skrattar gott åt denna tragiska soppa.
Per Olofsson

Inläggav TurTure » tor 18 dec 2008, 17:40

Per Olofsson skrev:Quick verkar vara en högst obehaglig person med både det ena å de andra på sitt samvete. Det verkar dock som om polis och åklagare gjort bort sig rätt ordentligt i de åtta fall där Quick är fälld för mord. Förutom att han har varit drogad av narkotikaklassade preparat under många samtal och förhör saknas teknisk bevisning. Under vallningarna på brottsplatsen har Quick flera gånger fått hjälp på traven av polisen att minnas. Dessutom är det samma folk som skött utredningarna med åklagare Kwast i spetsen. Av allt att döma hade Quick inte blivit fälld för flertalet av dessa mord om han inte erkänt. Åsså... galenpannan Quick har erkänt över 30 mord... kom igen... han är en notorisk lögnare. Dessutom är han fälld för mord med sexuellt innehåll på åtminstone en eller två kvinnor... Å grabben är inte direkt hetro om man säger så. Å inget dna som tillhörde Quick kunde hittas på dessa offer... Så förmodligen går ett gäng mördare fria just nu och skrattar gott åt denna tragiska soppa.

Jo du har nog dessvärre rätt! Hörde förresten att Krister van der Kwast funderar på att byta namn till Sopa. Han har skött fallen som en sopa och nu försöker han sopa sin inkompetens under mattan. Passande namnbyte! :lol:
TurTure

Inläggav Mankan » tor 18 dec 2008, 18:02

Per Olofsson skrev:Å inget dna som tillhörde Quick kunde hittas på dessa offer...

I ett av de mordfall i vilket Quick dömts för påträffades blod och sperma som inte tillhörde honom.
Mankan

Inläggav Foris » tor 18 dec 2008, 19:27

Tomas Lisinski skrev i DN häromdagen att tingsrätten lagt särskilt vikt vid att Quick redogjort för att den mördade Therese Johannesen hade böjveckseksem, "något som inte ens polisen kände till".

På ett sätt märkligt eftersom böjveckseksem är oerhört vanligt i Norden. Enligt en rapport i Hygiea från 1996 är prevalensen faktiskt över 50% hos flickor. Det skulle alltså vara något "tyngre" utpekande om man kunde avslöja att ett barn inte har böjveckseksem...
Foris

Inläggav piotrr » tor 18 dec 2008, 19:30

Så prevalensen var över 50% 1996 och är nu 15-20%?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Foris » tor 18 dec 2008, 19:46

piotrr skrev:Så prevalensen var över 50% 1996 och är nu 15-20%?

Nej, för all del. Den uppgift som presenterades i Hygiea 1996 på över 50 % var en rekordnotering. (Nordgren H, Jansson I-L, Norvall SL, Foucard T. Hög astma- och eksemförekomst hos tonåringar i Stockholm-Uppsala området. Hygiea band 106, häfte 2, 1997.) Men även 20 % prevalens ger ju rätt goda förutsättningar för en lyckträff.
Foris

Inläggav piotrr » tor 18 dec 2008, 20:15

Tack, det var mycket klargörande.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav calle555 » tor 18 dec 2008, 21:32

Användarvisningsbild
calle555

Inläggav Anders » tor 18 dec 2008, 23:48

Mankan skrev:
Per Olofsson skrev:Å inget dna som tillhörde Quick kunde hittas på dessa offer...

I ett av de mordfall i vilket Quick dömts för påträffades blod och sperma som inte tillhörde honom.
Man kan ju undra varför rätten inte tog hänsyn till det. Rätten ska ju inte bara ta hänsyn till bevisning som bekräfta åklagarens version, utan även bevisning som säger emot denna. Eller gäller inte det i Sverige, har jag kanske sett för mycket Amerikanska TV-rättegångar?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » lör 20 dec 2008, 22:06

Jag har nu sett programmet om Quick: Det finns ju inte en strimma av bevisning och uppenbart har många, som jag kan bedöma, regler eller lagvidriga fel gjorts av förundersökningspersonalen.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Fernaeus » lör 20 dec 2008, 23:44

Anders skrev:Jag är lite orolig inför alla dessa fall om total inkompetens bland polis, åklagare, och advokater.

Du glömmer - eller låtsas glömma - psykologerna. Man hade t o m en professor i psykologi med på tåget: Sven-Åke Christiansson (SC) från Stockholms Universitet. han var även med som sakkunnig i Arbogarättegången. Där hävdade han, efter att ha kört några minnestester på mamman, att hon OMÖJLIGT skulle ha kunnat minnas händelsen därför att hon fick ett skalltrauma. Det var ett alltför kategoriskt uttalande, anser jag.

När det gäller Quickutredningarna var SC med på Appajaurevallningen, den som dokumentärt visade hur "borta" Quick var. Märkligt att en psykologiprofessor med forskning inom traumatiska minnen inte var mer aktiv och kritisk. Han borde ju ha slagit larm om överdoseringarna. Var själv väldigt kritisk mot hur det gick till då och läste allt jag kom åt, men hörde ingenting från närmare berörda personer. SC verkade vara helt inne på seriemördarspåret. Tycker att psykologerna har ett stort ansvar, om det visar sig att dokumentären är korrekt och inte vinklad på något sätt. Vet tyvärr inte vilka övriga psykologer som var inblandade.

Det märkliga med SC är att han inte tog upp det som brukar vara centralt när det gäller honom: man kan glömma alla möjliga detaljer KRING en traumatisk situation, men man glömmer inte centrala moment, exempelvis mordvapen o dyl. Om en person erkänner och säger sig ha använt ett järnrör och det går att bevisa att det rörde sig om en träpåk, så borde det räcka som falsifiering. En mördare som inte gräver ner eller på annat sätt gör sig av med mordvapnet är sannolikt inte seriemördare. De beteendevetare man borde lyssna mest på i det här sammanhanget är Ulf Åsgård och kanske Sten Levander. Annars torde det sunda förnuftet räcka rätt så långt.

Forskningen på falska minnen var väldigt i ropet vid mitten av 90-talet. Därefter har man i USA kunnat visa mha EEG, särskilt evoked potentials, att det finns en igenkänningssignal, som skiljer ut verkliga igenkänningar från påstådda (minns inte referensen tyvärr). Har inte följt upp detta, då jag sysslar med helt andra fenomen, men om den metoden håller måttet, så vore det ju en avsevärt bättre metod att avfärda falska minnen/osanna erkännanden jämfört med de helt horribla vallningar som visades i dokumentären.

När det gäller falska minnen, så visade en av de främsta experterna på detta från USA (referens senare) som jag träffade för 15 år sedan, att även väl förberedda personer (i detta fall forskande psykologer) lätt faller offer för fenomenet. Experimentet är enkelt och går att läsa i moderna textbooks i kognitiv psykologi.

Själv har jag aldrig helt och fullt trott på Quicks skuld i Appajaure, inte heller i Asplundmålet, där det ju fanns en ordentligt misstänkt förövare, som man inte lyckades fälla i tingsrätten. Quick dök, typiskt nog för honom, upp senare och fanns inte alls med i utredningsmaterialet! Måste dock erkänna att jag började tvivla en aning på hans oskuld för flera år sedan när man visade vissa klipp från vallningen, de klipp som enligt den nya dokumentären visar vansinnesuttrycken/hämningslösheten.

I princip bör en polisutredning gå till på samma sätt som en bra vetenskaplig studie, dvs det gäller att falsifiera, falsifiera och falsifiera. Att, som Kwast sitta och svamla om stödbevisning hit och stödbevisning dit, när en enkel kontroll kan visa att den misstänkte omöjligt kan ha varit på platsen eller när en medåtalad uppenbarligen är oskyldig (alibi) trots att den huvudåtalade påstår motsatsen, då är det illa, mycket illa.

Huvudproblemet i Quickfallet är att så många inom polisen och bland psykologer/terapeuter ville göra karriär på "ett unikt fall". Samma gäller inom vetenskapen. Det är ju tyvärr så att antingen gör man en verklig vetenskaplig bedrift eller också åker man snålskjuts på unika fall. Jag skulle kunna ge många exempel på det senare: alla som forskat på HM t ex. Men bara för att man har tillgång till unika data är det inte säkert att man utför den bästa forskningen.

Hannes Råstam har gjort en bedrift, det ska verkligen understrykas. Man hoppas verkligen att sanningen kommer fram. Tyvärr kan man inte hoppas på turen som när det gällde Anders Eklund. Egentligen borde ingen av de som varit inblandade i utredningarna av de här morden få vara med om det blir fråga om resning.
Obama, can this really be the end,
to be fucked in Alabama
by senator John McCain.
/Boob Dylan
Fernaeus

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter